12 en 13 juli:Het vertrek: regen en zonneschijn - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu 12 en 13 juli:Het vertrek: regen en zonneschijn - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

12 en 13 juli:Het vertrek: regen en zonneschijn

Door: Joke en kees

12 Juli 2009 | Nederland, Hoogland

Hoogland - Lent: 82 km
Eindelijk, de grote dag is begonnen.Vandaag vertrekken we richting Frankrijk.Maar wat een weer:alleen maar regen, regen en nog eens regen. Deze eerste twee dagen worden we vergezeld door Gerard en Janja, die er zeker van willen zijn dat we ook daadwerkelijk vertrekken.Om 9.15 uur worden we vrolijk uitgezwaaid door Renske en Bert Jan. Door de regen en gehuld in regenkleding fietsen we de straat uit. Al bij station Schothorst worden we opgeschrikt door twee gillende meiden. Het blijken Nienke en een vriendin te zijn die hier afscheid van ons nemen. Verder richting Leusen en langs het valleikanaal. Het is erg rustig, want erg nat. Opeens staan er twee oudere mensen te zwaaien: Oma en Teus. Zij hebben de regen getrotseerd en staan klaar met een picknickmandje gevuld met allerlei lekkers: crackers met kaas, gekookte eitjes, door Teus vers uitgeperst sinaasappelsap, teveel om op te noemen. Ook met de nattigheid is rekening gehouden. Handdoeken zijn voorradig en plastic om de bankjes af te dekken zodat we droog kunnen zitten. Na dit heerlijke extra ontbijt fietsen we, na uitgebreid gekust te zijn en voorzien van de laatste goede raad, verder. Af en toe wordt het wat droger. Vlakbij Elst loopt opeens de rem aan van Joke's nieuwe fiets. Dan toont Kees zijn rijwielherstelvaardigheden en in korte tijd zijn de remmen opnieuw gesteld en kan er weer verder gefietst worden. Joke vindt de fiets onder de lading toch wat zwabberig. Dit wordt verholpen door ook voortassen aan de fiets te hangen zodat het gewicht meer verdeeld is. Ook achterop wordt wat herschikt en verder maar weer richting het pontje over de Lek. Na in de buurt van Dodewaard geluncht te hebben en we weer verder fietsen, begint het opeens heel hard te regenen. Maar na deze bui breekt eindelijk de zon door. We zijn dan al bijna in Lent onze eindbestemming voor deze dag.
Ons overnachtingsadres hebben we snel gevonden. Het blijkt een ouder echtpaar te zijn: hij 82 jaar, zij wat jonger en heel energiek. Voorheen runden zij een tuindersbedrijf, maar de kassen staan nu vrijwel leeg. Wel is men druk in de weer om een kas gereed te maken voor ongeveer 22 slapers tijdens de Nijmeegse vierdaagse. Op palets worden matrassen gelegd en opgemaakt. Een douche wordt geinstalleerd en wat hoekjes afgedekt.
Wij worden na een kopje thee met koek en chocolade naar onze kamers gebracht. Heel sfeervol en gezellig. Alles blijkt mogelijk.
Na lekker gedoucht te hebben, tovert Kees opeens twee ijskoude blikjes te voorschijn. Jawel hoor ze zijn er weer: de Jetzes.En voor de dames mineraalwater, zo hoort dat. We besluiten om Chinees te halen, wat we in de tuin heerlijk opeten. Om een uurtje of acht verschijnt opeens Jasper. Hij komt wat verhalen vertellen over zijn vandaag geeindigde vakantie en afscheid te nemen van Kees en Joke.
Om half elf is het bedtijd en genieten we van een heerlijke rust.

13 juli: Lent - Venlo: 85 km
Om acht uur opgestaan en om half negen heerlijk ontbeten. Onze gastvrouw tovert een lekker en voedzaam ontbijt te voorschijn. Pas om kwart voor tien vertrekken we, zo gezellig kon onze gastvrouw praten.
Vandaag schijnt de zon volop en de wind is matig. Vol goede moed beklimmen we de Waalbrug en genieten even later van het uitzicht op Nijmegen. Dan de brug weer af en even later fietsen we in de rust van de Ooipolder: een prachtig natuurgebied. In Zyfflich ontmoeten we Jan en Marie Euwer (zie de foto). Zij wonen op een paal. Verder door het grensgebied met Duitsland, door het Reichswald. Na een korte afdaling zijn we in Limburg. We vieren dit met koffie en een heerlijke bosbessenvlaai met slagroom. Verder naar Gennep en door het Nationaal park De Maasduinen. Daarna het pontje over de Maas naar Blitterswijck. We kunnen er nog net op en de pont vertrekt meteen. De veerman vergeet alleen de klep te sluiten en even later stroomt het Maaswater de pont op. Visioenen van een schipbreuk op de Maas en het einde van de fietsvakantie doemen op.Joke krijgt de volle laag: zij staat tot haar enkels in het water. Janja zit op een bankje met de fiets aan de hand. Zij kan nog net haar voeten optillen. Gerard springt op de bank en Kees kan geen kant op. Gelukkig komt bij hem het water tot zijn zolen. Na wat geschreeuw haalt de schipper alsnog de klep op en langzaam stroomt het water weg. Gelukkig daar is de overkant al. Vlug verlaten we de pont om onze weg te vervolgen. Bij Broekhuizen opnieuw een pont en wel naar Arcen. Dit keer gaat alles goed en even later staan we likkenbaardend voor de brouwerij van Hertog Jan. Maar we blijken sterker en vervolgen onze tocht naar Arcen. Hier eten we het lekkerste ijs van Nederland. Daarna nog een uurtje fietsen en we zijn in Venlo. Ook hier vinden we vlot ons overnachtingsadres in de binnenstad.
Het blijkt een prachtig oud, wigvormig gebouwd herenhuis te zijn.
De fietsen kunnen in een piepklein schuurtje en even later drinken we koffie in een mooie kamer, hoge plafonds, aan de muren allerlei schilderijen en mooie meubels.
Kees en Joke kiezen vervolgens hun slaapkamer: de Heyboerkamer. Behalve een prachtig bed hangen hier vijf verschillende Heyboer werken. Gerard en Janja krijgen de andere kamer, groot en mooi ingericht en een klein twee persoonsbed. Na het douchen lekker de stad in. In een park in het Centrum blijkt een muziekfestival te zijn. We genieten hier niet alleen van de Jetzes (de dames blijken opeens wit bier te drinken!)maar ook van lekkere rockmuziek. Daarna op zoek naar wat eten en ook dat lukt. We blijken net de tijdslimiet van 21.15 uur gehaald te hebben. Even later genieten we van een heerlijk werelds grill gerecht met friet. Daarna nog wat muziek en een laatste biertje. Om 23.00 uur liggen we in bed en slapen als roosjes.

14 juli: de scheiding.
Na opnieuw een heerlijk ontbijt en een gezellig gesprek met een andere gast (een Pieterpad wandelaarster), laden we de fietsen weer vol. We gaan op weg naar de brug over de Maas.Doordat er volop gebouwd wordt in het Centrum en er wat wegen afgesloten zijn bleek dat nog niet eens makkelijk. Gelukkig vonden we een oude man op een fiets met elektrische trapondersteuning bereid om ons door de stad naar de brug te loodsen. Over de brug was daar het moment: Kees en Joke gingen rechtsaf de brug weer onderdoor richting Frankrijk en Janja en Gerard gingen rechtdoor richting Hoogland. Na een emotioneel afscheid vertrokken Kees en Joke en wij maar zwaaien...
Hier eindigt dan ook mijn optreden als gastcorrespondent. Ik probeer om ook nog enkele foto's te plaatsen van deze eerste twee dagen.
Kees en Joke: veel succes met jullie trip en kom gezond weer terug in Hoogland.
Gerard

Reacties op bovenstaand reisverslag
Machteld
16 juli 2009
wat een gezellig verslag! Heb me rot gelachen om dat incident op de pont. Heb je leuk gedaan Gerard. Kijk uit naar de foto's en het verslag verder van Kees en Joke.
Groetjes
gerlof en tonny
16 juli 2009
fantastisch erg leuk verhaal.Wij vertrekken dan eindeijk zaterdag naar italie, gerlof neemt zijn laptop mee dan kunne wij jullie reis volgen. nog heel veel plezier en tot over een paar weken
Renske
Hi Lieve papa en mama,

Heel veel succes op jullie verdere trip. nu aleen trip vol plezier en avontuur!

xxx
Let
16 juli 2009
Wauw,wat hebben jullie al weer veel meegemaakt. Daar is mijn fietsvakantietje niets bij al heb ik wel erg genoten. De 11 stedentocht fietsen in 4 dagen met mijn zus. Eerst met de trein naar Leeuwarden hoor....
Leuke adressen en prachtig weer dus helemaal top.
Veel succes met jullie reis, ben benieuwd waar jullie al zijn....
Groetjes Let
Leny Paardekooper
17 juli 2009
Het is een echt een familie de Ruiterverslag,
ik zie Joke al staan snotteren bij het afscheid nemen,maar ook vol goede moed weer verder op de fiets richting le Sud...
Knuffel en succes voor de volgende dag...
Leny
marianne
18 juli 2009
Hoi,ik vind jullie onwijs stoer.