Langs de Maas op weg naar huis - Reisverslag uit Den Ham, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Langs de Maas op weg naar huis - Reisverslag uit Den Ham, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Langs de Maas op weg naar huis

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

18 Augustus 2017 | Nederland, Den Ham

16 augustus Signy Le Petit - Charleville Mézières 70 km
Gisterenavond besloten dat we richting de Maas gaan, omdat dit beter aansluit op de campings die er nog komen. In het dorp het ontbijt gekocht en tevens de lunch. Er zijn steeds minder voorzieningen onderweg, vandaar. Het was mistig die ochtend en omdat er weinig tot geen verkeer was reden we rustig de heuvels op en neer. We reden door het boerenlandschap en zien kilometers geen verkeer en ook geen teken van leven in de dorpen die we passeren. Plotseling een stevige klim die niet in de boeken stond met daarna een fraaie afdaling naar Signy Abbey. Onderweg de tent gedroogd terwijl de koeien zich afvroegen wat die gekke Hollanders aan het doen waren. Verder met een klim van 3 Km en daarna de afdaling van 10 km richting Charleville Mézières, dat aan de Maas ligt. Daar de camping opgezocht en alles klaar gemaakt voor de nacht. Tijdens het eten vroeg Gerard of we de reis konden inkorten ivm het opnieuw opspelen van zijn slijmbeurs ontsteking aan zijn heup. Gerard heeft weinig tot geen last met fietsen, maar wel bij het slapen en je nachtrust is zeer belangrijk zeker als je de hele dag fietst. Dit verzoek uiteraard gehonoreerd en terwijl we de heerlijke worstjes wegwerkten de reis opnieuw gepland. We fietsen nu via de Maas terug naar Nederland en zijn over vijf dagen weer terug. Een goede gezondheid staat bovenaan. 's-Avonds nog de stad gezien en om tien gingen we lekker slapen, morgen weer een nieuwe dag.
17 augustus Charleville le Mézière - Givet
We besluiten vandaag in de stad koffie te drinken en te ontbijten. Maar als we de stad in fietsen blijkt al snel dat alles nog dicht is. Daarom rijden we naar het station. Daar blijkt het een geweldige drukte te zijn. Drie grote autobussen met bagage aanhangers worden uitgeladen en veel mensen willen nog snel koffie drinken. Kees weet zich in de drukte goed staande te houden en snel zitten we op het terras koffie te drinken met een croissant er bij. Daarna weer terug de stad in en richting de Maas. We bereiken het jaagpad en dit blijkt een zeer goed geasfalteerd pad te zijn. De Maas kronkelt zich hier tussen de met bomen begroeide bergen door. Af en toe zien we een visser en verder is het heel rustig. We passeren een grote groep fietsers die onder begeleiding een rondje fietsen. Iets verder op zien we een terras waar we koffie drinken. Even later komt ook de groep fietsers koffie drinken. De Belgische begeleider vertelt dat hij met deze mensen een aantal dagen op stap is. De bagage wordt vervoerd van hotel tot hotel. Ook vertelt hij dat dit stuk van de Maas het allermooiste is. Voor alsnog zijn we het met hem eens. Vlug weer verder. De lunch nemen we voor de verandering bij een frietkok langs het water. Niet heel smakelijk, maar het vult goed. We fietsen door tot Givet. Langs het water ziet het er erg mooi uit, maar de binnenstad is wat klein en verder is de stad niet heel interessant. We gaan op zoek naar de camping. Via een stadsplattegrond vinden we een camping en fietsen er heen. Het is een gemeentecamping. Voor nog geen € 10 mogen we een plek uitzoeken met elektra. Alleen blijkt op geen enkele paal die wij proberen spanning te staan. De beheerster snapt er niets van, maar weet geen oplossing. We kunnen het bedrag voor elektra terug krijgen. In de avond gaan we naar de binnenstad. We drinken een jetze ( op de camping was helemaal niets te koop) en gaan lekker uit eten. Kees trakteert, omdat hij binnenkort een belangrijk jubileum hoopt te vieren. Voldaan gaan we weer op de camping aan. We zitten nog even buiten, maar als het begint te regenen is dat het sein om de slaapzak maar op te zoeken.

18 augustus Givet -Huy 88 km
Na de buien van die nacht was het bij het inpakken gelukkig droog en dat bleef zo tot wij om half negen vertrokken uit Givet. Het regende tot twee uur die middag. Weer langs de Maas richting België. In België zijn de fietspaden minder goed dan in Frankrijk en verder veel industrie vanaf Namen. Verder niets te melden, zeiknat kwamen we aan in Hoei en vonden snel een hotel. Na een biertje waren we alles vergeten van die dag. 's-Avonds nog even over de kermis en als afsluiting nog een afzakkertje.

• 19 Augustus 2017 - 00:54

Marius:

Jammer dat jullie gaan stoppen. Maar wel een wijs besluit. Nog een paar fijne fietsdagen!
    Groetjes, Rina en Marius

• 19 Augustus 2017 - 11:33

Joke De Ruiter:

Hoi lieve mannen,
    Inderdaad een wijs besluit!
    Nog een paar dagen lekker fietsen langs de Maas en de zon gaat ook weer schijnen dus komt goed!
    Ik ga hier thuis snel het gras maaien en de rommel in huis opruimen want ja over een paar dagen ben je thuis.....
    Dag lieve mannen geniet nog!!!!
    Liefs Joke.

• 19 Augustus 2017 - 16:05

Johgn En Janny:

Wij vinden jullie wel bikkels hoor.
    Om steeds weer nat te regenen en toch weer door gaan.
    Nu succes nog de komende dagen geniet er van.
    Het wordt beter weer hoor.
    Groetjes John en Janny.

• 20 Augustus 2017 - 07:10

Gijs:

Maar het werd, ondanks de andere terugreis, toch nog heel gezellig langs de Maas. Dank je wel Zeral en Kees!!!