Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Parijs

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

09 Juli 2020 | Frankrijk, Parijs

1 juli hoogland naar Geldrop 110 km iets te ver dus.
Ipv naar Engeland hebben we besloten om te fietsen naar Parijs
We gaan op weg naar Parijs dus dat betekent wind tegen. Na het uitzwaai moment in Hoogland en in Woudenberg kwamen we in de regen die reeds was voorspeld het duurde slechts 45 km. Na de drie bekende pontjes over de Rijn, Waal en de Maas kwamen we aan in Oss. Hier moesten we batterij bij laden en ook onze maag verdiende wel wat. We waren tot op onze hemd nat. Na een lekkere lunch gingen we richting Geldrop waar we een vriendenopdefiets hadden geboekt. Inmiddels was het ook droog geworden en een flauw zonnetje scheen op onze fietshelmen. Het tuinhuisje bleek een verbouwde schuur te zijn. Maar na 110 km hoor je ons niet klagen. De soep en het bier stonden klaar voor ons. S'Avonds nog tapas gegeten op het horecaplein waar je weinig merkte van de corona.
Wat zijn we zoal vergeten: tandpasta, pennen, beker, oplaadsnoer voor de fiets,

2 juli Geldrop naar Bunde 78 km

Na het ontbijt om negen uur op de fiets richting België. Helaas na 2 km moest Gerard terug want hij was zijn bidon vergeten. De route voor deze dag was licht glooiend.
Door bossen en heide velden de wel bekende Leenderheide die je kan zien als je met de auto vanaf Eindhoven naar Maastricht rijdt. Daarna door België via oude wegen, oude dorpen en vooral de Ravelfietspadden (oude treinverbindingen). Lekker het zonnetje en veel wind. S'Avonds op een troosteloze camping lekker gekookt en als een toetje een lekker ijsje. Om negen uur lekker slapen.

3 juli Bunde naar Hony 92 km

Vandaag gaan we via Gulpen Nederland uit. Maar volgens het boek moest er eerst vlaai worden gegeten in Gulpen en dat deden wij dan ook. Daarna richting België we fietsen over een Ravel route (43) km. Ergens op een oud stationnetje lekker gegeten, want dan hoefden we avonds niet te koken en ook nog de Diets aan de oplader. Aan het einde van de Ravelroute bereikten we Luik en raap waren we de weg kwijt. Nergens de rivier de Ourthe te zien. Op goed geluk naar beneden gegaan en daarna de route opgepakt. Een mooi fietspad langs de rivier. Onderweg heeft Kees nog een pyjama gekocht want de nachten zonder Joke zijn erg koud. Na 92 km de camping in Hony waar je kon zien dat het hoogseizoen was begonnen. Nog een paar biertjes en pizza en slapen maar. Het was een koude en winderige dag bijna de gehele dag in lange broek en jas gefietst.

4 juli Hony naar Porcheresse 65 km.
Vandaag weer de route langs de Ourthe opgepakt dit fietspad is erg mooi en soms ook wel erg smal en modderig. Na 20 km was het vlakke voorbij en begon we te klimmen en te dalen door de voorlopers van de Ardennen. De top lag ongeveer op 350 meter daarna weer afdalen naar de Ravel route richting Dinant.
Gisteravond vonden wij geen camping binnen het bereik van de fiets. Kees had nog een idee om gebruik te maken van de fietsorganisatie Warmshowers, hier bieden fietsers gratis onderdak aan. We vonden een adres in Porcheresse waar we de tent konden opslaan in de tuin. Onderweg nog bier en proviand ingeslagen om niet te verhongeren , want de gastheer kon helaas niet koken voor ons.

5 juli Porcheresse naar Aublain 95 km
Na bij de tent ontbeten te hebben, dronken we nog koffie bij onze gastheer in de keuken. Om 9 uur vertrokken we. Eerst via een makkelijke weg terug naar de route. Daar pakten we de Ravel route weer op. Na Ciney kwamen we op de gewone weg terecht. Eerst een paar flinke klimmetjes, maar daarna reed het vlot naar Dinant toe. In Dinant aan de Maas koffie gedronken en daarna langs de Maas over het fietspad verder. Af en toe een slecht wegdek dus oppassen geblazen. Een paar keer gewisseld van oever. In Hastiëre wilden we de batterij bijladen. Bij een chique ogend restaurant konden we niet terecht, want te ingewikkeld. Om de hoek was een klein frietkot en daar stelde men wel prijs op onze klandizie voor onze magen en onze fietsbatterijen.
Na drie kwartier weer verder, weer over een Ravel fietspad weg van de Maas het land in. Dit fietst ontzettend fijn omdat je langs de bovenkant van de heuvels rijdt met een glooiing van maximaal 3 procent, maar wel bij elke kruising door kleine poortjes. Hierdoor hoorde Kees dat Gerard achter hem reed ,want hij raakte bijna altijd wel een paaltje. In Mariembourg moesten we opnieuw bijladen. Dat kon bij het station voor 1 euro per uur per batterij. Maar er was ook koffie. En veel oude locomotieven en treinen, dus genoeg te zien. Na drie kwartier op zoek naar ons adres. Het begon wel te regenen en dat hield pas op nadat we het adres gevonden hadden. Het was bij Benoît Marchal, een heel aardige Belg, die heel veel belangstelling had voor ons en de fietsen. In een glooiende tuin konden we de tent opzetten. Daarna kregen we van de gastheer een lokaal biertje van Chimay, daarna een ook lokaal aperitiefje met kaasknabbels en vervolgens bracht hij ons met de auto naar een restaurant voor de avondmaaltijd. Als we klaar waren, even bellen. De avondmaaltijd stond in het teken van de verjaardag van Guy (de kleinzoon van Gerard), dus Gerard betaalde.Het werd een prima maaltijd: Kees nam konijn waar de hagels nog in zaten en Gerard een entrecôte, een biertje en een flesje wijn en koffie en kaas toe. Weer teruggebracht naar huis, waar we kennismaakten met de vrouw des huizes en vervolgens nog een Chimay biertje toe. We rolden toen bijna naar onze tenten, Gerard stootte zijn hoofd tegen een te lage deurpost open en Kees moest nog even zijn kennis op EHBO gebied tonen. Heerlijk geslapen, de tent opgeruimd en toen werden we verwacht voor het ontbijt met koffie. Daarna vergezelde Benoit ons nog naar het begin van de Ravel route. Van geld, een vrijwillige bijdrage, wilde hij niets weten. Heel fijn dat zulke mensen nog bestaan.

6 juli Aublain naar Landouzy , le chêne Bourdon de Haut 56 km.
Na het roerende afscheid van Benoit weer over het Ravel pad naar Chimay. Deze stad passeerden we snel en nog 7 km over de Ravel. Daarna weer over naar de gewone weg richting Cendron. Over een paar pittige heuvels kwamen we in Cendron: twee huizen. De aanwijzing hier was: "na de grens rechtsaf het weggetje op met een slagboom". Echter niet duidelijk was waar de grens was. Een paar honderd meter verderop stond een bord Frankrijk, maar was geen weggetje. Bij Cendron was wel een weggetje maar geen slagboom. Onduidelijk, dus fietsten we maar door en gingen verderop rechtsaf richting het bos. Over een pad met veel kuilen, iets verder werd het een stuk beter. In het bos meenden we de route weer gevonden te hebben, maar dat bleek toch niet juist. Via de navigatie van Kees reden we via Wattigny naar Blissy en zaten toen weer op de route. De rest leek een appeltje eitje. Maar in Martigny bleek, dat er in deze streek helemaal geen winkels waren. En op de camping konden we geen eten krijgen, want op maandag werd niet gekookt. Dus fietsen we 9 km terug over een drukke weg naar Hirson. Bij het binnenrijden van Hirson vonden we meteen een supermarkt. Daarna nog 6 km naar onze camping. Een minicamping met vijf tent plaatsen en een paar huisjes, eenvoudig sanitair en een brasserie waar je zelf het bier kon pakken en in de Geldbus het verschuldigde kon deponeren. Een fijne plaats om te zitten en het verslag te schrijven. Kees kookte overigens een heerlijke spaghetti met Griekse yoghurt en honing die we gekregen hadden van Benoit.

7 juli Le chêne Bourdon de Haut naar Suzy 80
Na de proza van Gerard is het nu mijn beurt weer om een verslag te maken. Na het ontbijt dat bestond uit twee tosti's gingen we voor het eerst met een zonnetje weg. Het was wel 11 graden maar gelukkig geen wind dus duidelijk win win. De route ging over glooiende wegen en langs en door korenvelden waar de klaprozen soms uitbundig bloeiden. De gps had veel moeite om de juiste weg te vinden, dus gingen we maar onze eigen weg die ons bracht naar Laon. Een erg mooie stad op een heuvel die je al van verre kon zien. Omdat Laon een grote plaats is zijn er ook genoeg voorzieningen. Wij hadden gas nodig om te koken en vonden die bij een grote Leclerc, waar ook het avondeten werd gekocht. Ook op deze route waren zeer weinig winkels en cafés te vinden. We besloten door te rijden naar de volgende camping, maar eerst Laon bezoeken met een pittige klim van 200 hoogte meters en soms 10 procent. Maar onze elektrische fietsen gaven geen krimp. Een mooie vestingstad waar je ook behoorlijk kan verdwalen. De route oppakken was lastig maar na wat dwalen kwamen we toch uit in Suzy waar we onderdak vinden op een soort wild west camping. De dagelijkse dingen weer doen zoals , tent opzetten, douchen, accu's opladen die bijna leeg waren, koken en uiteraard een lekkere yetser.tegen kwamen

8 juli Suzy's naar PIerrefonds 61 km

Vandaag was het de dag van de kastelen die we in vele aantallen op onze route, soms als een ruïne soms in alle glorie, tegen kwamen. De weg ging voornamelijk door bossen en af een toe een korenveld. De wind was matig maar niet erg lastig om tegenin te fietsen. Volgens het boekje waren er weinig voorzieningen onderweg. Dus bij Vic sur Aisne eerst koffie en daarna de lunch gekocht op de plaatselijke markt. Kees kocht worstjes met patat volgens de marktverkoper die spontaan ook zijn laatste bakje gratis meegaf. Lekker twee voor de prijs van een, dacht Kees. We zaten gezellig te kletsen met Hollanders die daar al twintig jaar woonden. We kregen een geschiedenis les over al die kastelen waar we langs waren gefietst. Na rijp beraad besloten we de lunch te gebruiken als diner voor die avond. Daarna door gefietst naar PIerrefonds waar je het immense kasteel van verre kon zien. Op de camping een plek gezocht en begonnen met de voorbereiding voor het eten. Het door Kees gekochte bleek helaas maar een klein worstje te zijn die dreef in een soort olie, waardoor de aardappelen toch nog lekker smaakten. Gelukkig smaakte de yoghurt lekker.
S'Avonds in het dorp het kasteel van dichtbij bekeken maar helaas geen bezoek mogelijk (te laat).
Daarna koffie en bier en om half tien slapen. Morgen richting Parijs.

9 juli PIerrefonds Villepinte(voorstad Parijs) 87 km

Lekker ontbeten met de bestelde croissants en baguette.
Daarna terug naar de stad en midden in de stad opeens rechts een niet te vinden bospaadje in. Over een smal pad vlug door het bos op, maar voornamelijk neer. Opeens uit het bos door de velden en langs Gallo Romaanse ruïnes. Een korte abrupte afdaling en een dorp in. Even zoeken naar de juiste weg en weer door. In Montepilloy (wie kent het niet) op afstand een kasteel met een bijzondere toren bewondert. Door naar Fontaine Chaalis waar we de eerste koffie en wat elektra nuttigden. Verder door het bos via wasbord wegen (op en neer en op en neer enz).
In Plailly de lunch gekocht op de markt en de fietsbatterijen aangesloten op het elektra punt van de markt. Weer verder langs graanvelden waar de warmte vanuit op steeg. Het was inmiddels 31 graden geworden. In Gressy even overlegd waar we zouden overnachten. Samen een hotel uitgezocht en even gebeld of ze ook een veilige plek hadden voor de fietsen. Dat was zo, maar morgen pas weten we of het echt een veilige plek is geweest. Daarna langs het kanaal de l'Ourcq over een smal maar mooi door bomen omzoomd fietspad richting Parijs gefietst. Dit kanaal loopt tot hartje Parijs, maar bij Villepinte gingen we eraf. En dan sta je opeens in een druk stadsdeel! Gelukkig maar een paar straten en daar was het hotel. De fietsen konden in een halletje staan en de kamer was klein met twee bedden en een piepklein balkon.
's-Avonds lekker uit eten geweest in de buurt. Kees trakteerde op entrecôt, want Joke is jarig. Hiep hiep hoera. Overigens leven ze hier, of er geen corona (geweest) is. Niets een of anderhalve meter afstand, tafels vlak naast elkaar en er wordt volop handen geschut.

• 09 Juli 2020 - 22:32

Maria:

Als van ouds , leuk mannen veel plezier

• 09 Juli 2020 - 22:49

Joke:

Lieve Gerard en Kees. Zo leuk dat jullie weer samen op pad zijn! En op de e-bike

• 09 Juli 2020 - 22:49

Heel leuk om te lezen.

• 09 Juli 2020 - 23:14

Leo:

Hallo Gerard en Kees,
    Fijn om jullie verhaal te lezen, het duo is weer compleet en zo hoort het ook

• 10 Juli 2020 - 05:53

Liesbeth:

Leuk verslag! Volgens mij hebben jullie het weer prima naar jullie zin

• 10 Juli 2020 - 08:10

Gerard En Marian Van Eeden:

Weer een heerlijk reisverslag, we hopen dat jullie ook ondanks het weer er van genoten hebben.

• 10 Juli 2020 - 08:47

George:

Wat een kanjers, succes en veel plezier.
    Heb nog wel een laadsnoer voor je Kees:-)

• 10 Juli 2020 - 08:59

Peter En Fenna:

Leuk jullie twee weer als vanouds op de fietsvakantie
    We lezen tussen de regels door dat jullie het erg
    leuk hebben samen.
    Geniet er maar van. We wachten het volgend reisverslag weer af.
    Lieve groetjes.

• 10 Juli 2020 - 10:43

Delia En Henk:

Hi mannen, na de koffie bij ma vertrokken jullie in de regen, gelukkig nu beter weer en genieten jullie ondanks soms regen. Blijf genieten van dit mooie fiets avontuur.

• 10 Juli 2020 - 12:02

Anneke.onclin:

Prachtig mannen leuk reisverslag en weer een uitdagend avontuur.. die voorzichtig en geniet van al het moois om jullie heen. Succes verder.

• 10 Juli 2020 - 12:10

Tonny En Gerlof:

Mannen, weer een leuk enthousiast reisverslag. De spirit zit er weer goed in. Heel veel plezier samen

• 10 Juli 2020 - 12:21

Janja Willemsen:

Hoi lieve Kees en Gerard, super leuk dat jullie zo genieten van jullie avontuur. Zo doorgaan en blijf mooie reisverslagen schrijven. Nog veel succes met jullie verdere reis, dikke kus !!

• 10 Juli 2020 - 16:05

Daphne:

Hi Pap en Kees,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen een mooi avontuur weer!! Geniet ervan en goede reis terug. Maar eerst nog genieten van Parijs.

Liefs Daph

• 10 Juli 2020 - 22:33

Jan En Anneke:

Kees en Gerard leuk om jullie bike vakantie verslag weer te volgen . zonder foto's hebben we er al beelden bij.
    Bijna bij Parijs. geniet ervan samen
    groet Jan en Anneke

• 13 Juli 2020 - 17:43