Naar de kust - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Naar de kust - Reisverslag uit Dieppe, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Naar de kust

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

13 Juli 2020 | Frankrijk, Dieppe

10 juli Villepinte naar Medan 75 km

Vandaag wakker worden in een rustig ontwakend Parijs, dit konden we zien vanaf ons piep klein balkonnetje, waar we ook nog genoten van het ontbijt. De fietsen stonden nog steeds in de tuin, ondanks dat iemand zei "die plek is niet zo veilig" Daarna nog snel een kop koffie en weer verder langs het kanaal de L,Ourcq richting Parijs. Helaas niet door Parijs want de route ging naar het westen door Saint Denis. Ook nu weer langs een kanaal waar je regelmatig de tenten zag staan van de vele illegalen die er zijn. Het zag er niet al te fris uit. De woorden Liberté, Egalité en Fraternité dat groots op elke Marie staan gelden zeker niet voor deze mensen. We hebben in totaal 38 km door de voorsteden en Parijs gereden voordat we de Seine bereikten. Deze rivier meandert behoorlijk door het landschap. Soms door drukke steden dan weer door rustige wegen langs de Seine. Om wat km's te winnen hebben we een stukje afgesneden. We zochten naar een camping genaamd Kings island die we maar niet konden vinden. We reden drie keer wel langs een camping genaamd ill de roi. Blijkt dat nu Kings island te betekenen!!!!! Snel de tent op zetten en eten kopen in de volgende plaats. Daarna weer terug naar ill de roi!!!!!

11 juli Médan naar Bouafles 84 km
Vol goede moed na de leuke route van gisteren gingen we op weg. Bij het eerste plaatsje, waar we gisteren nog boodschappen gehaald hebben, gingen we de brug over de Seine over. De bedoeling was, dat we de Seine zoveel mogelijk zouden volgen over de groene weg (voie verte).Helaas konden we die weg niet vinden, ondanks dat een Franse website daar uitgebreid over repte. Dus reden we over drukkere wegen door de diverse dorpen. Bij Mantes-la-Jolie weer over de brug naar de andere oever. Eerst even koffie, toen op zoek naar het toeristenbureau om ons te laten informeren over die groene weg. Ondanks de door ons gevolgde richting borden in de stad bleef het bureau onvindbaar. Volgens Google was het bureau tijdelijk gesloten. Dan maar weer onze eigen navigatie gevolgd en weer een stukje afgesneden. In Vernon, een leuk stadje met veel vakwerkhuizen en een mooie kerk, geluncht op het plein voor de kerk.
Weer de Seine over, opnieuw tevergeefs naar de groene weg gezocht, weer de drukkere weg op. Opeens zagen we de bordjes langs de kant van die weg staan (? Hoezo groene weg?). Overigens was dit wel een mooie route, veel bos en mooie gele velden tussen groene heuvels. Vlak bij ons eindpunt nog even omgefietst om boodschappen te doen en daarna de laatste kilometers naar onze chateau camping Bouafles. Het chateau viel een beetje tegen, het was meer een oud landhuis. Maar de camping was mooi, grote plaatsen, ook veel vaste plaatsen en aan de Seine.

12 juli Bouafles naar Roumare 90 km.
Wat we gisteren niet vonden nl de voie verte langs de Seine, was nu niet te missen. De route begon bij de uitgang van de camping. Voor het eerst over rustige wegen langs de Seine met mooie kleine dorpen die liefelijk lagen langs de rivier. Af en toe een stukje afsnijden want we wilden maar 65 km fietsen. We reden langs een groot recreatiemeer bij Poses. Plots hoorden we overal schoten. Bij het meer bleek een schietbaan te zijn voor kleiduiven. We waren in de buurt dus toch maar even kijken. Helaas bleek de schietbaan 5 km van de route te zijn. Dus dit waren de eerste 10 km bovenop de 65 km. Op de weg naar Rouen ging het helemaal fout en met geen mogelijkheid vonden we de route terug. Eerst dan maar een lekker broodje kebab in Oissel. Daarna nog 250 meter "snelweg" en plots fietsten we richting Rouen op een mooie route langs de Seine, alleen geen voie verte. In Rouen lekker koffie en taart gegeten bij de bakker waar we ook de accu's konden opladen. Op de camping was niets te eten en te drinken en Gerard vond onderweg nog een supermarkt die open was. Helaas kwamen er daardoor weer 5 km extra bij. Na 6 km kwamen we aan op de camping en moest Kees weer koken en dat op zondag. Het smaakte heerlijk met de yetsers die we hadden mee genomen van de supermarkt. De nacht was onrustig want de camping was 500 meter verwijderd van de snelweg.

13 juli Roumare Dieppe 61 km
Kees had op zijn navigatie apparaat een route uitgestippeld naar Dieppe. Het gevolg was, dat we de hele route over mooie kleine weggetjes reden. Vele korte klimmetjes en vele afdalingen door een mooie landelijke omgeving. Door dat landelijke kwamen we geen enkele winkel of café tegen. Het was dan ook pas na 50 km dat we een winkel zagen met bar. Daar koffie gedronken en een half stokbroodje gegeten. Toen weer verder naar Dieppe. Door een wegafsluiting moesten we toch even op een grote drukke weg rijden maar na een paar km konden we er af. Bij de camping aangekomen bleek de receptie gesloten tot 14 uur. We reden de camping op en vonden een mooie ruime plek. Daar zetten we de fietsen op. Vlak na ons arriveerden er een Franse familie met twee campers en twee auto's. Zij stonden op twee kleine plekken. Omdat naast ons een Portugees stel aan het inpakken was, stelde Kees voor, dat wij op de "Portugese" plek zouden gaan staan, zodat zij de veel grotere plek van ons konden innemen. Dat leverde meteen twee biertjes op en wat later nog twee. Met de receptie konden we dit ook regelen. Na het opzetten van de tenten, namen we een lekkere duik in het kleine zwembad. Daarna avondeten en toen nog even Dieppe in om de zeelucht goed op te snuiven.
Vandaag was het heel mooi weer. Morgen wordt helaas regen verwacht, dus wat de morgen zal brengen is vooralsnog ongewis.

• 13 Juli 2020 - 22:12

Gerard En Marian:

Buiten hier en daar wat richting problemen schijnt alles gukkig voortvarend te gaan. Leuke foto's weer. Was weer goed om jullie verslag te lezen. Voor het vervolg veel plezier en hou alles heel.

• 13 Juli 2020 - 22:57

Janja :

Heel leuk om jullie verslag te lezen, en fijn dat alles voorspoedig .
    Ik ben heel trots op mijn kanjers!

• 14 Juli 2020 - 07:03

Gijs:

Les rois du vélo!!!

• 14 Juli 2020 - 07:58

Mijke:

Hoi pap en Gerard! Leuk verhaal weer! Veel plezier nog met z’n tweeën en hopelijk weer een mooie fietsdag vandaag! Liefs

• 14 Juli 2020 - 12:34

Hans En Nel:

Zo te zien zijn de heren weer fijn op pad. Geniet er lekker van en een beetje regen houd het hoofd ook wel koel....toch.
    Lees jullie verslagen met plezier.
    Groet Hans en Nel

• 14 Juli 2020 - 17:35

Paul De Kleuver:

Ik lees veel reisverhalen en ik moet zeggen dat jullie verslag leest als een spannend en mooi reisverhaal.
    Ik geniet van jullie avonturen .
    Veel plezier met de verdere reis en ik hoef het eigenlijk niet te schrijven maar geniet ervan.

• 14 Juli 2020 - 20:28

Jan En Anneke:

succes met jullie terug route langs de kust kan niet missen.
    wind en zon mee en dan knallen de km vooruit.

• 14 Juli 2020 - 20:30

Leo:

Hi Gerard en Kees, enkele lezers schreven al dat ze jullie verhalen weer goed herkenbaar vinden en ook spannend. Aan de eerste conclusie pas ik mij graag aan. In alle jaren dat jullie nu met elkaar fietsen vormen diverse terugkomende aspecten de kern van jullie trips.
    Dat geeft het lezen van de verslagen iets rustgevend en aantrekkelijk.
    Ga daar mee door en blijf vooral volop genieten.
    Leo