Weer thuis - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

21 Juli 2020 | Nederland, Hoogland

14 juli Dieppe naar St. Firmin. 86 km
Na een nacht met af en toe regen stonden we zoals gebruikelijk om zeven uur op.
Het was droog, dus begonnen we de dag weer met inpakken. Helaas werden we spoedig onderbroken door wat regen. We besloten om dan maar eerst te ontbijten onder het afdak van de wasmachine ruimte. Toen het ontbijt, lekkere tosti's, verorberd was, gingen we verder met pakken. In een aanhoudende motregen vertrokken we. Eerst langs de veerhaven van Dieppe en verder de route op. De motregen werd wat heviger. Hierdoor konden we niet veel zien van de omgeving. Via een route door het binnenland kwamen we in Criel Plage. Hier dronken we koffie en zowaar bij vertrek was het droog. Bij Le Treport genoten we even van het uitzicht en daalden vervolgens via een steile weg af naar de stad. Daarna via een paar sluizen en een forse klim omhoog de stad weer uit. Vervolgens door naar Ault waar we met uitzicht op de krijt kliffen genoten van een broodje bij een food truck. Toen via een wat kortere weg richting St.Valéry sur Somme. Door een paar mooie poortjes over kasseien de stad in. Het was hier heel druk met flanerende mensen waar wij tussendoor moesten leveren. Door een wat Nederlands aandoend landschap met vlakke velden en vee langs een drukke weg naar Le Crotoy. Het laatste stuk over een dijk met zeezicht. In Crotoy bekeken we welke campings in aanmerking kwamen. Dat viel nog niet mee. De ene camping bleek gerenoveerd te worden en de andere camping bestond uit louter vaste standplaatsen of er werd gewoon niet opgenomen. We vonden uiteindelijk een camping op zes kilometer, maar we hadden nog maar weinig voor zeven kilometer stroom, dachten we. Toch maar op weg en ja vlak voor de camping was bij Kees de stroom op en dus geen ondersteuning. Dapper fietste hij de laatste kilometer door naar de camping waar we een rustige plaats kregen. Na het opzetten van de tent, een biertje drinken en douchen gingen we terug naar Le Crotoy voor het avondeten. We bestelden, mede i.v.m. de verjaardag van Jasper, waarvoor Kees een flinke duit in de pot deed, mosselen à la roquefort met frites en witte wijn en een biertje. Helaas bleken de mosselen, hoewel lekker van smaak, heel klein te zijn. Dan maar liever Zeeuwse mosselen. Terug naar de camping door een wat doodse stad. Van een quatorze juillet sfeer merkten we helemaal niets. Misschien vanavond toch vuurwerk? Voor het eerst maken we mee dat er overal mondkapjes worden gedragen soms vrijwillig soms verplicht. In elk restaurant is het verplicht naar binnen met mondkapjes op. Zelf de camping heeft een strik regime voor de mondkapjes .

15 juli St. Firmin naar Dannes 75 km

Vandaag begint de reis langs de krijtrotsen van Noord Frankrijk, maar eerst beginnen we met het aandoen van de regenkleding, want het begint licht te regenen. De eerste kilometers gaan nog door de duinen, lekker vlak en erg mooi. Daarna bij Ault gegeten bij een foodtruck . Het uitzicht op de witte krijtrotsen daar is bijzonder. Ook bijzonder is dat je regelmatig naar de zee fietst en daarna weer 150 meter moet klimmen om boven langs te gaan. De steden liggen allemaal op zeeniveau. Na al het klimmen gaan we de laatste 30 km door het binnenland richting Montreuil waar we in een van onze vorige reizen ook al eens waren. Een mooie vestingstad met een plein waar ze heerlijk friet en brood verkochten. De accu's konden daar ook worden opgeladen voor de laatste klimmetjes richting Dannes. We vinden het fietsen door het binnenland niet altijd leuk, maar als we fietsen langs de kust, dan mag je blij zijn dat we een stukje van de zee zien. Voor het eerst staan we op een camping municipal . Na het eten op de fiets naar het strand. Je kan zien dat de corona ook nog steeds aanwezig is. Bijna geen toeristen en de zee en de kermis hebben geen joie de vivre. Bijna on-Frans om te zien. Om te fietsen is het mooi weer, niet te koud, niet te warm en met een noord westelijk bries in ons gezicht hebben we niets te klagen. De e-
Nikes doen lekker hun best.

16 juli Dannes naar Escalles 56 km
We beginnen de dag met een bezoekje aan de bakker en de kruidenier. De koffie kopen we bij Le Tabac en op dat terras ontbijten we. Ondertussen worden de duiven losgelaten, die vrolijk boven onze hoofden langs vliegen. We beginnen de tocht over fietspaden en langs een moeras, maar al snel zijn er weer de klimmetjes. Al snel rijden we Boulogne-sur-Mer binnen. Over we brug en daarna afdalen en langs de haven verder. De kleine vissersboten worden hier gelost en we drinken koffie bij de eerste strandtent. Op het strand is echter niets te doen, behalve een trekker die het zand glad strijkt. Dat ligt natuurlijk ook aan het weer: zwaar bewolkt en 17 graden. Verder langs de boulevard en met een klim richting Wimmereux. Hierna sturen we weer wat meer het binnenland in, maar houden de zee in zicht. Ook Engeland komt nu aan de horizon in zicht. We passeren Cap Gris-Nez op een afstandje en zetten koers naar Wissant. Daar lunchen we, doen de inkopen voor het avondeten en fietsen via een verkorte route naar Escalles. Op de camping aan de voet van Cap Blanc-Nez zetten we onze tenten op. Omdat het nog steeds zwaar bewolkt is besluiten we om na het avondeten de wandeling te maken naar de Cap. Na een klim van 134 hoogtemeters kwamen we te aan op de top. Ook hiervandaan kon je Engeland nauwelijks zien. Omdat we dit keer lopend waren hebben we ons in het restaurant zelf getrakteerd op ijs. Morgen wordt het weer beter misschien dat we de witte kliffen aan de overkant dan beter kunnen zien.

17 juli Escalles naar Bergues 90 km

Vandaag gaan we op naar het vlakke land maar eerst nog de laatste heuvel naar Sangatte. In de afdaling haalden we de hoogste snelheid van deze vakantie, met bijna 60 km reden we naar beneden. Daarna werd het langs de duinen rijden en de zee, helaas niet in zicht, wel duinen. In Calais voorbij de decatlon nog een flesje gas gekocht voor de laatste dagen die nog restten. Even zoeken in de stad naar de juiste richting en al snel weer op pad. Je ziet overal politie staan om evt. migranten tegen te houden, maar wij mochten zonder problemen door. Daarna weer door de het vlakke land het lijkt wel Hoogland west. Met een lekker windje in de rug bereikten we Bergues een leuk dorp boven Duinkerken. In de oude vesting stad eerst maar een biertje om daarna de camping op te zoeken. Weer een echte Franse camping met bijzonder krappe voorzieningen. Gerard klaagde dat de afwas niet schoon te maken was. Maar ook dit keer kwam alles weer goed.

18 juli Bergues naar ....... 105 km
Deze ochtend kwam eerst de vraag aan de orde waar we deze avond zouden kamperen. Gerard dacht aan De Haan, terwijl Kees ervan overtuigd was, dat het Knokke zou zijn. Na een rondje door de stad om het ontbijt bijeen te kopen (en waarbij Gerard twee keer een bakkerswinkel over het hoofd zag) en op te eten, reden we via een fantasie route van Kees de stad uit. Al snel reden we België in waar we koffie zouden drinken. De eerste drie in het boekje aangegeven mogelijkheden konden we afstrepen, want niet geopend. In De Panne bij Plopsaland, was het raak. Daarna verder via De Panne naar de kust en het strand. We volgden grotendeels de tram, die van De Panne naar Knokke rijdt. Maar regelmatig weken we daarvan af en reden over de boulevard over het daarvoor bestemde fietspad. Maar op dit fietspad liepen vele mensen, ook kinderen met allerlei voertuigen die van links naar rechts schoten, overstekende obers en fietsers die opeens opdoken uit zijstraatjes. Via de tramweg was toch het veiligste en snelste. De Haan verscheen en verdween weer. Knokke doemde op en we reden weer eens over de boulevard. Hier was een apart fietspad aangelegd en daardoor konden we toch veilig fietsen en het strand en de zee in het oog houden. Het was op de boulevards flink druk, maar op het strand en in de zee was het veel rustiger. Jammer was wel, dat in al die plaatsen die we
passeerden vooral de hoogbouw sterk aanwezig was. In Knokke overlegden we even. We hadden nog genoeg kracht (zowel in de batterij als in de benen) om nog iets verder te rijden. Dus kocht Kees (met mondkapjes op) de boodschappen voor de avondmaaltijd en reden we vol goede moed verder. We kwamen uit vlak voor Cadzand Bad bij camping De Zwinhoeve. Naar de receptie om ons aan te melden. Wat bleek? Ze waren vol, maar er was iemand een dag vroeger vertrokken en die plaats konden we wel krijgen. Het was wel een hele grote plek, met stroom, water en afvoer op de plek aanwezig. Dus een grote uitgave voor ons reisbudget. Maar ja, we waren in Nederland en de camping eigenaren zouden het geld wel goed kunnen gebruiken na de lock down.

19 juli Cadzand naar Oude Tonge 79 km.

Bij inpakken bleek de tent behoorlijk nat te zijn, misschien een voorbode voor wat slecht weer? Bewolkt was het wel en de jassen gingen daarom maar alvast aan. Door het mooie fietspad van onze Hollandse duinen; dit soort fietspaden hadden we nog niet gehad in het buitenland. Snel een bakje koffie bij de pont naar Vlissingen en de mondkapjes voor het eerst vandaag aan , want de veerponten zijn openbaar vervoer. Na de overtocht fietsten we door de bloeiende aardappelvelden, uienplantage en toch ook wel weer koren op weg naar de Veelandbrug.
Ons land is toch wel heel erg plat als je dat vergelijkt met de ander landen waar we fietsten, af en toe een dijk op en neer en dan heb je onze bergen wel gehad. In Veere lekker een kopje koffie in een corona kartonnen beker, daarna op zoek naar een brug in Veere maar dat bleek ook weer een veerdienst te zijn, verscholen achter een poortje. Dus weer mondkapjes op de boot, die niet zo efficiënt werd ingedeeld door de schipper. Hij deed op zijn manier zijn best om de afstand tussen de mensen te bewaren. Eindelijk de Zeelandbrug over met een lekker windje in de rug. Daarna in Bruinisse een camping gezocht, maar we vonden er in aan de overkant van de Grevelingendam. Weer op een camping in Oude Tonge die we ook aan deden op onze rondreis door de Benelux. Vanavond lekker uiteten, want het is zondag een dag om de hele week naar uit tekijken, want dan wordt er niet gekookt.

20 juli Oude Tonge iets voorbij Bergambacht 83 km
Vanochtend wilden we eerst nog de batterijen wat verder opladen, maar op ons veld bleek de stroom uitgevallen. Dan maar opladen in het toiletgebruik, waar we gisteravond ook de regenbui afwachtten.
Na het ontbijt voor de AH, reden we snel het dorp uit. Door de velden en tegen een straffe wind in naar het Hellegatsplein, waar we een kopje koffie dronken. Daarna door de oud-Hollandse polders naar Puttershoek waar het voetveer zou vertrekken vanaf, volgens Kees, het café van Kees Verkerk. Het pontje lag er, maar wel achter een gesloten hek. Het bord leerde ons, dat we nog ruim een uur moesten wachten. Natuurlijk deden we dit niet, maar fietsten we naar de tunnel onder de Dordtse Kil. Dat betekende wel een omweg van 10 km.
Daarna door naar Dordrecht. Via de binnenstad naar de Merwede waar de waterbus ons naar de overkant bracht naar Papendrecht. Verder door richting de Lek. Maar door de harde wind van die dag raakten onze batterijen snel leeg. Een oplaadpunt bij een landwinkel wenkte ons. Helaas was echter het zonnepaneel, die het oplaadpunt van schone energie voorzag, omgevallen. Toch maar de opladers aangesloten en warempel, de stroom vloeide naar onze batterijen. Dit ook tot verbazing van de boerin, die de landwinkel beheerde.
Na twintig minuten weer verder en al spoedig stonden we aan de Lek. Even wachten op de pont en snel aan bord. Op deze pont hoefden de mondkapjes niet op. Het was een particuliere pont, geen openbaar vervoer. Eerst nog in het dorp inkopen gedaan voor het grandioze avondmaal en daarna de laatste kilometers van de dag naar de camping. Na dit laatste avondmaal (veel rib eye en diverse groenten, met als toetje aardbeien met slagroom) nog even naar het café in Ammerstol voor koffie en een biertje. Daarna zullen we de tenten opzoeken voor de laatste nacht van deze reis.
21 juli Bergambacht naar Vathorst 60 km
Vandaag de laatste dag fietsen, traditioneel is dan het ontbijt, eieren met spek en kaas. Lekker om de laatste km's weg te werken. De eerste 20 km langs de Lek tot aan Nieuwegein, daarna nog 10 km om bij een groot recreatie gebied koffie met appeltaart te nuttigen, tenslotte hebben we dan al 35 km gefietst. Er ligt een prachtig fietspad om de stad Utrecht te vermijden, daarna een stukje door Zeist en verder gaat het weer over mooie fietspaden door het bos. Bij restaurant De Spitsheuvel nog een broodje bal gegeten. De laatste km's gingen richting Vathorst waar Janja en joke ons opwachten.
We hebben 21 dagen heerlijk gefietst en in totaal 1667 km afgelegd. Ondanks het Corona gevaar hebben we op onze manier genoten van het fietsen richting onbekende bestemmingen.

• 21 Juli 2020 - 18:09

Henk En Delia:

hi Kees en Gérard

Gefeliciteerd met juliie mooie fietstocht. 1700 km is echg een hele tour.
    Geniet nu van een rustvakantie in Zuid Limburg.

• 21 Juli 2020 - 18:43

Maria:

Fijn mannen weer heelhuids thuis, met ervaringen rijker
    Dank jullie wel voor het meekijken van jullie reis

• 21 Juli 2020 - 19:11

Jan & Anneke:

Mooie tocht met weer een mooi verhaal. Misschien tot vanavond en anders tot later en een fijne vakantie gewenst.

• 21 Juli 2020 - 19:13

Rina En Marius:

Hoi mannen,
    Toch weer genoten van jullie vochtige (bier en regen) avontuur! Dank.
    Napret is ook leuk.
    Groeten!

• 21 Juli 2020 - 19:25

Fia:

Hoi Kees en Gerard,
    Was weer heel erg leuk om mee te beleven.
    Julli maken er altijd wat moois van.
    Ook fijn om weer thuis te zijn? Of alweer op pad?
    Groet, Rien en Fia

• 21 Juli 2020 - 21:11

Leo:

Hi Kees en Gerard,

Mooie verhalen, leuke belevenissen, geen gekke dingen gebeurd, kortom, weer thuis bij Joke en Janja. Bedankt en tot de volgende fietstrip?

Groetjes,
    Leo

• 21 Juli 2020 - 22:04

Christine :

goed gedaan mannen, echt heel knap

• 22 Juli 2020 - 09:40

Annemarie Van Druten:

Was weer leuk om jullie fietsavonturen mee te beleven.
    Krijg bijna zin om ook te gaan.
    Groetjes Annemarie