Joke en Kees door de Jura - Reisverslag uit L'Isle-d'Abeau, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Joke en Kees door de Jura - Reisverslag uit L'Isle-d'Abeau, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Joke en Kees door de Jura

Door: Joke en kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

01 Augustus 2009 | Frankrijk, L'Isle-d'Abeau

Kees en Joke, 1 augustus 2009
Frankrijk , L'Isle-d'Abeau

Joke en Kees door de Jura

Dinsdag 28 juli: Marnay - Arbois.
Na het vertrek vanaf de camping kregen we direct een fikse klim voor onze kiezen. Na 1 km klimmen kwamen we er echter achter, dat we verkeerd waren. Dus weer terug (dit keer naar beneden) naar de camping en bij de camping direct linksaf. De omgeving was vandaag weer net zo mooi als vorig jaar in Oostenrijk met (franse slag) huizen.
Bij Arc et Senans kwamen we op een plek, waar vroeger op een sociale manier werd gewerkt, gewoond en geleefd. Een groot herenhuis met kleine woonhuizen er omheen.
Eindelijk konden we ook gas kopen, we zaten bijna zonder (zo bleek die avond!). Mooie camping gevonden in Arblois, alleen wel 5 km van de route af, wél met een groot zwembad.
Dus zwemmen, eten en heerlijk slapen.

Woensdag 29 juli: Arbois - Mesnois.
We konden er niet meer onderuit: na een tussenstop in Poligny moesten we echt de bergen van de Jura in. We begonnen met een klim van 7% met een lengte van 4300 m. Daarna nog enige (7) klimmetjes van 5% en 200 m lang, die ons alleen maar hogerop brachten. Een uur later waren we boven op de top. Omdat het warm was (30 graden) waren we al door ons water heen. Bij mensen langs de weg mochten we onze bidons weer vullen.
Onderweg gestopt bij Cirque de Ladaoye: een plek waar vroeger in de berg een rivier liep. Deze heeft een groot stuk van die berg uitgeslepen.
In Blye gestopt op een boerencamping, lekker twee Jetzes van 33cl gedronken en voor Joke een ijsje. En toen weer op weg, want onderweg waren we nog geen winkel tegengekomen, dus geen eten. Maar weer een bergje op en gelukkig vonden we 3km verder in Mesnois een mooie camping met zwembad en een groot restaurant. Die avond genoten we van salade, fondue en een dame blanche.
Voldaan en dus tevreden sliepen we in.
PS Joke kwam ook nog een oud-collega tegen: Marijke uit Meppel.

Donderdag 30 juli: Mesnois - Condes.
Bij de eerste de beste winkel kochten we gelijk proviand. Dat betekende wel 5 kg extra. Deze dag bereikten we ons hoog(s)te punt van de route de Ruiter: 601 m in Onoz, net buiten het dorpje. Daarna konden we lekker afdalen langs de rivier de L'ain. Langs het Lac Vouglans, het op één na grootste meer van Frankrijk. Al vroeg arriveerden we op de camping in Condes, want deze dag fietsten we maar 40 km. De camping had twee sterren en lag aan de L'ain met dit keer een piepklein winkeltje. Het ijs hebben we drie keer uitgeprobeerd, want er waren geen jetzes te krijgen, alleen maar sinas. Het op de camping verkregen eten was echter niet zo best. Er was alleen maar ravioli met rijst en witte bonen met rijst en een niet te definieren stukje vlees.

Vrijdag 31 juli: Condes - Priay (aan de L'aine).
Na in het begin vier lekkere klimmetjes, begon de zeer lange afdaling langs de L'aine. Eerst veel stuwmeren en later lekker rijden door de Gorges: rust, groen, geen auto's. Onderweg in Bolozon een lekkere bak koffie gedronken bij de plaatselijke sexshop. Tenminste het werd aangeduid met club privé.
We kwamen aan in Pont sur L'aine: een grote stad met auto's en herrie. Dus besloten we een camping verderop te nemen in Priay. Een dorp prachtig gelegen aan de L'aine.
Vandaag hebben we bijna 60 km afgedaald, dus lekker snel, aankomst om 14.30 uur.
Onderweg hebben we nog een foto gemaakt bij een viaduct waar we van de winter met de auto onderdoor reden. Nu fietsten we er overheen.
Heeeeeeerlijk. Lekker gegeten met koude jetzes. En de fietsen op slot, want van de buren waren de racefietsen gestolen.
We hebben de Jura nu achter ons gelaten en gaan nog de laatste cols ( van zo'n 500 m in de Alpes Rhone bedwingen. Nog ongeveer 200 km met de fiets op en neer. Dus nog even zwoegen om daarna eindelijk een rust vakantie te houden aan de Middelandse Zee.

Zaterdag 1 augustus: Priay - L'Isle d'Abeau.
Een wat saaie route door zeg maar de polders van Hoogland met af en toe een Amerongse berg. Onze grote vriend de tegenwind was er ook weer bij. Uiteindelijk kwamen we aan in L'Isle d'Abeau waar we via de route national in het Ibis hotel aan de A 43 zitten. In de late middag hebben we boodschappen gedaan in een grote supermarkt. Ook heeft Kees een nieuw slaapmatje gekocht. Zijn oude was lek en dat sliep toch niet zo lekker.
Morgen wacht ons al na 4 km een eerste klim van 8% en een lengte van 2300 m. We hopen dat we vanacht toch lekker slapen en dromen.
Helaas konden we nergens internetten. Deze berichten ontvangen jullie dan ook via onze vaste correspondent in Hoogland. Zodra we een internetcafé vinden, zetten we de foto's op de site.

Reacties op bovenstaand reisverslag
Jan & Anneke
1 augustus 2009
Leuk om te lezen hoe de reis gaat en met het bericht van het is nog maar 200 kilometer is het aftellen begonnen. Succes met het laatste stuk !
Gerard en Janja
3 augustus 2009
Fijn om te lezen dat jullie zo'n perfecte tocht maken. Wel wat afzien maar het ijs vergoedt veel. Het lijkt ons dat jullie door deze tocht nog meer naar elkaar toe groeien.
Hou vooral vol en het doel voor ogen.