Weg van de zee - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Weg van de zee - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Weg van de zee

Door: Joke Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

19 September 2019 | Griekenland, Archaía Olympía

14 september Kanali naar Nydri 68 km
Vandaag was het een spannende dag. Op weg naar de tunnel in Prezeva waar je niet door mag op de fiets. Maar de weg ernaar toe is net zo spannend een zeer drukke weg. Dat bleek later wel mee te vallen alleen de auto's scheuren je voorbij. Dus het blijft opletten. Om half tien stonden we te zwaaien voor de camera's van de security, want volgens het boek zou er dan een auto aankomen en dat klopte ook nog. Maar we mochten niet meer mee, omdat ze er van de zomer mee zijn gestopt! Kees had dat nog voor dat we gingen aan Paul Benjaminse gevraagd. Hij zei dat je er nog steeds door kon. Maar de werkelijkheid was anders. We moesten maar op de bus wachten of een taxi bellen zei de medewerker van de tunnel. Kees vroeg kan jij geen taxi bellen (Grieks is zo moeilijk!!)en ja hoor 10 minuten later kwam er een taxi aan en deze bracht een voor een de fiets naar de ander kant van de tunnel. Voor de rest was de tocht langs de kust op weg naar het eiland Lefkada saai en zeer druk verkeer.
s'Avonds lekker gegeten en nog wat gewandeld door het dorp en de drukke haven. Weer een dorp vol met toeristen, eetgelegenheden, supermarkten en soevenierswinkels.

15 september Nydri naar Fiskardo 3,5 km plus 20 zeemijlen
Vandaag met de boot van Nydri naar het eiland Kefalonia. We hebben gisteren besloten om in Fiskardo te blijven en er een soort van rustdag van te maken.
Om twaalf uur waren we in Fiskardo en gingen op zoek naar een kamer, hotel of iets anders. Het blijkt nog al duur te zijn en wat er is verhuren ze niet voor een dag. Via booking.com uit eindelijk een heerlijk appartement gevonden niet iets buiten het dorp. Een heerlijk verblijf 50 meter van de zee, misschien nog wel beter dan in het dorp . Smiddags lekker gewandeld naar het dorp. Een leuk klein dorpje aan het eind van het eiland Kefalonia. Lekkere een biertje en wijntje gedronken aan de rand van de zee en daarna zelf lekker eten gemaakt in het appartement. S'Avonds nog gekeken naar de wedstrijd van Feyenoord tegen ADO wat een geweldig team is dat toch maar liefst 5x scoren!!!!

16 september Fiskardo naar Argostoli 55 km.
Je denkt soms kan het nog mooier!Ja hoor vandaag was het een grote WAUW !!!!!!Vanuit Fiskardo omhoog naar 350 meter en daarna alleen maar mooi, mooier, mooist. De route gaat langs de westkust van het eiland langs diepe ravijnen en prachtige dorpjes in de diepte langs de zee. Deze weg was in 2016 voor een deel weggeslagen door slecht weer. Maar was nu weer hersteld en wij konden genieten, voortdurend stil staan om foto's te maken. Zelfs Joke durfde om vanachter een muurtje een foto te maken. Het dorp Divarata ligt aan het beroemde strand Myrtos Beach een prachtig gezicht van boven af. Helaas ligt het 300 meter lager en dat was net even teveel. Daarna gaat de weg weer ligt omhoog om daarnaar 25 km 2 à 3 procent af te dalen naar Argostoli waar we nu op een camping staan en gaan slapen in een tent. De camping is aan de zee en net buiten het drukke Argostoli ook weer een verademing en lekker goedkoop plus lekker eten en de zee in!! Dat is ook fietsvakantie met weinige kleren en twee grote luiers als handdoek! Sta je daar op het strand tussen allemaal mooie omslagdoeken in je luier!

17 september Argostoli naar Killini 53 km plus 30 zeemijlen.
Het was weer even wennen in een tent. Het waaide behoorlijk die nacht en dat hoor je goed. Dus om half acht op pad richting Poros. Een dag vol met kleine klimmetjes en soms een van 20 procent gelukkig maar 300 meter. Daarna was het weer een prachtige route iets verder van de zee, maar in een mooie natuur. De fietstemperatuur is ook goed 26 graden, maar in Griekenland vinden ze dat het al herfst is. Omdat we al vroeg in Poros waren besloten we de Ferry te nemen naar Killini op de Peloponnesos. Onderweg nog een bijzondere kamer gehuurd net buiten het dorp. Een vriendelijk hostess heette ons welkom en kregen ook nog wat zelf gemaakte presentjes van hem.En een prachtig romantisch dakterras op ons appartement.

18 september Killini naar Ancient Olympia 82 km
Vandaag een lange dag fietsen. We moeten plus minus 80 km fietsen om het beroemde Olympia te bereiken. De route was saai en het leekt wel een grote vuilnisbelt waar we door en langs fietsten. Licht glooiend en soms een zeer slechte weg waar de vuilnisbelt nog groter was. Volgens mij denken de Grieken als je het achteraf neer gooit ziet niemand het, behalve twee Hollanders die daar toevallig fietsen. Wat ook nog opvalt is het grote aantal honden dat de gehele dag maar blaft als je langs fietst en soms achter je fiets aanloopt. Na 80 km komen we aan in Olympia en gaan op zoek naar een overnachtingsplek. We slapen hier twee dagen om de opgravingen te bekijken. Joke vindt via een Italiaan een airbenb volgens hem is dat een mooie slaap plek. De communicatie verliep via de telefoon en een uur later kwam Kostas aan rijden. Alles van de fiets gehaald en wat bleek we konden er maar een dag slapen. Dan toch maar naar het hotel om de hoek gegaan wat ons een mooie prijs beloofde en dat was ook zo.

19 September
Olympia is prachtig! Het tempelcomplex voor de Spelen is niet alleen uitgestrekt maar ook nog zodanig intact dat het weinig voorstellingsvermogen kost om terug in de tijd te gaan.Vandaag is Tieme jarig en we maken een filmpje (met gasaansteker en vlaggetje) voor hem op de plek waar om de 4 jaar de vlam ontstoken wordt voor de Olympische Spelen. Het museum is ook zeker de moeite waard.

• 19 September 2019 - 14:57

Renske:

Bam! Nu lezen :) en jij ook hè Giel :)

• 19 September 2019 - 15:04

Giel:

Bam, 2e! Lekker aan de ouzo en gyros!

• 19 September 2019 - 15:14

Gerard En Marian Van Eeden:

Heerlijk verslag weer om te lezen, geniet nog nog maar lekker van jullie lange vakantie. Groetjes uit Amersfoort.

• 19 September 2019 - 15:57

Paul De Kleuvefr:

Weer een mooi verslag van jullie belevenissen. Wat een schitterende foto,s en vooral de foto van Joke achter het muurtje.
    Het lijkt mij wel levensgevaarlijk om langs die drukke wegen te fietsen.
    Gelukkig heeft Kees al veel ervaring opgedaan met Gerard.
    Ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag en geniet van jullie reis.
    Toi,toi,toi
    iGroetjes uit Hoogland tijdens ons grandioze dorpsfeest.

• 19 September 2019 - 18:47

Janja En Gerard:

Het blijft toch een wonderlijk land, dat Griekenland. Fietsen door een prachtig landschap met schitterend uitzicht, mooie en interessante oudheden en dan weer een dag door een vuilnisbelt fietsen. Maar wel fantastisch fietsweer. En wat zie je er prachtig uit Joke! Dat vele fietsen en de buitenlucht doen je goed. Heel veel plezier nog

• 19 September 2019 - 19:40

Anneke Onclin :

Wat weer leuk om al die uitdagingen en ervaringen te lezen die jullie blijven delen. Super om een beetje te mogen meereizen op jullie reis.
    Een missie om hier een geslaagde vakantie van te maken met prachtige herinneringen en dit heel intens mee te maken.. nog veel plz , geniet van al het moois onderweg xx gr Anneke

• 19 September 2019 - 20:08

Leo:

Hallo Joke en Kees,
    Werkelijk een schitterende fietsreis die jullie maken, nu prachtige blauwe luchten, zee, geschiedenis, bergen, afdalingen, lekker eten en drinken en dan ook nog op weg naar?????. top, ga zo door en blijf ons verbazen.

groetjes,
    Leo

• 19 September 2019 - 20:40

Fia:

Hoi Joke en Kees, heb het idee dat jullie al maanden onderweg zijn, zoveel gezien en ook zo ver weg van Hier.
    Heel veel plezier maar weer op jullie verdere reis.
    Prachtige en ook leuke foto’s

• 20 September 2019 - 09:34

Yvonne Boelens:

Hoi Joke en Kees, wat een leuk verslag weer om te lezen. We fietsen zo wel een beetje mee. Geniet nog van alles om jullie heen.

• 20 September 2019 - 21:39

Marcelle:

ha Joke en Kees,
    Wat is het prachtig daar!! Zulke mooie foto's! Wat fantastisch om daar te fietsen!
    Genieten hoor (ook voor ons als lezers)Liefs jaap en marcelle

• 22 September 2019 - 13:46

Gerda:

Wat een mooie foto´s!!! Zien dat jullie genieten.

• 23 September 2019 - 11:08

Jan & Anneke:

Mooi , leuk en spannend........het gaat maar door. Blijf genieten, doen wij ook.
    Groetjes Jan & Anneke