Weer terug aan de zee - Reisverslag uit Paralía, Griekenland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Weer terug aan de zee - Reisverslag uit Paralía, Griekenland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Weer terug aan de zee

Door: Joke Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

25 September 2019 | Griekenland, Paralía

20 september Ancient Olympia naar Lagkadia 62 km
Soms kost het wat tijd om de juiste weg te vinden. Vandaag kostte ons dat 2 km. We gaan vandaag het binnenland weer in. Veel blaffende honden. Een loopt er los en komt achter Kees aan. Ooh...bang Kees? Zo'n kuitenbijter! Kees vertelt nu ook dat hij vroeger bij de melkboer werkte en in zijn been is gebeten door een hond maar de doos eieren die hij in zijn hand hield nog heel waren!! Ja ja zo horen we nog dingen van elkaar die we niet wisten als we zolang met z'n tweetjes onderweg zijn.Het landschap is prachtig en naarmate we hoger komen wordt het koeler. We fietsen weer in het bos.In het Bergdorpje Stavrodromi laden we de batterij extra op en krijgen tosti's bij onze koffie! En als je dan wel geld neerlegt weet je nooit of je daar goed aandoet! De mannen op het terras (altijd mannen) vragen waar we vandaan komen en ja hoor zoals al veel vaker reageren ze Oh Amsterdam, Katendrecht als wij zeggen dat we uit Nederland komen. Ze leren Kees hoe je met zo'n ketting kan spelen als je je verveelt!!!! In Lagkadia mooi hotel waar we op het balkon een eigen dorpsfeestje hebben gehouden met muziek van Hazes ,Bon Jovi(it's my life) en Zet de tijd even stil! Prachtige oude zooi winkeltjes met mooie oude mensen bezocht.

21 september Lagkadia naar Megalopoli 58 km.
Brrr Brr 13 graden. Voor het eerst koud! We zitten ook hoog en fietsen verder omhoog naar 1200 meter. Mooie wegen hier hoog in de bergen. Misschien ook omdat het een wintersportgebied is hier. Joke durft nu ook snel af te dalen op deze wegen die door de Europese Unie zijn medebekostigd. Prachtige rit met diepe afgronden wel van 600 meter. Heel steil naar beneden. We zitten echt in het binnenland en er is bijna geen verkeer. Ook staat alles (Plaatsnamen) alleen in het Grieks ! We kunnen daar dus echt niets van maken of herkennen er ook niets in. We snappen nu Ria hoe moeilijk jij de taal vond!! Maar 1 keer de weg kwijt en dat kwam ook dat de gps op mountainbiken stond.. We overnachten in Megalopoli wat een industriële stad is met zijn bruinkoolmijnen.

22 september Megalopoli naar Mytras 69 km
Vandaag stond er weer een ouderwetse klim dag op het programma.Totaal 65 km. De vraag was hoever houden onze accu's het. Op neer tussen de 400 en 1000 meter door het middenstuk van de Peloponissos een arm gedeelte van Griekenland. De berg dorpen zagen er verlaten uit en er waren nauwelijks voorzieningen. We reden over de oude weg richting Sparta en kwamen er weinig auto tegen en ook geen auto's die ons inhaalden, dus we konden onze ogen goed de kost geven. Alleen jagers, schaapherders en een Papas voor zijn minikerkje. Plots een café met koffie waar je trouwens prachtig uitzicht had over wat je had gefietst. Na de koffie weer verder op en neer. En ja hoor de accu's raakten leger en leger en geen huis laat staan een dorpje te zien. En Kees riep ook nog eens we zitten verkeerd en dat met een bijna lege accu. Weer de klim terug en op zoek naar het bevrijdende huis en zoeken bij de kerk en een auto aanhouden en ja hoor daar zagen we iemand lopen. Joke erop af en vragen of we mochten bijladen. De vriendelijke man zei in het Grieks dat is goed en snel de accu onder stroom gezet. Gelukkig hadden we nog brood meegenomen en we hebben daar lekker drie kwartier geluncht en een hotel in Mystras geboekt. Later bleek het geen Griek te zijn maar een man uit Albanië. Nog snel een foto en weer op pad. En nu komt het. We waren 150 meter voor de afdaling van 15 km richting Sparta. Nu zitten we in Mystras en gaan morgen eerst de verlaten stad bekijken voordat we verder gaan.Vandaag vierde Tieme zijn verjaardag en iedereen met elkaar eten en weer een mooi nieuwtje. Een kleinkind op komst! Wat een rijkdom. Hadden er graag bij geweest!

23 september Mytras naar Geraki 48 km
Vanochtend eerst naar de verlaten stad geweest, een oud byzantijns dorp uit 1395.Hi hi met seniorenkorting!! In deze stad woonde in die tijd 40000 mensen. Diverse heersers werden over wonnen, maar de Albanezen hebben de mensen in 1700 verdreven en sinds dien is de stad verlaten. Prachtig gezicht de oude huizen, kloosters en paleizen tegen de rotswand aan gebouwd. Dit alles in een redelijke staat. Ook nu was de stad verlaten omdat we er al om acht uur waren en er nog weinig toeristen rond liepen. Vandaag maar 49 km op het programma, omdat we dan morgen fris kunnen beginnen aan de klim naar 1300 meter. Eerst door de stad Sparta, een drukke stad. Daarna weer door landbouw en olijfgaarden. Het landschap wordt aan het einde steeds kaler en ook de hitte komt je tegemoet. We hadden een hotelletje geboekt in Geraki, volgens de boeking kon je er ook koken. Helaas alle apparatuur was er maar geen pan, bord en bestek te vinden. In de supermarkt een klein pannetje gekocht waar we Italiaanse maaltijd mee konden bereiden en de smaak was er niet minder om.

24 september Geraki naar Paralia 66 km.

Vanochtend vanaf het balkon gezien hoe de kinderen voorop de brommers en voorin de auto's naar school worden gebracht. Zo anders dan bij ons!!Vandaag de grote klim naar 1250 meter dit is de 1 na hoogste klim in onze reis, tevens de hoogste in Griekenland. De klim naar de top is eigenlijk saai in en rechte weg bijna omhoog door een landschap wat ook saai is of komt dat omdat we 15 km 7 procent moeten klimmen en geen tijd hebben om om ons heen te kijken. Bovenop de berg lekker koffie gedronken in een klein toeristisch dorp. We vroegen ons af waarom het zo toeristisch is. Na de afdaling weten nu waarom. De afdaling was spectaculair te noemen en de auto's en Campers kwamen ons tegemoet. Langs afgronden zonder vangrail en vooral de diepte die je voortdurend zag ging je naar beneden, max 5 procent over 30 km. Heerlijk, maar Joke vond dat wel erg spannend, regelmatig stil staan om toch maar te genieten van de omgeving. In Leonido geluncht en de accu's voor de zekerheid even opgeladen. Plots een paar spetters en dit na 50 dagen zonder regen. Je kon het nauwelijks regen noemen tot er plots onweer bij kwam en we moesten schuilen bij een boer langs de weg. Na een uurtje was het onweer weg en fietsten we naar Paralia waar de hotelbaas ons welkom heette met Griekse koffie. We zitten gelijk aan de zee en blijven hier twee dagen. De regen is al lang weer vergeten, want het zonnetje schijnt alweer.

25 september lekker zwemmen en rusten in palaria aan de zee

• 25 September 2019 - 17:25

Giel:

BAM.. eerste

• 25 September 2019 - 17:34

Gerard En Marian Van Eeden:

Het is weer schitterend om te lezen en jullie foto's te zien. Ga zo door en blijf genieten van jullie lange fietsvakantie.

• 25 September 2019 - 17:44

Maria:

Hallo kanjers, vind het echt geweldig, als ik met jullie skyp zie ik een blonde Joke en een glunderende Kees , heerlijk dat jullie zo genieten
    Jullie kunnen evt na 2 okt in de greenhouse , hoor wel wanneer jullie op heraklion aankomen
    Nog heel veel plezier samen

• 25 September 2019 - 17:47

Janja En Gerard:

Het blijft inderdaad genieten. Niet alleen door jullie maar ook door ons. Heerlijk om te lezen hoe het jullie vergaat en wat jullie meemaken en zien. We gaan dat straks echt missen. Maar voorlopig blijven we genieten en lachen om jullie avonturen. Jullie hebben ook echt een talent om alles zo mooi te beschrijven.

• 25 September 2019 - 18:22

Yvonne:

Ja weer een leuk verslag. En ik snap Joke met de steile afdalingen. En een blonde Joke....Leuk.

• 25 September 2019 - 19:46

Delia:

Lieve Joke en Kees wat een avontuur!!! Heel leuk om jullie te volgen. Veel plezier nog verder en lekker genieten. Liefs ons

• 25 September 2019 - 20:44

Leo:

Hallo Joke en Kees,

Het avontuur duurt voort, opvallend is wel dat Kees veel met mannen op de foto staat, geheel tegen z'n gewoonte in? Z'n (fiets) outfit staat hem bijzonder goed. 50 dagen zonder regen, vast een unicum voor Kees, gezien zijn vorige fietstochten. Dat blonde haar van Joke zien we in Hoogland zeker ook terug, nietwaar?

geniet,
    groeten Leo

• 25 September 2019 - 21:12

Mijke :

Lieve pap en mam,

Wat een leuk verhaal weer, mooi dat we we op deze manier een beetje mee kunnen lezen met jullie avonturen :) Nu weer heerlijk aan zee, geniet van een extra dagje rust en de omgeving! Liefs

• 25 September 2019 - 21:15

Rik:

Leuk om te lezen Kees en Joke. Goede eieren houder ook ;) !

• 27 September 2019 - 16:25

Jac. Lammers:

Wat een volhouders zijn jullie - top!!

Als je maar weet: blaffende honden bijten niet - veel succes verder.

• 01 Oktober 2019 - 17:44

Delia En Henk:

Yes 1 oktober hiep hiep hoera

Γεια σου, Κις.
    Να τα εκατοστήσεις. Απολαύστε την Κρήτη μαζί με το αστείο.
    Επίσης αστεία Συγχαρητήρια στους κεές απολαμβάνει μαζί τον τελευταίο μήνα αυτής της ειδικής διακοπές
    Χαιρετισμοί Ντίλια και Χένκ

• 04 Oktober 2019 - 21:23

Dini:

Hsi Kees en Joke
    Leuk jullie zo.blij en relaxed te zien
    GEFELICITEERD met wéér een kleinkind erbij
    Doe voorzichtig en geniet nog even
    Hier regen genoeg en bij jullie zon genoeg
    Bofferds

• 07 Oktober 2019 - 12:26

HANS EN MONIKA:

Welkom in Plaka lieve Kees en Joke!!!

Wat een avontuur en wat een prestatie!!!! PROFICIAT!!!

Nu maar even een tijdje met de kontjes van het zadel, alhoewel ik betwijfel of de Griekse stoeltjes comfortabeler zitten.....:)