Aankomst in Plaka Kreta - Reisverslag uit Eloúnda, Griekenland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Aankomst in Plaka Kreta - Reisverslag uit Eloúnda, Griekenland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Aankomst in Plaka Kreta

Door: Joke en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

08 Oktober 2019 | Griekenland, Eloúnda

26 september Palaria naar Neo Kios 61 km
Vandaag ziet de tocht langs de klippen en de zee er weer geweldig uit. Je moet er bij zijn om te zien hoe mooi het is. We maken een jump foto voor jarige Anja en omdat het echt heerlijk fietsen is hier met prachtig weer en heel rustig en stil! Telkens iets anders om de hoek en de zee is azuur blauw. Na 40 km zijn de klimmetjes voorbij en rijden we direct langs de zee. Deze wordt steeds viezer en de azure kleur zien we ook niet meer. De wind stuurt alles richting de kust. Zelfs nu we strak langs de zee fietsen hebben geen behoefte een duik te nemen. De plaats Neo Kios is al even troosteloos als de zee. Het is een vissersdorp en we hebben nog even een praatje gemaakt met de vissers en we mochten kijken hoe ze de vis schoonmaakten. We mogen de fietsen in de ontbijtzaal zetten. Trouwens overal helpen ze een plekje voor de fietsen te vinden. We gaan even plannen en haal mijn boekje erbij . Ik schrijf nog maar heel weinig op. Nou zegt Kees dat was bij Gerard toch veel beter! We gaan niet naar Athene want daar zijn we al eens een paar dagen geweest. Kees wil graag Het Kanaal van Corinthie zien. Dus morgen die kant op! Kees heeft denkt hij een hop allergie opgelopen want hij heeft na 2 biertjes een rode BAM!!

27 september Neo Kios naar Loutraki 85 km

Vandaag steken we door naar Korintië, omdat Kees graag het kanaal van Korintië , dat dwars door het land gaat wil zien. We rijden in de ochtend alleen maar door boerenland en op veel onverharde wegen. Plots in een droge rivierbedding een groep van rond de twintig loslopende verwilderde honden . Nou Kees had zijn fiets al gekeerd! We hebben heel stil staan wachten tot ze verder trokken...Vandaag was Joke aan de beurt, zeker vier keer kreeg zij honden achter haar aan. Er worden hier voornamelijk citroenen gekweekt. Je kan ze haast pakken vanaf je fiets. Ze zijn alleen nog niet rijp. Na tien kilometer onverhard toch maar de gps genegeerd en de grote weg genomen. Het landschap verandert en zien nu geen citroenen meer maar grote wijngaarden. Ze zien er niet zo uit als in Frankrijk of Duitsland. Een beetje Grieks, lekker rommelig en een beetje chaos. Maar de wijn moet lekker zijn zegt men. Onder weg in Ancient Nemea nogmaals een tempel bezocht ter ere van Zeus. Er waren schoolreisjes, wat een herrie! De juf vertelde dat ze uit de stad Argos kwamen en dat de kinderen hier in de dorpen tot 1 uur naar school gaan en in de steden tot 3 uur. Huh waarom dat verschil? Om de ouders te ontlasten!!!! Nou ja! Daarna richting Korintië, dat we bereikten via een onverhard pad dat 20 procent omlaag ging. De weg was niet te fietsen. De lunch was erg laat dit keer omdat er weinig voorzieningen waren. Daarna door de stad naar het kanaal. Dit was een behoorlijke afknapper de vele mooie plaatjes van het kanaal waren hier niet te zien. En de brug die na beneden zakt als er boten aankwamen werkte niet omdat er haast geen boten meer doorgaan. Hier worden dus knollen voor Citroenen verkocht. Jammer, maar gelukkig was Loutraki dicht bij en vonden we snel een prachtig hotel aan zee.

28 september Loutraki naar Kato Alepochori 45 km.
Een lekkere korte etappe eerst door de bergen en de laatste kilometers strak langs de zee. Onderweg waren ze een schaap aan het slachten. Gewoon in de berm van de weg. In deze omgeving zijn er weinig hotels en toen we de plaats binnen reden bleek wel waarom. Troosteloos maar gelukkig was de rit door de bergen en langs de zee weer geweldig. Via een taverne een huis gevonden erg mooi en niet ver van de zee. Eind september en 28 graden en gaan zwemmen in zee. Heerlijk, we genieten!

29 september Kato .... naar Piraeus 60 km
Via de laatste heuvels bereikten we om half elf de eerste pont van Megara naar Steno. De eerste van de twee boten die er vandaag op de route lagen. Na de koffie snel naar de tweede want Kees had gezien dat deze om twaalf uur vertrok uit Paloukia. Via een mooie weg langs de zee waren we op tijd. Na wat zoeken kwamen we er achter dat er geen boot ging naar Piraeus. We keken om ons heen en dachten hier blijven we niet en gingen met de boot naar Perama om te zien of de bus ons mee zou nemen. Bij de eerste bus naar Piraeus vroeg Joke aan de chauffeur of we mee konden. Helaas dat mocht niet. Dus wachten op de volgende bus. Ondertussen waren we gespot en iemand van de busmaatschappij zei dat dit echt niet mocht. Een nieuw plan verzinnen was de volgende optie. De gps zo ingesteld dat we niet over de zeer drukke weg met o.a gevaarlijke tunnels voor fietsers moesten maar bovenlangs. 300 meter 15 procent omhoog was het gevolg maar onze ebikes gaven ging krimp. Wel een stukje lopen,zelfs Kees! Door kleine en smalle wegen zagen we plots de stad voor ons. Op nieuw de gps ingesteld om de Ferry haven te bereiken. Ondertussen probeerden we de twee drukke tunnels te ontwijken. Ook weer een klim van 300 meter van 15 procent, maar daarna in een afdaling naar de Ferry haven, waar we tickets kochten voor Santorini en het hotel gezocht om te slapen. Morgen vroeg om zeven uur de boot. Vandaag de laatste kaart gefietst van ons boekje Odyssey on two wheels !!!

30 september Piraeus naar Perissa(Santorini) 15 km plus wat zeemijlen.
De wekker ging om half zes! Met 500 andere op de boot naar Santorini.Tocht van ruim 5 uur. Wat een drukte daar!!!!!! We wisten niet wat ons overkwam. Op de fiets op weg naar Perissa. Erg veel verkeer. Anja had al verteld dat de batterij goed opgeladen moest zijn want felle klimmetjes zijn er zeker. We hebben een heel leuk appartement ,natuurlijk blauw met wit, met een eigen bubbelbad gevonden in Perivolos. Een rustig stukje naast het drukke Perissa. Het eiland bekoort ons eigenlijk zo op de eerste dag niet! Maar dat gaan we de komende dagen wel zien. Het bubbelen op je balkon is in ieder geval heerlijk!

1 oktober t/m 4 oktober Santorini 35 km
Hoera Kees jarig! Bij het ontbijt werd hij toegezongen door de gastvrouwen en ze hadden een ijstaartje met kaarsje voor hem gemaakt.En een mooi lelijk schilderij als presentje.Lekkere stranddag!

We zijn met de bus naar Oia geweest waar we de witte huizen op de foto hebben gezet. De boekwinkel Atlantis was geweldig. Het verhaal hoe de winkel is ontstaan is op de muren in de winkel geschreven.Zoveel te zien. Daarna weer met de bus naar de hoofdstad Fira. Een georganiseerde chaos is het reizen met de bus. Er waren 4 cruise schepen aangekomen dus de dorpjes waren overvoerd met toeristen. Snel weer terug naar ons strandje. Ons plan om lekker over het eiland te fietsen kan dus echt niet. Niet door de hoogtemeters maar door het vele verkeer. We hebben wel lekker langs zee gefietst en een haventje bezocht. Vandaag hoorden we dat Jobine uit Woudenberg is overleden. Zo triest! Samen herinneringen zitten ophalen over het skiën, feest van Jaap en Marcelle, veel onderwijs, en over onze kinderen en kleinkinderen.

5 en 6 oktober Heraklion naar Sisi 51 km
Vannacht geslapen in een erg mooi hotel in Heraklion. Gisterenavond in het donker er naar toe. Slechts 800 meter door die grote stad met de Gps. Heerlijk geslapen ondanks dat er af en toe een vliegtuig over raasde. Om negen uur voor het eerst fietsen op Kreta. De hesjes aan want we vertrokken via de old main road. Na een paar km de hesjes weer uit want de drukte viel mee. Via de bekende badplaatsen aan de kust kwamen we uiteindelijk in Chersonissos waar we koffie dronken aan de zee. We konden nu in oktober gewoon over de boulevard fietsen. Heerlijk fietsen langs de zee en niet zo druk als op Santorini en toch nog wel veel toeristen. In Malia hebben we in een klein kerkje een kaarsje aangestoken voor Jobine. Na 50 km zitten we nu in SiSi waar we een hotel hebben aan het strand en de haven en is leuke stek voor het laatst. We hebben vol pension voor het eerst op onze reis, het begint zowaar op vakantie te lijken. Lekkere cocktails gedronken bij Queens een café van Nico Koelewijn uit Spakenburg. Lekker gegeten/ontbeten bij het hotel met uitzicht op de haven. Een mooie stek zo vlak voor Plaka.

7 oktober SiSi naar Plaka 36 km
Vandaag de laatste fietsdag van onze reis van Hoogland naar Plaka. Het is zowaar een echte heuveldag met klimmetjes tot 400 meter en de bijbehorende afdalingen. De route gaat over de oude hoofdweg en we zien nauwelijks verkeer. We horen het verkeer wel want de hoofdweg loopt er vlak langs. Bij Neapoli verlaten we de weg en gaan door een mooi landschap richting Plaka. We hebben er zin in, want de vaart zit er goed in, om niet te vroeg aangekomen drinken we Fourni nog koffie. Daarna nog tien km te gaan, als we afdalen zien we Plaka en Spinalonka in verte liggen. Even stilgestaan bij het feit dat we er zijn en dat zonder problemen. De binnenkomst is prachtig (en eigenlijk ook best emotioneel) Maria en Renna staan ons met ballonnen op te wachten en drinken ook nog een glas champagne met een lekker stuk taart, speciaal gemaakt voor ons. We hebben in totaal 3500 km gefietst.Het was een heel bijzondere reis zo samen! Het fietsen en onderweg zijn is echt ons ding! En fietsen in Griekenland is echt heel bijzonder en mooi!!!!! Op onze trouwkaart stond: Weinig dingen zijn zo fijn als samen zijn" Dit zouden we er nu naar 42 jaar weer opzetten!

• 08 Oktober 2019 - 08:30

Rik:

Gefeliciteerd Kees en Joke!!! Goed gedaan, ben benieuwd naar alle extra verhalen als jullie terug zijn.

• 08 Oktober 2019 - 08:31

Renske:

Top prestatie. Nu lezen;)

• 08 Oktober 2019 - 08:31

Mijke:

Jaaa, toch een keer de eerste, blijft toch een dingetje onder de De Ruiters! Ik ben heel trots op jullie! En Maria, super leuke ontvangst in Plaka heb je geregeld! Was heel mooi om jullie tweetjes zo met het filmpje binnen te zien komen fietsen :-)

• 08 Oktober 2019 - 08:38

Janja En Gerard:

Fantastisch wat jullie gepresteerd hebben. Heel hartelijk gefeliciteerd.
    Ook fantastisch is, hoe jullie zo gedisciplineerd en levensecht jullie avonturen beschreven hebben. Wij hebben samen steeds weer genoten van jullie belevenissen.
    Ook nu weer een prachtig verhaal. Dank jullie wel voor die mooie leesuurtjes.
    En nu lekker genieten van.de nazomer op Kreta.
    Heel veel liefs van ons. En natuurlijk de hartelijke groeten voor Ria!

• 08 Oktober 2019 - 08:48

Renske:

Hoi lieve papa en mama. Jullie laatste etappe zit erop. Super trots op jullie en blij dat jullie veilig zijn aangekomen. Mooi om jullie samen zo te genieten ( heerlijk lachend in de jacuzzi ) en inderdaad weinig zo fijn om samen te zijn :) maar ook wel weer om ons pap en mam thuisn te hebben. Nog even genieten samen en met de familie straks en tot 2 november
    X

• 08 Oktober 2019 - 09:10

Gerard En Marian Van Eeden:

Hallo Joke en Kees, Geniet nu op Kreta na jullie laatste etappe van een heerlijk zonnetje. Alvast een veilige terugreis toegewenst en groetjes uit Amersfoort. We gaan jullie reisverslagen en mooie foto's missen.

• 08 Oktober 2019 - 10:22

Rina En Marius (uit Laren):

Dag Joke en Kees,
    We kennen elkaar amper, maar willen jullie toch feliciteren met deze mooie tocht. Een mooie prestatie en leuke verhalen. Geniet ervan!!!
    Vrienden van Gerard en Janja.

• 08 Oktober 2019 - 10:23

Anneke Onclin :

Kees van harte met je verjaardag nog en joke ook
    Wat een prachtige ervaringen uitdaging hebben jullie achter de rug en de mooie verhalen die we hebben mogen lezen op een mooie reis .
    Met af en toe wat hobbels en bobbels gelukkig de eindstreep mogen halen met deze top conditie .. ik zeg respect en petje af voor jullie beide .. geniet van de rust in de benen en lkkr relaxed in het prachtige Kreta.. fijne thuis reis binnenkort ! Liefs Anneke

• 08 Oktober 2019 - 10:46

Jaap:

Geweldige prestatie, petje af. Geniet nog lekker van de laatste weken !
    Voor het weer in NL hoeven jullie niet te terug te komen; wij verlangen
    er wel naar om jullie weer te zien.

• 08 Oktober 2019 - 12:09

Jac. Lammers:

G R O O S op Hoogland, zeggen de echte Hooglanders. Nou, dat is zeker op jullie van toepassing. Wat een prestatie - proficiat. En nu nog lekker een luier-vakantie eraan vastknopen. Enjoy.

Leuk jullie entree in het straatje waar Ria's winkel staat!! Op dat terrasje op de achtergrond hebben Anneke en ik dikwijls gezeten; de beste IJskoffie van heel Kreta.

Kees, wil je Ria de hartelijke groeten van ons doen?

Tot ziens op het voetbalveld.

• 08 Oktober 2019 - 16:19

Annemarie:

Wat een prachtige fietstocht hebben jullie gemaakt!
    Knappe prestatie hoor van jullie beiden.
    Jullie zijn er beslist jonger op geworden

• 08 Oktober 2019 - 18:01

Fia:

Tsjonge wat een prachtige tocht en wat een leuke verhalen.
    Zo liefdevol geschreven en dat na zoveel jaar samen. Top.
    Een close up foto is op onze leeftijd toch niet de beste keuze

• 08 Oktober 2019 - 18:29

Theo :

ben echt trots op jullie .we zien elkaar gauw bij maria

• 08 Oktober 2019 - 19:00

Marcelle:

Ha lieve Joke en Kees,
    Wat een lieve , mooie verhalen.....
    en wat fijn dat jullie zonder problemen zoveel kilometers hebben kunnen afleggen. Fijne laatste weken met de familie ...liefs Jaap en Marcelle

• 08 Oktober 2019 - 19:16

Ed En Leny:

Geweldig mooie reisverhalen en wat een lange reis hebben jullie gemaakt. Fantastische leuke tijd hebben jullie zo samen meegemaakt.
    Een welverdiende pensioen start voor Joke en jullie zijn gelijk weer aan elkaar gewend
    Een goede thuisreis en snel tot ziens!

• 08 Oktober 2019 - 20:02

Anja:

Enorm veel respect voor jullie prestatie. Bijzonder om zo met z’n tweeën deze reis te kunnen ondernemen. En gelukkig zonder problemen. Knap gedaan hoor! Fijne dagen daar. Groeten Henk en Anja.

• 09 Oktober 2019 - 09:20

Delia:

Gefeliciteerd!!!! Super knap gedaan en mooie laatste woorden gesproken

• 09 Oktober 2019 - 12:21

Christine:

Super, wat een prestatie. Xxx

• 09 Oktober 2019 - 15:34

Rob En Karin:

Wat geweldig hoe jullie dit samen hebben gefikst. En veilig aangekomen dat is het allerbelangrijkste.
    Geniet nog even van jullie vakantie samen. Groetjes aan Maria. Ene..... ik weet zeker dat Lisanne heel blij is als juf Joke er weer is hihi.. Bedankt voor de leuke verhalen. Zo hebben we met elkaar toch een beetje met jullie mee gereisd . Liefs en dikke knuffel. Op naar onze gezamenlijke meiden vakantie in Turkije..

• 09 Oktober 2019 - 15:52

Ron Van Der Maat:

Joke en Kees, gefeliciteerd met de veilige aankomst !!! Wat een geweldige, maar vooral mooie prestatie , die pikken ze jullie niet meer af !!. Geniet er daar nog van. Groet
    Ron

• 10 Oktober 2019 - 15:07

Lisanne Schrijver:

Wauwwwww!!! Toppers! Wat een prestatie!!!

De kinderen in de klas krijgen maar geen genoeg van alle leuke foto's en filmpjes... Ze missen juf Joke! En ik ook ;-)

Geniet nog even lekker van de zon en elkaar!

Liefs,
    Lisanne

• 10 Oktober 2019 - 19:33

Henk En Delia:

He toppers, gefeliciteerd met deze mooie en sportieve reis. 3500 km is niet niks.
    Geniet nu van jullie succes en reis . Nog een mooie vakantie op Kreta en de groetjes aan Ria.
    GR. Ons

• 12 Oktober 2019 - 10:51

Rinie Van Harskamp:

Ik heb genoten van jullie reisverslag. Heel erg bedankt. Joke je moeder zal blij zijn als je weer in Nederland terug bent.