Weer langs Basel - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Weer langs Basel - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Weer langs Basel

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

02 Juli 2021 | Nederland, Hoogland

27 juni Trun naar Triesen (Lichtenstein) 90 km
Om negen uur vertrokken we vanaf de camping verder de Rijn af.
De Rijn wordt steeds iets groter en stroomt verder het dal door. Langs rustige wegen dalen we af, soms een kleine stevige klim, dan weer een leuke afdaling. Na twintig kilometer fietsen gaat de Rijn door een groot massief dat de rijnkloof wordt genoemd. Het uitzicht op de kloof is bijzonder en zonder dat je het door hebt zit je plots honderden meters boven de Rijn. Mooie vergezichten die je eigenlijk zelf moet gaan zien. Aan het eind van de afdaling wordt de Rijn plots een echte rivier. Dan bereiken we Chur waar de achter- en voor Rijn samen komen. Joke en Kees hebben dit stuk in 2019 ook gefietst alleen dan de andere kant op. We besluiten een camping in Lichtenstein te bezoeken op de hoop dat we die avond het voetballen konden zien. De afloop weten jullie vast wel. Drie keer niks. Waren de campings in Zwitserland al aan de dure kant, deze eigenaar deed er nog een schepje bovenop. Ondanks het verlies van Nederland was dit wel een van onze allermooiste fietsdagen, heel bijzonder om dit mee te maken.

28 juni Triesen - Arbon 83 km
Na op de camping ontbeten te hebben, vertrokken we om 9 uur van de camping. We reden vooral langs de hier gekanaliseerde Rijn. Langzaam verdwenen de hoge bergen uit het zicht. Een klein deel reden we door een mooi en rustig landbouwgebied, maar vlug waren we weer bij de Rijn. Tegen het middaguur bereikten we de Bodensee waar de Rijn in uitstroomt. Door de diverse plaatsjes en af en toe vlak langs het Bodenmeer reden we over mooie fietspaden naar Arbon. Hier gingen we op zoek naar ons warm showers adres dat Kees gevonden had. Na een omweg door het buitengebied van Arbon (ook de navigatie is af en toe eigenwijs) bereikten we het adres. Het bleek een prachtig vrijstaand huis. Het duurde even voordat we de voordeur gevonden hadden, maar toen werden we hartelijk verwelkomt door Gabriela. Zij is een jonge Zwitserse vrouw met een Vlaamse vriend. Dit is de reden dat zij graag Nederlands spreekt en daarbij wilden wij wel helpen. Zij bood ons een lekker biertje aan met daarbij nog een glas yoghurt met frambozen. Gabriela is een heel hartelijke en gezellig pratende vrouw. Wij mochten ook nog onze was doen.Zij had die avond een afspraak met vriendinnen waardoor zij het huis voor een paar uur aan ons overliet. Toen zij weer terug was hebben we honderduit met haar gesproken.
Om half elf vonden we het tijd om naar bed te gaan. Gabriela moest om 6 uur weer opstaan en ook wij wilden er weer vroeg uit.

29 juni Arbon naar Schaffhausen 84 Km

Terwijl het nachts onweerde en er erg veel regen viel, sliepen wij heerlijk apart in onze tweepersoons bedden .Gabriella had al vroeg het ontbijt klaar, want zij moest om zeven uur weg om te werken. Nog even Nederlands gesproken tijdens het ontbijt en als toetje kregen wij nog een pakje met Zwitserse chocolade rolletjes. Het verblijf en de overnachting was een grote belevenis. Dank je wel Gabriela. Daarna weer de draad van het fietsen opgepakt. Vandaag 65 km langs de Bodensee, langs het meer, langs en door dorpen en heel vaak het spoor over of onder. Na 65 km kwam de Rijn weer inzicht. Door heuvelachtig terrein en het boerenlandschap gingen we richting Schaffhausen ; ondertussen werd het wolkendek steeds dreigender. In een stuk bos zagen we de gevolgen van het slechte weer van die nacht. Het fietspad werd diverse keer versperd door omgevallen bomen. De fiets moest er voorzichtig overheen getild worden. Drie km voor Schaffhausen kwam de regen met bakken uit de hemel, maar net op tijd vonden we onderdak in een garage. De gastheer zorgde ook nog voor een kopje koffie. Na een klein uurtje werden de laatste 3 km afgelegd. We konden nog net de tent opzetten en eten. Daarna regende het de gehele avond. Dus weer vroeg in bed.

30 juni Schaffhausen- Murg 74 km
Om 8.30 uur vertrokken we van de camping. Eerst door de stad, daarna langs de Rijn over kleine paadjes. Na 6 km waren we bij de Rheinfall. Vanaf diverse platformen op verschillende hoogtes konden we het spectakel bekijken. Hoewel heel toeristisch, was het zo vroeg op de dag niet druk. Daarna reden we over het platteland (hoewel het vooral niet plat was) , maar later weer vlak langs de Rijn. We passeerden vandaag een paar maal de grens tussen Zwitserland en Duitsland. Maar we blijven nu aan de Duitse kant. Om ongeveer 14 uur passeerden we een kano camping. Even overlegden we of we zouden blijven. De volgende camping was nog 20 km verder. We besloten ons aan te melden. Nauwelijks waren we binnen of het begon te stortregenen. Nu wisten we zeker dat we een goede keus hadden gemaakt. Bovendien was er een restaurant aanwezig waar we een lopende rekening konden krijgen. Ook de kosten waren opmerkelijk: ons verblijf kostte 14 euro. Toen het droog werd zetten we onze tenten op, daarna een eerste biertje en douchen. Vanaf 16 uur begon het te regenen en dat hield niet meer op. Dat was voor ons het teken om ons in het restaurant terug te trekken. Vermeldenswaard is nog, dat er op deze kleine camping een paar grote tenten stonden, vol met jongelui die op kanokamp waren. Dat betekende dat er 's-avonds veel gezongen werd. Om 21 uur sloot het restaurant. Het enige wat we nog konden doen was in de slaapzak kruipen. Ondanks het gezang sliepen we snel in.

1 juli Murg naar Neuenburg am Rhein 78 km
Niet voor het eerst werden de tenten nat ingepakt. Maar wel voor het eerst dat het ook regende tijdens het inpakken, dus het ontbijt hielden we tegoed. We rijden nu richting Basel en zien dat er ook meer industrie langs de Rijn komt. Net voor Rheinfelden werd het droog en nuttigden we ons ontbijt met koffie op een terras. De laatste Zwitserse francs werden hiervoor gebruikt. Na 35 km werd het tijd voor koffie langs de Rijn in Basel. Hier drijven mensen in de Rijn met een soort rugzak en komen er na drie km weer uit. Als dat maar goed gaat!!!! De barista had een goede dag , want hij mocht al de overgebleven francs hebben. Rustig fietsen we Basel door en na Basel zien we ook de eerste rijnaken. Tijdens het drogen van onze tenten werden verjaagd door een man op een grasmaaier die persé onze lunch wilde verstoren, omdat er zo nodig moest worden gemaaid. Wij noemen dat Deutsche grundlichkeit . Vanaf nu is het fietspad onverhard en dat blijft voorlopig ook nog zo. Na 78 km bereikten we de camping en genoten van het weer, het eten en het bier.

Neuenburg am Rhein - Rhinau 78 km
Toen we wakker werden bleek het een stralende dag te zijn. Voor vertrek aten we ons ontbijt met koffie voor de campingwinkel. Daarna reden we door Neuenburg heen over de grote weg (met fietspad) naar Grissheim. Dit omdat het pad langs de Rijn gesloten was ivm werkzaamheden. In feite fietsten we door een donker bos over grindpaden langs een onzichtbare Rijn. Voor Breisach stonden we ineens voor een gesloten hek. Hier was een doorwaadbare plaats door een zijrivier heen. Die plek was afgesloten, omdat er met veel kracht water doorstroomde. Terug dus en maar ergens afgeslagen het bos in. Tot ons geluk kwamen we uit in Breisach. Wel zoeken naar de route. Weer door een bos over een modderig paadje. We kwamen over een bruggetje en begrepen dat dit het bewuste riviertje was. Terug maar weer en op goed geluk links afgeslagen op een asfalt weg. Opeens stonden we weer bij een hek, maar nu aan de andere kant van het riviertje. Er was ook een eettentje waar we voor de schrik maar een bord frites met een worst aten. Nu grappig om te zien hoe veel fietsers vertwijfeld voor het gesloten hek stonden.
Verder maar weer langs de Rijn. Nu fietsten we op een dijk door een open landschap. Bij een stuw met een sluis konden we de Rijn oversteken naar Frankrijk. Bij Rhinau was een camping, dat was ons doel. Aan de Duitse kant was in geen velden of wegen een camping te vinden. Om 14 uur waren we er na 78 km fietsen. Bij de receptie konden we een ijskoude jetser kopen. Als avond eten aten we hamburgers met patat en aardbeien toe.

• 02 Juli 2021 - 20:47

Nienke:

Hallo Pa en Gerard! Mooie verhalen weer. Groetjes Nienke, Giel en kids

• 02 Juli 2021 - 21:10

Ingrid Hummel :

Gerard en Kees, wat heerlijk om weer over jullie belevenissen te lezen. Nog heel veel plezier samen op deze reis. Hopelijk blijft het de komende tijd droog en ontmoeten jullie nog heel veel gezellige mensen met mooie verhalen.
    Liefs, Ingrid

• 02 Juli 2021 - 21:59

Jan Van Schuilenburg:

Ik ruik de nostalgie in het verhaal, lekker hoor!
    Ga zo door.

• 02 Juli 2021 - 23:06

Anneke:

Weer prachtige verhalen

• 02 Juli 2021 - 23:52

Fenna En PeterCoert:

Wat een heerlijk verhaal weer.Hopenlijk wordt het weer wat beter voor jullie. Veel plezier, en geniet er van samen.

• 03 Juli 2021 - 10:01

Nico:

Petje af Kees

• 03 Juli 2021 - 10:51

Sacha Hogeterp :

Wat leuk dat jullie weer een fietstocht hebben gepland. Jammer van het weer maar dat mag de pret niet drukken. Heel veel plezier en geniet maar van al het moois wat je onderweg tegen komt. Groetjes Sacha

• 03 Juli 2021 - 14:51

Gerard En Marian :

Weer leuk te lezen langs welke mooie plekken jullie komen. Kijken al weer uit naar het volgende verslag. Groetjes Gerard en Marian.

• 03 Juli 2021 - 22:19

Leo:

Mannen, top zoals jullie het doen daar langs de Rijn

• 04 Juli 2021 - 12:28

Hans En Nel:

Mooi om weer mee te mogen lezen over jullie fietsavonturen. Gelukkig laten jullie je niet kisten door het regenachtige weer en gaan jullie goed gemutst lekker door.
    Geniet lekker van je tocht en kom vooral weer gezond weer thuis