Railaway helaas zonder foto's - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Railaway helaas zonder foto's - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Railaway helaas zonder foto's

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

26 Juni 2021 | Nederland, Hoogland

22 juni Hoogland Basel met de trein. Basel Frenkendorf 15 km
Om 6.10 uur vertrokken we met de trein uit Amersfoort. Overstappen in Utrecht, Venlo, Düsseldorf. Aanvankelijk ging alles vlot, maar de trein van Venlo liep onderweg vertraging op. Er was nog maar weinig tijd om over te stappen. Op het perron in Düsseldorf was een lift, maar te klein om de fiets in te plaatsen. Dan maar de trap af. We kwamen in een gangetje en liepen naar het juiste perron. Ook hier konden we nauwelijks met de lift omhoog. De fiets van Kees paste er net in, de fiets van Gerard helemaal niet. Dus bagage afhalen, naar boven op het perron brengen en daarna de fiets omhoog brengen. Maar dat laatste was niet meer nodig want Kees riep dat de trein al vertrok. Gerard ging op zoek naar de informatie om onze tickets met fietsreservering om te boeken. Dat lukte, maar betekende wel, dat we een extra overstap moesten maken in Mannheim en zowel in Düsseldorf als in Mannheim een extra uur wachten. Toen de juiste trein kwam in Düsseldorf moesten we wel vlug instappen. We kregen hulp van een Duitse fietster, maar helaas tilde zij ons stoeltje met daarop onze tas met tent enz. wat schuin waardoor de twee nieuwe poncho's onder de trein vielen. Jammer en helaas. Ook in Mannheim verliep de overstap hectisch, omdat de fietsplaatsen om twee plekken na vol waren. Eerst moest een andere fiets wat opgeschoven worden en daarna moesten onze fietsen opgehangen worden aan het voorwiel. Maar het lukte wonderwel en er was ook een fijne plek om te zitten. We kwamen goed in Basel aan om 19 uur. Daar vandaan nog een uurtje fietsen naar Frenkendorf naar onze eerste warm shows adres. Het bleek echter een hostel te zijn en men rekende op een betaling van 70 euro (?). De kamer was simpel met twee pallet bedden met daarop een goede matras. We moesten wel door een kamer waar een Indiër verbleef. Nog even wat gegeten en gedronken en toen naar bed.

23 juni Frenkendorf Sursee 80 km
Na een goede nacht op de pallets en nadat we de heer des huizes nog wat Zwitserse franken gegeven hebben, gingen we op pad.( De geest van Warmshowers was ver te zoeken) Met prachtig weer vertrokken richting Aarau 55 km. De eerste 35 km gingen van 200 meter naar 400 meter hoog, door kleine dorpjes en veel landbouw gebied., langs rivieren en spoorbanen. We fietsen route nummer drie, die zeer goed staat aangeven. We hebben de kaart en gps niet nodig. Hierdoor zien we veel meer van het land. Op 35 km krijgen we de eerste serieuze klim naar 800 meter. 5 km verder krijgen we zin in koffie en stopten in een klein dorpje met een authentiek gasthaus; de prijzen waren echter niet van vroeger en daar ging onze eerste 7,50€ voor twee kleine kopjes koffie. De locals waren al stevig aan het bier. Daarna nog een stuk klimmen en wat volgde was een mooie afdaling richting de rivier de Aare. In Aarau de lunch gekocht en tijdens het opeten besloten we er nog 20 km aan vast te plakken richting Sursee. De route langs het riviertje was licht glooiend.
Na 65 km waren onze accu's leeg en moesten we een pitstop inlassen om onze accu's te wisselen . Om drie uur waren we in Sursee en we kopen eerst het avondeten omdat we pas om vier terecht kunnen op ons adres. We staan nu in de tuin van Lucas en Luzia. Onze boven buren staan aandachtig te kijken hoe we ons installeren .
Lekker samen een biertje gedronken, gegeten en dan maar weer voor de eerste keer slapen in onze tent.

24 juni Sursee naar Buochs 58 Km
Zachtjes tikt de regen tegen de tent, als we 's-ochtends wakker worden in de tuin van Lucas en Lucia. We worden binnen gevraagd om te ontbijten .Daarna gaat het harder regenen, maar we besluiten toch maar om te vertrekken. Het wordt vast wel beter denken we en ja hoor om half elf komt de zon door. Snel de tenten gedroogd langs de kant van de weg. Na klein half uurtje gaan we verder op weg naar Luzern. Vlak voor dat we stad bereiken gaan we verkeerd, vijf km verder geen bordjes 3 meer te bekennen , dus maar terug en na enige vertraging komen we aan in het centrum, veel oude gebouwen en een snel stromende rivier gaan er dwars doorheen . Op de brug nog snel een fietstas "reparatie" gedaan voor de tas van Gerard . Verder gaat de tocht langs het Vierwoudenstedenmeer waar veel mooie huizen aan staan. Om twee uur lijkt het weer om te slaan , donkere wolken komen achter de bergen te voorschijn. Snel een camping zoeken, die we gelukkig net op tijd vonden. De tent kwam uit de zak en het begon te regenen, dus waren we toch nog te laat. De camping heeft mooie faciliteiten. Ook een plek waar je kan verblijven en ook kan koken. Terwijl de accu's worden opgeladen wachten we de regen af, die helaas niet wilde stoppen; ondanks alles was het toch nog een mooie dag. Warmshowers kunnen we aan bevelen, ondanks dat we in Basel genept werden.

25 juni Buochs naar Andermatt 51 km plus 5 km boot en 15 km trein.
Toen we opstonden regende het. Na het ontbijt bleek het gelukkig droog en om 9.30 uur vertrokken we vol goede moed onder een loodgrijze hemel. Na ongeveer drie kwartier kwamen we aan bij de ferry over het Vierwoudstedenmeer. Het zou nog drie kwartier duren voordat de ferry zou vertrekken. Naast de aanlegsteiger was een whisky branderij en de deur stond open, dus in feite een uitnodiging. Kees ging naar binnen en trof een man die ons wel een rondleiding wilde geven. Hij vertelde over het proces en we liepen van het ene lokaal naar het andere. Overal even met de vinger in om te proeven en op het laatst schonk hij ons een glaasje Moonshine. Gerard bedankte, maar Kees dronk het op en vond het wat zoet en scherp. Gelukkig kwam toen de ferry aan en gingen we aan boord. Na een korte tocht over het mistige meer kwamen aan in Gersau. Langs het meer naar Brunnen, waar we de trein namen, omdat de rest van de weg naar Flüelen te gevaarlijk zou zijn voor fietsers. Op
aanwijzing van Kees reden we nog een station verder. Daarna volgde een korte aanloop over kleine rustige weggetjes en toen begon de klim van 20 km naar Andermatt. Een klim langs de snelweg naar de Sint Gotthardtunnel. Af en toe steil maar toch regelmatig. Ook wel wat druk met auto's en motoren. Het laatste steile stuk liep over een nieuw aangelegd fiets-en wandelpad. Zo bereikten we Andermatt. Na een korte stop bij de traiteur reden we naar de zeer eenvoudige camping, met aan de ene kant van de weg de camperplaatsen en aan de andere kant het veld voor de tenten. Het was eerst nog zonnig weer, maar naarmate de middag vorderde werd het steeds kouder en de nacht was ronduit koud.
Eerst kookte Kees nog een heerlijk maal. Daarna een rondje door het dorp en om negen uur de slaapzak in. De wolken kwamen steeds lager te hangen waardoor de kilte toenam.

26 juni Andermatt naar Trun 48 km
Al voor zeven uur werden we gewekt door de zon. Het was helemaal opgeklaard. Alleen de tent was kletsnat. Eerst maar een paar kopjes koffie En toen de tenten uitgelegd om te drogen. Om negen uur konden we vertrekken. In het dorp bij de Coop het ontbijt gekocht en aan het begin van de klim, die in het dorp begon, ontbeten.
Daarna begon de klim van 10 km naar de Oberalpass. Eerst vrij steil en via vele haarspeldbochten, door een tunnel, maar daarna geleidelijk oplopend. We konden een aardig tempo ontwikkelen op onze e-Bikes en haalden een stel in op gewone sportfietsen. Na ruim een uur waren we boven. Heel veel motoren en mountainbikers die uit auto's stapten. Nog even een foto en toen de afdaling ingestort van 20 km tot aan Disentis. Gerard trok eerst nog zijn jasje aan, maar Kees daalde af in zijn shirt, stoere man! Het was heel druk en opnieuw vele haarspeldbochten dus ook heel veel remmen. Bij Disentis verlieten we de hoofdweg en voerde de route ons naar de Rijn.
Nu nog een redelijk smalle rivier. Over kleine weggetjes en bospaadjes, soms niet meer dan een karrenspoor, met veel grind, losse stenen en gaten. Soms vlak langs de Rijn, soms wat verder er vanaf. We kwamen nu weer vele fietsers en wandelaars tegen. Bij Trun zochten we de camping op waar we om kwart over een arriveerden.
De volgende camping lag te ver weg om vandaag nog te bereiken. Bij het opzetten van de tent brak bij Gerard een van de aluminium tentstokken. Maar Kees wist raad. Met veel geduld en leukoplast repareerde hij de tentstok. Dit verslag is gemaakt door Gerard en hij vergeet te vertellen dat dit al eerder was gebeurt,daarna nog de kleren gewassen en verder gerelayt Lekker de benen omhoog met een jetser.
Na een maaltijd met sla, worstjes en rösti zitten we nu voor de tent dit verslag te schrijven. Het was vandaag 25 graden en ook nu is het tussen de hoge bergen om ons heen heerlijk buiten zitten. Vermeldings waardig is ook , dat Kees af en toe wat achterlaat, maar dit keer heeft Gerard al diverse attributen achter zich gelaten.

• 26 Juni 2021 - 21:27

Liesbeth :

Wat een verhaal weer! Ik ga het nu eerst rustig lezen ;) veel plezier samen!!

• 26 Juni 2021 - 21:38

Delia:

Ahh weer lekker aan het fietsen. Leuke verhalen weer en veel succes maar vooral veel plezier!!

• 26 Juni 2021 - 21:50

Henk:

Hi Kees
    Een hectische start maar zit de vaart erin zo te zien. Mogelijk ontmoeten we elkaar op de fietsroute in Duitsland. Ik bel/app om te horen hoe route loopt ten noorden van Heidelberg. Of is dit helemaal buiten jullie route?
    Maar geniet van jullie tocht

• 26 Juni 2021 - 21:56

Joke:

Hoi lieve Gerard en Kees

• 26 Juni 2021 - 23:14

Leo:

Beste Kees en Gerard,

Wat een avonturen gelijk al tijdens de eerste dagen, niet zo vreemd als je bedenkt dat we jullie al zo lang volgen tijdens “fietsvakanties”, maar toch! Wel fijn dat er elke keer weer een oplossing voor iets geks gevonden wordt, dat siert jullie wel

• 26 Juni 2021 - 23:17

Anja:

leuk om jullie verslag weer te lezen. Veel veilige fietskilometers en mooie dagen toegewenst. Veel plezier.

• 27 Juni 2021 - 08:27

Henk En Gerda:

Wat leuk om weer over jullie tocht te lezen.
    Veel veilige kilometers en natuurlijk plezier en genieten.

• 27 Juni 2021 - 08:58

Theo En Ton:

Wat een verhaal en pech , succes verder met de tocht

• 27 Juni 2021 - 10:49

Gerard En Marian Van Eeden:

Hoi mannen, heel veel fietsplezier toegewenst en hopelijk wordt het weer snel beter.

• 27 Juni 2021 - 12:44

Jan:

Dat is nog eens een start van jullie nieuwe tocht. En bijzonder hoe alles ook weer wordt opgelost. Hopelijk het ergste achter de rug en nu lekker flaneren langs de Rijn en dan kom je vanzelf weer in Nederland. Veel fietsplezier en geniet van de jetsers. Groet Jan

• 27 Juni 2021 - 13:25

Tonny En Gerlof:

Kees en gerard,
    Leuk om het verslag van jullie weer te kunnen lezen en daarmee de reis meebeleven.
    Heel veel plezier.

• 27 Juni 2021 - 14:07

Jelly:

Hallo mannen,
    Fijn om jullie verhalen weer mee te beleven. Een start met veel obstakels.
    Maar geloof me, zelfs met de fiets in de trein van Amersfoort naar Leeuwarden is soms al een uitdaging.
    Er is maar 1 trein die goed is in fietsen vervoer en dat is de boottrein van Leeuwarden naar Harlingen. Plek zat een sjorbanden.
    Voor jullie verder heel veel plezier met veilige kilometers en mooi weer.
    Succes Jelly.

• 27 Juni 2021 - 14:12

Paul De Kleuver:

Wat een belevenis weer. Ondanks de regen en dankzij de whiskey houden jullie de moet er goed in.
    Ook het verslag leest weer als een jongensboek. Heel veel plezier voor jullie verdere reis.

• 28 Juni 2021 - 11:12

Anneke:

Kees en Gerard leuk om jullie weer te volgen gezellig leesvoer tussen de mails, ook zonder foto's hebben we inmiddels wel een voorstelling hoe jullie je vermaken.
    Veel plezier en een goede terugreis.

• 29 Juni 2021 - 13:31

Gabriela :

Hartelijk bedankt voor jullie bezoek in Arbon. Dat waren héél leuke momenten met elkaar. Bedankt voor de gratis privélessen in mooi Hollands!
    Ik wens jullie het beste op jullie fietstochten en samen met jullie gezinnen.
    Blijft gezond en misschien op een biertje en een praatje in Amersfoort voor les twee, gevorderde... hopelijk...
    Groetjes, Gabriela

• 29 Juni 2021 - 18:48

Maria:

Weer super spannende jongens verhalen
    ,geen enkele dag is hetzelfde
    Veel fiets plezier mannen
    Liefs Maria