In Belfast - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu In Belfast - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

In Belfast

Door: Kees en joke

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

22 Juli 2022 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

15 juli.

Hoogland naar IJmuiden.

Jasper brengt ons naar de boot voor onze fietsreis door Engeland, Schotland, Ierland en Wales

16 juli Newcastle naar Windshield 82 km.

We volgen vanaf hier fietsroute 7 richting Schotland oftewel de Hadrians Wall de grens van het oude Romeinse rijk. Voor het eerst fietsen op links best wennen vooral in de stad.

Het begin was lastig omdat we door de stad gingen.

Na 25 km fietsten we door een mooi landschap , totaal anders dan het vasteland. Via de Twice brewery komen we op onze boeren camping, daar proosten we op onze reis.

17 juli Windshield naar Carlisle 82 km

De eerste regendruppels hebben we gehad. Via 40 km veel heuvels en laatste 20 km vlak komen we aan bij Diana en Richard van Warm Showers. Een prachtig huis aan de Hadrian Wall foothpath. In de avond samen naar de Pub om te eten en de pubquiz met hun vrienden. Helaas konden wij weinig bijdragen aan de quiz en eindigden als laatste en werden beloond met een komkommer. De Pup hier in Engeland is gewoon een huiskamer met alles erop en eraan. Diana en Richard waren zeer gastvrij en hadden rond de wereld gefietst, dus genoeg gespreksstof.

18 juli Carlistle naar Corrie Hall 79 km

Vandaag verlaten fietsroute 7 en gaan verder op route nr 72 richting Schotland. Bij Gretna Green gaan we de grens over. Een beroemde plek om daar te trouwen vooral als je zeer jong was en geen toestemming kreeg van je ouders. Menigeen uit Nederland zij daar getrouwd. De reis gaat via zeer smalle wegen en recht over de soms pittige heuveltjes.We hebben geslapen in een soort pipowagen met alles erop en eraan. Ook weer heerlijk om gewoon met z'n tweetjes te zijn en je boek te lezen met een biertje voor je pipowagen.

18 juli Corrie Hall Gatehouse on Fleet 58 km

De eerste km zijn pittige heuveltjes die recht omhoog gaan. We rijden door een landbouw gebied met zeer veel koeien.

Megastallen rijden we kilometers voorbij.

In Kirkcubright nemen we kortere weg richting gatehouse,

De megastallen zijn nu ingewisseld door een wat andere en mooiere omgeving.

Bij onze slaapplek in Gatehouse on Fleet ontmoeten we Nienke en Giel die opweg waren na familie in Belfast. Daar slapen wij ook over twee dagen. Maar eerst een warmshowers bij Luci waar we zeer welkom waren. Het huis was niet helemaal opgeruimd dus een verschil met onze eerst plek. Ze kookte voor ons een heerlijke curry gemaakt van eetbare bloemen. Bij het uitlaten van haar hond stonden we plots voor de pub en dronken nog een laatste bier.

19 juli Gatehouse on Fleet naar Cainryan 100 km

Na het ontbijt van eigen gebakken brood gingen we richting de zee maar eerst over een heuvel door een prachtig landschap over zeer smalle wegen en een bergachtige omgeving , maar dan niet hoger dan 250 meter en geen koeien te zien. Na 35 km bereikten we zee waar we de wind vol tegen kregen. Na 15 km over een drukke weg bereikten we ons b [e-38] b in Cairrayn. In Strearean aten we voor het eerst fish and chips.

20 Juli Cairayn naar Belfast 15 km.

Oh oh Ferry geboekt van Belfast naar Cairayn.... Gelukkig zijn we vroeg en boeken ze het voor ons om. 0p de fiets dwars door Belfast naar familie van Giel waar we te gast zijn en waar Giel en Nienke ook een paar dagen te gast zijn. Een huis vol. Samen eten, drinken, wandelen,naar de Pub en we krijgen een rondrit door Belfast. De bekende Black Cab tour rondrit met vele verhalen over de stad, maar nu door de neef van Giel. De moeder van Giel heeft al wel verteld over haar jeugd in Belfast maar als we nu zien waar ze woonde en plots voor het in brand steken van hun huis moesten vluchten voelt dit alles heel anders voor ons. De mensen wonen hier in een wijk met gelijk gestemden bij elkaar. De muur in de stad en tussen wijken geeft nog altijd spanning en angst. Er is nog steeds scheiding tussen de echte Ieren en de loyalisten(Engelse). In de middag is de familie uitgenodigd voor de thee.Ze wonen allemaal dicht bij elkaar in dezelfde wijk, dus een echte Ierse gemeenschap binnen Belfast. Neave valt met spelen heel ongelukkig en breekt haar sleutelbeen.

• 22 Juli 2022 - 23:10

Anneke.onclin@gmail.com :

Wat

• 22 Juli 2022 - 23:11

Anneke Onclin :

Wst

• 22 Juli 2022 - 23:12

Anneke Onclin :

Wat heerlijk weer te lezen wat voor avonturen jullie beleven en deze mooie reizen zo samen te kunnen doen. Geniet ervan en we lezen vast weer eens hoe alles verloopt. Succes en voorzichtig !

• 22 Juli 2022 - 23:40

Janja En Gerard:

Wat leuk om jullie verslagen te lezen. Het zijn best wel afwisselende en pittige routes. Leuk dat jullie ook nu weer WarmShowers overnachtingen hebben, waardoor je echt kennis maakt met de Engelsen cq Schotten. Sneu voor Neave, zo zielig.

• 23 Juli 2022 - 07:57

Rob En Karin :

Wat een avontuur. Leuk om te lezen. Heel veel plezier. Dikke kus voor Neave van juf lisanne. Tot het volgende verslag maar weer

• 23 Juli 2022 - 08:23

Maria:

Zat net aan jullie te denken hoe het is en daar kwam het verslag.
    Wat een belevenissen weer, super mooie fiets routes
    Gaaf om te lezen
    Genieten samen

• 23 Juli 2022 - 09:16

Gerard En Marian Van Eeden:

We hebben weer genoten van jullie uitvoerige reisverslag. Geniet nog even heerlijk van jullie fietsvakantie in Groot-Britannië. Groetjes van Gerard en Marian.

• 23 Juli 2022 - 09:42

Delia:

Wat een afwisselende tocht en leuke ontmoetingen.
    En wat een pech voor Neave. Veel beterschap !!

• 23 Juli 2022 - 09:44

Henk En Delia:

Wat een prachtige fietstocht, met veel afwisseling en soms grote afstanden. Belfast is wel het toetje op de taart. Heel mooi en vooral indrukwekkend.
    Geniet ervan en we blijven jullie met plezier volgen. Groetjes ons.

• 23 Juli 2022 - 11:40

Paul De Kleuver :

Zo zie ik jullie bij AH en nu een mooi reisverslag van jullie avonturen.
    Het lijkt mij een ander klimaat als. La douce france.
    Ik wens jullie nog veel reis genot.
    Groetjes Paul

• 23 Juli 2022 - 11:41

George:

Wat een onderneming en mooie verhalen weer.
    Veel plezier en een fijne trip toegewenst.

Groetjes, George en Marjon

• 23 Juli 2022 - 11:43

Hans En Nel Witvoet :

Nou als we elkaar over een paar maanden ontmoeten hebben jullie veel te vertellen. Leuk dat je de familie van Nienke ook kan ontmoeten. Vast indrukwekkend dat je dan het Iers-Engelse probleem van ervaringsdeskundigen kunt horen.
    Geniet van de tochten en hopelijk niet te veel "eilandenregens" voor jullie.

• 23 Juli 2022 - 19:43

Angelique :

Heerlijk om jullie verslag te lezen en war lijkt het mij mooi daar. Ik begrijp ook wel pittig. Wat leuk om samen met Chiel en Nienke daar te zijn . Ah gossie dat meissie
    Voor jullie nog heel veel plezier en ik kijk al,uit naar het volgende reisverslag
    Liefs angelique

• 23 Juli 2022 - 21:04

Anneke :

Kees en Joke hele mooie ervaringen toegewenst.
    het is al begonnen.
    we lezen graag mee.
    Voor Neave wat een pech hoop dat ze nog enigszins mobiel kan zijn deze vakantie.

• 24 Juli 2022 - 21:30

Rik En Mijke :

Lieve mam en pap!

Leuk om jullie eerste verslag te lezen :-) Lijkt me heel interessant en ook leuk om Nienke, Giel en de kinderen daar gezien te hebben :-)

Geniet lekker samen van jullie fietsreis!!

Veel liefs Rik en Mijke

• 26 Juli 2022 - 18:30

Tonny En Gerlof:

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen.
    Geniet samen van alle belevenissen.
    Kijk uit naar het volgende verslag.

• 28 Juli 2022 - 11:27

Marijke En Gerard :

Hallo Kees en Joke wat leuk om jullie reisverslag weer te mogen lezen. En mee te genieten van jullie mooie fietsreis en de mooie foto’s die jullie maken onderweg.nog een mooi vervolg van jullie reis gewenst geniet van alles wat jullie nog tegenkomen veel fietsplezier