Op de boot naar Nederland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Op de boot naar Nederland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Op de boot naar Nederland

Door: Joke en kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

16 Augustus 2022 | Ierland, Dublin

6 aug DublinHolyhead35 km.

Vandaag doen we rustig aan de boot vertrek pas om 14:30 uur naar Holyhead. Nog even genieten van Dublin en dan opweg naar de ferry. Voor het eerst de fietsen overdragen aan iemand,dat doet pijn,maar nu hoeven wede zware fietsen niet zelf de boot in te zetten. Om 18:20 komen we aan in Holyhead en vinden al snel de camping,omdat we op de fiets waren kregen we toch nog een plekje op de overvolle

camping 200 meter van de zee. We zijnvoor het eerst in Wales en worden getrakteerd op taartvan de buurvrouw.

7 aug Holyhead naar Conwy 85 km

We rijden door een prachtig heuvellandschap met de vegetatie van duinen, maar het zijn veelal rotsen. Prachtig en met een zon erbij zit deze tocht tot nu toe in onze toppers. We fietsen langs zee met stralend blauwe lucht zigzaggend langs de berg en hoeven niet door de autotunnels. We ontmoeten onderweg fietsers uit Duitslanddie hun hond mee hadden in de fietskar. En maken er tegelijk een lekkere lunch van van met uitzicht op zee. We staan op een Pop Up camping, heel trendy met muziek, vuurbakken en drankjes

Als we naar Conwy gaan om de winkel van Drew Pretchard bekend van Salvage Hunters(Discovery )te bekijken komen we bedrogen uit. Al jaren nu een bakkerij. We kijken naar hele oude afleveringen. Dan maar naar het smalste huis van Gr Brittannië.

8 aug Conwy naar Prestatyn 65 km

Weer een prachtige dag 60 km fietsen langs de zee. Wederom was het mooi weer. We rijden door Zandvoort achtige dorpen waar het vakantie gevoel volop aanwezig is. De camping die we hebbenuitgezocht ligt op een heuvel en volgens de recensies zie je de zon in de zee zakken. De camping wordt geleid door de boerenzoon, maar zijn moeder doet alles en zorgt ervoor dat het opladen van onze accu's moeizaam gaat. Steeds trekt zij de stroom eruit en moeten we opnieuw beginnen. We besluiten maar naar de zee te gaan om te gaan zwemmen. Het blijkt eb te zijn waardoor de zee plots 300 meter verder ligt. Nog evenmet de benen in zee en dan genieten in een duinpan van de zon. Terug op de camping komt de oude pin direct op ons af en moet de batterij van de stroom af. Snel een ander plek gevonden voor het laden maar na een half uur weer alle stroom eraf en de plek was incluis stroomvoor slechts 37 euro. Uiteindelijk heeft de boerenzoon moeder bij gepraat. Trouwens de zon ging achter de heuvel onder en genieten we alsnog vanhet etenen ons biertje.

Prestatyn naar Liverpool 75 km.

We verlatenWales door een moeras gebied via en rijden zomaar Engeland hingen. Tjjdens het in de wacht staan bij het boeken van een ferry vanuit Hull kijken we naar een cricketwedstijd. In Liverpool is de ferry over de Mersey onder construction... Een oude heer vertelt ons de mogelijkheden van de brug die 15 miles terug is of de trein of de autotunnel onder de Mersey door. De autotunnel mogen we pas na 20.00 uur door fietsen. We kiezen de trein met rol(trap)gedoe. We mogen de fietsen zo ons mooie appartementinrijden. Liverpool de stad van de muziek en de Beatles.Een heerlijke dansavond met muziekband. Er werd veel gedanst en de sfeer was top in de vele cafés.

10 augustus fietstocht door Liverpool 35 km

De tocht begint bij de bronzen beelden van de Beatles aan de Mersey. Vele toeristen staan in de rij voor een foto.Daarna de St George Hall We volgen onze weg naar Anfield het stadion van Liverpool. We fietsen door stadswijken en parken richting Penny Lane, daarna richting strawberry Fieldsdaar speelde John Lennon altijd.We vervolgen onze weg naar de Kathedraal en Chinatown om te eten, ik denk dat het te vroeg was geen Chinees te bekennen laat staan een restaurant wat open is. Aan het einde van de fietstour lekker gegeten en een pintje. S-Avonds nog te voet de Royal Albert Docksen het oudstezeemans café the Baltic Fleet bezocht.

11 augustus Liverpoolnaar Manchester 75 km

Dwars door de grote steden is voor mij best spannend maar we rijden Liverpool heel goed uit en volgen daarna de Trans Pennine Trail die loopt van Liverpoolnaar Hull 300km waarvan 2oo km onverhardis. Vandaag was meer een Obstacle Tour!!!!!! Vandaag wel 30 keer een obstakel waar we onze fietsen overheen, doorheen moesten duwen. Soms ook met bagage eraf halen. Ook kwamen we een trap met 40 hoogtemeters met 5 haarspeldbochten en als toetje midden op de trappen nog een extra versmalling. Dus alles apart naar boven sjouwen. Echt kak! Dus het laaste 15 km gaan we niet meer over de trail maar langs een kanaal met een soort werkboten van vroeger en dat zijn nu allemaal woonboten. Heel gezellig welkom bij Mark en Caroline.We zijn hun eerste gasten van Warmshowers na de corona. Als dank trakteren we op een pizza en hebben een gezellige avond samen .Zo leuk om elke keer andere mensen te ontmoeten.

12 augustus Manchesternaar Penistone 70 km.

De bepakking is anders nu en we zijn nu minder

breed en de tentstokken los er bovenop. We zijn eerst naar het voetbalstadion van Manchester gewandeld. Vol goede moed daarna de trail weer op. Maar eenmaal weer op de trail is het moeilijk begaanbaar enzwaar. Het lijkt wel een mountainbikeroute. Ik maak de klassieke fout om te denken dat Kees ziet dat ik het te zwaar vindt. Beter om te zeggen dus . We gaan als het kan van de trail af met als gevolg soms drukke wegen. We moeten het Pennine gebergte echt over. Kees geeft aan dat hij in alle 16 jaar niet op zulke slechte wegen heeft gefietst. Over de berg gaat het zo steil omhoog dat het Kees niet lukt en ik hem ga reddenhi hi en we samen weer naar beneden gaan. Klaar ermee we gaan over de drukke A weg. We eindigen boven op de berg op een camping.

13 aug Penistone(echte naam) naar Donchaster 90 km.

Vandaag maar weer afwachten wat de The Obstacle Trail onsbrengt. De zon schijnt uitbundig en het stuk wat we fietsen is prachtig. We dalen bijna ongezien van 400 meter na 25 meter in 45 km. Bijna onverhard, mooie bosroutes, mooie oude treinwegen, langs rivieren en ineens zijn de barrières niet meer zo erg.Na 45 km is de trail zo vlak als in Nederland. Onderweg vindt Joke een mooie kampeerplek na Doncaster. Het blijkt echter een scoutingcamp te zijn. De laaste scouts zijn klaar om te vertrekken als wij aankomen.

Hoofdscout Holland zegt na enig overleg ja en mogen we staan op 16 hectare. Helemaal alleen op 16 hectare, wachtend op de herten die we helaas niet zien. Lekker ontbijtje hadden we bij ons enom negen uur namen we afscheid van hoofdscout Hollandmet de kreet jakkie jakkie jakkie.

14 aug Doncaster naar Hull 90 km

We hebben besloten om in eenkeer naar Hull te fietsen totaal 115 km. Kees weet met handig navigeren te rit in te korten naar maar 90 km. Dit omdat we nog een dag naar York willen. Bloedheet door vlak land met korenvelden waar de boeren hard aan het werk waren om alles nog droog binnen te halen.

15 augustus dag naar York.

Met de bus ,waar nog veel meer pensionada in zitten. Die mogen vrij met de bussen reizen vertelt een vrolijk oude oma die lekker vaak met de bus ging en bovenin vooraan ging zitten om lekker te genieten.

York is een heel oud plaatsje gesticht door de Romeinen. Prachtige Kathedraal en hele oude pubs en winkeltjes. We hebben een stadswandeling met een historicus met Adhd. Hij vertelde veel en snel pratend (wat het nog moeilijker maakte om te verstaan) en overal cafés in voor muurschilderingen en mooie verhalen over de mensen in vroegere tijden. We liepen ook door de straat die is nagemaakt voor de Harry Potterfilm. Ook veel verhalen over de verschrikkelijke dingen die er gebeurden tussen de protestanten en de katholieken. Er was een ronde vesting, waar in de Middeleeuwen een joden kondenonderduiken voor de barbaarse Engelsen.

Bij terugkomst op decamping nemen we onze vakantie nog eens door.

Het fietsen in Ierland was ondanks alles het allermooiste, gevolgd door Noord Engeland,Schotland en Wales. De Pennine Trail was niet wat we dachten maar eindigde toch nog mooi.Leuke stedentrip gedaan Belast, Westport, Dublin, Liverpool en York met de fiets ipv het vliegtuig, dat is toch bijzonder.Bijna 1700 km in alle weersomstandigheden.We hebben genoten en dat zonder pech onderweg

De groeten van Joke en Kees.

• 16 Augustus 2022 - 19:33

Janja En Gerard:

Dank je wel Kees en Joke jullie mooie verhalen. We hebben echt meegeleefd met jullie moeilijkheden en meegenoten van de mooie avonturen.
    Jammer, het zit erop, maar ook blij om jullie straks gezond en wel weer te zien.

• 16 Augustus 2022 - 20:00

Yvonne :

Hoi Kees en Joke, wat veel kilometers hebben jullie weer gemaakt. En wat een mooie reis weer. Voor straks goede reis naar huis.

• 16 Augustus 2022 - 20:01

Renske:

Wat een verhalen weer. En van die ouwe tang Hahaha. Tot snel weer thuis!

• 16 Augustus 2022 - 20:06

Paul De Kleuver :

Wat hebben. Jullie weer veel gezien en beleefd. Mooi om jullie belevenissen te lezen.
    Nu weer op naar het mooie Hoogland.
    Bedankt voor de reisverslagen.
    Groetjes van Paul en Ina

• 16 Augustus 2022 - 20:12

Abe:

Speciale mensen, bijzondere reis, top!
    Fijn als jullie weer thuis zijn

• 16 Augustus 2022 - 20:24

Delia:

Weer een mooie belevenis erbij.
    WELKOM THUIS

• 16 Augustus 2022 - 21:46

Anja:

Heel leuk weer om te lezen. Tot snel. Groetjes Henk en Anja

• 16 Augustus 2022 - 22:03

Machteld:

super hoor! onvergetelijke vakantie weer lijkt mij,

• 16 Augustus 2022 - 22:06

Maria:

Wat een belevenissen, dank jullie wel voor de verhalen, wel thuis voor later
    Liefs maria

• 16 Augustus 2022 - 23:03

Leo:

Hallo Joke en Kees,

Ik sluit me graag aan bij alle reacties op jullie reis.

Tot de volgende fietstocht

• 16 Augustus 2022 - 23:19

Gerda:

Wat een fantastisch avontuur weer!!
    Liefs
    Siebo en Gerda

• 17 Augustus 2022 - 09:26

Anneke Onclin :

Wat weer een mooie beleving allemaal en verhalen, altijd leuk jullie te mogen volgen op jullie reis.. safe home , gr anneke

• 17 Augustus 2022 - 10:52

Delia En Henk:

Leuk en mooi te lezen dat jullie evaluatie van de reis in alle opzichten een succes was. En fijn dat wedstrijd ook beetje medereiziger mochten zijn.
    Nu weer lekker genieten in Hoogland en omstreken.

• 17 Augustus 2022 - 14:01

Jan En Anneke:

We hebben mee gelezen en genoten van jullie reisbeschrijving.
    een heerlijke tijd met weer veel ervaringen rijker.

• 17 Augustus 2022 - 14:58

Günter:

Prachtig om te lezen wat jullie hebben moeten doorstaan en waar jullie van hebben genoten.

Als jullie thuis zijn kan er weer een mooie herinnering worden bijgeschreven.

• 17 Augustus 2022 - 15:25

Gerard En Marian Van Eeden:

Weer heerlijke verhalen en we hopen dat jullie goed en heel zijn thuis aangekomen in een heel warm Nederland. Groetjes.........

• 18 Augustus 2022 - 08:53

Angelique :

Lieve Joke en Kees
    Wat en geweldige reis en jullie verhalen waren super leuk om te lezen. Welkom thuis en geniet na van deze leuke hobbelige reis
    Liefs
    Angelique