We zijn over de grens naar republiek Ierland - Reisverslag uit Manorhamilton, Ierland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu We zijn over de grens naar republiek Ierland - Reisverslag uit Manorhamilton, Ierland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

We zijn over de grens naar republiek Ierland

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

28 Juli 2022 | Ierland, Manorhamilton

23 juli rustdag in Belfast

We zijn met Nienke en Giel en de Kids naar Belfast gereden om daar samen te lunchen, na de lunch zijn zij vertrokken naar hun vakantiestemming in Noord Ierland. Daarna de stad verkent en een tour gemaakt door de townhall. Lekker maar duur biertje en cocktail gedronken. Daarna voor drie pond Black taxi terugnaar familie van Giel.In de avond genoten van een Irish Red Halt die we kregen van een oom van Giel.Belfast is een stad die veel indruk heeft gemaakt vooral door de muurschilderingen en het feit dat de neef van Giel ons rondreed door alle wijken en zich niet veilig voelde in de wijken van de Engelsen.

24 juli Belfast naar Portadown 55 km.

Nu al meer regen gehad dan op mijn reis met Gerardvanuit Valencia. Via een mooie route langsde rivier en door boerenland lunchen we in Moira, waar we ook op zoek gaan naar een b [e-38] b in Portadown, wantwe krijgen geen reactieop ons warmshowers adres. Onderweg veel Engelse vlaggen aan huizen en lantaarnpalen. We zijn volgens de Noord Ieren in Engeland en niet in Ierland. Aangekomen in onze b [e-38] b heben wede stille stad verkenten wat gegeten.

25 juli Portadown naar Cookstown 45 km.

Met windkracht 6/7 tegen en 4 keer regen was het fietsen vandaag niet leuk en pittig. We zagen niet veel van de omgeving. We kwamen langs Lough Neagh een heel groot meer waaruit dagelijks 7 ton paling voor Nederland wordt gevist. Onze tent opgezet in een bos/park wat de Amerikanen in 1942 hebben gebruikt als uitvalsbasis. Alles heel basic en mooie wandelingen uitgezet en die gedaan maar niet te ver hoor zei Kees want we hadden al genoeg gefietst vandaag.

26 juli Cookstown naar Gortin. 46 km.

Het is echt de hele dag heuvel op en af. En het is koud dus de batterij is sneller leeg dan we dachten. Dus de route wordt wel aangepast. We wisten ook dat het regenachtig kon zijn en kouder maar toch is dat echt wennen en anders fietsen en kamperen. Vanochtend vertrokken met droog weer en wat ziet alles er dan mooier uit. Na 9 km weer de regenkleding aan doorfietsen tot Omagh voor koffie en hier is het meestal een lekkere scoon erbij. Vandaag een luxe camping. In de middag naar het Ulster American Folk Park gefietst.Levende historie van fam Mellon die is geëmigreerd (net als de andere 4 miljoen mensen) naar Amerika. Eerst hoe ze in Ulster leefden toen de boottocht voor 4 pond en daarna het leven in Amerika.

27 juli Gortin naar Enniskillen 70 km.

Vandaag voor het eerst droog en dat de gehele dag. Hierdoor zie je ook hoe mooiIerland is. We fietsten door een prachtig heuvellandschap met af en toe een stevige klim. In Fintona drinken we koffie in een druk ontbijtcafe, om half elf gaan de full Englisch breakfast gretig over de toonbank. We kregen koffie die niet te drinken was en lieten deze dan ook staan. De dames waren te druk met van alles daarom was deze bak pleuris gratis. De lunch smaakte daarom extra lekker.

In Enniskillen hebbenwe een camping gevonden 5 km buiten de stad en hebben de stad verder links laten liggen.

Op 500 meter een kleine supermarkt gevonden voor het avondeten,het bier gekocht bij een drive-in van de slijterij.

28 juli Enniskillen naar Manorhamilton 60 km.

We verlaten meer en meer het landbouwgebied en fietsten door een steeds ruiger landschap.De heuvels van 400 meter hoog lijken steeds meer op echte bergen. We rijden speciaal naar Florence Court voor een mooi landhuis op de heuvel. Na 25 km drinken we koffie in de Republiek Ierland. De Engelse ponden zijn even verleden tijd. We zijn alweer een tijd opweg en plots blijkt Joke kwijt. Deze was 5 km rechtdoor gereden, waar Kees linksafging. Na een belletje kwam hetverlorenschaap weer terug.( schapen zien we genoeg onderweg). Wat volgt was 15 km een mooi weggetje langs de heuvel met links en rechts fuchsia's in bloei. Om half een reden we Manorhalmilton binnen. Waar we een mooi b [e-38] b hebben. Joke heeft laarzen gekocht want de schoenen waren niet waterdicht en dat is niet handig in Ierland en warme bedsokken want best koud in de tent maar gelukkig slapen we samen in een zak. Vandaag mooi weer zelfs de zon schijnt uitbundig. Nu nog een biertje in een pub en dan lekker slapen in een groot bed. Giel vertelde dat je met je vinger een smiley moet tekenen in het mooie schuim van een Guinness en als je hem op hebt moet het er nog in staan. Nou dat gaan we uit proberen.

• 28 Juli 2022 - 22:12

Liesbeth:

Wat een bijzondere reis! In jullie huis gaat alles top :)

• 28 Juli 2022 - 22:34

Henk & Delia:

Heerlijk zo’n fiets trektocht. Soms in een tent, dan weer in een mooie B&B zonnetje dan regen met nieuwe laarzen. Het heeft echt alles voor een prachtige tocht. Geniet ervan, doen wij ook door jullie te volgen

• 29 Juli 2022 - 09:24

Gerard En Marian Van Eeden:

Weer een leuk verslag om te lezen. We hopen dat de weergoden jullie een wat beter gezind zullen worden.

• 29 Juli 2022 - 10:16

Gerard En Janja:

Het is weer eens een echte fietsvakantie met regen, wind tegen, zonneschijn, natte voeten, elkaar kwijtraken door een verkeerde afslag ( was het zo mistig?), elkaar weer terug vinden, samen in de slaapzak en een lekker biertje.
    Top dus! Nog veel plezier en mooie dagen toegewenst

• 29 Juli 2022 - 11:52

Theo En Ton:

Wat leuk om weer te lezen, wat jullie allemaal meemaken

• 29 Juli 2022 - 11:54

Theo En Ton:

Wat leuk om te lezen, wat jullie allemaal meemaken. Veel plezier en niet van het mooie land

• 29 Juli 2022 - 12:26

Rob En Karin:

Ha ha die Joke. Gisteren reed er ook een dame uit de tour verkeerd. Ze sloeg af, terwijl ze recht door moest. Maar ach je vind elkaar weer terug gelukkig. Jammer van het weer. Hopelijk gaan jullie nu beter weer tegemoet. Veel plezier.

• 29 Juli 2022 - 14:10

Maria:

Dat is iets anders dan de brandende zon naar Kreta , maar hier doen we een moord voor regen, mooie verhalen lieve mensen, ga zo door. Heel veel liefs en warmte Maria

• 30 Juli 2022 - 12:59

Anneke Onclin :

Het zijn weer leuke lachwekkende verhalen en mooie belevenissen.. vl plz nog

• 30 Juli 2022 - 15:20

Abe:

Weer erg leuk om te lezen, boeiende fiets vakantie

• 01 Augustus 2022 - 20:58

Mijke En Rik :

Joehoe! Wat een leuke verhalen weer =) Lijkt ons een bijzondere fietstocht, anders dan anders. We hopen ook op beter weer voor jullie zodat je meer van de omgeving kan genieten! Goede reis nog en raak elkaar maar niet nog een keer kwijt! ;) Liefs