We gaan Ierland bijna uit!!! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu We gaan Ierland bijna uit!!! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

We gaan Ierland bijna uit!!!

Door: Joke en kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

10 Augustus 2022 | Ierland, Dublin

29 juli Manorhamilton naar Sligo 45 km

Deze dag begint met wat klimmetjes richting de Belbalpen(in het Iers deBenBulBen)een beroemde berg in Ierland. We hebben Noord Ierland in geruild voor Ierland. Het weer verandert steeds dan regen,droog mist van alles wat. De gehele dag rijden we in warmekleding. In Sligo drinken we koffie en bellen de camping om te kijken of er plaats is het is tenslotte 12 km verder richtingde zee en de regen is al in zicht. Op de camping aangekomen moesten we lullen als brugman om alsnog een plek te krijgen. Na een half uur praten met de manager lukte het alsnog een plek te krijgen. Een mooie plek bij zee alleen in de stromende regen. In de keuken konden we ons avondmaal bereiden. In het dorp nuttigen we toen het droog werd nog een biertje.

Sligo naar Masskill 65 km.

Hele nacht regen en omdat we schuin lagen in de duinen zijn de slaapzak en luchtbedden nat. Toen ik onder de blower dit aan het drogen was had ik de eerste twijfel en toen ik terug kwam bij de tent zat Kees op de spoorwegenapp!!!! We fietsen door de regen en mist en zien alleen de leuke huisjes naast de weg de mooie bergen van de Oxmountains en vergezichten zitten in de mist. De schapen die hier vrij rondlopen schrikken niet van auto's maar wel van fietsers vooral als Kees steeds boe roept .Als we bij Ineke en Ben aankomen zegt Ben: Welkom in de Oranje vrijstaat en horen we dat ze economische vluchtelingen zijn. Ben is restaurateur van perkament en Ineke een lerares en zijn al 20 jaar uit Nederland vertrokken. Ze wonen op een prachtige plek en zijn zijn bijna zelfvoorzienend.We staan in de moestuin en ze zijn heel gastvrij en kletsen ons de oren van het hoofd. We worden getrakteerd op zelf gebrouwen cider en bier. Heerlijk vuurtje aan om de muggen te weren en ook lekker warm.

31 juli Maskill naar Ballina 29 km....

Mooie dag vandaag. Na 16 km lekker een ontbijtje en zoeken we naar een overnachting in Westport.Blijkt het een Nationale feestdag te zijn en op de laatste zondag van juli beklimmen duizenden pelgrims de St Patrick bergals boetedoening. Dus nergens plek in de herberg in Westport. We blijven dus maar in dit dorp en doen op deze droge dag de was en gaan lekker de pub in. Als ze het over het weer hebben hier zeggen ze dat in Ierland elke week het weer afwisselend is uit de 4 seizoenen. Wij geloven dit en ervaren het ook nog een keer.

1 augustus Ballina naar Westport 66 km.

Het weerbericht geeft aan dat het vanaf 12:00 uur code geel wordt in onze regio, dus we besluiten al vroeg te gaan fietsenom code geel voor te blijven. Onder een stevige windtegen gaan we op weg. Door een mooi heuvelachtig landschap aan gevuld met de vele lochs(meren) bereiken we Newport en en besluiten geen koffie te drinken maar de laatste 10 km nog sneller af te leggen. 300 meter voor westport gaat het plensen en schuilen we bijeen benzinepomp waar we ook de lunch gebruiken. Net niet droog maar wel Westport bereikt. Als het een beetje droog is gaan we op zoek na onze kamer. Het blijkt een kleinzolder kamertje te zijn waar waarschijnlijk studenten hebben gewoond, maar ja alles beter dan kamperen in code geel. De volgende dag weer regen en nemen de beslissing om richtingDublin te gaan.

Het weer is slecht en blijft voorlopig zo, tussen de 12 en 15 graden, de batterij levert 15 % in door de kou, wind cq storm zelfscode geel , en heel weinig campings doen ons besluiten om Ierland te verlaten via Dublin. Het fietsen was trouwens ondanksalles prachtig veel gezien(soms). Alles dus opnieuw plannen de trein, het hotel en alsnog in de regen Westport verkennen trouwens een best aardig plaatsje met zeer veel toeristen in regen kleding. We hebben wel de St Patrick in de wolken gezien. We hebben ook gelezen waarom de drank hier zo duur is. Per 2022 is er hier de MUP een wettelijk vastgelegde minimumverkoopprijs per eenheid alcohol.

3 augustus Westport naar Dublin met de trein.

Koud en motregen. We moeten de bagage van de fiets halen en de fiets hoog in een rek hangen. Gelukkig is dit de start van de treinreis en Dublin het eindpunt dus geen tijdsdruk om alles erin eruit erop en te doen. 4 uur in de trein en de fietsen mochten gratis mee. Na 13 km komen we in Luncan bij een pracht landhuis met een mooie tuin .We eten en koken hier lekker buiten.

4 en 5 augustus totaal 105 km in Dublin

In de nacht is onze boeking gecanceld en het geld wordt terug gestort. Huh goedemorgen. Er was een overboeking. We hadden aangeboden om hem te helpen dat we dan wel de tent wilden opzetten. Al met al heel gedoe, maar hij wilde dat we konden blijven en anders mochten we in zijn woongedeelte. Hop on bus voor 2 dagen. Kees voelt zich nu echt een toerist bovenop de bus. Ik vind het heerlijk. 3 uur rond gereden worden en stilzitten en luisteren en kijken naar het mooie Dublin. Wat veel dubbeldekkers . Er is hier geen metro. Stad in met heel veel leuke winkels en sjieke met veel glamour. De muziekstraat is echt heel gezellig op heel veel plekken live muziek.

Dag 2 staan we zoals altijd te vroeg te wachten op de wandeltour. Helaas hadden ze ons een foldergegeven van vorig jaar. In de middag hadden we een reservering bij de Guinness fabriek. Dit was een schot in de roos. Stonden we ook nog naast de zanger van One Direction. Niall Horan. We hadden geen idee wie het was .Heerlijk boven in het gebouw stew gegeten met quiness bereid. We liepen met het naar buiten engaan met de rondleiding mee.We weten nu dat in een glas Guinness 50.000 bubbels zitten, die maken de mooie schuimkraag Topdag!

• 10 Augustus 2022 - 18:38

Maria :

Hele mooie foto’s , een vakantie met wat verschillende gezichten, regen, kou zon enz
    Maar jullie blijven positief
    Top
    Liefs van mij

• 10 Augustus 2022 - 18:51

Annemarie :

Wat jammer van de regen in het mooie Ierland, maar Dublin is een fijne stad om te bezoeken. Hier tropische temperaturen het is niet eerlijk verdeeld.
    Leuk om jullie verslag te lezen.
    Wens jullie beter weer en verder nog fijne vakantie.
    Groetjes Annemarie

• 10 Augustus 2022 - 19:17

Gerard En Janja:

Al met al veel avontuur en een beetje drama. Mooi beschreven. Goed dat jullie toch naar Dublin gingen treinen.
    Veel plezier nog en hopelijk nog genoeg fietskilometers voor de boeg.

• 10 Augustus 2022 - 21:37

Leo:

Hallo Joke en Kees,
    Wederom een mooi verslag van de fietstocht door Ierland, een inkijkje van jullie belevenissen is hier zelfs bij 30 graden C. nog plezierig. Blijf genieten van hou ons op de hoogte.

Groet,
    Leo

• 11 Augustus 2022 - 15:05

Gerard En Marian Van Eeden:

Hallo Joke en Kees, we hebben weer genoten van jullie foto's en reisverslag. JAMMER voor jullie dat het weer niet zo meezit, maar wie weet komt er ook een warmtefront naar Ierland. Groetjes uit Grossarl (Salzburgerland). Hier is het heerlijk aangenaam, slechts 23 graden. Gerard en Marian.

• 11 Augustus 2022 - 23:01

Jan En Anneke:

Kees en Joke
    Jullie hebben
    genoeg afwisseling meegemaakt op welk gebied dan ook.
    Maar lees veel enthousiasme en dat jullie genoten hebben van Ierland.
    Straks de overtocht en verder genieten van Engeland.