Lichtenfels naar Trendelburg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Lichtenfels naar Trendelburg - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Lichtenfels naar Trendelburg

Door: kees en joke

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

15 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Donderdag 15 juli Lichtenfels naar Trostadt Totaal 63 km
Vannacht weer een onweer nu wat heftiger en geschuild bij het washok, dit op verzoek van Joke.
Vandaag verlaten we de Mainroute en gaan op weg naar de Werraroute wat later blijkt een nog mooiere route dan de Mainroute, Helaas ging dat wel met een klim en afdaling met stukken van 13 procent de totale klim is ongeveer 8 km lang.
In Coburg maar eens koffie met appelstrudel geprobeerd, was niet echt lekker.
Van Coburg naar Veilsdorf gereden, over ongeveer 6 x de Amersfoortse berg op en af.
Moe bereiken we de Werraroute en fietsen nu voor het eerst in voormalig Oost Duitsland
Er is al veel vernieuwd met behulp van geld van de Europese Unie en belanden in een voormalige graan molen die is omgebouwd tot hotel, veel kamers bezet door arbeiders die het land verder moeten op bouwen.
Na een lekkere pannenkoek (niet zo lekker als bij mijn moeder volgens Joke) en schnitzel maar weer lekker slapen.

Vrijdag 16 juli Trostadt naar Immelborn Totaal 70 km
De Werraroute blijft ons verbazen, door heuvelachtig gebied
Prachtig aangelegd, verder door bossen en weilanden iedere keer anders en mooier. Fietsen zonder iemand tegen te komen en dat wel 20 km lang, zo nu en dan een dorpje vol met gerestaureerde vakhuizen. Wel altijd klimmend het dorp in en afdalend het dorp uit. Lekker lunchen onder de drie eiken. Joke weet nu wat Kees en Gerard bedoelen met fietsen in Duitsland.
Een lekker plekje aan het meer met nachts veel lawaai en herrie op de camping.

Zaterdag 17 juli Immelborn naar Probsteizella Totaal 35 km

We zitten aan de pc in de stationshal van Eisennach en plaatsen het volgende.
We zijn over de helft van onze fietstocht vanaf Praag. We hebben weinig tijd om een compleet veslag te maken dus hierbij een kleine samenvatting. De heuvels en bergen in Tsjechië en Duitsland zijn behoorlijk pittig maar het blijft geweldig om doorheen te fietsen. weilanden, bos, rivieren dit zomaar 20 km achter elkaar zonder iemand tegen te komen. Fietsers die we onderweg spreken komen of gaan van Praag.

Totaal nu plusminus 500 km gefietst met etappes van 90 km er tussen.

Het weer is behoorlijk warm zelfs bij vertrek na een koffiestop stond de temperatuur op 50 graden op Kees zijn fietscomputer.
Umleiting volgen we niet meer en dat werkt prima.
Joke de ketting ging twee maal kapot en Kees heeft deze weer vakkundig gerepareerd, het kostte ons alleen maar een extra rustdag hahaha.
Helaas geen foto’s daar is geen tijd meer voor.

Met de trein richting Eisennach, maar eerst een ontbijtje op het perron.
Joke moet voor school iets doen via internet en dat dachten wij te vinden in deze plaats, naar veel zoeken vonden jajaja een internetaansluiting op het station in Eisennach.
Om 12:00 uur het laatste stukje met de trein naar Horschel.
In de trein met iemand gesproken die gaat kajakken op de Werra, alles heeft hij bij zich ook een opvouwbare kajak.
Voor het eerst een beetje regen onderweg, lekker na al die dagen van 35 graden of meer.
In Probsteizella de tent op gezet naast de Werra en na een slechte nacht in Immelborn kwamen er nu 10 Duitsers die 5 tenten opzetten naast die van ons. Zij hadden alles bij zich bier en wijn en eten voor een leuke avond aan de Werra.
Wij dachten nog aan gisteren, maar de weergoden dachten er anders over en lieten het verder die avond flink regen. Jammer he!!!

Zondag 18 juli Probsteizella naar Witzenhausen Totaal 70 km
Vandaag zonder ontbijt weg, want er was geen brood op de camping.
De man uit de trein kwamen we nu ook weer tegen en vond de tocht over de Werra erg mooi. Alleen het weer niet.
Op zondag zijn alleen de bakkers open in Duitsland, dus in Treffurt goed kijken of je mensen met brood zag en ja hoor Kees spotte er een en gingen ontbijten bij de plaatselijke bakker incluis een lekker bakje koffie.
Dit alles omdat we weer eens verkeerd fietsten.
Vandaag ook weer goed fiets weer en dat was te zien op de fietspaden, die vol waren met Duitsers die ook een stukje Werra deden.
In Eschwege in een ijssalon geprobeerd foto’s te plaatsen, maar de fotocamera weigerde dienst, dus maar weer veder op de Werra.
Maar het was onze dag niet en het duurde 45 minuten voordat we weer op het juiste pad waren. Alweer een bord geplaatst nadat wij voorbij waren………
Nu niet eens bossen maar rotsen partijen aan beide zijde van de Werra en wij er door heen fietsend.
In Witzenhausen een camping gezocht en soep en ravioli gegeten uit blik. Dit was het enige wat te koop was in het camping winkeltje…. en voor straf moest Kees afwassen, want dit was geen koken. Het was ook niet eens lekker en gezond… dat bleek pas weer de volgende dag, want we waren beide niet erg fit en een rommelende buik.
Die dag besluiten we ook om de volgende het alternatieve stuk te nemen met een stevige klim als beloning.

Maandag 19 juli Witzenhausen naar Trendelburg Totaal 70 km

Deze dag verlieten de Werra en gingen op weg naar de Diemel.
Via de alternatieve weg met een klim van 4 km van gemiddeld 7 procent en daarna een vals plat van nog eens 4 km. Kees lokt Joke naar boven met een lekker broodje fetakaas met spinazie. Dit deden we jaren geleden ook met onze kinderen op fietsvakantie…..Boven op de duinen gekomen kregen ze een snoepje en dan weer door fietsen. Wij dachten toen dat ze die fietsvakanties leuk vonden maar nu ze groot zijn kiezen ze echt niet voor een fietsvakantie……Die dag zagen we alleen maar bos, bos en nog eens bos en volgden de rivier de Esse.
De afdaling bracht ons naar Trendelburg aan de Diemel op een prachtige camping, waar ze ook nog eens een lekker koud biertje hadden. Aangekomen op een camping is het heerlijk om een groot glas koud bier te drinken (jetzes). Joke dacht in het begin, ik doe ook maar gezellig mee (net als Gerard en Kees gezellig samen jetzes drinken) maar na twee keer dit gedaan te hebben was wel duidelijk dat deze jetzes niet goed vielen. Na een dag hard fietsen zat Joke al om 4 uur met dubbele tong te praten en dat na 1 jetzes… dus de volgende dagen maar een waterijsje als beloning voor Joke bij aankomst op de camping.
Maar dat was schrikken de rivier stroomt de verkeerde kant op dat betekende dus weer klimmen de volgende dagen.
Dan eerst maar een rustdag vonden wij beiden. Heerlijk plekje aan het water, wandelen en lezen en sudoka voor Kees.

Dinsdag 20 juli Trendelburg Rustdag
Een mooie plek voor een mooi boek, maar Joke was door haar voorraad heen, misschien toch dan toch een e-reader of i-pad volgend jaar.
De burcht bezocht maar wegens verbouwing gesloten, maar wel schonken zij lekkere koffie.
Verder die dag weinig gedaan en avonds lekkere pasta van kok Kees. Echt heerlijke pasta met alles vers en zitten borrelen en koken voor je tentje aan de waterkant.

• 17 Juli 2010 - 10:00

Lammert:

jullie zijn nog drukker dan toen je nog werkte...
    dan bedoel ik voornamlijk kees natuurlijk

• 17 Juli 2010 - 10:30

Machteld &Harry:

Volhouden maar! Was er een kop koffie over Kees z'n fietscomp. gevallen? hahaha
    Wij gaan morgen met de car. naar Zd. Fra.Wensen jullie nog een fijne fietsvak. toe en doe relaxed aan.

Groetjes All the best.

• 17 Juli 2010 - 19:51

Jasper:

Hoiii, koffie grap was goed :).. maar het is dus echt rete warm, jullie komen terug als pinda's! Lekker op de helft doe rustig aan, hier alles goed.. Ben heel erg benieuwd naar de foto's! Xxxx

• 17 Juli 2010 - 20:03

Jan En Anneke:

Hoi Kees en joke

Over 11 dagen terug nog 500 km te gaan is 1 rustdag en verder 50 kilometer per dag op de pedalen wegtrappen. Vanuit de luie stoel berekend moet dat goed te doen zijn.
    Jullie gaan de heuvels af en de vlakte tegemoet.
    strak makkie!

succes en tot de volgende mailmeat.

• 17 Juli 2010 - 21:07

Theo En Piet :

geweldig dat jukkie al weer op de helft zijn .en dat jullie van alle weidse blikken en vergezichten genieten .geniet nog van de andere helft van deze tocht .en doe wel voorzichtig .zien graag jullie foto's .

groetjes en dikke kus van theo en natuurlijk piet

• 17 Juli 2010 - 22:14

Jasper:

Ow ja, danke fur meine karte!

• 18 Juli 2010 - 06:33

Renske:

Hoi Papa en Mama,

Wat leuk, en wat gaan jullie snel... :) Over de helft al weer, en over 10 dagen weer thuis... Ben benieuwd naar die foto's, en bedankt voor het kaartje..xxx

• 18 Juli 2010 - 20:53

Mijke:

Hoi mam en pap!

Ik hoorde dat jullie iedereen kaartjes hebben gestuurd? =) Hebben jullie mijne naar amsterdam gestuurd of niet?! Dan lees ik em nl pas eind augustus ;) maar wel lief van jullie =) tot gauw! Doeii

• 19 Juli 2010 - 13:27

Nienke En Cees:

Hallo Pa en Ma,

Hebhen altijd al geweten dat pa eigenlijk een fietsenmaker had willen worden.....
    Uit jullie berichten hoor ik dat jullie hard door moeten fietsen en weinig tijd hebben (dan zou ik ook een ketting kapot maken voor een extra rustdag ma....hihi)
    Succes nog en veel fietsplezier!

Liefs Nienke en Cees