zonnen in Royan Vervolg - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu zonnen in Royan Vervolg - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

zonnen in Royan Vervolg

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

21 Augustus 2010 | Frankrijk, Dax

15 aug Vivonne naar St Jean d Angeli 102 km
In de nacht geen last gehad vqn de TGV of kwam het door het bier van gisteren avond. Het heeft vde hele nacht geregend, dus kletsnat inpakken.acht uur op weg voor het ontbijt bij de plaatselijke bakker.
Vandaag door een gedeelte gefietst waar bijna niemand woont of lijkt te werken en omdat het zondag is is het nog stiller. Moeilijk om aan eten te komen met dorpen zonder winkels.
In St Savant een cafe gevonden waar we koffie konden drinken. We krgen van een locale een stuk taart omdat het een feestdag was. Een kaastaart of zoiets mijn deel aan Gerard gegeven. Door Melle en Lusteney gereden grote stille dorpen en het laatste dorp de lunch gebruikt. IN DE MIDDAG VEEL WIND TEGEN ALLEEN IN STUK IN HET BOS van Aulnay en ja net voor onze deur alles dicht, we konden net nog wat water krijgen. ook geen camping dus op weg naar St Jean d Angeligi 20 km verder. Om 17:3° uur op de camping aan de rivier de Boutonne. Snel de natte tent opzetten een een lekker biertje drinken 102 kmis toch wel veel. In het dorp gegeten bij een pizzeriq genaand St Jacobins toeval!!!!!!!
Weer terug lopen en mar weer slapen.

16/8 St.Jean. d Angeli naar Royan 75 km
Op de camping het bestelde brood opgehaald en opgegeten: met smeerkaas. Daarna in de stad koffie gedronken en pain de raisin ingeslagen. Daarna meteen klimmen en dat gaat vervolgens de hele morgen door. We bezoeken Fenioux met zijn bijzondere kerktoren en de lanterne des morts uit de 12e eeuw. Het landschap is heel mooi. Mooie huizen in een mooi golvend landschap met bomen, velden, druiven en zonnenbloemen. Op de weg is het drukker dan gisteren, maar het weekend is dan ook voorbij.We komen in Taillebourg: een heel leuk plaatsje met een mooie haven aan de rivier. We fietsen langs een Romeinse weg, verhoogd aangelegd ivm overstromingsgevaar. Daarna Saintes: een drukke stad. We fietsen langs de triomfboog van Germanicus uit 18/19 na Chr.Omhoog de stad in. We halen een tampon in de St.Pierre bij een oude man. Hij heeft stickers met daarop de stempels en plakt niet zo mooi. We komen langs de St.Eutrope met daar achter een pelgrimsgite. Daarna verlaten we de stad. De wind steekt op. We stijgen het dal van de Charente uit. Door heuvelachtig landschap met opnieuw mooie huizen. Zo fietsen we Thezac binnen. Een piepklein dorp waar geen mens zich laat zien. Voor de kerk zitten twee mensen met fietsen te lunchen: Joke en Emil. Zij maken een fietsrondreis aan de hand van ons routeboekje. Zij hadden verwacht veel pelgrims tegen te komen maar troffen er nog geen. En daar waren wij dan met onze St.Jacobsschelpen. Kees spreekt met Emil, die Amersfoort kent omdat hij heeft meegetekend aan Vathorst. Gerard wordt ondertussen verwend door Joke met vis op een cracker en een szneetje overheerlijk brood met brie.Zelf hadden wij helemaal nog geen winkel gevonden op ook maar iets in te slaan, dus opnieuw hulp van St.Jacques. Emil slaat dit alles met een half oog gade en roept benauwd: Geef niet alle brie weg. Emil is ook heel benieud naar onze ervaringen in de Pyreneeen. We zullen ze vermelden. En dan scheiden onze wegen zich weer. We doorkruisen enkele uitgebreide akkers met zonnenbloemen via vlinke heuvels en een forse wind tegen. Opeens staan we voor een stoplicht voor Royan. Links file, rechts file. Vlot rijden we richting centrum terwijl de autos links en rechts langs zoefen. Kees gaat de toeristeninfo binnen en komt naar buiten met een kaart en een naam van een camping.De camping zit op 960 m van het strand en is voor ons prima.Kees doet boodschappen en Gerard de was. Het eten is ditmaal macaroni, courgette, tomaat, ui, vlees en natuurlijk salade.
Morgen is eindelijk onze rustdag. Pfff.

17 aug rustdag Royan.

In de morgen naar Royan om onze site bij tewerken, bijna twee en half uur duurt dit. We moeten stoppen omdat om een uur Jasper en Eric langs komen en ja hoor om een uur rijden rijden zij de camping op. Eerst maar een broodje eten voordat we naar de zee gaan. In de middag op zoek naar een leuk strand in Royan, uiteindelijk gevonden en nemen eerst een biertje een een limo voordat we gaan bungeesurfen, dit is surfen aan een elastiek dat uit de zee wordt getrokken. Jasper zorgt nog voor wat fotos. in de avond lekker in de stad gegeten aan de zee en daarna naar de camping om het slapen voor die nacht in te richten. Jasper en Eric slapen in de buiten lucht op hun dikke luchtbedden. Om Elf uur slapen tot aan drie dan begint het te regenen, Jasper en Eric pakken hun spullen voorzichtig in en gaan verder slapen in de auto. Om kwart voor zeven worden we wakker gemaakt om samen het ontbijt te nuttigen en om 7 uur vertrekken zij richting nederland.

Prosto Tak

• 21 Augustus 2010 - 11:02

Nienke En Cees:

Ha die pa en Gerard.

Klinkt allemaal erg leuk! Volgens ons hebben jullie het wederom prima naar jullie zin. Heel goed! We hebben even bij moeten lezen (en het was best veel leeswerk) maar we zijn weer helemaal up to date van jullie fietservaringen. Pa, je hebt wel weer een paar mooie acties op je naam!
    Gerard en pa, wij wensen jullie nog veel succes en veel rugwind!
    Liefs Nienke en Cees

hihi, wij zijn de eerst (ha die mijke)

• 21 Augustus 2010 - 17:27

Ronald Maaskant:

OEF OEF OEF.....
    Wat een prestatie weer zeg.....
    PETJE AF.
    Ja en dat het jullie (weer) gaat lukken allemaal..
    Ach dat staat nu al vast....

• 22 Augustus 2010 - 17:30

Joke:

Waarde vrienden van Jacobus,beste pelgrims jullie zijn voor 18 september uitgenodigd in Amersfoort om met mede pelgrims jullie ervaringen tijdens jullie camino met elkander te bespreken....Dit soort mailtjes zijn voor je binnen gekomen dus geen verveling meer voor jullie zo zonder baan een land vol vrienden voor jullie erbij!
    Twee boekjes al uit...vast een heerlijk gevoel.Succes weer.
    Liefs Joke

• 22 Augustus 2010 - 19:11

André:

ik vind het heel knap dat jullie dit zo kunnen opbrengen. maar je maakt zo wel heel wat mee en jullie komen natuurlijk ook op plekken waar je met de auto nooit kunt komen.
    Volgens mij hebben jullie weinig materiaal pech hé.
    nog een goeie reis verder
    ik wacht weer op de volgende reactie van jullie