Deel twee van onze reis naar Santiago - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Deel twee van onze reis naar Santiago - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Deel twee van onze reis naar Santiago

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

31 Augustus 2010 | Spanje, Mansilla de las Mulas

28 aug Belorado Estepar 86 km.
Om 6 uur opgestaan samen met andere fietsers en wandelaars. Kees klaagde dat hij de hele nacht wakker gehouden was door een Franse snurker. Het ontbijt stelde niet veel voor: koffie, jus, en wat plakjes stokbrood en toast met jam. Om 7 uur langzaam vertrokken, omdat het nog donker was. De eerste km´s gingen over de N120, die gelukkig op dit vroege uur en omdat het zaterdag was nog niet zo druk was.Al snel haalden we voor de derde keer de Nederlandse vrouw in. Na 5 km rechtsaf de heuvels in, klimmetje tot 5%. Vanaf 1000 m hoogte een prachtig uitzicht onder een bewolkte hemel. Links en rechts hoordem we de knallen van jagers en opeens zagen wij voor ons een hert de weide oversteken. Zodra hij ons zag rende hij weg de heuvel op. Al snel verdween hij. De weg was heel rustig en mooi, door kleine slaperige dorpjes tussen de heuvels. Onderweg kwamen we twee keer een schaapskudde met herder tegen. Vanaf Arlanzon voerde een kaarsrechte weg met lekker veel wind in de rug ons richting Burgos. Maar eerst dronken we om 10,30 uur in Ibenas de Juarros koffie met een broodje hamburger, heerlijk. Verder langs de N120 naar Burgos over een onverhard pad. We sloegen de route daarbij in de wind. Helaas liepen we daardoor een klim van 8 tot 14% mis. In Burgos volgden we de bordjes richting centrum en na enig zoeken stonden we voor de cathedraal. Daar haalden we een doe het zelf sello, maakten foto´s van o.a. het pelgrimsbankje en keken nog wat rond. In een supermarkt de lunch gekocht en we verlieten Burgos met een klim van twee en een halve km van 7%. Daarna met een prachtig uitzicht op het onder ons liggende Burgos en om ons heen de goudgele hoogvlakte waar de wind vrij spel had en de zon aan een inmiddels wolkenvrije hemel stond, de lunch lekker opgegeten weggespoeld met een kokos ananasdrank. Hoewel de hoogvlakte heel vlak leek, bleken er toch flinke deuken in te zijn. Dus daalden we af langs een para kleine dorpjes richting Cavia. Daar zouden we kamperen, maar hoe we ook zochten, geen camping. Dan maar door over een 4 km lang grindpad. Zo kwamen we in Estepar in een dorpshotel. Aan de bar ligt de vloer bezaaid met peuken, servetten, lege pakjes cigaretten en andere rotzooi. Het bier kostte 1,10 euro. De hotelkamer kookte Kees het volgende pelgrimsmenu:
worstjes gebakken zonder olie (die op was), paprika, ui, courgette, tomaten en een groentemix met ook nog aubergine en aardappel. Heerlijk.

29 aug Estepar Carrion de Los Condes 75 km
De afgelopen nacht was het wel lawaaierig in het hotel dat 24 uur per dag open bleek. We stonden om 6,45 uur op. Aankleden, wc bezoek, geen water. Later gelukkig weer wel. Ontbeten met koffie, een soort zoete croissant en een koek. Uiteraard begonnen we weer met een klim. Het was bovendien flink koud, 12 graden en een koude wind, deels van opzij en deels van achteren. Boven aan de klim keken we weer uit over de hoogvlakte, de Meseta of de Tierro de Campos. Uitgestrekte velden tot aan de horizon, voorzien van gele graanstoppels afgewisseld met groen. Hier en daar wat losstaande bomen met ver aan de horizon bergen. Toch is het hier op 900 m hoogte niet vlak. We werden dan ook verrast met een mooie afdaling een smal groen dal in. Langs een riviertje met mooie oude bomen langs de weg die voor schaduw zorgden. We bezochten Hontanas, 500 m van de route. Een van ouds bekend pelgrimdorp geheel in oude stijl. Behalve een oude kerk, waren er een stuk of vier albergues, een supermarktje en een zwembad. Het hele dorpje leeft van de camino. Na een sello en koffie met een boccadillo verdeer. We fietsten door de poort van een vroegere abdij, San Anton. Daarna naar Castrojeriz dat al van verre op de vlakte te zien was. Door de oude straten en langs oude huizen en weer verder over de Meseta. Met de wind vaak van achteren goed te doen over een lege vlakte met lange rechte wegen. De sluizen van het Canal de Castillo bezichtigd en daarna Fromista biinnengefietst. Hier vonden we een heel mooie romaanse kerk op een prachtig plein. Bij deze San Martin een sello verkregen. Nog even een ijsje, koffie en een boccadillo met tortilla de patattos. Daarna nog 10 km over een vrijwel schaduwloze Tierra de Campos. Weer kaarsrechte wegen zonder bomen onder een blauwe hemel en af en toe een wandelaar, die naast de asfaltweg over de stoffige camino loopt. Een enkel klimmetje en we zijn in Carrion de Los Condes. Opnieuw een sello gehaald (Kees wil per sé zijn kaart vol hebben) en door het mooie stadje naar de camping. Na de was even het stadje in en dan weer terug naar de camping om te eten. Omdat de winkels gesloten waren besloten we in het campingrestaurant te gaan eten. Bij terugkomst bleek de keuken echter gesloten, zodat we toch weer terug moesten naar de stad.

30 aug Carrion de Los Condes Mansilla de Las Mulas 78 km
Voor vertrek in het dorp het ontbijt genomen, om daarna naar Sahagun te rijden dit was onze planning voor die dag 39 km lekker over de echte camino vol met wandelaars. Weer een lekker windje in de rug met een gemiddelde van 20 km. Bij Ledigos werden we begroet met een goede reis door een hollandse wandelaar. Tien minuten staan kletsen. De wandelaar was al 3 maanden onderweg vanuit Dordrecht.Daarna richting Sahagun over een lege N120 die voorheen erg druk was, maar de nieuwe snelweg is nu gereed en je komt er haast geen auto meer tegen. In bijna twee waren we in Sahagun en vonden dit maar niets en besloten de volgende etappe er ook maar bij te doen. Om elf uur koffie gedronken met tapas, een lekker speklapje en twee overheerlijke gebakken chorizo worsten. Bij de plaatselijke super de lunch gekocht en een sello bij het gemeentehuis vertrokken we richting de Tierra de Campos ook weer wind in de rug. Bij een pleisterplaats langs de camino en een kerk uit de 12 eeuw de lunch genoten. In het dorpje El Burgo Ranero de zelfde foto genomen als uit ons route boek. Verder een rotzooi dorp met een slechte doorgaande weg. Weer verder langs de camino waar un ook wat schaduw was voor de wandelaars, omdat er bomen waren geplant de een wat groter dan de ander en soms gewoon dood. In Reliegos cola gedronken bij een café dat vol was met spaanse camino bestormers die bijna allemaal blaren hadden. Daarna de laatste km naar Mansilla. De gemeente camping was totaal leeg en de beheerder schrok er van dat wij twee nachten wilde blijven. Achteraf misschien wel te begrijpen, want het licht was op en het warme water ook. Bij het busstation waar we nu weer zitten de site bijgewerkt, onder het genot van twee halve liters jetze. Daarna inkopen bij een soort super die de spullen verstrekte dmv aanwijzingen van Kees. Uiteindelijk was dit ook nog lekker.

31 aug Rustdag in Leon.

Met de bus naar Leon waar we een sello haalde bij de kathedraal en bij de bibliotheek de fotos hebben verstuurd naar huis die Jasper nu op de site heeft gezet. Met onze dank. Er zijn nu fotos beschikbaar. We bedanken jullie voor de reacties die ons voor de komende 350 km van steun zullen zijn.

Prosto Tak Gerard en Kees

• 31 Augustus 2010 - 14:30

Tonny:

vorige was een foutje te snel op de verzendknop gedrukt. Wat een leuke verhalen weer en weer heerlijk eten, kees we moeten toch eens praten hoe je dat toch allemaal fikst ongelovelijk. nou de laatste loodjes die gaan zo te horen behoorlijk voor de wind. nog veel fietsplezier en tot gauw. Tonny

• 31 Augustus 2010 - 19:13

Nienke En Cees:

heren,

super trots zijn wij op jullie prestaties tot nu toe. het is niet niks om al die kilometers te moeten afzien, maar wij gaan een extra kaarsje aansteken zodat jullie Santiago veilig gaan halen. sccs met de sello's, ik weet zeker dat het een volle kaart wordt...

tot over 10 dagen,

liefs nien en cees

• 31 Augustus 2010 - 20:01

Christa En Ruud:

We zijn net terugvan vacantie,en kijken net waar jullie zaten,weer niet te geloven ,wat gaan jullie als een speer.Volgend jaar ga ik jullie inschrijven voor de tour ,wat een energie jullie zijn TOPPERS

• 01 September 2010 - 08:06

Joke:

Spanje is toch echt weer anders zo te zien op de foto's. Het is toch best zwaar want als ik je zo zie zitten op de foto bij de boerderijcamping herken ik dat wel met zo'n geknikt nekje...Dat wandelen lijkt me ook heerlijk ..idee voor volgend jaar Nou mannen... Succes nog de laatste kilometers liefs Joke

• 01 September 2010 - 08:11

Mar & Ivor:

Wat een prachtige verhalen met zoveel details; alsof we bij jullie achterop de fiets zitten!! Het is me wel een ervaring, en wat een mooie foto's! Nog even doorzetten in de warme schaduwloze tocht. Jullie zijn er bijna!!! Top!

Dikke kus van ons

• 01 September 2010 - 11:20

Rob En Karin:

Hoi Mannen dat gaat goed zeg met jullie.En al die leuke stops onderweg waar weer wat lekkers te eten of te drinken is.En natuurlijk veel te zien en beleven.Kees de koude oorlog tussen ons is begonnen.Want als je terug komt zitten wij in de zelfde poulle met tennis.
    Gertjan en ik spelen tegen joke en jou.dus fiets nog maar even door.
    Dan nemen wij wel een wijntje op de goede afloop.Wel thuis en voorzichtig aan de laatste kilometers.

• 01 September 2010 - 13:19

Rina & Marius:

Hoi Gerard & Kees,
    We genieten van de mooie verhalen en mooie foto's. Lastig de wisselende temperaturen?
    Maar hier is het ook niet alles (erg nat!)
    Sterkte bij het klimmen en veel plezier bij het dalen.
    Groetjes.

• 05 September 2010 - 10:56

Hilda:

Gerard en Kees,wat een verslag,leuk om te lezen,van Janja de link gekregen,nog even doortrappen en dan zijn jullie in Santiago de Compostello,ben benieuwd hoe jullie het vinden.Nog veel fietsplezier en sterkte met de laatste loodjes.
    Groeten Hilda

• 06 September 2010 - 09:02

Mijke:

Oeeeeeeeeeeeeh nog maar 20 km!!!!!!!!! =) Geniet van de laatste kilometers!!