Op weg naar de Pyreneeen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Op weg naar de Pyreneeen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Op weg naar de Pyreneeen

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

23 Augustus 2010 | Frankrijk, Parijs

18 aug Royan naar Le Porge Ocean 97 km
Vandaag ontbijt verzorgd door Jasper en Eric. Om 7:15 vertrokken zij om te gaan surfen , later blijkt dat zij toch op weg zijn gegaan naar Nerderland. Om negen uur met de boot naar de overkant en om 9:45 uur vertrekken we langs een oude spoorweg en door de duinen met een lichte wind in de rug. We rijden in een flink tempo door prachtige bossen en duinen vlak aan de zee. In Montalivet stoppen voor de koffie en trekken onze regenjassen uit die we onderweg nodig hadden. Zeer lekkere broodjes voor de lunch en bij Hourtin-Plage eten we dat lekker op. Tevens besluiten we vandaag verder te fietsen dat gepland ipv Lacanau Ocean gaan we naar Le Porge Ocean. In Lacanau eten aan de boulevard patat met cola en bekijken de drukte in de zee van de vele surfers. Van Lacanau volgen we een 75 cm breed betonfietspad waar het betonijzer soms eng omhoog steekt. Het pad was onderdeel van de kust route die in de oorlog werd gebruikt voor patrouille per motorfiets. Na een uurtje bereiken we Le Porge Oceaan en zetten onze tent op en drinken een biertje op de vele kilometers van die dag.het eten bestond uit worst met brood en zuurkool. In de avond ook nog even naar de zee geweest een prachtige strand met heel fijn zand. Bij terugkomst werden we uitgenodigd door een stel fransen om nog wat te drinken.

19 aug Le Porge Ocea naar Moustey 92 km
Het duurde langer dan gepland voor de bakker openging, maar daarna gingen we welgevoed op pad. Weer terug de duinen in en over het fietspad vlak bij het strand achter de eerste duinenrij. Snel passeerden we nog enkele zwem-surfgelegenheden. Niet meer dan parkeerplaatsen en soms een strandtent. Daarna over een fietspad door loofbossen naar de noordpunt van het meer van Arcachon. In Arès kocht Kees een nieuwe fotocamera. Die nacht was op onverklaarbare wijze het beeldscherm van zijn toestel gebroken.Langs de oostkant van het meer van Arcachon reden we over een fietspad aangelegd op een oud spoorwegtrace. Bij elke kruising afremmen en voorrang verlenen. Bij de dorpjes erg druk, daartussen erg rustig. In Biganos de lunch ingekocht. Na Facture opnieuw over een oud spoorwegtrace: heel recht, veel bomen, warm, zeer rustig, goed wegdek. Slechts onderbroken voor de lunch bij Mios aan het riviertje de Eyre met veel kanovaarders. Na Belien-Beliet hield dit fietspad op en kwamen we op de gewone weg. Maar: recht, bomen, warm heel rustig. In Biganon kwamen we weer op de hoofdroute van de camino. Daarna nog een paar km naar Moustey waar we op een natuurcamping onze tenten opzetten. Natuurcamping betekent o.a. toiletgang boven een gat op een plank (wel met bril) met daaronder een emmer waarin op de ontlasting zand gestrooid moest worden. Maar wel met een lekkere douche. Na het douchen naar het dorp voor inkopen. En daar liepen we Jaap (die eigenlijk Bert heet) tegen het lijf in het gezelschap van Joke en Ria, die ook op weg zijn naar Santiago. Gezellig samen een biertje gedronken en daarna nog een. Bij het serveren van dit tweede rondje liet de serveerster het blad uit haar handen glijden. Het gevolg was dat Gerard twee liter bier over zijn broek heen kreeg. Drijfnat was hij. Maar dat droogt weer gewoon. Het gevolg was wel dat het vervolgens geserveerde tweede rondje voor rekening was van de patron.
Het eten die avond: spaghetti, een zakje met kruiden, groene paprika, wortel, ui en als toetje meloen.
Voor de liefhebbers: na deze reis geeft Kees een kookboek uit met zijn reisrecepten. Het is op deze website alvast te bestellen.

20 aug Moustey naar Peliou-Taller 72 km
Vandaag Renske jarig in de avond hebben we voor haar lang zal zij leven gezongen.
Wakker om zeven uur en de dagelijkse routine begint weer, tent inpakken ontbjiten en vertrekken. Dit keer ontbijt bij de St Jacobskerk in Moustey. vandaag door Les Landes veel bomen, rechte wegen en af een toe zeer grote maisvelden. Af en toe een dorpje, wat dan betekend steil naar beneden en dan weer steil omhoog.Dit ritueel van omlaag en omhoog soms ook zomaar. We komen in een gebied dat bekend staat om de houtkap en het verzamelen van de gekapte bomen. de stad Labouheyre is het verzamelpunt, hier vandaan worden de stammen per trein vervoerd. Gerard haalt de stempel in de marie en vind ook een koffieadres.Veel van hetzelfde vandaag aan natuur, dat betekent bomen, bomen en nog eens bomen.Om 15:15 uur op de camping a la farme een zeer rustige plek vol met nederlanders(3) We hadden gelukkig eten gekocht alleen we hadden geen bier vandaag. We dachten al aan ontgiften , maar plots een buurman die spontaan een lekkere heineken kwam brengen.Dus dat doen we later wel. Na het avondeten vroeg slapen.

21 aug Peliou-Taller naar 66 km
Vanaf de camping de 5 km naar Taller gereden. Daar bij de bar-epicerie-snack-poste brood en beleg en een kop koffie gekocht. Op het terras opgegeten. Het begint al warm te worden. Het is de laatste ochtend dat we door Les Landes fietsen. Dus nog even genieten van het vlakke land met bossen en rechte wegen. We komen langs een houtskoolbranderij die gelukkig (want veel rook) niet in werking is. Om 10 uur naderen we Dax. Boven de stad hangt wat mist. We besluiten onze internetsite bij te werken. We rijden door het drukke verkeer naar het centrum en bij de toeristeninformatie kunnen we internetten tegen 6 euro per uur. Na dat uurtje de lunch ingekocht en Dax verlaten. De mist is inmiddels opgetrokken en de zon schijnt weer volop. Onmiddellijk valt het andere landschap op. Heuvels, velden, bomen, mooie verzorgde huizen, goede maar eerst nog drukke wegen. De eerste klim is meteen 6 %. We kunnen het nog. Na de klim lunchen we aan de kant van de weg. Daarna verder richting Peyrehorade. Voor dit stadje nog een 2,5 km lange klim van 6%. Ook dit doorstaan we. Als beloning krijgen we een lange afdaling. In Peyrehorade maken we een omweg van 3 km langs de intermarche. Hier kopen we het avondeten. Dan nog 4 km en daar is de camping municipal La Galupe van Sorde l Abbaye. Mooi gelegen aan een rivier.
Tent opzetten, warm biertje drinken, kleren wassen, douchen, dagboek bijwerken. In de namiddag naar het dorp voor een koud biertje. Kees kan nog net op tijd een tafeltje bemachtigen, want de kerk loopt leeg na twee bruiloften. Meteen overvol met dorstige basken. Het eerste biertje is heerlijk, het tweede was met citroen (foutje van de ober), het derde was weer heerlijk. Nadat we brood besteld hebben, terug naar de camping voor het avondeten: lasagna met dinde, paprika, ui, 4 kazensaus. Als toetje was er meleoen, maar dit bewaarden we voor de volgende ochtend.

22 aug Sorde l`Abbaye naar St Jean Pied De Port 65 km.
We staan dit keer wat eerder op om de warmte te ontlopen , maar helaas het was al 23 graden en gelukkig wat bewolkt.
Bij de plaatselijke bakker het bestelde brood gekocht en opgegeten je raad het nooit bij de kerk. Om 8:15 vertrokken naar het steeds mooier wordende land vol met heuvels en op de achtergrond de naderende Pyreneeen. Heek rustig kwamen aan in St Palais en plots om de hoek in een keer veel autoverkeer. Een erg druk stadje en we weten nu nog niet waarom het er zo druk was. Leo ik heb op jouw verzoek ook nog de verkeersregelaars cursus toegepast om over te steken. Twee straten verder werd het in een keer ook stiller en kwam de eerste serieuse klim van 2,5 km naar de stele Gibraltar een plek waar alle pelgrims routes samen kwamen. Onderweg nog vriendelijk toegezwaaid door een boertje. Je merkt steeds meer dat je in Frans Baskenland komt veel mannen met zwarte alpino petten en rode sjerpen. Ook de St Jacobs route komt meer en meer in beeld, overal in de dorpen wordt je de juiste kant opgestuurd. Onderweg bij een fraai woonhuis de lunch genoten en daarna de laatste klimmen naar St Jean en op het laatst nog een klein puistje van 13 procent. Om 14:30 uur op de camping en wie zagen we daar weer onze Bert van enkele dagen geleden. Tent opzetten en de was gedaan. 16:00 uur gingen we het oude stadje bekijken. Het was vandaag feest en kwamen dan terecht in de historische optocht vol met verklede mensen paarden, ossen en ezels en plastik eten opgang geholpen door muziek. In het stadje kwamen we ook weer Joke en Ria tegen, die door het warme weer en pech met de fiets ook vandaag waren aan gekomen. Samen met Bert hebben we een lekker biertje gedronken zonder dat Gerard de serveerster liet struikelen, Hierdoor moesten we alles zelf betalen. Het stadje was om 16:00 uur nog vol met toeristen en om 19:30 uur waren zij ook plots weer verdwenen. Het werd weer heerlijk rustig. Het avondeten samen met Bert was dit keer heerlijk omdat de bereiding door een echte kok was gedaan....grapje. Op de terugweg nog even bij het dansfeest op de pelotebaan langs geweest en natuurlijk afsluiten met overheerlijke jetze.

23 aug Rustdag St Jean Pied de Port
Vanochtend lekker uitgeslapen, rustig ontbeten, Bert uitgezwaaid en daarna opnieuw het stadje in. De stad is heel mooi, echt middeleeuws en geheel ommuurd met mooie poorten. Op de brug heeft Kees de forellen voorzien van ontbijt bestaande uit broodkruimels. Daarna door een zeer steil straatje naar het steunpunt van St. Jacques gegaan voor een tampon. In dit bureau mogen we internetten tegen een door ons te bepalen prijs. Daarvan maken we gebruik om deze site bij te werken.
Straks gaan we nog lekker uitrusten voor de loodzware etappe van morgen door de Pyreneeen naar Punta la Reina. Een klim van 16km met stukken tussen de 8 en 10%.
Hartelijk dank voor alle leuke reacties. We lezen ze steeds met heel veel plezier. Helaas geen fotos te plaatsen.

Prosto Tak van Kees en Gerard.

• 23 Augustus 2010 - 10:01

Gijs:

Nou, dat schiet al op. Hier vandaag alle straten onderwater... Gerard nat van het bier, wij van de regen. Zo heeft ieder z'n pech.

Groeten,

Gijs

• 23 Augustus 2010 - 10:23

Gerlof En Martin:

Leuk jullie reisverslagen te lezen. Wij vinden het een hele prestatie van jullie beiden. Hier op dit moment storm en regen. Wel lekker om bij te werken. Kees, wij krijgen deze week een grote klant voor pompstations op bezoek.
    Dit geeft weer uitzicht op extra verdiensten voor de volgende trip.
    Mannen goede reis en we schrijven.

• 23 Augustus 2010 - 12:00

Tonny:

Nou nou dat waren al weer brokken (fotocamera-
    En bier over de kleren)
    maar jullie zijn al aardig ver heb ik gezien die fietspaden bij arcachon kennen wij ook van een vakantie daar.
    Nog veel plezier.

• 23 Augustus 2010 - 12:06

Gert Cramer:

Beste Santiago gangers

Ik geniet erg van jullie reisverslagen en foto's.
    Wat een prestatie, bravo.
    Veel gezondheid en geluk toegewenst op weg naar de Heilige Jacobus.

• 23 Augustus 2010 - 14:56

Marjolijn:

Het land van bestemming in zicht!! Knap hoor! En mooi weer, doen jullie goed mannen! Dikke kus Mar

• 23 Augustus 2010 - 15:25

Ronald Maaskant:

WAUW
    Ontmoeten jullie nog leuke mensen verder..
    Kunnen we eventueel berichten doorgeven aan invloedrijke Pieten met mogelijke suggesties voor de komende verjaardag?

• 23 Augustus 2010 - 18:01

Leo:

Hallo Gerard en Kees,
    Het doet mij deugd dat Kees de beginselen van de verkeersregelaars niet vergeten is na de 4 daagse. Een teken dat de vele jetzes nog geen invloed op de grijze massa hebben en alles nog pico bello werkt. Het schiet me nu te binnen dat Kees wellicht een vakantiebaantje kan accepteren in Frankrijk als verkeersregelaar, dan verdient hij de hoge kosten van deze cursus weer terug!
    Wel fijn om te lezen dat het met jullie conditie de goede kant op gaat, zijn het de verrukkelijke recepten van de topkok die dit bewerkstelligen of de jeugdige inslag van beide doorzetters?
    Nu nog even de heuveltjes van de pyreneen en dan het mooie landschap van Spanje op weg naar de eindbestemming. Blijf ervan genieten zoals wij doen van jullie berichten. Leo

• 24 Augustus 2010 - 21:50

Anja VdK (buuv) :

Hoi Gerard en Kees,ik heb 'even' geen verslagen gelezen en jullie zijn Frankrijk al helemaal door! Wat een tempo. Morgen wordt het menens in de Pyreneën, vooral een klim van 16 km lang en dan dat hoogteverschil...ik loop wel een extra rondje met onze hond terwijl de herfststorm hier door het dorp raast.
    Gelukkig hebben jullie beter weer.
    Veel sterkte en plezier samen, buen Camino!

• 28 Augustus 2010 - 13:23

Daniel:

Ik zojuist terug van vakantie in Barca, dus had wel ff wat bij te lezen. Ga zo door mannen !