we zijn in Spanje - Reisverslag uit León, Spanje van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu we zijn in Spanje - Reisverslag uit León, Spanje van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

we zijn in Spanje

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

30 Augustus 2010 | Spanje, León

24 aug St. Jean Pied le Port naar Roncesvalles 28km.

Gisteren stuurde Daniel een sms met het weerbericht: regenkans zou 25% zijn.
Om kwart voor zeven begon het te regenen. We ontbeten daarom onder het afdak bij het toilet, samen met een para andere nederlandse tentkampeerders. Om acht uur Daniel gebeld met het verzoek om op buienradar Frankrijk te kijken hoe lang het zou regenen. Hij sms te terug dat het in de loop van de ochtend droog zou worden. Daarna hebben we de tassen vast ingepakt. En om ongeveer 11 uur werd het inderdaad droog. De tent afgebroken, de modder er zo goed als mogelijk afgespoeld en ingepakt. Om 11,45 vertrokken we onder een zwaarbewolkte hemel. Het was meteen bergop maar goed te doen. Wel was het vrij druk op de weg. Tot de spaanse grens (8 km) ging het goed. Meteen daarna volgde een stijl stuk tot aan Valcarlos. Daarna was het 16km klimmen met 7 tot 9%. De mlaatste 6 km met haarspeldbochten. Het bleef tot vlak onder de top droog, maar de laatste 1500 m reden we in de mist (wolken) Hoewel we af en toe even op adem moesten komen ging het eigenlijk heel goed. Door de mist was er helaas geen uitzicht mogelijk. Op 1057 m waren we boven, volop in de mist. Ons shirt was drijfnat.Even tijd voor wat foto´s, eten en een ontmoeting met een jongen en een meisje van de camping die na ons vertrokken waren. Daarna in de natte mist in de afdaling. Na 1500 m waren we in Roncesvalles. Omdat we het inmiddels heel koud hadden besloten we om onderdak te zoeken in een alberge. Via het steunpunt van St. Jacques (met nederlandse vrijwilligers) kregen we een bed in een container toegewezen voor 6 euro p.p. Kees sliep in container 1 in bed 8 en Gerard in container 2 in bed 1. Eerst maar lekker douchen en droog aankleden. Daarna probeerde Kees te ruilen van container maar botste met de bureaucratie. Toen maar gewoon verhuist naar container 2, In een van de twee herbergen een pelegrinodiner besteld voor 9 euro (drie gangen met een fles wijn voor vier personen). Samen met twee Ierse jongens het diner genuttigd. Pech voor Kees: we aten vis. Geluk voor Gerard: niemand wilde wijn drinken.
Gelukvoor Kees : hij kon zijn vis nog ruilen voor een vegetarische maaltijd. Pech voor Gerard: bij het omruilen van de vis verdwenen ook de overblijvende patat frites.

25 aug. Roncesvalles naar Estella 95km.
Goed geslapen in goede bedden en zonder snurkers.
Om 6,45 uur opgestaan., crackers gegeten en om 7,30 op pad. Het was 8 graden.
Jasje en lange fietsbroek aan. In Roncesvalles was geen koffie te krijgen, alles nog dicht. Op de weg waren vele wandelaars, wat toch een bijzondere sfeer opriep. Vlug reden we de berg verder af. Na een para km een café gevonden waar ze koffie schonken. Heerlijk. De klimmen waren stevig tot zo´n6% aan toe maar te doen. Maar ook de afdalingen waren lekker. Bij Erro namen we de alternatieve route onderlangs Pamplona.naar Urroz. Vlak na het begin werden we aangehouden door een tegemoetkomende auto. We zouden verkeerd zitten. Dat klopte maar we reden dan ook alternatief. Opnieuw was het snel afdalen door bos en langs de rivier Erro. Eerst door een smal dal, dan door een kloof met overhangende rotsen, daarna werd het snel breder met weiden en landbouwgronden. Ook de heuvels om ons heen werden imposanter. In de weinige dorpjes konden we niets kopen. Vlak voor Urroz trokken we de lange broek en jasjes uit.Het was inmiddels 18 graden. Bij Artaiz sloot de route vanuit de Col de Somport aan. Het landschap werd steeds weidser en de omgeving steeds droger. Voorbij Otana zagen we in de verte Pamplona. Pas toen we de drukke N121 opgingen konden we bij een benzinestation koud water en een sandwich kopen. Na 4 km de drukke weg gevolgd te hebben waren we blij af te kunnen slaan naar een veel rustiger glooiende weg richting Puenta la Reina. Voornamelijk bergaf. Om ongeveer 12 uur fietsten we Puenta la Reina binnen. Door de smalle hoofdstraat naar de St. Jacobskerk, teveel opgesierd met bladgoud. Lekker geluncht bij de 900 jaar oude boogbrug. Ook nog een tampon gehaald.en maar weer op pad. Voor de laatste 20 km. Meteen een klim van 2,5 km en een stijgingspercentage van zeven. Het was inmiddels 34 graden. Moeizaam ging het, maar het ging. Daarna volgden er nog een aantal klimmen, met gelukkig ook lekkere afdalingen. Zo kwamen we verhit in Estella. Toen nog anderhalve km naar de camping, wat duurde dat lang. Maar daar was de camping, met een zwembad. De fiets op de kampeerplek en vlug een lekkere jetze. Opeens was daar Bert weer. Hij was deze dag op de camping gebleven maar wilde in 10 dagen naar Santiago. Daarna lekker zwemmen en de tent opzetten. Daarna nog even naar de stad, maar dat viel wat tegen. Lekker ijs, dat wel. Daarna eten: macaroni met een soort ham, gemengde goenten uit een pot, tomatenpuree en augurkjes met jochurt toe. Om 10,15 arriveerde nog een Nederlands echtpaar die een dag voor ons uit St. Jean vertrokken was. Samen nog wat gekletst en gedronken en om 11,15 naar bed.
Morgen loopt de wekker om 6 uur af.

26 aug Estella naar Naverrete 64km
Om zes uur wakker ivm met de te verwachtte hitte van die dag. Om 7:15 uur de stad via een klim van 7% langs de snelweg en deels langs de camino. In Los Arcos koffie met wat lekkers. Door een droog landschap vol met heuvels vervolgen we onze weg, Alleen de heuvels waren klimmen van 5 to 7 % en dat binnen 6 km.. Logrono zien we al van ver liggen en dalen langs de camino af, nog even 500 meter 15% en dan plots de grote stad heel wat anders dan de kleine stile dorpen onderweg.Snel een stempel en de lunch gekocht . Op weg naaar de laatste 10 km van die dag , die behoorlijk lastig bleken. Bloedheet en loodzwaar waren die laatste km. Uit eindelijk de camping gelukkig met een zwembad en tijdens het dagelijks biertje ook weer Bert die was gebleven omdat het zo heet was.
Savonds na het eten nog een biertje en plots in het donker weer bekende van een vorige camping die aan kwamen en jammer we moesten nog een biertje en veel verhalen aanhoren. Daarna lekker slapen.

27 aug Naverrete naar Belorado 78 km

Weer vroeg wakker ivm de hitte.Het brood dat Gerard de vorige had gekocht was hard geworden, maar beter iets dan niets. Op weg naar Najero en weg waren de wijnvelden in we kregen er aardappelvelden voor terug Geen stempel te krijgen in Najero vanwege het vroege tijdstip maar gelukkig wel een lekkere bak koffie. Vanuit Najero op weg naar St Domingo en al weer veel patatos en in Cardenas twee croissants een een liter water voor 73 eurocent . We namen de vekorte route om twee klimmetjes van 7% te ontlopen, maar kregen hiervoor terug een klim van 6 km van 4% lekker rustig door de patatos velden. Die dag was er wel wat wind maar bij Ciruena om de bocht krgen we dan toch die storm afdaling van 5 % met een max snelheid van 15 km. St Dominco is het cetrum van de patatos en een drukken stad. Veel toeristen en pelgrims op zoek naar stempels. Nog snel een foto van kees als pelgrim en weg waren we. Kees was voorstander van de N120 een drukke weg, maar Gerard wilde perse binnendoor en de kaart volgen. De laatste km kwamen we de oude vrouw ook weer tegen die we al een aantal dagen onderweg gezien hadden. Die dag hadden we volgens Gerard lichte wind tegen en Kees vond het stormen. Ondanks dit menings verschil bereikten we Belorado. We sliepen die nacht in een Auberge. We namen ook nog het menu van de dag, Gelukkig kon kees de paella inruilen voor spagetti. Savonds nog even naar het dorpsfeest en je ziet dan ook weer andere spanjaarden dan die je in de kleine dorpjes ziet(Donker en hoofddoekjes). Daarna lekker slapen.

We zitten un voor de rustdag bij Leon, maar nog steeds geen fotos mogelijk, morgen deel twee en misschien wat fotos

• 30 Augustus 2010 - 21:42

Mijke:

Hoi!!

Wat een leuk verhaal weer =) Grappig dat jullie allemaal mensen weer terugkomen elke keer! En nu jullie in Spanje zijn moeten jullie wel veel ijs eten he, is heel goedkoop daar!! Succes nog komende tijd!!

Liefs!

p.s. papa, miss is het handig om vis te leren eten, scheelt een hoop gedoe ;)

• 31 Augustus 2010 - 07:55

Jan En Anneke:

Dag Kees en Gerard

Wateen activiteit/sportiviteit en positiviteit en nog meer teiten!
    Kees je persoonlijke missie is in elk geval al dik gehaald je kan weer TROTS zijn op je zelf.
    Mannen heel veel fietsplezier nog de laatste
    10 dagen.
    Wij genieten van jullie verhalen vanuit een stoel.

• 31 Augustus 2010 - 08:22

Daphne:

Hoi pap en Kees!
    Wat een leuk verhaal weer, jullie maken wel wat mee hoor. Ben trots op jullie en het schiet nu ook lekker op, nog even en jullie zijn er al. Succes met de laatste kilometers en tot snel. Kus!!

• 31 Augustus 2010 - 17:13

André:

Jullie maken inderdaad leuke dingen mee.
    De komende dagen kunnen jullie gewoon de korte broek weer aan en het einde komt in zicht.

Fijne kilometers nog

• 31 Augustus 2010 - 17:48

Leo:

Hoi mannen,
    Wat een mooie verhalen weer van de kleine klimmetjes in de Pyreneen. Jullie ontmoeten wel steeds meer "bekenden" he. Rijden die lui nu achter jullie aan of is het juist andersom, daar kom ik niet helemaal achter! Goed van Gerard dat hij de reguliere route wil aanhouden, Kees wil natuurlijk sneller naar Hoogland of toch niet?
    Ik wist eigenlijk niet dat Kees de vis zo afwijst, bij de 4daagse at hij toch ook altijd de haringen op de orginele wijze op.
    Maar ja, gewoonten veranderen nietwaar.

Geniet wel intens van het Spaanse landschap want dat zie je hier ook niet elke dag.
    Blijf gezond en ik zie de 2de helft van de berichten tegemoet.
    Gr
    Leo
    \

• 31 Augustus 2010 - 17:51

Leo:

Hoi Kees,

Het was afgelopen zondag wel verrassend om Mijke te treffen bij het partycentrum in Hoogland. Drankjes smaakten heerlijk.
    Leo

• 12 Januari 2013 - 23:19

Joke En Emil:

Wat toevallig dat we Gerard in 2013 op tv over Kroatie tegenkomen .
    Drie jaar geleden kwamen wij jullie ook tegen in Frankrijk op de fiets.
    Jullie naar Compostela wij richting huis.
    We hebben nog een boterham gegeten.
    Joke en Emil