rondje voor en tegenwind - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu rondje voor en tegenwind - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

rondje voor en tegenwind

Door: kees en gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

15 Juni 2013 | Nederland, Hoogland

NU Weer een nieuwe reis van Kees en Gerard ditmaal blijven we in Nederland.
Een rondje Nederland met als thema het aandoen van alle bierbrouwerijen die we de grens tegen komen. Hier het begin van ons bierrondje Nederland.

10 juni hoogland wijk aan zee 89 km

Vandaag beginnen we aan ons rondje nederland. Om negen uur worden we uitgezwaaid door de klas van joke, Mijke zwaait driftig mee. We gaan op weg naar het westen met een lekker windje tegen. Door de polders die we al kennen komen we langs Laren. Door een mooi bos en langs nog mooiere huizen gaan we verder. Op zoek naar de koffie . In Muiden vinden we koffie bij een zeer bekend adres namelijk Ome Ko bij de sluis. Om half een gaan we een biertje halen bij brouwerij het ij. We proberen langs zoveel mogelijk brouwerijen te rijden. Via de pont komen we in buurt waar Gerard heeft gewoond, uitgebreid vertelt Gerard over wie en wat er allemaal vroeger was. Via Zaandam en Beverwijk komen we om half vijf aan in Wijk aan zee wat al dertig jaar onder de rook van de hoogovens ligt en nog steeds onveranderd is. Op camping de banjaert zetten we onze tent op en drinken het Paasij op. Lekker bij de turk eten en om negen uur slapen.

11 juni, Wijk aan zee - Westerland camping Waddenzee 87 km.
Na een ontbijt met koffie en broodjes van gisteren vertrekken we om kwart over acht. We rijden onmiddellijk de duinen in. Heerlijk met weinig wind door dit prachtige en unieke landschap. Langs Castricum aan zee naar Egmond. Daar kopen we een Egmond's abdijbiertje. Daarna steeds door de duinen naar Bergen aan zee voor de koffie. Door naar Camperduin en vervolgens onderlangs de Hondsbossezeewering. Na de lunch in Callantsoog door naar Den Helder, waar voor Kees allemaal mooie herinneringen liggen. Nog een uurtje en we waren op Wieringen op onze camping. Helaas bleek de enige winkel op dinsdagmiddag gesloten waardoor we weer uit eten moesten.

11 juni Westerland naar Seedijkstertoer 92 km.
Om acht uur op pad voor het ontbijt bij Arie de Strooper al vijftig jaar een supermarkt in Westerland en helaas geen opvolger , dus winkel te koop. Daarna door het wel bekende Hippolytushoef( waar Kees vroeger tegen moest handballen). Na 10 km de afsluitdijk en ja we hadden geluk
sinds vandaag westen wi-nd en de 32 km waren zo afgelegd. In Zurich een bakje koffie, wel verdiend na twee uur fietsen. In Harlingen waren allerlei feesten, ik denk omdat Oerol begint. We fietsen nu langs de Waddenzee op mooie dijken vol met schapen die ook het fietspad volschijten. Met een stevige wind in de rug komen we aan bij camping Seedijkstertoer, bekend van het redden van paarden die in de Waddenzee waren gestrand. Voor het eerst zelf koken en daarna nog twee biertjes drinken aan de bar. Om 22:00 uur begint het te regen en om 06:00 uur de volgende ochtend pas gestopt. De wind is inmiddels kracht zes maar nog steeds zeer gunstig voor ons.

13 juni Seedijkstertoer (Marrum) - Pieterburen 59 km.
Voor het ontbijt met broodjes van gisteren nestelen we ons op het terras van de camping. Daarna vol goede moed de storm in, maar zodra we fietsen merken we niets meer van de storm, want wind mee. In volle vaart over de Zeedijk, de Nieuwe Zeedijk en 't Skoar naar Wierum. Vandaar over de Seedijk naar Moddergat, een leuk oud vissersdorpje met heel kleine oude huisjes. Dan gaan we over de dam van het Lauwersmeer. Hier komt de wind van opzij en dat is onmiddellijk te merken. In de haven van Lauwersoog drinken we koffie met en daarna eten we aan de overkant, in een groot leeg vispaleis, lekker vis. Ook Kees, kibbeling. Er staat een supermarkt, maar helaas lang geleden gesloten. Daarna over de Kustweg verder, door een militair schietterrein, waar gelukkig vandaag niet geschoten werd. Langs de Groningse kwelders, een prachtig ruig landschap vol geulen en ook schapen. Over het Dijksterpad naar Pieterburen, nu wel vol in de wind. In Pieterburen gelijk naar de camping, waar we om 12.30 uur al aankomen. Tent drogen, opzetten, een biertje, douchen en kleren wassen en daarna het dorp in o.a. naar de zeehondencreche van Lenie 't Hart. Kijken naar de jonge zeehonden die net gevoerd worden. Een slang in de bek en vispap die via een trechter en de slang in de zeehond terecht komt. Buiten de sterkere dieren die haring gevoerd krijgen. Ook een leuke tentoonstelling over de zeehonden. Een heel jong zeehondje met nog een witte vacht wordt net binnen gebracht. Op weg naar een winkel om eten te kopen maar helaas deze is gesloten. Wel treurig dat in het noorden van ons land het ene winkeltje na het andere dicht gaan. Daarna terug naar de camping, maar wel via de theeschenkerij. De was veilig ophangen voor de regen en daarna eten, getrakteerd door Kees. Nu zitten we in een oude stacaravan met een kop koffie dit verslag te schrijven en wachten wat ons morgen brengen zo.

14 juni Pieterburen naar Kostverloren 72 km
Wederom met wind in de rug op weg voor het laatste stuk waddenzee langs de zeedijken, eindeloze polders zonder bomen en af een toe een boerderij. Dorpen zijn er haast niet in dit gedeelte van Noord Groningen. Onderweg haalden we twee fietsers in, die uit Engeland kwamen en op weg waren naar Praag via de Elbe, maar helaas te veel water in Duitsland. We keken uit naar een bakje koffie en in het wel bekende Bierum vonden we dit bij een plaatselijke koekebakkerij(Groningerkoek). Ook de Engelse fietsers hadden de koffie geroken en gezellig een half uur gekletst. Om twaalf uur in Delfzijl bij de supermarkt inkopen gedaan, want na Delfzijl geen grote dorpen meer en zeker geen winkels. In Termuntenzijl nog een visje gegeten. Op weg naar laatste zeedijk die langs de Dollard gaat. Via een moeilijke passage kwamen we in een natuur terrein, waar we plotseling oog in oog kwamen met een aantal zeehonden die daar lagen te rusten. Na een korte stop en een paar foto's gingen we richting Kostverloren.
Daar kwamen we terecht op een mini camping. Lekker een biertje drinken, eten en slapen.
Morgen weer een dag. Helaas geen brouwerijen op de weg maar het zuiden nadert

15 juni Kostverloren naar Schoonebeek 88 km.
Wat is dat lekker wakker worden: met een zonnetje aan de rand van een korenveld, niemand anders op de camping dus lekker in je blootje naar de douche en met de deur open op het toilet. Na een lekker ontbijt op weg om Groningen te verlaten en Drente te ontdekken.
Na 5 km Nieuwe Schans door en via een dijkje het land in. Na vele kleine weggetjes parralel aan de grens met Duitsland en met constant een harde wind tegen (we rijden nu naar het zuiden) komen we aan in Bourtange. Natuurlijk bezochten we de vesting, klein maar heel mooi gerestaureerd. Op het centrale plein, vanwaar de de toegangspoort en de poort waardoor je de vesting verlaat kunt zien, dronken we koffie met gebak. Daarna weer terug op weg. Langs zeer rustige weggetjes en stille dorpjes reden we naar Ter Apel om daar inkopen te doen voor de lunch en het avondeten. Dank zij buienalarm en buienradar wisten we dat er een regengebied aan kwam. Gelukkig bereikten we droog het dorp en na de inkopen barstte de regen los. Onder de luifel van de Jumbo wachtten we de bui af en ondertussen aten we onze lunch. Om een uur was het droog en konden we verder. De wolken waren verdwenen en de hemel werd steeds blauwer. Langs Emmer Compascum en Emmen verder door. In Klazienaveen besloten we onder genot van een drankje en onder de indruk van de harde wind om de geplande route iets in te korten en rechtstreeks door te fietsen naar Schoonebeek. Die laatste tien km vielen nog vies tegen, maar om kwart over vier arriveerden we op de camping Emmen in Schoonebeek. Eerst een lekker biertje en daarna de tent opzetten. Kees kookte weer een fantastische maaltijd, Indisch ditmaal, kip met roerbakgroenten, rijst en gebakken ei en twee kiwi's als toetje.

• 15 Juni 2013 - 22:39

Renske En Nic En Tieme:

Zo kort weg en nu al avonturen. Klinkt gezellig! Fijne vaderdag morgen!

• 15 Juni 2013 - 23:06

Mik:

Genoten van jullie verslag. Veel plezier verder.

• 16 Juni 2013 - 09:51

Theo:

Vanaf de boerencamping op Texel, waar de wind én de kalveren loeien dat het een lust is, wensen Elly en Theo jullie een prettige reis met iets minder wind dan de afgelopen dagen. Hier schijnt het zonnetje er weer lustig op los en kan de uitgestelde catamaran race van gisteren dan uiteindelijk vandaag plaats vinden. Zitten we in ieder geval niet net als gisteren voor Jan met de korte achternaam bij de vuurtoren samen met tientallen andere niet-goed-geïnformeerde blauwbekkende toeristen. Doen jullie het vandaag een beetje rustig aan? Zeker op vaderdag en anders is er wel een of andere plaatselijke Sint die kan dienen als excuus. Ik pak zeker een Skuumkoppe vandaag (uit de plaatselijke brouwerij in Oudeschild), maar die lopen jullie mis. Veel plezier nog.
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 16 Juni 2013 - 10:44

Sanne:

Leuk om te lezen mannen, wat wonen we eigenlijk toch in een mooi land he! Proost! Geniet ervan groeten Sanne

• 16 Juni 2013 - 11:47

Machteld:

heerlijk lijkt me dit fietsen door ons mooie landje... Heel veel plezier en ik lees jullie verslagen graag. x

• 16 Juni 2013 - 15:17

Jac:

Zo zie je Gerard en Janja bij "Max" (wanneer vertrekken jullie?) en een dag later
    lees ik weer een heerlijk reisverslag van jullie.
    Leuk.
    Succes de komende dagen.
    Groeten

• 16 Juni 2013 - 15:26

Marjolijn En Ivor:

Wat leuk om jullie belevenissen weer te lezen in de mooi opgeschreven verhalen! Lekker bloot op de camping, haha, geniet er maar lekker van!!
    Liefs van ons

• 16 Juni 2013 - 20:36

Ronald:

Beste boys,
    Wat leuk weer een reisverslag en dit keer kunnen we ons veel meer er bij voorstellen omdt iedereen wel eens in die buurt zelf ook ooit was.

STOERE mannen meet stoere benen..

We blijven jullie volgen ...
    Hanneke en Ronald

• 16 Juni 2013 - 23:08

Fenna:

He luitjes,

Wat gezellig om weer van jullie avonturen te mogen
    genieten.
    Altijd maken jullie leuke dingen mee.
    Dus verheug ik me op de volgende verhalen.
    Geniet ervan en veel plezer, het wordt ook
    wat beter weer zonnig en warm.
    Groeten Fenna en Peter

• 16 Juni 2013 - 23:53

Marius:

Hoi Gerard en Kees,
    Het zijn weer "sterke" verhalen om van te genieten. Succes verder en het wordt mooi weer !!

• 17 Juni 2013 - 21:42

Cor Van Boeijen:

Hallo Mannen, we komen terug van een vakantie uit Kroatië zien we Gerard en Janja weer voorbij komen bij Max.
    Tevens een linki om jullie een beetje te volgen via de bierbrouwerijen, gezellig om de jetsers uit te proberen, jullie gaan de goede kant op want daar beneden wachten veel beloningen.
    Veel plezier verder en Gerard je gaat de keimeppers missen hoor.
    Hartelijke groet voor jullie beiden.

• 18 Juni 2013 - 20:18

Joke:

Hoi lieve mannen,
    Jullie zijn inmiddels alweer een aardig eind op weg met jullie rondje Nederland.
    Iedereen die ik vertel dat dat wel 1500 tot 1700 km is kijkt me stom verbaasd aan.
    Dus nog genoeg om te fietsen de komende twee weken.
    Echt mooi als je zo onverwacht die zeehonden ziet.
    Ik krijg ook een beetje hetzelfde gevoel als in
    noord Frankrijk...niets te beleven en geen winkeltje meer over. Wel saai.
    Weer veel succes richting wat meer heuvel landschap.
    Ga gauw mijn koffertje pakken en op weg naar oerol.
    Dag mannen ,kus joke