Weer thuis - Reisverslag uit Den Ham, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Den Ham, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

24 Augustus 2017 | Nederland, Den Ham

Huy -Eijsden 66 km
Na een lekkere nachtrust, stelde het ontbijt in het hotel niet veel voor. Jammer. Toch gingen we welgemoed op pad. Huy uitrijden betekent het Maasdal uitklimmen. Dit duurde toch wel zo'n 10 km, met een klimmetje tot 18%! Daarna volgde een snelle route door het Waalse platteland met de stevige wind veelal in de rug. Heerlijk. Omdat Kees afgesproken had om rond het middaguur Daphne, Gijs, Max en Julia ( de dochter, schoonzoon en kleinkinderen van Gerard), die op de terugweg waren vanuit hun vakantieplaats naar huis, in Eijsden te ontmoeten, was er eigenlijk geen tijd om voor koffie te stoppen. Dit wilden wij desondanks toch wel doen, maar ook nu weer bleek er òf niets te zijn òf de gelegenheid was gesloten. Wel even tijd voor een broodje van gisteren en een halve banaan. Ook vandaag ging de tocht over rustige landbouwweggetjes of smalle fietspaden. Fijn om te fietsen. Hoe dichter we bij de Nederlandse grens kwamen hoe veelvuldiger de klimmetjes. Vlak voor de Maas was er nog een lange en stevige klim, met daarna een snelle afdaling naar Lanaye. Dit is een dorp dat op een eiland in de Maas ligt. Via een brug bereikten we dit eiland en via een voetveer verlieten we het weer. Op de kade werden we al opgewacht door het eerder genoemde ontvangstcomité. Een heel hartelijk weerzien. Na de vakantie wederwaardigheden uitgewisseld te hebben, lunchten we gezamenlijk op het terras bij het veer aan de Maas. Daarna ging ieder weer zijn's weeg. Wij fietsten via de supermarkt naar de nabij gelegen camping. Net voor een regenbui stonden de tenten. Meteen de was gedaan, zodat we deze laatste dagen met schone broeken en shirts kunnen fietsen. Na de weer heerlijke maaltijd nog even terug naar Eijsden voor koffie met vlaai. En nu op het terras van de camping, terwijl er alweer een bui neerklettert op de overkapping, tijd voor een jetse èn het verslag. Morgen wordt er eindelijk beter weer verwacht.

20 augustus Eijsden - Kessel 81 km.
We stonden op het trekkersveld van de camping met diverse verschillende nationaliteiten bij elkaar. Wij als eerste wakker en de rest volgende snel. Om half negen op de fiets weer langs de Maas, maar dit keer de Belgische kant. Volgens de navigatie over mooie wegen. Het waren bijna alleen maar kaarsrechte snelwegen met een sober fietspad er langs. Het verkeer raasde voorbij. Na een kwartier waren we het zat en besloten langs de Maas te gaan fietsen richting Roermond. Bij een voetveer snel nog even voordringen om de meute uit Duitsland voor te zijn. Via mooie wegen en vooral stille wegen bereikten we Roermond. Waar de boodschappen voor die avond weer snel door Kees werden gekocht. Langs de Roer als lunch een berenklauw en Mexicano naar binnen gewerkt. In Roermond was het even zoeken naar het juiste pad en snel waren we weer aan de linkerkant van de Maas aan het fietsen richting Kessel, eind bestemming van die dag. We kregen een erg mooie plek op een klein trekkersveld met uitzicht over de Maas. Na de maaltijd trakteerde Kees , Gerard en zichzelf op een ijsje van Clevers de beroemdste ijsmaker van midden Limburg ter ere van de verjaardag van Renske, dochter van Kees.
21 augustus Kessel - Oosterhout 90 km + 11 km naar de Chinees in Lent.
We waren weer vroeg wakker na een lange nachtrust van negen en een half uur. Kees was weer eens zeer snel met het opruimen en inpakken van zijn bagage en de tent. Rustig de tijd genomen voor een heerlijk ontbijtje en koffie. Daarna op de fiets. O jee, Kees kon zijn fietssleutel niet vinden. Zou die nog in zijn ingepakte broek zitten? Gelukkig zat zijn reservesleutel in de voortas, dus die was snel gevonden. De eerste kilometers gingen over een rustige wegen. Daarna een stuk door het bos over een zandweg. Maar al snel belandden we weer langs N-wegen. Nu wel met een goed fietspad. Hoewel er geen druk autoverkeer was, was het toch lawaaieriger dan we gewend waren. Eerst bij de Mac Donalds koffie gedronken (waar Kees een geanimeerd gesprek had met een schoonmaker over Feijenoord), later op de ochtend nog eens koffie met een lekker stuk appeltaart. Toen het tijd was om te lunchen hadden we al 68 km afgelegd. Bij Grave aan de Maas lunchten we bij de sluis. Ook droogden we daar de tenten. Daarna snel op weg naar Nijmegen. Over de nieuwe brug naar de overkant en op naar de camping. Deze lag precies aan de Waal. Een mooie camping met de beste faciliteiten van de hele reis. Alleen was net vandaag de brasserie en het terras op maandag gesloten. Daarom maar op de fiets naar Lent, waar we de Chinees nog kenden van onze rondreis in 2014. Een heerlijke rijsttafel als besluit van deze dag. Tijdens het maken van het verslag zagen we plots een bever voorbij zwemmen. Een bijzondere gebeurtenis tijdens onze fietsvakantie, die morgen alweer teneinde loopt.

22 augustus Oosterhout - Hoogland 59 km
Het moet niet gekker worden drie dagen achter elkaar mooi weer en dat op weg naar Hoogland. Deze route al een paar keer gereden tijdens onze vorige tochten, maar het blijft altijd mooi zeker met mooi weer. Via gratis koffie bij de Ah in Ede en betaalde koffie in Leusden langs het kanaal, kwamen om twaalf uur aan in Hoogland en werden we door de kinderen van Joke haar klas verwelkomt. Hiermee houd ons blog op en hebben in totaal toch nog 1300 km gefietst door Nederland, België en Frankrijk.

• 24 Augustus 2017 - 11:46

Ralph :

Welkom thuis, weer een mooie prestatie 1300 km, geniet weer van het thuisfront. Gr ralph

• 24 Augustus 2017 - 13:53

Theo :

Welkom thuis mannen. Het was weer erg leuk om jullie belevenissen te lezen. groetjes Theo

• 24 Augustus 2017 - 16:13

Nel Witvoet:

Welkom thuis.
    Weer erg leuk om jullie via deze verslagen te kunnen volgen.
    Fijn dat julie weer heelhuids thuis zijn gekomen.
    Groeten van Hans en Nel.

• 24 Augustus 2017 - 18:32

Marius:

Gerard en Kees,
    Weer genoten van jullie belevenissen en verhalen. Dank en fijn dat jullie weer ongeschonden thuis zijn.
    Groeten van Rina en M.

• 24 Augustus 2017 - 20:20

Leo:

Hi Kees en Gerard,

het blijft jammer als je een tocht niet kan volbrengen, maar dit was de beste beslissing , welkom in het warme Hoogland en geniet weer van de alledaagse zaken, ook leuk!!!

• 24 Augustus 2017 - 20:54

Siebo En Gerda:

Respect mannen! Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn!