Ronde Benelux, voorbereiding op de reis naar Kreta - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Ronde Benelux, voorbereiding op de reis naar Kreta - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Ronde Benelux, voorbereiding op de reis naar Kreta

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

06 Oktober 2018 | Nederland, Hoogland

Fietsvakantie 2018 door Joke en Kees
Afsluiting van een reis, die in 2016 en 2017 was begonnen door Gerard en Kees, maar door blessures van beiden niet is afgemaakt.

Joke en Kees gaan deze fietstocht maken met hun nieuwe e-bikes, waarmee ze in 2019 naar Kreta gaan fietsen.
Deze fietsvakantie gebruiken ze om de e-bike te testen op het gebruik als trekkingbike, maar in eerste instantie om lekker vakantie te vieren. Hieronder volgt een verslag van deze fietsvakantie die in juli/augustus plaats vond.

Maas ROUTE 17 t/m 22 juli
Dinsdag 17 juli Hoogland naar Eijsden(Limburg) ja 210 km
We hebben voor de trein gekozen, omdat er in Nijmegen een vierdaagse was, waardoor de campings en overige slaapplaatsen bezet waren. Op de markt in Maastricht lekker koffie gedronken en daarna richting Eijsden gefietst. Het opzetten van de tent ging goed voor de eerste keer. Lekker slapen en morgen via Luik naar Huy.

Woensdag 18 juli Eijsden naar Huy 75km.
De route door Luik ging wonderwel goed, als je van industrieel erfgoed houd is de route zelfs erg mooi.
In Huy was de camping op verzoek van de politie dicht en de foto laat wel zien waarom. In Moha een nieuwe camping gevonden met kroeg en zwembad, dat we daarvoor extra moesten klimmen was door het gebruik van de e-bike totaal geen probleem.

Donderdag 19 juli Huy naar Ancerenne bij Dinant 67 km.
Het weer is ons gunstig gezind en het blijft mooi en soms zelf te warm, maar beter dit dan regen. Na het ontbijt gingen we verder met het volgen van de Maas, meestal langs vervallen fabrieken en aftandse industrie. De wat kleinere plaatsen langs de Maas zijn erg leuk om doorheen te fietsen. In Dinant volgen we het riviertje de Lesse, bekend van de toeristen die met de kano de rivier afzakken. We komen dan ook uit op een camping met bar, die aan een kleine stroomversnelling staat. Lekker handig voor het bier, wat heerlijk smaakt na 5 uur fietsen met de zon op het bolletje. Eten, drinken en lekker slapen.

Vrijdag 20 juli Ancerenne naar Revin (Frankrijk) 62 km
Na het ontbijt met koffie en vers gebakken stokbrood op weg naar de Maas, waar de industrie steeds minder wordt en de natuur alsmaar mooier. Via de markt in Givet om 13:00 uur aangekomen in Revin. Als diner een lekker kippetje van de markt vers van het spit. Onderweg zijn we de stekker verloren van ons navigatie systeem. Pas nu blijkt dat het reserve snoertje wat we voor het geval van....niet past.!! Het weer is te mooi om daarover over druk te maken, alles beter dan regen.

Zaterdag 21 juli Revin naar Charlevilles Mezieres 55 km.
Dit is de stad waar Kees en Gerard in 2017 de strijd staakte i.v.m. met blessure van Gerard. De route langs de Maas wordt alsmaar mooier en mooier en dat geldt ook voor het weer. De industrie langs de Maas is definitief verleden tijd. Om 12:00 uur op de camping aangekomen en daarna naar het marionetten museum volgens de schrijver van het routeboek erg mooi, ons viel het tegen. Lekker biertje op het terras, avonds lekker eten, we voelen ons helemaal happy.

Op weg naar de Moezel via de heuveltjes van de Ardennen.
Zondag 22 juli Charlevilles naar Inor 55 km plus omweg van 10 km.
Er was veel herrie vannacht i.v.m. met een feest langs de Maas. Na een heerlijke omelet gingen we om 9 uur weg, vandaag de laatste dag langs de Maas. Die stroomt door een prachtig landschap. Na 40 km einde Maasroute en gingen we rechtsaf, helaas 10 km verkeerd, want we hadden rechtsaf gemoeten. De eerste heuvels op onze weg en waren totaal geen probleem voor ons en de e-bikes. Je ziet er niet meer tegen op om een berg op tegaan. Om een uur kwamen we uit op een camping in Inor, waar we een heerlijke plek zochten. De campingbaas trakteerde ons op een lekker biertje. De temperatuur was inmiddels 35 graden. We kregen bericht van Collete dat Ries(fietsenmaker in Hoogland) was overleden. Een markante verschijning in ons dorp. Het deed ons wel wat, nog een foto gestuurd van de fietsen en van ons , deze waren nog verkocht door Ries en Colette samen. Die avond lekker gegeten bij het restaurant, want tradities zijn er niet voor niets, Op zondag wordt er niet gekookt.

Maandag 23 juli Inor naar Lahage(België) 75 km.
Na het ontbijt vertrokken we uit Inor. Vandaag een dag met veel heuveltjes en wederom bloedheet om negen uur was het al 30 graden. De tocht ging door de korenvelden van Noord Frankrijk en dat is veel heter dan fietsen langs rivieren. Onderweg na de koffie fietshandschoenen van Joke kwijt, maar zonder lukt het ook wel zegt Joke. We kwamen uit op een natuurcamping en stonden daar in ons eentje en ons tentje. De batterij van de e-bike gaf nog maar 2 km ondersteuning, dus dit was onze eindbestemming. De boer verkocht gelukkig bier en wijn en de spaghetti smaakte heerlijk, dus waar heb je het dan over. Joke was moe van het fietsen en vooral van het warme weer, wat het fietsen niet makkelijker maakt, ook al heb je een e-bike onder je gat.

Dinsdag 24 juli Lahage naar Alzinger bij Luxemburg. 60 km
Deze nacht hebben we heerlijk geslapen er was geen geluid nachts te horen, zelfs de koeien bleven stil. Na het ontbijt weer op de fiets richting Luxemburg en hoe dichterbij we bij de stad kwamen hoe warmer het werd en drukker. Om een uur op de camping, waar we al eens eerder waren. Helaas de receptioniste was nog steeds niet aardig, precies zoals in alle recensies over deze camping. Een mooie schaduwplek gevonden want de zon scheen heerlijk op ons bolletje. Avonds lekkere curry gegeten aangevuld met bier van het restaurant.

Woensdag 25 juli rustdag in Luxemburg.
Vandaag alle markten bezocht in Luxemburg maar i.v.m. de warmte waren er geen kramen te vinden. Snel weer terug en heerlijk niets gedaan. Lekker een koud roseetje en biertje.

Moezel ROUTE
Donderdag 26 juli Luxemburg naar Trier 72 km.
Vanaf het begin fout gereden en dat kostte ons veel tijd en vooral veel moeite om weer op het juiste spoor te komen. Twee uur verder gelukkig weer het juiste spoor gevonden en door een mooi dalend landschap richting de Moezel. Hier eerst maar een kop koffie genomen en een donker aftands restaurant. Op weg naar Trier waar het ruhetag was op de camping, dat betekent wachten!!!!. Na het opzetten van de tent naar de stad geweest en waar het in de Dom lekker koud was in tegenstelling tot de stad. Boodschappen gedaan voor het avondeten.

Vrijdag 27 juli Trier naar Bernkastel-Kuss 55 km.
Vroeger op gestaan om eerder te fietsen. Het ontbijt genuttigd langs de Moezel en om acht uur zijn we vertrokken. Mooie tocht langs de Moezel, zoveel mogelijk de schaduw opgezocht(om elf uur 35 graden). Prachtig om te zien hoe de boeren de wijnranken verzorgen langs de zeer steile hellingen van de Moezel. In Bernkastel nog even naar een andere camping gezocht, wat ons 10 km kostte, maar ons wel bracht bij de Lidl waar we de inkopen deden voor die avond. Terug naar de Knauscamping waar we een lekkere schaduwplek vonden dicht bij de bar i.v.m. met de koude drankjes.

Zaterdag 28 juli Bernkastel naar Ediger Fuerberg. 62 km
Het was bij vertrek bewolkt en na een half uur begon het te regen. Gelukkig voor ons, konden we schuilen onder een brug. Na 10 minuten was de bui voorbij en ging de zon ook weer schijnen. Joke had vandaag een zere kont en gebruikte een luier om de zadelpijn wat te verlichtten. In Traben Traubach lekker koffie en taartje gegeten. Dit is in Duitsland bijna bij iedere bakker mogelijk. Mooie camping gevonden met plek direct aan de Moezel en voor avonds bier uit de tap. Lekker in het dorp gegeten, want op zaterdag zijn de winkels na 13:00 uur dicht zeker in de kleine plaatsen.

LAHNROUTE
Zondag 29 juli Ediger naar Aufahl aan de Lahn. 92 km
Vandaag een mooie afdaling van 60 km naar de Rijn via de Moezel. Mooi maar soms ook erg druk, omdat het fietspad direct langs de weg gaat. Onder de beroemde Eurobrug bij Kloblenz door, hier zijn wij vaak overheen gereden met de auto richting de wintersport. Nu een keer onderlangs met onze fietsen bijzonder en ook nog een mooi stuk net voor Kloblenz. Het was erg druk bij de Moezel en de Rijn. Toch nog even tijd voor een foto bij de Duitse hoek en daarna op weg naar de Lahn. Vlak voor de camping nog een biertje en een wijntje wat bij Joke verkeerd viel, maar na 2 km al de camping, dus dat erg viel mee. Campingbaas was een oude man en zijn camping was nog veel ouder, zijn vrouw had parkinson. Kortom behoorlijk zooi, maar mooie douche en riante plek. Traditie getrouw op zondag uit eten, bij de Italiaan gegeten.

Maandag 30 juli. Aufahl naar Limburg aan de Lahn 55 km
Heel mooie tocht langs de Lahn veel gekronkel en af en toe over een heuveltje of langs een spoorbaan.
Geen druivenranken meer daar is het dal te smal voor, soms alleen maar plek voor de rivier, trein en fietspad.
Kees de stad door gecrost op zoek naar gas voor het fornuis en ja ook nog gevonden.
Na het eten de alt-stad in een prachtige oude stad en als een toetje een lekker ijsje.

Dinsdag 31 juli Limburg aan de Lahn naar Wetzlar 63 km.
Mooie tocht langs de Lahn veel gekronkel af en toe een heuveltje of een spoorbaan, eigenlijk het zelfde als gisteren maar dan nog mooier. In Wetzlar waren we de weg kwijt maar een vriendelijke meneer bracht ons naar de camping, onderweg weet hij nog gestoken door een insect en knalde tegen een hek. Mooie plek op de camping alleen zaten onder de afzuigkap van een restaurant die heerlijk geuren verspreidde. Later was de plek helemaal gevuld met kanokampeerders.

Woensdag 1 augustus Wetzlar naar Marbrug 50 km
Na het ontbijtje rustig aan gedaan vandaag een korte etappe naar Marburg via de nog altijd mooie rivier de Lahn.
We dachten aan een rustdag in Marburg maar de camping lag aan de snelweg richting de stad en besluiten de volgende dag verder tegaan. Avonds de stad in , het is een universiteit stad en dat merk je direct. Leuke terrassen aan de lahn, maar eerst 25 % klimmen naar de burcht die boven op een berg staat, met onze e-bike was dat een fluitje van een cent.
Op de weg naar de camping lekker een paar biertje en wijntjes gedronken en werden daar nog getrakteerd op een stevige onweersbui. Onrustige nacht gehad op de camping, erg veel verkeer dat langs de camping reed.

SAUERLANDROUTE
Donderdag 2 augustus Marburg naar Bad Zwetsen via Jesberg 90 km
Deze route hadden Kees en Gerard in 2016 bedacht en vandaag bleek dat de route goed te volgen was. Chapeau voor Gerard en Kees. Langs en over kleine beekjes, riviertjes, heuveltjes en door landelijk gebied op weg naar Jesberg waar de camping was, helaas geen schaduwplek te vinden, Dus op een bijna lege accu naar Bad Zwetsen, gelukkig heuvel af.
Ook nog een omleiding van 5 km die niet goed was aangegeven. De camping was prima zelf incluis een zwembad op 25 meter die bijna privé was. Hier besloten we dat het morgen een rustdag is, want de accu van de fietsen waren leeg.

Vrijdag 3 augustus rustdag in Bad Zwetsen
Jonas van zijn fiets af gevallen en 10 hechtingen in zijn kin. Verder geen bijzonderheden die dag.
Heerlijk plekje voor een rustdag, alles klopt hier.

SWALMROUTE
Zaterdag 4 augustus Bad Zwetsen naar Hann Munden 88 km
In de stad een heerlijk ontbijt gehad, genoeg om er ook nog een heerlijk lunch van te maken.
De Swalm kruipt en sluipt door een glooiend landbouw gebied om daarna uit te monden in de Eder, die daarna uitmondt in de Fulda en die in Hann Munden uitmondt in de Werra, daarna heet de rivier de Weser. Die weer uitmondt in de Oostzee. Hann Munden is bekend van de vele vakhuizen, bijna gehele Alt-stad bestaat uit dit soort huizen.
Mooie stads camping aan de Fulda, Weser, Werra en-of Eder dicht bij het centrum.
Vanaf een terras met een biertje een van de huizen bekeken. Joke nam een heerlijke cocktail. Sex on the beach.

WESERROUTE
zondag 5 augustus Hann Munden naar Beverungen 50 km
Na drie bakken koffie en een ontbijt bij de receptie vertrokken we naar de Weser om die verder te volgen tot aan Bremen. (dachten we). De Weser stroomt voornamelijk door boerenlandschap de heuvels zijn ver weg. Wat ons ook opvalt dat er geen sluizen in de rivier zitten. Hij stroomt rustig verder, eigenlijk net zoals we vandaag in 37 graden rustig aan het fietsen zijn. Om twaalf uur besluiten we te stoppen, omdat het te heet wordt. We stoppen net voor Beverungen op een camping bij de jachthaven. Prachtige plek aan het water en alles op loop afstand. Volgens traditie weer lekker gegeten in het restaurant van de jachthaven, eenvoudig maar erg lekker.

Maandag 6 augustus Beverungen naar Boden Werder. 60 km.
We fietsen vandaag naar Boden Werder, de geboorteplaats van Baron van Munchhausen.(Baron zit op een kanonskogel)
Ook nu weer langs de Weser en bijna hetzelfde landschap als gisteren. Op de camping zitten we de tent op en krijgen koffie van de buren, die daar permanent wonen en in de winter naar Portugal gaan. Zij hebben hun huis hiervoor verkocht. Joke ging avonds de camping betalen en moest maar 8 euro betalen!!!. Later gingen we een wijntje en biertje drinken en Joke vroeg nog een keer aan oma of de 8 euro wel goed was. Oma kon zich niets herinneren. Of het aan het bier lag dat “Allersheim”heet , maar oma was erg vergeetachtig of dement.!! De volgende morgen, alsnog het juiste bedrag betaald Joke wilde met een goed gevoel van de camping vertrekken.

Dinsdag 7 augustus Boden Werder naar Bad Oeynhausen 86 km.
Het klink vervelend, maar het was om 8 uur al 30 graden. Route langs de Weser weer hetzelfde als gisteren , alleen hadden we dit keer een omleiding van de route omdat er bomen werden gekapt. Trouwens het enige bos op de route van die dag. Van de rivier af betekent ook, dat je moet klimmen, maar de e-bikes en wij konden dat moeiteloos aan. We kwamen aan op een camping waar we heerlijk konden zwemmen in een groot meer. Ook besluiten we, omdat de route verder niet anders is dan onze voorgaande dagen de volgende dag linksaf te slaan richting Nederland. Dat betekent nog steeds zes dagen fietsen.

WERRE/ELSEROUTE
Woensdag 8 augustus Bad Oeynhausen naar Melle 55 km
Na een uitstekend ontbijt bij de plaatselijke bakker vertrokken we om negen uur , volledig vandaag op de gps van Kees.
Als of nog nog niet genoeg rivieren hadden gehad volgde we vandaag de Werre en de Else richting Melle. Mooie tocht langs de smalle riviertjes door bos en weide en af en toe een stuk langs de snelweg. We vinden rond een uur in Melle een mooie plek direct aan het meertje. Avonds lekker eten plus een biertje en wijntje bij het restaurant van de camping, daarna lekker slapen.

Donderdag 9 augustus Melle naar Greven 85km.
Vandaag vroeger weg i.v.m. met de verwachte onweersbuien die er volgens het weerbericht vandaag talrijk kunnen zijn.
Maar in tegenstelling van het weerbericht fietsen wij in de zon en gaan na wat later blijkt tussen de onweersbuien door.
Om een uur komen we aan in Greven gemiddeld 22 km per uur lekker snel dus. Helaas gaat de receptie net dicht en de dame zegt kom maar om drie terug. Eenmaal op de camping begint het te regenen en moeten wachten met het opzetten van de tent, dus dat komt goed uit. Vandaag de laatste nacht in Duitsland, dus we eten avonds worst met zuurkool en brood aangevuld met bier.

Vrijdag 10 augustus Greven naar Winterswijk 82 km
Vandaag fietsen we richting Nederland, het weer is opgeknapt en fietsen met onze e-bike moeiteloos tegen de harde wind in. Met nog weinig power in de e-bikes vinden we in Winterswijk een mooie boerencamping en besluiten hier twee dagen te blijven. Middags gaan we nog naar de stad. Een mooie binnenstad vol met Nederlanders en vooral veel Duitsers.

Zaterdag 11 augustus Rustdag in Winterswijk
Vandaag gaan we naar de lokale markt in Winterswijk en bezoeken we ook de campingsupermarkt Obelink om te kijken naar nieuwe dingen, die we nodig hebben voor volgend jaar, als we gaan fietsen naar Kreta. Verder niets gedaan die dag.

Zondag 12 augustus Winterswijk naar Hoenderloo 90 km.
Vandaag de laatste fietsdag van onze vakantie, via het leuke kunstenaarsdorp Bronkhorst aan de IJssel komen we aan in Hoenderloo. De laatste nacht slapen we in hotel Victoria in Hoenderloo. Lekker voor het eerst weer een bed na 25 dagen op een luchtbed. Het hotel heeft prachtige kamers met een terras, waar we uitzicht hebben op de bossen van de hoge Veluwe.
Lekker genieten dus.

Maandag 13 augustus Hoenderloo naar Hoogland 70 km.
Om twee uur waren we weer lekker thuis.

• 07 Oktober 2018 - 10:35

Maria:

Wist niet dat jullie dit gingen doen, veel plezier samen

• 07 Oktober 2018 - 12:35

Gijs:

ik weet niet beter dan dat zeral in joegoslavië zit, maar, uhm, heel leuk!

• 07 Oktober 2018 - 15:22

Gerard En Marian Van Eeden:

Leuk dat jullie weer onderweg zijn. We zien uit naar jullie verslagen en leuke foto's.

• 08 Oktober 2018 - 18:07

Theo Van Wegen:

Ik ben weer benieuwd naar alle toekomstige reisverhalen. Alvast veel plezier gewenst de komende periode.

• 10 Oktober 2018 - 18:01

Anneke :

Succes mannen
    Met dit weer erbij wordt het een mooie herftstocht.