Bijna in Basel - Reisverslag uit Dillingen, Luxemburg van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Bijna in Basel - Reisverslag uit Dillingen, Luxemburg van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Bijna in Basel

Door: Joke

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

02 Augustus 2019 | Luxemburg, Dillingen

28 juli Dillingen naar Mallingen 76 kilometer.

Was heel gezellig gisterenavond! Lange tafels,leuke band en veel mensen die al 20/30 jaar op deze camping staan. Gelukkig zitten we aan een tafel waar een man zit te popelen om te dansen en zijn vrouw danste alleen vroeger dus offert Joke zich wel op! Veel leuke verhalen want de campingbaas was ook wethouder van dit dorp.In de ochtend na gebakken eieren gelijk de heuvels in van het Mullertal.Waar de kloof steeds nauwer wordt. Vast erg mooi maar weinig van gezien met alle regenspetters op de bril. Daarna een afdaling naar de Moezel.Op naar de camping in Mallingen. Hier waren we ook toen we naar Zuid Frankrijk fietsten. De camping was dicht tot 5 uur Gr Gr maar Kees tilde de slagboom op en zei kom maar Joke.....s'Avonds met Ina en Anette uit Soest samen gegeten.

29 juli Mallingen naar Hemilly 80 kilometer.

Ontbijt uit de stokbroodautomaat!!!Vers gebakken waar je bij staat! En nog lekker ook! Moesten we wel 8 kilometer voor om rijden. Er is hier echt niets in de buurt geen winkels of restaurant niets....
We fietsen de hele dag door korenvelden links en rechts en zo nu en dan zonnebloemen met hun kop naar beneden! Dus niet ons favoriete landschap.
Verlaten dorpen waar mensen uit de stad naar toe gekomen zijn om de boerderijen te verbouwen . Dit hadden ook Marie en Jean Francois Jung gedaan.
We hebben bij hun B&B een overnachting gehad want in dit stuk is er ook geen camping te vinden. Een geweldige overnachting met welkom met eigengemaakte notenlikeur en later een eigengemaakte pruimenlikeur! Een pracht huis met een zwembad en ons appartement met alles erop en eraan.
En koelkast vol.Dit was een leuk dorpje waar de bewoners erg hun best hebben gedaan om een eigen school te behouden. Natuurlijk ook de school bezocht. Zo eenvoudig alles en geen plustorens maar wel heel gezellig en ik denk dat wij in Nederland het wel allemaal TE willen.
Ontbijt in de tuin en kregen weer een snaps .......maar die wilden we niet. Gek hè!

30 juli Hemmilly naar Mittersheim 58 kilometer.
Uitgezwaaid door Marie en Jean weer op weg door hetzelfde landschap.
Even doorbijten. Oh ja ook nog wind tegen. Dat is zo jammer dat als je naar beneden gaat je door de wind wordt tegen gehouden. Aha een bord met pijl naar Brasserie. Alleen bier of water uit de pomp buiten. Op tijd op de camping en tent opzetten gaat al lekker vlot en we hebben ieder zo onze taken. Net zoals jullie hadden Gerard!
Ik ben dus de was gaan doen en Kees kookt altijd heerlijk.

31 juli Mittersheim naar Rothau 80 km incluis bij laden boven op de Col de Donon.
Eerst naar Sarrenbourg naar de Chapelle des Gondeliers. Hier is het grootste glas in lood van heel Europa.(Chagall)Echt de moeite waard om een stop te maken.Geen foto dus want misschien iets voor de kerstkaart.
Nog even op weg en toen moesten we beslissen of we de Col du Donon vandaag gingen rijden of morgen. Ach laten we nu maar doen nog fit genoeg........
Dit was een beetje dom besluit want de batterij was al een stuk leeg en hoe hoger we kwamen hoe benauwder we het kregen want hij vrat stroom. Dus heel hard trappen om zo min mogelijk stroom te gebruiken. Echt hard werken naar een hoogte van 780 meter.Boven gekomen was de batterij echt hartstikke leeg en gelukkig hoefden we maar twee bochten te dalen en daar was een restaurant met STROOM!!!!!
De afdaling ging super en ik durf ook al steeds harder te gaan zonder billen knijpen!
Op de camping aan de Bruche.Een vervallen plaats met een prachtige nieuwe asfaltweg erdoorheen.Tja de Tour is hier door gekomen.

1 augustus een dag naar Strasburg geweest met de boemeltrein die in dit dorp ook het station aandeed.
We hebben een fietstocht dwars door de oude binnenstad gemaakt.Wat is dit een heerlijke manier om een stad te bekijken.Ook nog even langs het Europees Parlement gefietst.
Op de camping was een gezamenlijk eten met zuurkoolschotel van de Elzas en lekkere Pinot Gris uit deze streek.
Onze naam lag op de lange tafel klaar en we kwamen naast een mannenechtpaar uit het dorp te zitten.Martin uit Praag en Gerrit uit België.
Heerlijk gegeten en veel verhalen o.a hoe hij het had ervaren als getrouwde vader toch voor een man te kiezen.En alle perikelen over het dorp en dat er wel geld was toen de Tour door het dorp kwam.

2 augustus
Rothau naar Equisheim 78 kilometer.
Vandaag gelijk een mooi fietspad op naar de Col de Steige
Een prachtig landschap van bos en meertjes en daarna een afdaling door langgerekte dorpjes met schitterende pleinen en vakwerkhuizen
Elke dag zijn we weer op zoek naar een supermarkt of Proxi en vandaag net voor de camping een gevonden.
Dit gebied staat bekend om de ooievaars en we zien ze ook regelmatig.
Prima camping en nog even het eeuwenoude stadje in gegaan.
Na het eten op de camping lekker zo gaan zitten op onze stoelen om lekker mensen te bekijken en dat je net niet elke keer gedag hoeft te zeggen.

• 02 Augustus 2019 - 18:01

Liesbeth:

Wat leuk, toch tijd voor een verhaal! Veel plezier

• 02 Augustus 2019 - 18:07

Gerard En Marian, :

Weer leuk jullie verslag te lezen. Leuke foto's ook. Wensen jullie wederom een voorspoedige reis en kijken uit naar een volgend verslag. Veel plezier gewenst.

• 02 Augustus 2019 - 18:25

Theo:

Wat is toch leuk om dit weer te lezen,geniet samen ,

• 02 Augustus 2019 - 18:27

Ralph:

Leuke verhalen en foto’s , geniet van de prachtige plekken en mensen op jullie reis

• 02 Augustus 2019 - 18:29

Janja En Gerard:

Wat een heerlijke (en herkenbare) verhalen. Wat tof dat jullie nu wel de ooievaars hebben gezien. En nu bijna in Zwtserland. Ga zo door!

• 02 Augustus 2019 - 19:36

Mijke:

Lieve mam en pap,

Ik geniet weer van jullie verhalen en foto’s :-) Het klinkt alsof jullie erg genieten. En leuk om een beetje mee te krijgen van alle mensen die jullie ontmoeten op zo’n reis :-) ieder persoon weer met z’n eigen verhaal, toch een mooi aspect van het reizen hè!

En pap, misschien de volgende keer i.p.v. alleen een netje tegen de insecten, ook maar iets verzinnen tegen de regendruppels ;-)

Veel plezier! Veel liefs

• 03 Augustus 2019 - 01:58

Renske:

Lieve papa en mama, wat een prachtig geschreven verhalen
    Alsof we er bij zijn en dit met jullie mee beleven. Ik geniet ervan dat jullie zo genieten. Niks mooier als kind dat je ouders samen zo genieten
    Trots op jullie. Heel veel plezier samen. En blijf genieten, en schrijven:)
    Liefs Rens.

• 03 Augustus 2019 - 03:23

Nienke, Giel, Neave & Brennan:

Wat een mooie reis maken jullie. Geniet ervan. Wij volgen jullie met veel plezier en wachten op het volgende verslag. Veel liefs!

• 03 Augustus 2019 - 09:48

Tonny En Gerlof:

Weer een sappig verhaal. We reizen met jullie mee op de kaart en in gedachte.

• 03 Augustus 2019 - 12:22

Maria:

Kalispera kanjers, heerlijk om jullie te zien genieten, jullie bouwen en beleven veel mooie herinneringen , liefs Maria

• 04 Augustus 2019 - 08:46

Fenna En Peter:

Wat is het genieten van jullie mooie verhalen
    hier in onze luie stoelen.
    Wat jullie doen fantastisch.
    Wij doen jullie niet na, maar met de verhalen maken we het toch mee.
    Ha zo door lieve groetjes Fenna en Peter

• 04 Augustus 2019 - 09:11

Anna En Mik:

Heel leuk om te lezen en forto's kijken. Nog veel plezier.

• 06 Augustus 2019 - 03:59

Angelique :

Wat een mooie reis maken jullie,en super leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet ervan en tot het volgende reisverslag liefs angelique

• 06 Augustus 2019 - 08:30

Jac. Lammers:

Dank voor je mooie beschrijvingen - vroeger veel in Frankrijk geweest - zie veel beelden weer voor me. Goede reis verder.

• 07 Augustus 2019 - 10:30

Marijke:

Hallo Joke en Kees,

We genieten van jullie leuke reisverhalen.
    Het plezier spat ervan af! We kijken alweer uit naar het volgende reisverslag.
    Veel plezier. Liefs van Henk en Marijke

• 07 Augustus 2019 - 11:27

Machteld:

toppers!
    Veel plezier en geniet van deze mooie route.
    grtz Machteld