Op weg naar Italië via de Splugenpas - Reisverslag uit Thusis, Zwitserland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Op weg naar Italië via de Splugenpas - Reisverslag uit Thusis, Zwitserland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Op weg naar Italië via de Splugenpas

Door: Joke en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

09 Augustus 2019 | Zwitserland, Thusis

Wij vinden het leuk dat onze verhalen worden gelezen. Jullie commentaar zorgt voor extra power in onze batterijen en geeft ons weer energie voor de komende tijd.

3 augustus Equisheim naar Basel 80 km
Gisteravond hebben we besloten te slapen in een appartement in Basel. Dit omdat we boekje 1 uit hebben gereden. Na een stevig ontbijt op weg door de laatste wijnvelden van de Elzas. Bij Rouffach gingen we linksaf om weer km'ers door korenvelden te rijden. Niets te vinden en te eten in de dorpen waardoor we fietsten. Als klap op de vuurpijl door een bos met een weg van 15 km rechtdoor. De laatste km'ers langs het kanaal Rhône Rhein. Na 75 km bereikten we Basel en gingen opzoek naar appartement Bolero, vlak bij het centrum. De fiets mochten in de tuin staan. Voor het eerst kennis gemaakt met de prijzen in Zwitserland, 50€ voor het avondeten bij de supermarkt, dat was wel incluis 4 euro voor een blikje bier!!!!
In de avond op de fiets Basel verkent , de Munster, universiteit en het zwemmen in de Rijn, dat gaat als volgt, je laat je afdrijven met een luchtdichte zak om je middel en na een paar km drijven in de Rijn ga je naar de kant en kleedt je weer aan. Weer terug om lekker te slapen in Bolero en het blikje van vier euro soldaat te maken.

4 augustus Basel naar Waldshut(Duitsland) 68 km.
We zijn nu op weg richting de Bodensee. Maar eerst maar Basel uit via het beroemde boekwerk van Paul Benjamins, helaas niet altijd goed. Op een kruispunt maar vragen aan een paar mede fietsers, hoe je moet komen in Rheinvelden, na wat overleg werden we de verkeerde kant op gestuurd bleek later. Toch maar de gps geraadpleegd en vlot kwamen we uit op de Rheinroute, die we de komende dagen gaan volgen. Nog steeds drijven er mensen in de Rijn, toch wel vreemd, omdat zwemmen in de rivieren in Holland wordt afgeraden. Zwitserland is tov Frankrijk erg mooi, alles lijkt schoon !!!! De dorpen waardoor we fietsen zijn verzorgd en er is weer voldoende koffie en eten onderweg. Bij een paardensportdag snel een broodje gegeten. De laatste km'ers langs de Rijn gaan via Duitsland, omdat het daar goedkoper is om te overnachten. De jetzers kostten maar 6 € en dat voor 2x een halve liter. Het is een beroemde route, want het hele trekkersveld staat vol met fietsers. Lekker volgens een traditie uit eten geweest, want op zondag kookt Kees niet.

5 augustus Waldshut naar Frauenfeld 68 km.
Met mooi weer vertrokken we uit Waldshut. Vandaag volgen wij de Rhein- en Thur route twee zeer bekende rivieren in Zwitserland. Het werd uiteindelijk een topdag met zeer veel fietspaden onderweg en als een beetje hinderlijk, de gehele dag op en neer. Maar dat heeft onze dag niet bedorven. Veel fraaie uit- en ver gezichten dit keer op onze route. Aangekomen in Frauenfeld eerst boodschappen bij de Aldi, want dat is nog betaalbaar volgens Paul Benjamins. De camping die we hadden uitgekozen bleek een schot in de roos, kleinschalig met alles erop en eraan. We waren vroeg dit keer, dus Joke deed nog snel even een was. Alles weer onder stroom gezet en later bleek plots dat er verschillende lampjes branden op de batterij. Foute boel dus. Net voor zessen nog Maurits Blom(fietsenmaker) gebeld en hij gaat morgen vragen aan Flyer wat er loos kan zijn.
Kees snel nog een klein rondje gefietst en plots laadde de batterij weer op. Probeer tijdelijk verholpen? Lekker voor het eerst rösti gegeten met weer teveel vlees volgens Joke. Nu lekker en wijntje en een biertje en straks lekker slapen.

6 augustus rustdag Frauenfeld. 10 km

We hebben vannacht weinig geslapen. De gehele nacht was er onweer en regen.
Ook bij het opstaan nog steeds onweer en regen dus vandaag blijven we hier en kunnen we het kleine beetje wateroverlast in de tent gaan oplossen. Het is goed dat we op deze camping zitten, lekker droog in de huiskamer en kunnen ook nog overdekt koken. De platzwart bracht ons ook nog lekkere versje broodjes. Nu maar afwachten of het weer opknapt. Nog maar wat aan de planning voor de komende dagen gewerkt, want de Alpen komen er aan. De 10 km zijn van de heen- en terugweg van de Lidl.

7 augustus Frauenfeld 10 km naar de Lidl.
Nogmaals een rustdag omdat het regent.Lekker lezen voor Joke.
Vannacht weer in de tent geslapen want gisteren hebben we in de huiskamer geslapen omdat er zeer slecht weer werd verwacht. En er liep een ziebenschlaffer rond in het gebouw. Een muis met een staart van een eekhoorn. Dus keus voor de tent was snel gemaakt!

8 augustus Frauenfeld naar Feldkirch 86 km plus 35 km trein.
Het weer was gelukkig opgeklaard en omdat we twee dagen missen op onze Tour gaan we vandaag eerst een stukje met de trein naar Rorschau aan de Bodensee.Dit is trouwens voor Kees een leuk uitje.
Vandaag blijven we de Rhein volgen tot aan Feldkirch, maar eerst 10 km Bodensee.
Het stuk langs de Rhein gaat langzaam omhoog. Het is toch mooi dat je langs de Rhein rijdt, weg van het verkeer, want op de snelweg, die op afstand ligt raast het verkeer ons in volle vaart voorbij.
Vroeg op de camping in Feldkirch en de zon maakte onze tent snel droog.
In 2008 waren Kees en Gerard ook op deze camping op weg naar Rome.
Snel nog een plons in het zwembad om daarna net zoals Kees en Gerard de stad te verkennen.

9 augustus Feldkirch naar Thusis 86 km en weer bloedheet!
Langs de Rijn naar Chur! Een fantastisch mooie route maar wel veel Rijnwind tegen. En even ook nog snel door Lichtenstein.
Tip van Kees was dat ik de man voor ons in zijn kont moest kijken dan had ik geen last van de wind.We besloten om warm te gaan eten en de batterijen op te laden (geleerd .... Want we moesten ook nog 9 procent omhoog) en nog 28 km verder te gaan want dan zijn we aan het begin van de Splugenpas. Wat een echt super mooie tocht! De Polenweg. Half uitgehouwen weg door geïnterneerde Poolse soldaten in de Tweede Wereldoorlog. Best spannend fietsen maar bijzonder mooi!!!
Spannend hoe het weer morgen is om de Splugenpas te gaan rijden. We doen het kaartje bij de foto's.

Sommige hadden vragen over de route of kilo's bagage..... Stel ze gerust.
We rijden de route van Paul Benjaminse.
We zitten nu in boekje 2. Basel naar Florence.
We hebben ieder 25 kilo bagage op de fiets.
Helm met klep is handig want Joke had oogleden verbrand. Tip voor jou Delia als je een helm koopt voor Rome!
We zitten nu op 725 meter.

• 09 Augustus 2019 - 17:04

Kees En Joke De Ruiter:

Wij zijn de eerste

• 09 Augustus 2019 - 17:04

Renske:

Toch jammer weer pap en mam! Had graag nu de eer gehad :)

• 09 Augustus 2019 - 17:08

Rien En Fia:

Prachtig verhaal weer voor de thuisblijvers. Je hebt wel wat improvisatietalent nodig om telkens weer te anticiperen op het weer, de route en de voedselvoorziening.
    Leuk avontuur.....
    Groet en nog heel veel plezier!
    Wel respect voor jullie hoor!

• 09 Augustus 2019 - 17:28

Janja En Gerard:

Wat een prachtige verhalen. En wat een afwisseling in de belevenissen. Ook prachtige foto's van jullie en de omgeving. Maar goed dat jullie zo comfortabel konden schuilen tijdens het slechte weer. En nu fijn door de Alpen naar Italië. Veel sterkte en succes

• 09 Augustus 2019 - 17:34

Delia:

Dank voor de tip en jullie mooie verhalen. Veel plezier verder. Geniet van het avontuur. Liefs ons

• 09 Augustus 2019 - 17:53

Henk :

Hi fietsers, lijkt ons echt een prachtig avontuur. De bergen lijkt ons mooi maar ook heel pittig. Gaat tent opzetten en afbreken snel, moet tenslotte twee keer per dag.
    Jullie hebben nog heeel veel tijd, dus is er ook aantal dagen rust gepland?
    Succes en heel veel plezier
    GR ons

• 09 Augustus 2019 - 18:06

Kristel:

Wat een avonturen! Hopelijk werkt het weer de komende dagen mee.
    Zet 'm op!

• 09 Augustus 2019 - 18:09

Leo:

Hallo Joke en Kees,

Zo, de Splugenpas is bereikt, nu op naar de prachtige bergen en de vriendelijke Oostenrijkers.
    Heel jullie reactie op de dagelijkse zaken lijkt er al op dat we met zeer ervaren fietsers te maken hebben, een pluim voor Joke dus!! (Kees heeft al een paar keer kunnen oefenen)
    Ga zo door en voor jullie het weten is "italia" binnen handbereik, sorry fietsbereik.
    groetjes van ons

• 09 Augustus 2019 - 18:33

Henk En Anja:

Super leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen. En de foto’s

• 09 Augustus 2019 - 18:46

Annemarie:

Hallo stoere fietsers,
    Volg met plezier jullie tocht, af en toe afzien en heel veel genieten in die prachtige omgeving.
    Weet hoe mooi het bij de Bodensee is,
    Wens jullie een fijne fietstocht.
    En wees zuinig op de billetjes!!!

• 10 Augustus 2019 - 03:27

Ralph:

Heerlijk jullie verhalen te lezen, met prachtige foto,s. En was het €4 biertje lekker? Genietse liefs ralph en eric

• 10 Augustus 2019 - 03:46

Anneke Onclin :

Hoi Kees, joke.. super om mee te mogen genieten op jullie fietstocht. Mooie verhalen en belevenissen.. rij voorzichtig en kijk al uit naar jullie volgende verslag.. get the spirit.

• 10 Augustus 2019 - 04:58

Mijke:

Lieve mam en pap! Leuk om weer jullie verhalen weer te lezen! De foto’s van gisteren in de bergen waren mooi om te zien! Jullie zijn al ver gekomen in korte tijd

• 10 Augustus 2019 - 04:55

Mijke:

De smileys zijn helaas weggevallen ;-) veel liefs en een mooie reis!!

• 10 Augustus 2019 - 05:16

Gerard En Marian :

Weer lekker lees en kijkvoer. Goed te zien dat het voorspoedig gaat. Veel plezier samen en blijf gezond en vrolijk. Groetjes en tot het volgend verslag.

• 10 Augustus 2019 - 05:44

Paul De Kleuver:

Wat een mooi en spannend verslag. Het leest als een boek. Ook de foto,s zijn fraai als illustratie van jullie reis.
    Ben weer samen met Ina en Sander benieuwd naar jullie vervolg verslag.
    Ik wens jullie een goede en vooral mooie reis toe. Zet hem op

• 10 Augustus 2019 - 06:35

Anna En Mik:

Bijzonder verhalen en lezen een genot! Mooi foto's. Groeten van ons tweeën.

• 10 Augustus 2019 - 06:48

Siebo En Gerda Wesdorp:

Lieve Joke en Kees,

Mooie verhalen, prachtige foto´s, afzien en genieten, herkenbaar van onze reis naar Praag!
    Wensen jullie een prachtige uitdagende reis toe.
    Liefs

• 10 Augustus 2019 - 10:21

Maria:

Hallo kanjers
    Wat een prachtige foto's en mooie reis verslagen, dank jullie wel

• 10 Augustus 2019 - 10:43

Jac. Lammers:

Foto van de 'Ziebenslaffer' zie ik met belangstelling tegemoet ....

Succes op de Splugen - heb hem ook gedaan, maar dan met de auto (schitterend)

• 10 Augustus 2019 - 15:35

Jan:

Hoi Bikkels, leuk verslag en mooie foto's ! Ook al zit het soms tegen door het weer is de voortgang toch voorspoedig lijkt mij. Volhouden en genieten en ook ons blijven voorzien van jullie reisverslagen!
    Groet en succes, Jan & Anneke

• 12 Augustus 2019 - 16:31

Marijke:

Het was weer een heerlijk reisverslag om te lezen , Kees en Joke op deze manier genieten we mee met jullie mooie reis. Alleen worden wij er niet moe van .We hopen dat het weer goed blijft de komende dagen en kijken weer uit naar jullie volgende reisverslag .succes kanjers grietjes Gerard en marijke