Bij Marja en Fred in Carassai. - Reisverslag uit Carassai, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Bij Marja en Fred in Carassai. - Reisverslag uit Carassai, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Bij Marja en Fred in Carassai.

Door: Joke en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

03 September 2019 | Italië, Carassai

27 augustus Siena naar Bettolle 59 km

Toen we na het ontbijt vertrokken, scheen de zon al lekker op ons bolletje. Nadat we het drukke Siena hadden verlaten kwamen we terecht in een landbouw gedeelte van Toscane. Zeer heuvelachtig terrein en geen bomen en schaduw. De wegen gaan recht over deze heuvels omhoog!!! Dat is toch wel iets anders dan de wijnvelden voor de Chianti. Na twee beklimmingen kwam dan de afdaling naar Aciano een leuke stad midden in dat kale landschap. Joke verkende de stad nog en vond een plein waar de notabelen van de stad waren na gemaakt. Alvast maar de lunch gekocht, want we wisten niet wat er op onze route was. De info die normaal in de boeken staat moet je van het internet afhalen. Na de klim uit het dorp was er ineens weer het bos en wijn velden. Lekker af en toe wat schaduw. Na 55 km bereikten we Bettolle en gingen op zoek naar een hotel. Na wat zoeken kwamen we uit bij Albergo La Forestria een mooi hotel met een tuin aan onze kamer. Omdat we aan onze hotelkamer een tuin vastzit kunnen we ook weer de dagelijkse was doen.Een luxe hotel en dan die fietsbroeken aan de struiken en bomen. Of ze het altijd leuk vinden weten we niet maar nog nooit wat over gehoord.Zo zie je er is altijd wel wat te vinden, zeker als je uitkomt bij een wat grotere plaats. Spannend blijft het wel met een accu die op zijn end loopt.

28 augustus Bettolle naar St Feliciano (Trasimenomeer) 53 km
Goed nieuws vanuit thuis, een nieuwe telefoon voor Kees wordt verstuurd naar het huis van Fred en Marja. Vandaag was hij er weer een mooie vlakke etappe naar het Trasimenomeer. Nou ja vlak af en toe de Amerongse berg op en weer neer, maar we mogen niet klagen. Om acht uur verlieten we ons hotel en 175 euro achterlatend, maar het was het allemaal waard. Dit keer door boerenland en weinig verkeer, maar de toestand van de weg, laat veel verkeer niet toe. Kuilen zeg maar gaten opgevolgd door nog meer gaten en scheuren de eerder genoemde term strada verrotta was dan ook van toepassing. Het stuk onverhard was beter dan de gewone weg. Al snel bereikten we het meer. De tocht langs het meer was wel aardig, maar je ruikt het meer behoorlijk. Je ziet er ook geen mensen in zwemmen ,ja zelfs geen kinderen.
Uiteindelijk aan gekomen op de camping in St Feliciano een echte Italiaanse camping.
Om half 2 een bord spaghetti met truffels en het vertrouwde bier en dit keer vino blanco uit een maatbeker. Het seizoen lijkt voorbij want er is plek genoeg. We staan gelijk aan het meer en mooi is het zeker! Vandaag ook de 2000 km voorbij. Morgen op weg naar Assisi van de heilige St Franciscus.Groot verschil met gisteren... Nu 70 euro kwijt met lekker eten/drinken erbij en gezellige camping.Kamperen is echt leuk

29 augustus St Feliciano naar Assisi 54 km

Misschien denken jullie, waarom zijn het niet meer van die lange etappes, maar dat komt door het volgende. De laatste dagen is er zoveel te zien onderweg, Siena , Trasimenomeer en Assisi en bovendien vinden we kamperen leuker dan een ander onderkomen en vaak heuvelachtig. Vandaag weer een korte etappe naar Assisi geheel via de gps. We kregen twee onverharde stukken en daar van waren we de weg even kwijt. Maar alles komt goed, omdat we op de pelgrimsroute rijden richting Rome. In 2008 waren Gerard en Kees hier ook. Je ziet de stad al van verre liggen tegen de eerste heuvels van de Apenijnen. Dat de gps ook een foutje maakte kwamen we snel achter. Hij stuurde ons naar de kamping hoog op de heuvel. Bijna niet te doen een stuk van 2 km tussen de 15 en 20 procent en de laatste 2 km tussen de 10 en 15 procent. Behoorlijk stuk kwamen we boven, waar gelukkig de verfrissingen al klaar stonden. Een hele mooie kamping met schitterend uitzicht op de vallei van Assisi.

30 augustus rustdag Assisi 200 hoogte meters met de voet. Assisi, na Rome het belangrijkste pelgrimsoord van Italië is een kleine middeleeuwse stad. Vanaf de camping is het een mooie wandeling door bos met uitzichten.We hebben natuurlijk de basiliek van St. Fransiscus met een Bovenkerk en een Onderkerk bezocht. We hadden het verhaal van Fransiscus gelezen en dat is in de mooie fresco's in 28 taferelen weergegeven.We waren al snel de draad kwijt en voor ons is het de verwondering hoe knap en mooi het allemaal gemaakt is het indrukwekkendste. Oh ziet Joke daar toch een mooie leren tas ... Wel weer een kilo! Ze pakt het extra op haar eigen fiets dus verkocht!! Voorbereiden voor komende dagen en genieten van onze pracht plek!

31 augustus Assisi naar Confiorito 52 km

Behoorlijk balen vanochtend tijdens het ontbijt.We wilden een huisje huren onderweg bij Annifo, maar dat bleek plotseling niet meer te boeken volgens booking.com slecht 1 minuut te laat!!!!!!! Gisteren met boeken gewacht omdat het slecht weer zou worden met onweer. Eerst maar de koffie en het broodje opeten en dan maar vertrekken richting de bergen. Waar we er eergisteren pech hadden wat betreft de klim, hadden we nu geluk de route begon vlak bij de camping en ging, dan ook direct lekker omhoog. Vandaag twee serieuze klimmen de eerste van 6 km met 450 hoogte meters met een afdaling naar Nocera Umbra. De tweede klim was 500 hoogtemeters. Het was prachtig vanuit Assisi direct de bergen in van Apenijnen. Bij het station van Nocera Umbra lekker gekeuveld met oudere dames die we niet verstonden, maar toch vrolijk samen gepraat.Ook de accu nog een drie kwartier laten bij laden in het café. Daarna de tweede klim door een kaal landschap richting Annifo waar geen plek was voor ons. Rustig afdalend naar Colfiorita een dorp waar in de middeleeuwen een meer lag. De route van vandaag was erg mooi, afgewisseld met sterke klimmetjes, mooie afdalingen en een prachtig uitzicht vanuit de bergen. Nu dan onweer en regen en wij zitten droog in een hotel. We zitten ook in een aardbevingsgebied en dat zie je aan allerlei houten optrekjes. In een van die gingen wij eten. We dachten een eethuisje maar het was een erg leuk restaurant zonder menu kaart, je wat de chef je voorzette. In totaal aten we 12 kleine hapjes en nog een lekkere limoncello na. Dit was een onverwachte geslaagde avond. Alles werd vooraf uitgelegd door een Italiaanse schoonheid die in Groningen had gestudeerd. Van verse ricotta tot aan lekkere thagiatella met tartufo(wilde truffel).

1 september Confiorita naar Sandola 55 km
Afdalingen zijn de kadootjes van een beklimming en vandaag hadden we er weer een. vanaf 800 meter hoog gingen vanaf de hoogvlakte door het dal van de Chienti.
35 km rustig naar beneden door een mooie vallei door mooie of soms verlaten dorpen , omdat er tegenwoordig ook een snelweg doorheen gaat. Hier was de laatste aardbeving in 1997 en je ziet nog steeds dat er wordt opgebouwd. Overal gebouwen in de steiger of houten noodgebouwen. De laatste klimkilometers waren ook leuk en zo bereikten we onze laatste camping van de vakantie. Volledig verlaten, sommige kolonisten hadden hun caravan verpakt in allerlei houten omlijstingen en zag je aan de wielen dat er een caravan moest staan. Van de kolonisten waren de meeste ook al vertrokken de camping gaat volgende week dicht. Wel een voordeel was dat we nu WiFi hadden en boer zoekt vrouw hebben gekeken.Saai en lege winkel dus! Zo hebben we dan ook besloten dat we in Griekenland niet gaan kamperen, ook omdat we meer overnachtingen in hotels hebben dan dat er op de route een camping is. De route is ook nog wat zwaarder dan in Italië. Wij willen gaan genieten van de laatste 1000 km, maar de voorgaande 2200 was ook genieten. Morgen gaan we naar het huis van onze vrienden en blijven daar een week.

2 september Sandola naar Carassai 65 km
Snel de tent ingepakt en op weg naar het huis waar we een week verblijven.
We moesten 20 km langs een drukke weg fietsen maar dat viel achteraf reuze mee.
De laatste 40 km ging licht naar beneden en aan het eind moesten we 200 meter klimmen om Carassai te bereiken. Lekker weer om te fietsen, maar het landschap was langs een paar hoge bergen , maar verder saai. Eerst maar boodschappen doen, want het huis ligt aan de andere kant van de heuvel. We moeten als we eten willen altijd eerst de heuvel op. Maar gelukkig onze conditie is goed. Totaal 2200 km gefietst en gaan nu lekker genieten. Wat een prachtig huis! Dank jullie voor de gastvrijheid! Ook wel een gek idee dat wij hier nu te gast zijn en Henk en Gerda bij ons in Hoogland! Nu alles klaar maken voor Griekenland, wassen, fiets nakijken, spullen die niet meegaan verzend klaar maken. Kortom genoeg te doen. Jullie horen weer van ons over twee weken ergens in Griekenland

• 03 September 2019 - 11:46

Pjdekleuver@gmail.com:

Leuk verslag en heel herkenbaar. Met Ina hebben wij ook gekampeerd op camping Feliciano aan het meer van Tracimeno en hebben vandaaruit Assisi bezocht.
    Daar was de paus net op bezoek, enorm druk.
    Het is inderdaad een prachtige omgeving.Veel fietsplezier verder en zet hem op.

• 03 September 2019 - 12:07

Janja En Gerard:

Ook dit deel van de route klinkt weer heel mooi. Jullie schrijven achteloos over al die klimmetjes, maar het is toch maar dankzij jullie sterke benen en longen dat het zo makkelijk lijkt te gaan. Oké, ook een beetje dankzij die accu en fiets. Ook grappig hoe jullie in de tuin van het hotel de was ophangen. Fijn dat je nu een beetje rust krijgt en wat bagage kan terug sturen. En dan lichter, qua bagage en vast ook wat minder lichaamsgewicht, door Griekenland. Heel benieuwd hoe dat wordt.
    Rust eerst maar lekker uit!

• 03 September 2019 - 13:17

Gerard En Marian Van Eeden:

Wat een heerlijk verslag weer om te lezen en leuke foto's om te bekijken.
    Nog heel veel fiets- en vakantieplezier toegewenst.
    We wachten het volgende verslag over c.a. twee weken met spanning af.

• 03 September 2019 - 13:33

Nico:

Wij gaan as zondag ook naar Kreta maar met het vliegtuig. Daarom heb ik veel ik veel respekt wat jullie ondernemen.
    Gr
    Nico

• 03 September 2019 - 13:37

Jac. Lammers:

Top, Joke&Kees.

Vorige week met mijn maat enkele dagen gelopen in de Ardennen. Zou prettig zijn, als we op sommige klimmetjes ook over een accu konden beschikken .....

Vandaar respect voor jullie klim-capaciteiten.

Succes met de vervolgroute. Groeten.

• 03 September 2019 - 15:42

Tonny En Gerlof:

Hallo kanjers. Jullie maken een prachtige reis en hebben er duidelijk veel genoegen in.
    De reisverslagen zijn erg leuk om te lezen. Geeft een beetje het gevoel, alsof je meerijd. Nog veel plezier en geniet van de uitrust week. gr. broer en partner

• 03 September 2019 - 20:21

Maria:

Hallo kanjers, diepe buiging voor jullie, wat heerlijk om jullie te volgen.
    Nu genieten zonder fiets, kan niet wachten om jullie te ontvangen.
    Wel het weer bericht volgen , want na igomonitsa kan het behoorlijk koud worden, in de bergen daar valt altijd als eerste de sneeuw.
    Lieverds geniet
    Liefs Maria

• 03 September 2019 - 22:06

Marian:

Hoi Joke en Kees, wat een leuke reisverslagen maken jullie. En knap hoe jullie dit allemaal doen. Nu even lekker niksen en genieten van de rust dan kunnen jullie er over een week weer tegenaan. Veel succes! Groet, Marian

• 07 September 2019 - 13:45

Henk:

Hi toppers,

Wat een mooie tussenlanding op 2200 km. Lekker weekje rusten en dan op naar het mooie Giekenland. Wat mij opviel ullie opmerking om spullen die niet (meer) mee gaan verzend klaar te maken. Doel je daarbij op alle jassen, regenkleding enz. Dat is nog een s vertrouwen.
    Geniet en tot opnieuw jullie mooie berichten. delia en henk

• 11 September 2019 - 21:25

Mijke:

Hoi mam en pap! Jullie hebben deze blog alweer een tijdje geleden geschreven en inmiddels zijn jullie op weg naar Griekenland met de boot! Lekker weer fietsen na een weekje rustig aan te hebben gedaan. Jammer van het kamperen omdat jullie daar altijd zo van genieten, maar dat komt dan de volgende keer weer :-) Hele goede reis verder, ik ben benieuwd :-) liefs

• 12 September 2019 - 10:05

Marijke:

Hallo Joke en Kees,
    Wat een prachtige foto's en leuke verhalen weer.
    Een fijn huis om een week te verblijven, lijkt mij heerlijk om even bij te komen.
    Veel plezier onderweg naar Griekenland!
    Groeten, Henk en Marijke