Door Toscane - Reisverslag uit Siena, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Door Toscane - Reisverslag uit Siena, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Door Toscane

Door: Kees en Joke

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

26 Augustus 2019 | Italië, Siena

21 augustus Poretta naar San Baronto 57 km.

Na een typische Italiaans ontbijt vertrokken richting de volgende camping.
Om half acht reden we de warmte in het was al 28 graden. We volgde de rivier de Reno. Een rustige weg omhoog door leuke klein dorpjes. Door dit dal reed ook nog een trein , met een aantal mooie stations. We dronken koffie in Pontepetri en het was gedaan met de rust. De auto raasden ons voorbij op het terras. Wat bleek door dit dorpje ging een sluipweg naar het grote Lucca. De laatste kilometers van de klim gingen gelijk op met de auto's, daarna de afdaling met het zelfde verkeer. Toen we na 3 km rechtsaf gingen kwamen we terecht op een zeer mooie afdaling waar geen auto meer te bekennen was en deze afdaling eindigde in Pistoia. Volgens de informatie een prachtige oude stad, maar helaas was er niets te zien, alleen maar marktkramen met textiel of schoenen. Dus maar snel door met de laatste klim van 15 naar San Baronto. We kwamen op een camping waar ook Rent à tent stond en mochten gebruik maken van de koelkast naast ons. We bevinden ons nu in Toscane.De eerste camping met verplicht badmutsen!

22 augustus San Baronto naar Marialla 55 km.
We kwamen vandaag door Vinci de geboorteplaats van de beroemde Leonardo Vinci. Ivm met het weer waren we er al om negen uur. Alles was nog dicht ook het museum. We dachten dan gaan we toch naar het geboortehuis van Leonardo ergens op een heuvel. Woonde die man toch helemaal hoog boven in de heuvels !!!!Via paadjes waar mountainbikers jaloers op zijn kwamen we aan bij het huis, helaas ook nog dicht. Dan maar via de gps terug dacht Kees en plots stonden we midden in een olijfgaard en konden nergens meer heen. Een kleine vloek van Kees bracht geen uitkomst. Maar gelukkig vond Joke weer de weg terug. We gaan nu 25 km omhoog!. We fietsten door de wijnvelden en olijfbomen van Toscane naar Marcialla. De camping kreeg net een voldoende omdat er bier en wijn was.

23 augustus Marcialla naar San Gimignano 28 km.
Het werd een makkelijke dag vandaag, een korte etappe naar het beroemde dorp, waar vele van ons al zijn geweest. De beklimming was een groot feest voor ons. In de hoogste ondersteuning vlogen we berg op en de Italiaanse wielrenners lieten we ons gat zien. Kees riep bij het passeren steeds ik ben Tom Dumolin opzij voor ons.
Aangekomen in San Gimignano bleken we niet de enige te zijn. Volgens diverse mensen moesten we een ijsje eten bij Dondoli waar altijd een flinke rij staat. Maar om tien uur in de morgen was er geen rij te bekennen en aten we ons eerste ijsje van het eerste pensioen geld van Joke, dus met een flinke dot slagroom. Daarna door naar de camping 2 km buiten de stad om ons te installeren voor twee dagen, zodat we San Gimignone goed kunnen bekijken en veel ijsjes kunnen eten bij Dondoli, want het ijs is inderdaad heel lekker.

24 augustus rustdag in San Gimignano
Het weer Is de laatste dagen onstabiel soms regen soms onweer. Joke ging de kleren en de slaapzak wassen, Daarna het dorp in om van alles te bekijken. De Duomo is erg mooi van binnen met veel fresco's van beroemde schilders.
Nog een ijsje bij Dondoli om te proeven of het ijs echt lekker is. Daarna nog wat slenteren door de straatjes en om drie uur weer terug op de camping. Avonds lekker gegeten in het restaurant van de camping. Morgen op weg naar Siena.Boekje 2 is nu uit! We gaan morgen beginnen aan deel 3. We fietsen nu alleen op kaarten van deze streek en de GPS. Oh ja Gerard jij vond het vreemd dat we in het begin zo vaak verkeerd reden. We doen er een foto bij hoe de kaarten eruit zien. Namelijk op dezelfde blz staat de heen en de terugweg..... En ook moeilijk voor Joke was dat we naar beneden fietsen en de kaart wijst de weg terug aan. Dus best moeilijk maar ging steeds beter. Maar alle credits voor Kees want die puzzelt alles uit en maakt plannen terwijl Joke lekker leest.

25 augustus San Gimignano naar Siena 48 km
We rijden vandaag richting Siena met de gps en kaarten. Het eerste stuk gaat naar beneden en we moeten opletten dat we moeten afslaan. Dit alles volgens ons gps.
Een goede voorbereiding is het halve werk. De route gaat nog steeds door de wijnvelden en de olijfbomen en komt ook nog steeds door leuke dorpjes. Jammer is dat de route behoorlijk glooiend is. Maar dat deert ons en de onze ebikes ook niet. Omdat de route niet lang is bereiken we al snel de camping, deze is erg mooi en besluiten dan ook snel dat we morgen weer een rustdag hebben. Dan kunnen we Siena goed bekijken. Na een duik in het zwembad gaan we richting Siena om te stad te voor verkennen. We komen terecht in een stoet van twee wijken. Zij dragen de kleuren van hun wijk en lopen al trommelend door Siena. Een paar keer paar jaar vind op het Piazza Cambo paardenrennen plaats om uit te maken wie de beste is. Toscane is geen goedkope streek voor wat betreft het camperen, het lijkt wel op de prijzen van Zwitserland.

26 augustus rustdag in Siena.
Vandaag de gebruikelijke dingen gedaan op een rustdag. Kaarten schrijven voor de kleinkinderen en de blog weer bij werken. Dit gaat gelukkig weer want ook onze IPad was eergisteren gecrasht. Met behulp van prins Jasper zijn de grootste problemen weer over en kunnen jullie onze reis blijven volgen. Vanmiddag nog een keer naar Siena. We hebben nog zes of zeven fietsdagen nodig om het huis van Fred en Marja te bereiken, waar we dan heerlijk een aantal dagen gaan genieten van hun huis met zwembad, Heerlijk vooruitzicht.

• 26 Augustus 2019 - 19:34

Jonas:

Doei opa en oma!! Xx Jonas

• 26 Augustus 2019 - 19:49

Maria:

Jullie kunnen nu wel wat ijs eten heel veel zelfs, na zoveel km
    Mooi verhaal en leuke foto's , Kreta komt steeds dichterbij .

• 26 Augustus 2019 - 20:10

Gerard En Marian :

Weer fijn leesvoer van jullie reis. Geniet van nog vele ijsjes van elkaar en jullie mooie reis. Tot het volgend verslag. Groetjes Gerard en Marian.

• 26 Augustus 2019 - 20:10

Angelique:

Wat een geweldige reis fietsen jullie super leuk om jullie verhalen te lezen veel ijsplezier

• 26 Augustus 2019 - 20:21

Ron:

Joke en Kees, steeds weer leuk om de verslagen te lezen. "Bon courage" nog de laatste paar dagen naar het zwembad van jullie vrienden. Groet Ron

• 26 Augustus 2019 - 20:28

Anneke.onclin:

Heerlijk om te blijven lezen en lachen van jullie ervaringen.
    Toscane is en blijft prachtig
    ook deze steden ooit mogen bezoeken.
    Een heerlijk vooruitzicht om lkkr straks een paar dg te mogen genieten van een heerlijk huis en bed.. veel bijslapen ook en uitrusten.
    Oké voorzichtig doen en we blijven jullie reis nog volgen. Lieve groet, Anneke en Rob

• 26 Augustus 2019 - 20:37

Marijke:

Gezellig reisverslag weer Kees en Joke prachtige omgeving Toscane geniet van al het moois en het heerlijke Italiaanse ijs veel fietsplezier en gezellige ontmoetingen groeten Gerard en Marijke

• 26 Augustus 2019 - 21:13

Janja En Gerard:

Prachtig fietsen daar in Toscane. Maar wel steeds korte etappes en ook nog extra rustdagen! En bovendien uit eten op een vrijdag, dat kan toch echt niet! Jullie maken er echt een vakantie uitje van. Nu, genoeg gemopperd zo. Ik kan me voorstellen dat jullie door die prachtige streek vooral genieten van de omgeving, het uitzicht, de wijn (vast goedkoop) en het heerlijke ijs. Om van de cultuur en architectuur maar te zwijgen. Het is en blijft een top avontuur van twee sportieve mensen. Petje af!

• 26 Augustus 2019 - 21:14

Mik:

Boeiende teksten en interessante foto's. Heel leuk. Groetjes, ook van Anna.

• 26 Augustus 2019 - 21:34

Henk En Gerda:

Super leuk om jullie te volgen.
    Nog heel veel veilige fietskilometers.
    Wij genieten van jullie huis.
    Groetjes uit Hoogland van Henk en Gerda

• 26 Augustus 2019 - 21:40

Nienke:

Goed bezig Pa en Ma!

• 26 Augustus 2019 - 22:12

Fenna En Peter:

Heerlijke verhalen om het lezen.
    Jullie hadden de kinderen van ons wel tegen
    kunnen komen 1.zat.bij.het.Garda Meer, de.ander in.Toscane.
    Had leuk geweest.
    Veilige fiets kilometers nog.
    We wachten op de.volgende verhalen.
    Gr.Peter en Fenna

• 27 Augustus 2019 - 11:09

Fia:

Hoi Joke en Kees,
    Heerlijk om te lezen, vooral als je zelf zo avontuurlijk bent als een deur........
    Het genieten lees je tussen de regels door. Wel heel jammer van het gemis van de foto met badmuts....
    Heel veel plezier nog en groet ook van Rien
    Fia

• 27 Augustus 2019 - 12:03

Paul De Kleuver:

Wat een heerlijk verslag weer. Het valt me wel op dat Joke steeds de reddende engel is als de weg onvindbaar is.
    Zo zie je maar weer waar het huwelijk al goed voor is.
    Geniet van jullie verdere reis en veel plezier.

• 27 Augustus 2019 - 19:41

Sanne:

Heerlijk om jullie te volgen, trots op jullie! Geniet van elkaar en al het moois.
    Liefs Sanne

• 27 Augustus 2019 - 22:04

Rinie Van Harskamp, Buurvrouw Van Coby:

Ik geniet van jullie reisverslag. Wat een mooi avontuur. Jullie kinderen letten volgens mij extra op Oma.

• 28 Augustus 2019 - 16:02

Nel Witvoet:

Kees en Joke,
    Heb net jullie hele reisverslag gelezen.Ik bewonder jullie, zo sportief, zo ver fietsen en dan met die hitte! Heel leuk om jullie weer te volgen.
    Nog veel plezier en verder een goede reis gewenst met iets minder warm weer en zonder regen.. Hartelijke groeten van Hans en Nel.

• 31 Augustus 2019 - 21:05

Marcelle:

Ha die Joke en Kees,
    Wat ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen... ben stiekem wel een beetje jaloers... Echt een heerlijk avontuur lijkt me en wat goed dat jullie regelmatig een rustdag inlassen om te genieten van de leuke dorpjes en mooie omgeving! Wij zijn hier weer een beetje aan het werk helaas...Geniet nog lekker . veel liefs van ons Jaap en Marcelle