Over de Alpen - Reisverslag uit Onno, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Over de Alpen - Reisverslag uit Onno, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Over de Alpen

Door: Joke en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

12 Augustus 2019 | Italië, Onno

Van 24 juni tot 25 juli moest Joke nog werken
De tent opzetten en afbreken kost ons ongeveer drie kwartier.
Het opladen van de batterij gaat iedere camping goed.
Foto siebenslaper is bijgevoegd.

10 augustus Thusis naar Splugen 30 km.

Om zeven uur is het droog en besluiten om het eerste de deeltevan de pas te gaan rijden. Dit bekent 30 km klimmen van 700 meter naar 1450 meter.
Als we vertrekken gaat het toch regenen, maar besluiten toch maar te gaan.
Bikkels hè. Als we beginnen aan de beklimming word het droog en de jassen gaan uit. Gestaag gaat het omhoog en de ondersteuning van onze fiets werkt goed. De tunnels vindt Joke maar niets en toch gaat ze erdoor. Later hoor je hier meer over.
Kees geniet en roept regelmatig kijk eens wat mooi. Joke trapt gestaag door en heeft nauwelijks oog voor al dat moois. Als we af en toe stilstaan dan pas kijkt Joke goed om zich heen. Als we na 30 km boven komen, begint het weer te regenen en besluiten in Splugen te overnachten op de camping. We kunnen slapen in een vier persoons kamer met twee stapelbedden, voor het eerst ieder eigen bed effe wennen!!!! De beklimming duurde iets minder dan drie uur of dat komt door onze conditie of dat de ondersteuning, dat vragen we ons af. Stiekem spaghetti gekookt
op de kamer en dat smaakte niet minder dan normaal. Lekker een biertje en een wijntje tijdens het feest op de camping. Daarna lekker slapen want morgen gaan we de Splugenpas beklimmen.

11 augustus Splugen naar Campo 68 km.

Vandaag is de grote dag over de Splugenpas op naar het mooie weer. Om 8 uur vertrekken we richting de top, 9 km en 750 hoogte meters en dat elk met 30 kilo op de fiets. Al snel kwamen de eerste haarspeldbochten en dat geeft snel hoogte, maar dat bleken niet de laatste. Om half tien waren we boven aan de koffie. Toen moesten we nog 40 km dalen en dat ging niet van zelf. In de eerste 20 kilometers waren er minstens 100 haarspeldbochten en deze volgde elkaar snel op, soms loodrecht naar beneden. Van 2120 meter naar 200 meter. Kees heeft al vele afdalingen gedaan maar dit was geen kattenpis. Regelmatig stoppen om te wachten op Joke, die de afdaling de hel van het Zuiden vond.Gerard appte nog dat een afdaling het cadeau van de beklimming is, maar Joke wilde het cadeau wel terug geven. Door open tunnels en soms ook donkere tunnels kwamen we. Door en langs wintersportgebieden op zich erg mooi maar daardoor zijn er van deze afdaling weinig foto's. Om 13:00 uur waren we beneden en gingen lekker lunchen. Daarna nog een aantal kilometers rustig naar beneden om uit eindelijk op de camping in Campo aan te komen. We kregen een plek aan het meer. Samen met Misha gegeten. Hij wandelde dagen hier door de bergen . Ook van hut naar hut. Leuke tocht om na het Pieterpad te gaan doen.Hij gaf nog de tip om de tamme kastanjetaart te nemen, omdat dat hier gemaakt wordt en er veel kastanjewouden hier zijn.

12 augustus Campo naar Onno 49 km
vandaag langs het Comomeer. Erg druk over fietspaden en wandelboulevards direct langs het meer.
Wel heerlijk weer in Italië . Spotgoedkoop in vergelijk met Zwitserland.Veerpont naar Bellagio. Erg druk hier langs het meer en het fietsen schiet niet op zo!
Voordeel van een tent is dat je vaak op mooie plekjes komt te staan.Weer heel wisselend hier in de Alpen. Elke drie dagen wel regen en onweer.Hoofdzakelijk in de nacht.

• 12 Augustus 2019 - 17:09

Renske:

Bam! Deze keer gelukt! Nu lezen :)

• 12 Augustus 2019 - 17:12

Renske:

Dag lieve papa en mama.
    Papa moest toch maar het verhaal schrijven:) mooi geschreven hoor pap! En trots op jullie na die spannende afdaling. Heel knap gedaan zeker omdat je het zo eng vond mama!
    Ik mis jullie wel maar jullie verhalen en het feit dat jullie samen genieten doet me goed .
    Liefs van ons.

• 12 Augustus 2019 - 17:21

Ron:

Joke en Kees, wat een pracht verhalen en schitterende foto's. Deze ervaring pakken ze jullie nooit meer af. En ja, die Siebenslaper…….Heet in Frankrijk een loire. Lieve beestjes, maar ze maken een pest herrie in je huis en je raakt ze niet meer kwijt......en dan zijn het toch krengen die je uit je nachtrust houden. Heel veel succes verder en we kijken uit naar het vervolg van de "continuing story"

• 12 Augustus 2019 - 17:28

Yvonne Boelens:

Wat een bikkels zijn jullie. Trots op je hoor Joke!! Al die afdalingen.

• 12 Augustus 2019 - 17:30

Karin:

Dapper joke ik haat tunnels . Met auto jij op de auto . Jij op de fiets . Wat ben je blond. Wordt dat de nieuwe grijs hihi. Veel plezier . En op naar de volgende verhalen.

• 12 Augustus 2019 - 17:39

Janja En Gerard:

Top Joke dat je die afdaling zo goed door kwam. Gelukkig dat jullie fiets goede remmen heeft. En Kees weet hoe hij remblokjes kan vervangen. Hopelijk begint in Italië het drogere en warmere weer. Wij genieten echt van jullie verhalen. Echt to the point geschreven, knap.

• 12 Augustus 2019 - 18:05

Gerard En Marianc:

Spannend geweest die tochten. Leuk weer om te lezen. Mooie foto's. Tot de volgende maar weer. Groetjes.

• 13 Augustus 2019 - 06:24

Anna & Mik:

Jongens, als ik over afdaling lezen! Chapeau! Groetjes.

• 13 Augustus 2019 - 07:23

Anja:

Ik kan me helemaal voorstellen hoe spannend die tunnels en afdalingen zijn. Bikkels hoor.
    En nu maar hopen dat het weer wat mooier en stabieler gaat worden. Hier, in Amersfoort, is nu weer regen en onweer. Geniet ervan samen. liefs

• 13 Augustus 2019 - 09:28

Anneke Onclin :

Lieve Kees en joke.

Weer een mooi verslag en prachtige foto's van jullie onderneming . Respect en bikkels dat jullie zo samen zo kunnen doen. Mooie prestatie en elke stop die jullie maken en weer een mooi cadeautje en mooie herinneringen aan deze prachtige belevenis. Voorzichtig en houd ons op de hoogte, ik geniet van jullie verslagen. Gr Anneke

• 13 Augustus 2019 - 13:52

Jac. Lammers:

Leuk zo'n relmuisje - dank voor de foto.
    Heerlijk verslag weer - prettig lezen hoor, met een drankje in mijn hand.
    Bewondering.

• 14 Augustus 2019 - 05:18

Delia:

Lieve Joke en Kees dat waren heftige dagen zo te lezen en weinig fietspaden zo te zien op de foto's. Hebben jullie de bergen nu gehad? Heel veel plezier verder. Liefs ons

• 18 Augustus 2019 - 12:00

Mijke :

Brrrr, ik ben blij dat die afdalingen erop zitten! Knap gedaan :-) En nu lekker genieten in Italië van het mooie weer en lekkere eten. Was leuk om even te FaceTimen samen met oma! :-) liefs

• 19 Augustus 2019 - 05:15

Willy En Ria Kuenen:

Geweldige prestaties die jullie al geleverd hebben. Leuke verslagen en prettig om te lezen. Ook schitterende foto's. Mijne zei het ook al nu lekker even genieten in Italië. Veel succes en fietsplezier gewenst.