In de Apennijnen met 36 graden - Reisverslag uit Porretta Terme, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu In de Apennijnen met 36 graden - Reisverslag uit Porretta Terme, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

In de Apennijnen met 36 graden

Door: Kees en Joke

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

20 Augustus 2019 | Italië, Porretta Terme

13 augustus Onno naar Cologno 79 km.

We gaan op weg naar Lecco het einde van het Como meer. We beginnen met twee tunnels van 2200 m en 1600 m goed te doen, maar Joke vind dit maar niets. Je wordt aan twee kanten voorbij gereden. Maar aan het einde van deze tunnels brandt er licht en kom je op een zeer fraai fietspad langs de Adda. Hier kom je uitvindingen tegen van Leonardo da Vinci. Hij is in dit gebied geboren. Onderweg kom je altijd wielrenners tegen, die zwaaien of gezellig in het Italiaans tegen je praten als je stilstaat. Ze wijzen je ook vaak de route aan, maar die volgen we meestal niet op, omdat dat dan meestal een drukke weg is.
In Brivio drinken we koffie op een terras. Joke raakt in gesprek met een Italiaan. Ze spreken wel in het Frans en dat vond hij zo leuk dat Giovanni spontaan de koffie betaalde. De lunch gekocht bij de slager, die trots zijn special gemaakt biggetje aan ons toonde. Vandaag slapen we in een luxe hotel Antico Borgo La Muratella. Campings zijn in dit gebied niet te vinden en na dagen op een matje is dat wel lekker. We konden het hotel moeilijk vinden, maar als we beter op de route kaart hadden gekeken konden we zien, dat het hotel op de route lag. Zonde van die 10 km extra. Maar ook weer wat geleerd dat de kaarten van Paul Benjamins ook goede info kan geven.

14 augustus Cologno naar Iseo 42 km.

Vandaag een korte dag om weer op de camping route te komen. Na een heerlijk ontbijt vertrokken we richting Iseo. Als je niet over een drukke weg wilt vertrekken dan maakt je een omweg van 10 km en kom je 100 meter verder uit op dezelfde weg!!!!!!. Vandaag fietsen we een route die Kees en Gerard in 2014 op weg naar Kroatië ook hebben gedaan. Alleen in Palazzolo was er iets van herkenning, omdat we daar het fietspad niet konden vinden. Maar gelukkig is Joke erbij en vindt feilloos het fietspad. Snel de camping gevonden een beetje druk, maar wel zes zwembaden. De route was vandaag glooiend en ging voornamelijk door landbouw gebieden. Het weer was prachtig, lekker fietsweer.

15 augustus Iseo naar het Gardameer 76 km.
Wederom een glooiend traject maar nu door prachtige wijnvelden. De wegen en fietspaden hebben een strada verrotta wegdek je moet soms goed uitkijken. De drukke camping in Iseo doet ons besluiten niet te overnachten in Desenzano maar een kleine camping 5 km verder. Een prachtige agriturismo camping Marbelli, waar we dan wel tussen de campers stonden en de ondergrond kiezels waren. De camping eigenaresse gaf ons een stuk kunstgras waar de tent op kon staan. Helaas vandaag maar 1 zwembad maar dat vinden wij wel oké. De boer maakt biologische appelsap voor een firma in Oostenrijk. Het was vandaag Maria ter Hemelen, dus dat betekent een zondag. S'Avonds Mexicaans gegeten aan het Gardameer en zagen nu, dat de keuze voor de kleine camping de juiste was. Het was gezellig druk aan het Gardameer.

16 augustus Gardameer naar Bagnolo SAN Vito 75 km.

We zijn nog geen uur aan het fietsen en de heuvels zijn voorbij. We gaan nu over de Povlakte naar onze volgende bestemming een agriturismoCamping in Bagnolo. We fietsen 35 km langs de Mincio, zoiets als fietsen langs het Valleikanaal. Volkomen plat de enige heuvels zijn de vluchtheuvels onderweg. We eten de lunch in de binnentuin van palace Ducale in Mantova een oude plaats met allerlei oude gebouwen en gelukkig ook een gelateria(ijsboer). Onderweg nog uitleg gegeven over de vele irrigatiekanalen, dit is een uitvinding van Leonardo da Vinci denk ik. Hij wist wel veel van water. We komen om drie uur aan bij de camping een prachtige locatie.
Weer een zwembad en een mooie buitenkeuken. De boer produceert melk voor de beroemde Grano Padano We blijven hier twee dagen om lekker uit te rusten. En de voorbereiding te treffen voor de komende dagen.

17 augustus geen km.
Wandeling naar het dorp voor het eten, want de boer heeft vakantie en kookt niet deze week.In het dorp gaat Joke de winkeltjes en de kerk bekijken en Kees zegt ik blijf bij de mannen !! De was en fietsen controleren behoor je allemaal op een rustdag te doen...

18 augustus Bagnolo naar veel verder dan Modena 95 km nieuw e bike record.
Fietsen ging super op de Po vlakte!We hebben langs de Secchia rivier gefietst.Even de stad Modena bekeken en toen toch maar besloten geen hotel te nemen maar door te fietsen naar een camping even buiten de stad(13 km verder).Een camping is leuker....dachten we. Eindelijk aangekomen en geen water meer en batterij bijna leeg stonden we voor een dicht hek! Gr Gr.We zijn over het hek geklommen om te wachten tot Dal Presidenta himself de poort zou openen!Tja hij was een dutje gaan doen! Een armoedige camping die zijn beste tijd gehad had! Hij maakte alles weer goed door te regelen dat de plaatselijke pizzakoerier 3 heerlijke pizza's kwam brengen bij de tent. En s'Avonds stinkstokjes tegen de vele muggen. En zijn belofte dat hij morgenochtend om half 8 ons door de poort zou laten en er koffie was. Nou je snapt het al want de volgende ochtend belden we hem na enige tijd uit zijn bed en ging het raampje open en Ohhh excuso!!!!

19 augustus Modena naar Zocca 65 km
Weer 13 km terug om op de route te komen. Niet handig maar zo weinig camping in dit gebied. We fietsen 30 km omhoog van 0 naar 800 hoogtemeters. Welkom in de Appenijen. Mooi heuvelachtig! Erg warm dus we fietsen van kroeg naar kroeg.In de laatste toch maar wat stroom gevraagd want weer omhoog met weinig stroom willen we niet meer.We komen op een biologische camping na een laatste klimmetje van 10%, boven op een heuvel. Heerlijk stil en mooi.Top hier met drankjes en maaltijd en gezelligheid van Petriene een oudere buurvrouw die vraagt of we willen helpen om de biologische tuin te bewateren.We maken nog een filmpje voor Renske haar verjaardag!

20 augustus Zocca naar Porretta Therme 45 km.
Gefeliciteerd Renske!
Na een stevig droog bio ontbijt vandaag lekker 30 km naar beneden. Erg warm 36 graden. We besluiten bij de koffie om naar een hotel te gaan, waar we lekker een Therme bad in kunnen. Kees ook mee het bubbelbad in, maar helaas had hij zijn telefoon nog in zijn zak ontdekte hij na een poosje bubbelen.
Kees is nu dus niet te bereiken want zijn telefoon ligt te drogen in een pak rijst. We drinken nu op het balkon een drankje op de verjaardag van Renske.We gaan elke ochtend weer met veel plezier op de fiets en genieten volop!
De route gaat niet meer via Florence, maar Via San Gimignano. Op deze route zijn meer campings. We bezoeken Florence met de trein, daarna gaan we via Sienna naar Assisi

• 20 Augustus 2019 - 21:45

Renske:

Hieperdepiep hoera!
    Liefs Rens

• 20 Augustus 2019 - 21:53

Renske:

Ja ik zal nu lezen. Maar tijdens het bellen met jullie was dit de snelste reactie die ik kon geven :)

• 20 Augustus 2019 - 22:12

Gerard:

Fijn te lezen dat het ondanks de hitte goed gaat met jullie. Wensen jullie mooie fijne etappes toe zonder stukken en nog vele lekkere gerechten onderweg. Tot het volgend verslag. Groetjes Gerard en Marian.

• 20 Augustus 2019 - 22:15

Gerard:

Fijn te lezen dat het ondanks de hitte goed gaat. Leuke foto's weer. Wensen jullie mooie en fijne etappes.
    Zonder stukken graag. Groetjes van Gerard en Marian.

• 20 Augustus 2019 - 22:35

Renske Nic En Kids:

Dag lieve papa en mama,

Hopelijk was het een lekker drankje op balkon. Proost! Fijn jullie even gesproken hebben. Ik geniet van jullie verhalen en nieuwe termen zoals steeds verotta:)

En die foto in die grote zetels in het luxe hotel maken me nog steeds aan het.lachen :)

• 20 Augustus 2019 - 22:36

Janja En Gerard:

Ik merk dat Joke steeds meer mijn plaats inneemt: nu kan ze ook al onvindbare fietspaden vinden ! Leuk te lezen dat elke dag steeds weer ander leed/lief brengt. Van slapen op grind tot een campingbaas die zich verslaapt.
    Fijn dat het weer nu zo mooi is. Toch beter dan regen, ook al wordt het misschien meer afzien. Jullie houden een prima tempo, ga zo door.

• 21 Augustus 2019 - 08:51

Paul De Kleuver:

Leuk en avontuurlijk verslag.
    Jullie maken weer een prachtige tocht.
    Wel een beetje opletten als je het bubbelbad ingaat.
    Ik wens jullie een verdere goede reis toe. Succes.

• 21 Augustus 2019 - 10:44

Jan En Anneke:

Lieve mensen wat een heerlijke verhalen steeds, dat is inspannend en ontspannend genieten deze
    afwisselende tocht.
    Jullie gaan straks super mooie plaatsjes en steden zien in cultuurwalhalla Toscane.
    Joke de ijssalons komen je tegemoet , en gelukkig smaakt het bier daar ook voor Kees.
    Goede reis en een lieve groet van Jan en Anneke

• 21 Augustus 2019 - 11:57

Tonny En Gerlof:

Broer en vriendin:
    Wat een leuk en spannend verhaal weer. Wij waren wat ongerust, omdat het al weer even geleden was, dat er weer een reisverslag kwam. Goed te lezen, dat jullie met veel plezier met deze uitdaging bezig zijn. geniet van elkaar en van het mooie weer. Wij kijken weer uit naar jullie nieuwe ervaringen.

• 21 Augustus 2019 - 12:01

Maria:

Hallo kanjers.
    Die naam is zeker van toepassing op jullie
    Super leuk de verhalen, met bijpassende foto's
    Liefs van mij
    O ja gefeliciteerd met Renske en Rens jij ook natuurlijk van harte

• 21 Augustus 2019 - 12:15

Rob:

Mooie verhalen en leuke foto's weer. Neem ff de tijd voor Siena, mijn favoriete stadje in Italië. Blijf genieten van jullie mooie trip. Groet, ook namens Karin.

• 21 Augustus 2019 - 12:44

Delia:

Lieke verhalen weer. En jullie gaan als een speer zo te lezen.
    Veel plezier. Liefs ons

• 21 Augustus 2019 - 14:11

Adrie:

Hallo Joke en Kees
    Ik ben vol bewondering voor jullie wat jullie allemaal doen.
    En wat een leuke reisverslagen. Ik lees ze op een rustig moment om er van te kunnen genieten. Nog heel veel plezier.

• 21 Augustus 2019 - 16:47

Jac. Lammers:

Heerlijk weer, dit verslag.

Niet vergeten even San Gimignano aan te doen. Het Manhattan van Toscane (met een beetje veel fantasie ...) Zonde om dat zo maar voorbij te fietsen. Prachtig plaatsje. Must do: op het centrale pleintje, bij de waterput, in de rij staan voor een ijsje bij Gelateria Dondoli. Wereldberoemd. Succes.

• 21 Augustus 2019 - 18:09

Marijke En Henk:

Hallo Joke en Kees,

Wat een heerlijke verhalen schrijven jullie. Leuk om te lezen hoor!
    Door Italië fietsen is zo mooi. Fijn dat het zo goed gaat.
    Heel veel plezier op jullie verdere reis.
    Liefs van Henk en Marijke

• 22 Augustus 2019 - 12:28

Theo:

wat een feest weer om te lezen ,maar kees je mobiel de volgende keer wel uit je broek halen . veel fiets plezier en tot de volgende story. groetjes theo xxx

• 22 Augustus 2019 - 17:21

Jan & 10eke:

hi Ruitertjes, veel plezier in het mooie Italie

• 23 Augustus 2019 - 09:52

Christine:

Zo ik ben weer bij, wat een leuke verhalen en wat doen jullie het goed, behalve dan mee met zijn mobiel
    Is hij doe de rijst weer droog?

Succes verder xxx c10 gr

• 25 Augustus 2019 - 10:53

Eva :

Wat ontzettend knap van jullie! En wat een leuke verslagen om te lezen. Heel veel succes verder!!

• 26 Augustus 2019 - 09:19

Lisanne:

Hoi Joke en Kees,

Wat leuk om zo op de hoogte te blijven. Jullie gaan als een speer!
    Geniet nog lekker!

Ik ben inmiddels ons klasje aan het inrichten Joke. Ik zal de kinderen af en toe wel een foto op het digibord laten zien van jullie bijzondere reis ;-)

Liefs,
    Lisanne