Na een zeer mooie reis over de Waddeneilanden weer - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Na een zeer mooie reis over de Waddeneilanden weer - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Na een zeer mooie reis over de Waddeneilanden weer

Door: Kees en Joke

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

28 Juni 2024 | Nederland, Hoogland

22 juni Terschelling naar Blije.

Vandaag zo'n 60 km gefietst.Gisteren arriveerden we om 19 uur op ons overnachtingsadres in Midsland. Vanmorgen mochten we om 8.30, zodra we pianospel hoorden, naar beneden naar het ontbijt. Na een gezellig en smakelijk ontbijt op de fiets voor een rondje Terschelling. Mooi zonnig weer met een fris windje. Eerst langs de Waddenzee, daarna door de duinen en het bos, prachtig afwisselend over mooie schelpenpaden. Bij het Heartbreak hotel, een strandtent, lekker koffie gedronken. Verder door de duinen waar af en toe de wateroverlast te zien was. Door Terschelling West weer terug naar Midsland, waar we onze bagage ophaalden. Naar de haven waar we lekker vis aten. Om 15.30 vertrok de boot naar Harlingen ,aankomst 17.30. Nog 45 km naar Blije waar we om 19.30 aankwamen. Na een biertje de tent opgezet. Kees kookte vlug een maaltijd, daarna douchen en nu voetbal kijken op de tablet van Kees. Vandaag 100 km gefietst.

23 juni Terschelling naar Ameland

Vanmorgen vertrokken we om 8.45 van de camping. Het was ongeveer een half uur fietsen naar de boot bij Holwerd. Na 50 minuten varen arriveerden we op Ameland. We besloten eerst oostwaarts te fietsen naar het Oerd, het bijna einde van het eiland. Mooie maar wat smalle schelpenpaden door de duinen heen en terug langs de Waddenkant. Daarna een camping gezocht en gevonden en geluncht. In de middag nog een tocht westwaarts door de duinen tot bij de vuurtoren en terug via Hollum (mooi authentiek) en de waddenkant, maar nu vlak langs de zee. Een flink deel van de Waddenzee was droog gevallen en vele vogels waren bezig hun eten te zoeken. Aan het eind van de middag terug op de camping om te douchen. Voor het avondeten besloten we om pizza te nemen, te bestellen in de campingwinkel. Vanavond nog naar Nes om voetbal te kijken samen met de vele Duitsers die hun team aanmoedigen

24 juni Ameland naar Schiermonnikoog.

Vanmorgen vertrokken we van Ameland. Van Holwerd fietsten we naar Lauwersoog. Lekker met de wind in de rug, daardoor konden we de boot om 12.30 uur nemen ipv de geboekte boot van 15.30. Daardoor snel op Schiermonnikoog. Eerst de tent opgezet en in het dorp geluncht. Daarna een deel van de route op dit eiland gefietst. Heel mooi door de kwelders en de duinen. Een biertje gedronken in een strandtent die op 200m van het strand in de duinen gevestigd was. Bij de Spar het avondeten ingekocht, waarna Kees een heerlijk maal kookte met een bijzonder toetje. Schiermonnikoog is een mooi eiland, praktisch zonder auto's, een leuk dorp met hier en daar nog heel oude huisjes. Mede dankzij het weer genieten we volop van deze bijzondere tocht. Avonds in het restaurant onder het genot van een biertje voetbal gekeken.

25 juni Schiermonnikoog naar Leeuwarden.

Vandaag hebben we eerst nog een tour gemaakt over een ander deel van Schiermonnikoog. Daarna naar de boot. Opnieuw eerder dan gepland. Vanaf Lauwersoog daarna via Dokkum richting Leeuwarden. Lekker met een stevige wind in de rug. Vlak bij Leeuwarden vonden we de camping De kleine wielen. Na een [e-1f37a] de tent opgezet en gedoucht. Vlug naar de kantine om te eten en voetbal te kijken. Morgen gaan we richting Urk voor de laatste camping van deze vakantie

26 juni Leeuwarden naar Urk.

Vandaag fietsten we 82 km, in totaal gleden er 781 kilometer onder onze wielen door. Vanmorgen vertrokken we goedgemutst van de camping. Eerst dwars door Leeuwarden naar het zuiden. Vooral over fietspaden langs rustige wegen gingen we richting Joure, waar de koffie precies op tijd kwam want de vele restaurants op onze route bleven dicht voor ons. Van de vele meren in Friesland zagen we alleen het Sneekermeer, daarna via Lemmer door de Noordoostpolder naar de camping bij Urk. De wind was ons nog steeds goed gezind. Om half drie kwamen we aan na 79 km. Het was warm...[e-1f60e]

Gistermiddag nog even Urk verkend en gelijk een nieuwe haring geproefd, althans Gerard. In het begin van de avond kookte Kees nog een heerlijke en gezonde maaltijd. Rond 20 uur kregen we op ons campingveld nog gezelschap van 2 oudere dames, ook met elektrische fietsen. We deelden onze stroompaal met hen om de fietsaccu's op te laden.

27 juni Urk naar huis.

Vanmorgen weer vroeg op. Kees bakte traditiegetrouw tosti's voor het ontbijt. Na het inpakken nog even de picknicktafel bij de dames afgeleverd. Daarna op weg. Eerst langs de dijk en over de brug over het Ketelmeer. Daarna de Flevopolder in. Over de rechte wegen naar Swifterbant. Hier wat lekkers en wat gezonde drank ingekocht, want voorlopig zouden we geen gelegenheid tegenkomen. Verder door het mooie maar ook saaie Flevoland. Voor het eerst deze vakantie hadden we de stevige wind vol tegen. Om 12.15 arriveerden we in Zeewolde. Hier koffie gedronken en geluncht. Daarna het laatste uurtje tot Vathorst, waar Gerard woont. Hier wachtte Janja ons op, dronken we een koude jetses en bespraken we de vakantie avonturen. Daarna vertrok Kees naar Hoogland.

• 28 Juni 2024 - 08:07

Anneke Onclin :

Fijn dat jullie van het mooie Friesland en de wadden hebben genoten.. helaas jammer dat we elkaar niet konden zien..waren we nog even door het mooie leeuwarden gelopen.. wie weet komt het er nog eens van. Nu weer veilig thuis en nagenieten van weer een mooi avontuur en vakantie.[e-1f64b]‍[e-2640]️

• 28 Juni 2024 - 08:19

Henk & Delia:

Een mooie en gezellige fietstocht in ons eigen noord Nederland. Ook nu een mooie tijd in midden Nederland. Thanks voor de briefing.

• 28 Juni 2024 - 10:44

Gerard En Marian Van Eeden :

[e-1f600]genoten van jullie reisverslag en foto's. Jullie zijn ook nog op ons favoriete eiland Schiermonnikoog geweest. Wij gaan daar al jaren 2 maal per jaar heen in juni en september.

• 28 Juni 2024 - 14:44

George :

Heb genoten van jullie fietsavontuur op onze eilandenreeks met weer mooie verhalen en heel wat kilometertjes in de benen. [e-1f44c]

• 28 Juni 2024 - 14:56

Joke:

• Welkom weer thuis lieve mannen. Ik hoorde dat deze tocht wel in jullie top 5 staat. Mooi landschap,mooi weer,gezellige kroegjes om voetbal te kijken en eiland hoppen is gewoon heel afwisselend en leuk. En ik vind dat jullie dit als vrienden ook altijd geweldig samen doen. Nooit een onvertogen woord tegen of over elkaar en dat al 17 jaar. Liefs Joke