Lekker zonnen in Royan - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Lekker zonnen in Royan - Reisverslag uit Royan, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Lekker zonnen in Royan

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

17 Augustus 2010 | Frankrijk, Royan

8 aug Rustdag in Parijs vervolg

Deze dag hebben we rustig de ons welbekende plekken bezocht, zoals Notre Dame, De Hallen, centre Pompidou, Yfeltoren, Trocadero, Arc de Triomph, Sacre Cœur, Monmartre, Place du Tetre, eten bij het Gare du Nord en met de trein weer terug . Bij aankomst om 8.20 bleek de laatste bus al vertrokken. Bellen naar het aangegeven nummer van de taxi leverde alleen een bandje op. Dus ongeveer een uurtje lopen. Gelukkig wisten we niet precies de weg. Aan iemand die in een restaurant zat bij het open raam vroegen we de weg. Van verbazing viel hij bijna van zijn stoel toen hij hoorde dat wij wilden lopen. Spontaan bood hij ons aan te brengen met zijn auto en even later zaten wij heerlijk naast een kinderzitje op de achterbank. Voor we het wisten stonden we voor ons hotel. Van enige vergoeding of een drankje wilde hij niets weten. Voor de schrik dronken wij nog een jetze, met dank aan St. Jacob.

9 aug Souilly naar Ollainville 73 km

Vertrek om 8:45 uit het fasthotel. Het lijkt wel of we de gehele dag door Parijs fietsen, 22 km langs kanalen Parijs in en daarna nog 22 km door het centrum. Nog even een stempel halen in de Notre Dame en koffie drinken op Centre Pompidou. Fietsen door het centrum van parijs is vele malen makkelijker dan fietsen door een kleine stad. Het lijkt alleen maar rechtdoor tegaan. Bij het begin van een 16 km langfietspad de lunch genoten en daarna verder Parijs uit. Onder dit fietspad ligt de TGV lijn richting Bordeaux. De laatste 5 km nog door een aantal kleine dorpen en op zoek naar de camping die nergens stond aangegeven. Na een half uurtje zoeken en goed op de kaart kijken vinden we plots de camping. Biertje, tent opzetten, rusten en nog eten en weer slapen voor de volgende dag.

10 aug Ollainville naar Toury 68 km.

Vanmorgen als ontbijt gebakken eieren met ham. Heerlijk, maar wel lastig bij de afwas.
Na enig zoeken vonden we de route weer terug. Gelijk een forde klim. Deze ochtend redden we door een mooi landschap van velden, bos en mooie huizen afgewisseld door boerderijen met grof stenen muren. Alleen was er niemand op straat en de meeste rolluiken waren neer. Een deel van de route ging door bos met opnieuw veel klimmetjes maar ook onduidelijk beschreven: dus extra kilometres.Na de lunch in Mereville beklommen we een hoogvlakte waar we volop in de wind fietsten. Vrijwel geen bomen en vooral graanvelden, bieten en uien. Daardoor was het best zwaar en we waren blij Toury te bereiken. Op de camping Municipal staat ook nog een echtpaar uit Kattenbroek die ook op weg zijn naar Santiago. Alleen doen zij er drie maanden over. Later kwam ook Jaap nog aan, ook al op weg naar S..
Met het eten sloofde Kees zich weer geweldig uit: Ratatouille, gebakken aardappelen, dindefilet en appelmoes. Daarna regende het de hele nacht.

11 aug Toury naar Beaugengy 82 km.
Bij het inpakken regende het iets minder en na de koffie en een ontbijt bij de kerk gaan we in volle regenkleding op weg naar de hoogvlakte met stevige tegenwind en de regen vol in het gezicht. Na 16 km de eerste koffie in Artenay en ook Jaap kwam binnen. Gerard zei dat er plasjes water onder de tafel lagen toen we weg gingen. Even zoeken naar de juiste weg en op zoek naar het bos. Na twee dagen hoogvlaktes was dat aangenaam en heerlijk uit de wind er was alleen nog die regen.Vlak voor Orleans kwamen op een fiets voetpad van een meter breed 50 cm voor zowel de fiets als de voetganger en palen precies in het midden.
Even de bril poetsen en plots stond er een paal in de weg, keihard er tegen geknald.
Dit was natuurlijk Kees. Gevolg was remmen defect, voorwiel krom en voordrager verbogen.
Via de VVV een fietsenmaker gezocht en gevonden. Bij Declaton was de fiets binnen een half uur weer rijklaar en gingen op weg naar de kerk voor het halen van een tampon. Nog gezellig gekletst met het echtpaar uit Kattenbroek en weer op weg richting Loire. Mooie route langs kastelen en landerijen. We besloten na rijp beraad en camping te nemen in Beaugengy.
Bij aankomst was het inmiddels heerlijk weer. Heerlijk een eenvoudige camping municipal met bier. In het dorp savonds lekker gegeten.

12 aug Beaugency naar Vouvray 95 km.
Om 8 uur klaar met inpakken. Tent droog. Op de camping bij het restaurant gegeten: ieder 1 croissant, een half stokbrood met ham en 2 koppen koffie. We besluiten niet de in het boekje beschreven route te volgen maar de Loireroute. Via bordjes ging dat aanvankelijk heel goed. Een mooie route langs de Loire tussen de langs de oever groeiende bomen. Langs een kerncentrale die enorme wolken stoom de lucht injoeg. Vlot waren we in Blois. Langs de St.Nicolas kerk, niemand voor een tampon, Langs het voormalig paleis, heerlijke koffie, naar de cathedral, niemand voor een tampon. Toen weer naar de Loire. Met het volgen van de route ging het toen wel een paar keer mis. Soms een slechte onverharde weg, soms waren de bordjes onvindbaar. We waren van plan om in Vernon sur Brenne te overnachten, maar er bleek geen camping meer te zijn. Dan maar 7 km door naar Vouvray. Ook hier was het flink zoeken maar na een stuk over de drukke N152 toch de camping gevonden. Heel mooi en rustig gelegen. Ook hier weer heerlijk genoten van een creatie van Kees: linzen met ui, tomaat, paprika, worstjes en jochurt toe.

13 aug Vouvray naar Marcilly 65 km.

Er zou een bakker komen op de camping, maar we waren gretig die dag, dus maar in het dorp eten. Negen uur richting de wijnvelden van de Loire. De wegen gingen op en af en om tien uur bereikten we Tours. Eerst de stempels halen en dan pas koffie drinken op het plegrimsplein Place Plumereau. Daarna de lunch gekocht volgens Gerard in een duister supermarkje. Om 11 uur Tours weer klimmend uit en later klimmend en dalend door dorpje waardoor bijna altijd een riviertje stroomt. In het dorp Sorigny de lunch genoten bij de bibliotheek en ook appels die spontaan van de boom afvielen.
Met niet veel wind zien de hoogvlaktes er anders uit dan voor Parijs. Veel akkers met bomen en af en toe een huis of boerderij. Om 15:00 uur op de camping in Marcilly voor het eerst stond de camping goed aangegeven. Een eenvoudige camping maar wel veel rust. En weer een lekkere Letze gedronken en daarna soep van linzen met knoflookworst en brood.

14 Aug Marcilly naar Vivonne 93 km.
Na een zeer rustige nacht vertrokken we om 8 uur. Na 500 m was onze eerste stop bij de plaatselijke Tabac/bar/epicery voor het ontbijt met koffie. Daarna lekker over rustige wegen door een mooi heuvelachtig landschap met velden en bossen en mooie huizen door het dal van de Vienne. De eerste grotere stad was Chatellerault. Naar de St.Jacobskerk over een weg bezaaid met schelpen. Het tampon kregen we in een kantoortje naast de kerk. Na de koffie verruilden we de Vienne voor de Clair. Langs de ruines van Vieux Poitiers, gevolgd door een klim van 8 procent. Langs Futuroscope naar Poitiers. Eerst wat druk, maar toen over rustige wegen naar het centrum. Over de pont Joubert het oude centrum in. Naar de St.Radegonde, naar de St.Pierre en toen tegen het verkeer in door een heel smal stijgend straatje naar de Notre Dame. Wel veel toeristen maar in geen enkele kerk was een tampon te krijgen. Volgens Kees moest er wel wat zijn dus nog eens kijken. Op een sticker stond dat we in een boekhandel moisten zijn een straat verderop. En inderdaad, daar kregen we onze tampons. Na de koffie Poiters weer uit. Na enkele 8 procent klimmetjes begon het enorm te regenen. Gelukkig was ere en doe het zelf autowasserette waar we in de box konden schuilen. Daarna door een mooi smal dal verder. De klimmetjes zouden achter ons liggen volgens Kees. Maar helaas bleek dat niet helemaal juist. Eindelijk was daar Vivonne. Op de gemeentecamping warden we door de beheerder ontvangen met lemonade en een welkomsgroet in het Nederlands van Alo Alo. Vlak voor de camping vlogen de TGV s heen en weer. Kees was helemaal blij. Onder een afdak kookte Kees een heerlijk maal: spaghetti met saus, witte ui, prei en salade met augurken, tomaat enz. Jochurt toe. Die avond in een bar met live muziek nog een paar Jetzes gedronken. Die nacht opnieuw veel regen.
De rustdag die we hadden gepland verschoven naar dinsdag; Jasper en Eric komen dan langs in Royan.

Prosto Tak Gerard en Kees

• 17 Augustus 2010 - 10:10

Mijke:

Woehoeeeeee eerste reactie!!

En nou even jullie berichtje eerst lezen ;)

• 17 Augustus 2010 - 10:19

Mijke:

Hoi pap en gerard!!

Wat een leuk verhaal weer! En fijn voor ons dat we ook weten wat jullie allemaal eten ;) jullie zorgen in ieder geval goed voor jezelf!

Heel veel succes nog! En veel plezier bij jasper en eric! Ga zo door!

Liefs

• 17 Augustus 2010 - 11:08

Andre Snijder:

De foto's zien er goed uit
    Jullie tijdsplanning komt die wel uit?
    Nog een goeie reis verder

• 17 Augustus 2010 - 12:10

Herre En Jellie:

Beste kees en Gerard

Wat al weer een avontuur, met valpartij en kapotte bril, een plensbui, maar gelukkig gaat het heel voortvarend en zo hoort dat ook.
    Maar hopen dat het weer beter wordt, smaken de jetses ook beter.
    En hoe gaat het met de missie het doel, bidden jullie wel genoeg of bewaren jullie dat voor C
    In ieder geval ga lekker zonder ongemakken door en geniet van je eigen prestatie.

groet van Herre en Jellie

• 17 Augustus 2010 - 13:18

Ciel&Anjo:

Tjongejonge, wat een geweldig avontuur weer. Heerlijk dat wij op (steeds meer) afstand mee mogen leven. Heel goede reis verder. Houdoe!
    Groetjes van C&A

• 17 Augustus 2010 - 17:26

Joke:

Hoi die Gerard en Kees.. Net gehoord dat Eric en Jasper zich uitstekend vermaken met surfles geven aan jullie alleen Kees moet erruug voorzichtig doen van Gerard. Nou ik snap je wel hoor Gerard na twee ongelukjes heb ik ook tegen Kees gezegd en nu is het klaar.. Hopelijk echt meer zon voor jullie en dat de omgeving ook nog veel mooier gaat worden maar dat zal wel straks in de bergen.Als ik het zo lees is er toch wel veel wind en regen. Maar ach daar kunnen stoere mannen tegen...nu wil ik ook een smile neerzetten maar ik weet niet hoe dat moet

Liefs Joke

• 17 Augustus 2010 - 19:19

Jan En Anneke:

Kees en Gerard leuk om jullie te volgen vanuit Istrie veel fiets plezier toegewenst

Succes en tot later

Jan en Anneke

• 17 Augustus 2010 - 19:20

Leo:

Hoi Gerard en Kees,

Wetende dat jullie nog geen kwart schrijven van alles wat er op een dag gebeurt, dan nog is het veel!!
    Wederom een reis met verrassingen, dus leuk, dus spannend, dus uitdagend, dus echt Gerard en Kees.
    Nogmaals blijf genieten en ik zie met plezier de nieuwe verslagen tegemoet, maar Kees,wel opletten bij de paaltjes. Dat leerde je toch al in het eerste jaar van de 4daagse.(lang geleden)
    Bij twijfel laat je Gerard voorop fietsen.
    Gr
    Leo

• 18 Augustus 2010 - 07:23

Nico:

G&K ik hoop dat jullie in aparte tenten slapen met al die linzen uien prei enz. Jullie reizen wel snel maar kijkuit voor hindernissen. Kees de foto van HOTEL COLUMBUS in Antwerpen riep weer heel wat leuke herinneringen op de goede DN1 tijd.

Gr,
    Nico

• 18 Augustus 2010 - 15:33

Marjolijn En Ivor:

Hallo lieverds!! We hebben weer genoten van jullie belevenissen en er hartelijk om gelachen. Ook geschrokken door het avontuur van de paaltjes... tja, je moet er wat voor over hebben! Hebben jullie al stenen ingeladen om in Compostella af te gooien? We volgen de verhalen op de voet!! Heel veel liefs van ons. Pas goed op elkaar en veel plezier met jullie bezoek.

• 18 Augustus 2010 - 16:52

Rob En Karin:

He Kees ik dacht dat jij alleen met skieen een kamikazen piloot was.Maar op de fiets kan je er ook wat van.Nou gerard let maar goed op hem want jullie moeten wel heelhuids terug komen. Leuk om jullie avonturen te lezen.Wij nemen er zaterdag met zijn allen wel een of twee op jullie gezondheid goede reis verder.