Lekker rusten in Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Lekker rusten in Parijs - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Lekker rusten in Parijs

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

08 Augustus 2010 | Frankrijk, Parijs

1 aug Hoogland - Waspik 85 km
Om kwart voor tien vertrokken we uitgezwaaid door Joke, Janja, Renske, Nicolas, Daniel, Karin en Anja. De achterband van Gerard was wel wat zacht, maar de oplossing was nabij. Na 2 km op de Meridiaan kwam Gerard er achter dat zijn regenkleding nog thuis lag. Een telefoontje zorgde ervoor dat Daniel ons op de Leusderweg inhaalde en de regenkleding afleverde.Volgens Kees zou in Driebergen de koffie klaar staan en inderdaad, bij Ria dronken we koffie met gebak. Per slot van rekening lag de Sterkenburgerlaan precies aan de route. Na Driebergen begon het dus echt.Over de Lekdijk via het veer bij Schalkwijk naar Culemborg.Na drie en een halve km kwamen we bij de A 2 . Hier was het een en ander aan de weg vertimmerd, dus was het niet eenvoudig op de goede weg te blijven. Na wat gokwerk bleken we op de goede weg te zijn. Dus zaten we even later naast de Linge lekker te lunchen. De stoeltjes van Kees kwamen goed van pas. En weer door richting de Waal. Met het veer Brakel - Herwijnen naar de overkant. Door het platte polderland met lange smalle rechte wegen en wat wind. Even een gesprekje met een jongen die met de fiets uit Lyon kwam en dank zij ons nog snel zijn tent mocht opzetten in de tuin van een nieuwsgierige passant. Dan het veer Dussen - Sprang Capelle. Toen was het nog maar 5,2 km tot Waspik. Langs ons overnachtingsadres gereden naar een gele parasol. Daar een heerlijke
Jetze gedronken en toen weer terug. Het bleek dat we in een prachtig vakantiehuis achter het woonhuis mochten verblijven. Met onze gastvrouw Wilma nog een paar heerlijke jetzes gedronken en lekker gekletst. Daarna was het tijd voor de eerste creatie van onze vakantiekok:een zeer hete bami.

2 aug Waspik - Antwerpen 87 km

Na een overheerlijk ontbijt van Wilma incluis een heerlijk lunch voor onderweg gingen we richting Breda. Dit ging zonder kaart en we dachten waarom dan al die routeboekjes mee.In Breda de eerste stempel in de kerk gehaald vanaf nu is dat Gerard zijn taak.Via een leuke route langs de Mark en Kanalen bereikten we Antwerpen.Onze eerste bui regen hadden wij dan al achter de rug.Eerst een stempel halen in de St Jacobs Kerk en omdat het zijn jubeljaar was ook nog een cadeau van Hem.Via Hotel Columbus en de oude winkel van Ria rustten we uit onder het genot van een Belgische jetze op de Grote markt.
Tijdens dit raakten we in gesprek met een Antwerpenaar, die zei dat hij al 53 jaar in gesprek was met zijn vrouw en ook wilde dat we bij het gooien van de steen ook een beeje aan hem moesten denken.Op weg naar het slaapadres dit ging via de voetgangerstunnel St Anna een tunnel speciaal voor lichte fietsen maar niet voor onze zwaar bepakte fietsen.
Via vier grote roltrappen bereikten we de overkant en gingen op zoek naar huize Tatjana. Na een douche gingen we wat eten in de binnenstad lekker patat met stoofvlees voor Kees en Majo voor Gerard.Op de terugweg nog snel een broodje Hadi en daarna lekker slapen.

3 aug. Antwerpen - Gavers 86 km
Om half acht opgestaan en na een lekker ontbijt en een eerste reparatie aan de fiets van Gerard weer op weg. Langs de Schelde richting Burcht (Zwijndrecht). Al snel ligt de stad achter ons. Via kleine buitenweggetjes fietsen we door Bazel en na Rupelmonde weer langs de Schelde. Bij Tense de brug over en langs de andere oever verder tot de pont bij Driegoten. Deze pont gaat op het hele en halve uur en dus mochten we 25 minuten wachten. Daarna door kleine dorpjes en opnieuw over een dijk langs de Schelde. Vlak voor Dendermonde bereikten we de rivier de Dender. In het mooie centrum gaat Kees op zoek naar een nieuw geheugenkaartje voor zijn fototoestel. Na enkele bezoeken niets gevonden.Na Dendermonde blijven we de Dender volgen over het jaagpad. Voor we er erg in hebben fietsen we Aalst binnen. Opnieuw gaat Kees op zoek en gelukkig in de tweede winkel geslaagd. Dat scheelt een hoop gemopper en Kees kan weer fotograferen.De kerk blijkt leeg te zijn, dus geen stempel. Na Aalst opnieuw over het jaagpad. Bij Ninove het avondeten gekocht en een versterkinkje.Verder maar weer jagen langs de Dender en oppassen voor de vele fietsers en vissers. Bij Gavers (5 km voor Geraardsbergen) naar de camping. Er zijn zoveel donkere wolken dat we een trekkershut nemen. Als we binnen zijn valt de regen, later knapt het weer op en wordt het helder. 's-Avonds nog naar Geraardsbergen gefietst en de beroemde Muur beklommen. Nat van de inspanning maar zeer tevreden fietsen we terug. Kees kookkunst bracht dit keer salade, spagetti met tomaten, paprika, courgette en daarbij nog augurkjes en een lekker biertje voort.

4 aug Gavers - Rumegies 77 km

Met de Muur nog in de benen gaan we via Wallonie naar Frankrijk. Heuvels, heuvels veel regen en nog een stevige tegen wind bereiken we Tournai(Doornik) waar ik vaak verkeerd de A1 af kwam, als we uit Frankrijk kwamen met de auto.In Tournai wat gegeten in een brasserie en op het grote plein nog een lekker broodje kroket. Helaas geen stempel in de St Jacobskerk.De regen was nu gestopt en een vriendelijk zon vergezelde ons verder die middag. Dan maar op weg naar Semeon de route van deze dag is van herkenning geen winkels als ze er zijn zijn ze ferme net zoals vorig jaar richting Zuid Frankrijk.Uit eindelijk komen we op een camping in Rumegies, waar we kunnen slapen in een boerenschuur, gelukkig wel een kleine winkel waar we ons avond eten kopen. Via de kroeg naar onze camping. Savonds en in de nacht veel regen op de camping Le Petit Clos. Vandaag bestonden de wegen voornamelijk uit beton soms mooi maar af en toe slecht.

5 aug Rumegies Honnecout sur Escaut 73 km.
De camping in Honnecourt kozen we, omdat de volgende camping te ver was en omdat er volgens het routeboekje een snackbar is met befaamde kip.
Vanmorgen was de hemel helder en blauw, maar al gauw kwamen er wolken. We fietsen op een halve krentenbol en wat crackers omdat de bakker op vakantie is. Na een uurtje lekker ontbeten in Marchiennes. Verder door het golvende land met lange hellingen en veel graanvelden en mooie vergezichten.'s-Middags vroeg komen we in Cambrai. Je fietst door enkele straten, een boulevard en opeens sta je op een groot plein. Daar een ijsje gegeten, in de basiliek een stempel (tampon weten we nu)gehaald, weer enkele steeds smaller wordende straten door en opeens fiets je weer op het platte- (nou ja platte?)land. Veel hellingen met hier en daar als een wachter een watertoren en dan weer de Schelde maar dan als een smal stroompje.Wel ernaast een breed kanaal.
In Honnecourt naar de camping achter de kerk. Helaas sluit net de biertent, maar de campingeigenaresse haalt toch nog een jetze voor ons.Vlug de tent opgezet en hopen op een droge avond. Dat blijkt ook het geval. Op ons veldje staan nog een ouder echtpaar die heel Frankrijk doorgefietst zijn en een zeer eigengereide Hollander die de Schelde nafietst.
Die avond heerlijke kip met patat gegeten weggespoeld met een ... Ook nog Kees' wormenspel gespeeld (2 - 1 voor Kees).

6 aug Honnecourt sur Escaut - Ourscamps 86 km

Geen brood maar knackers als ontbijt omdat hier ook de bakker op vakantie is gaan we op weg. Wijsneus geeft nog enkele tips ne adviezen die we natuurlijk niet opvolgen.
De eerste stop is de bron van de Schelde(Escaut) deze bevindt zich midden in een weiland en stelt niets voor een beetje water uit betonnen bak, maar later een watertje van 300 meter breed.Lekker weer en een beetje tegenwind fietsen we vrolijk verder door het prachtige heuvellandschap Aan gekomen in St Quentin gaat Gerard geduldig zoals hij is op zoek naar een tampon in de plaatselijke kerk. 10 minuten later heeft hij de begeerde stempels op onze kaart. Via de franse kanalen gaan we richting Noyon. Daar lunchen we de gekochte worsten, dit smaakt beter dan brood met banaan, wat de meeste fietsers eten tijdens hun lange fietstochten.We gaan de laatste kilometers maken door het heuvellandschap en gaan op zoek na een camping die volgens het boekje bier verkocht. Helaas was deze camping complet en de basin stuurde ons weer weg. Gelukkig vonden we bij de Abdij van Ourscamps een plek op een grasveld achter de muur. Daar was ook een grote partytent die we die nacht gebruikten als slaapplaats.
Het avondeten was die dag gebakken aardappelen, salade en een lekker biefstuk en yogurt toe.

7 aug. Ourscamp Souilly (bij Parijs)
102 km.
Bij de frere hotelier een vrijwillige bijdrage gestort in de brievenbus.
Lekker vroeg weg onder een bewolkte hemel.Eerst nog langs een kanaal en velden maar al snel door bos.Daarna opnieuw langs de rivier Aisne. Daarna kwamen we in Compiegne. Omdat het ontbijt weer knackebrod was eerst de boulangerie bezocht. Op de stoep een lekkere croissant gegeten en op een terras vlakbij een heerlijke dubbele espresso. Een oude man kwam langs, keek naar onze fietsen en vroeg aan de ober of die aan ons wilde vragen waar we naar toe gingen. Ohhh, St Jacques de compostel???!!!Plus nog wat onverstaanbare zinnen. Na de lunch ook al ingekocht te hebben op de place hotel de ville snel de stad uit en het grote bos (foret de Compiegne) in.Over mooie smalle asfaltwegen was het heerlijk fietsen van het ene carrefour naar het andere.Ook de zon kwam goed door. Bij Nery geluncht en toen weer door de velden en de heuvels. Opeens ook heel veel tegen wind.En klimmetjes tot 9%, wie rekent daar nu op?
Op een van de klims kwamen we een nederlands gezin (pa, ma zoon en dochter) tegen op weg naar Parijs.
Daarna door Vemans met opnieuw een steile klim. Gerard voorop en Kees er achter aan. Opeens bleek Kees verdwenen. Hij bleek aangereden te zijn door een achteruitrijdende auto. Gelukkig geen schade maar wel een pijnlijke arm van het remmen.Na wat routeonduidelijkheden arriveerden we in Thieux. Hier zou een hotel zijn maar alles bleek gesloten. Kees bellen maar geen gehoor. Gebeld naar een hotel in Souilly: kamers genoeg.Toen was opeens de hotellier ook wakker, maar we fietsten toch maar door. Wel weer 10 km verder en onder dreigende wolken. Het hotel was snel gevonden, nadat we ons leven waagten om over een brug te gaan met losliggende planken (wel volgens de route).De kamer bleek piepklein met 2 bedden en een minibadkamertje. 's- Avonds op zoek naar een winkel. Een half uur verder de Carrefour gevonden. Snel wat inkopen gedaan terwijl buiten de regen neerkletterde. Ook het nederlandse gezin weer gesproken. Na een lekkere jetze weer op weg via een volgens Kees kortere weg.Enfin, na enige tijd toch terug in het hotel. Lekker gegeten met salade, schapenstoofvlees met aardappelen en wortel en kaas toe.
Morgen gelukkig rustdag en Parijs in.

8 aug Rustdag Parijs.

Na het ontbijt en de was gaan we richting Parijs. Eerst met de bus en daarna de trein. We gaan de stad verkennen op een zeer rustige wijze niet al teveel. Nu zitten we in een Internetcafe ons verhaal te schrijven en gaan terwijl de zon is gaan schijnen verder met het verkennen van Parijs.
Helaas kunnen we geen foto's laten zien, omdat dat hier niet kan.

Prosto Tak van Gerard en Kees op weg naar Santiago de Compostela

• 08 Augustus 2010 - 13:48

Janja:

Hallo Gerard en Kees. Wat een kanjers zijn jullie ! Zo leuk om jullie reisverslagen te lezen. Wanneer ik jullie verhalen zo lees, lijkt het net alsof ik zelf op de fiets zit... Maar dat gaat morgen gebeuren. 5 dagen rondtrekken door Nederland met z'n 4tjes. Doen jullie voorzichtig aan, en ik kijk weer uit naar het volgende reisverslag! Kusjes van Janja en Daniel.

• 08 Augustus 2010 - 17:16

Coby Vermeulen:

Hoi Luitjes,zojuist het hele verslag gelezen het klinkt heel goed en iedere dag weer spannend jullie maken dat wel,thuis gekomen hoef je weinig meer te vertellen alles al bekend
    geniet nog verder,en sukses Ma.

• 08 Augustus 2010 - 17:42

Joke:

Hoi mannen heerlijk een rustdag in Parijs. Dat hebben we nog nooit meegemaakt dat je op een camping wordt weggestuurd... Ze maken toch altijd wel een plekje voor fietsers.Dit is geen ster voor die camping.Over dat aanrijden had je niets gemeld aan het thuisfront Kees... ik bel je zo nog even hoor. Ik vind dat jullie wel veel kilometers maken op een dag. Goed hoor.Nou succes mannen ga zo door!!!!! Liefs Joke

• 08 Augustus 2010 - 19:19

Marius & Rina:

Dag Gerard & Kees,
    We hadden jullie graag uitgezwaaid. Als ik de "spannende" verhalen lees, krijg ik weer zin...
    Niet fraai dat Gerard écht zijn regenkleding was vergeten. Geniet van jullie tocht en pas goed op elkaar. We gaan het volgen.
    Succes en groeten.

• 08 Augustus 2010 - 20:00

Leo:

Nou mannen,dit was een ontspannen eerste week voor de doorgewinterde fietsers. Nu de tweede week in aantocht en dan beginnen de heuvels!! Dus dat wordt mooi fietsen. Blijf genieten en eet vooral smakelijk van het "Kees" voedsel gr
    Leo

• 09 Augustus 2010 - 07:26

Tonny:

Nou jullie maken weer heel watmee hoop voor jullie dat het weer gauw beter gaat worden en isschien wat minder wind nog bedanktvoor je sms iets te vroeg maar beter dan te laat. ben gisteren met gerlof wezen golfen wat is dat leuk zeg maar wel vermoeiend. goeie reis verder en groeten ook vn gerlof

• 09 Augustus 2010 - 14:00

Mar & Ivor:

Hallo mannen!! Wat een bikkels zijn jullie en wat gaan jullie hard, niet normaal!! Krijg er ook helemaal zin in als ik jullie verhalen lees, leuk hoor! En wat zijn die stempels toch in de kerken? Heb echt geen idee... Nou lieve mannen, lekker genieten en weer doortrappen!
    Dikke kus van Mar & Ivor

• 09 Augustus 2010 - 18:58

Mijke:

Heej papa en gerard!

Phoe jullie maken wel weer veel mee zo! Een aanrijding en over een gammele brug fietsen... Doen jullie wel voorzichtig?! =p

Heel veel plezier nog! =)

Liefs

p.s. Mama en ik vieren hier nog lekker samen de vakantie, vandaag hebben we getennist, zijn we naar de stad geweest en hebben we lekker samen gegeten =) Tot gauw!!

• 09 Augustus 2010 - 19:23

Renske:

Hoi papa en Gerard,

Wat een spannende verhalen. Ik wil jullie wel heelhuids terug hoor, dus geen aanrijdingen meer of gammele bruggetjes..

Parijs is al behaald, ook al een beste mijlpaal toch :) Ik doe het jullie in ieder geval niet na...

Heel veel plezier en succes nog even en tot over een aantal weken..!

x Rens

• 10 Augustus 2010 - 13:55

Gerlof:

hoi Kees en Gerard.
    Jurrenco is wel open maar het is nog erg stil. Geeft mij de gelegenheid even de reisverslagen te lezen en te reageren.
    Mijn vakantie zit er weer op maar als ik de verslagen lees reis ik in gedachten op de fiets mee. Veel plezier en goede reis samen.

• 11 Augustus 2010 - 13:55

Dick Van Den Boom:

Beste Kees en Gerard het ene fietsavontuur is nog niet voorbij of de volgende is er al weer. Kees hopelijk ga in Portugal nu het "licht" zien en valt alles op zijn plek en zie je de toekomst weer helemaal zitten. Maar blijf fietsen zolang het lijf en de knieen het toelaten. Want thuiszitten en altijd maar klussen is ook niet alles. Groeten en een behouden tocht Dick

• 13 Augustus 2010 - 19:58

Hanneke Muiden:

Hallo Gerard en Kees,

Wat zijn jullie stoere binken. Heerlijk zo door Frankrijk te fietsen,maar wij nemen de auto wel.
    Succesvolle reis verder, groetjes Hanneke en Ronald

• 15 Augustus 2010 - 13:08

Herre En Jelly:

Wat alweer een belevenissen.Dat Santiago de Compostela bijzonder zou zijn, wisten wij. Maar dat je n.b. op dag 3 én door Bazel (Zwitserland)komt én de Muur(China)bewandelt, dat is dus toch het mirakel.
    Verder veel succes lieve mannen.