Dag 9: 7 juni: Erkner-Petzow 81 km - Reisverslag uit Erkner, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Dag 9: 7 juni: Erkner-Petzow 81 km - Reisverslag uit Erkner, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Dag 9: 7 juni: Erkner-Petzow 81 km

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

07 Juni 2011 | Duitsland, Erkner

Om tien voor zeven opgestaan. Het was bewolkt met af en toe een drup regen. De plassen waren weg, maar alles was drijfnat. Voorzichtig alles ingepakt, inclusief de natte tent.
Bij Norma (een supermarkt) ontbijt gekocht en in een bushokje opgegeten. Daarna op weg: rustig rijdend en al spoedig door het bos. Overal takken op de weg. Af en toe een stukje over een drukke weg, maar steeds weer door bosgebied. Opeens staan we voor een pontje. Voor €.5,-- naar de overkant. Weer bos en toen Berlijn. Steeds drukker. Over de brug over de Spree en linksaf naar de East Side Gallery (een lang stuk Berlijnse muur, beschilderd door allerlei kunstenaars: een attractie). Verder over een brede boulevard naar de Alexanderplatz en langs de Dom. Vandaar via Unter den Linden onder de Brandenburger Tor door en West Berlijn door richting Potsdam. Eerst heel druk, maar daarna over een paralelweg langs de snelweg 100 en 115. Links de snelweg en rechts bos. Opeens komt ons een naakte fietser tegemoet: een oude man met grijs haar. Merkwaardig. We fietsen dwars door Potsdam en verder langs het water. Bij de eerste camping die we tegenkomen gevraagd of er een hutje o.i.d. beschikbaar is. Niets vrij. Dan maar verder. Bij de tweede camping bleek er een wijnvat beschikbaar te zijn. Het was een klein huisje in de vorm van een wijnvat met twee slaapbanken waarop een matras. Kosten €.20,--. Tenten uitgepakt en opgehangen om te drogen. Ook de natte kleding opgehangen.
Vandaag was het steeds bewolkt, even zon en dan weer wat regen. Ongeveer vier keer trokken we de regenkleding aan en weer uit. Wel was het vrij warm, zo’n 25 graden. Na aankomst op de camping trokken de wolken weg en kwam de zon tevoorschijn.
Al snel kwamen er buren: motorrijders met kleine tentjes.
Het avondeten? Braadworst met brood en zuurkool met rode kool.
‘s-Avonds dronken we nog een biertje op het terras aan het water. Heel aangenaam.