Na regen komt regen, wolken en de zon - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Na regen komt regen, wolken en de zon - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Na regen komt regen, wolken en de zon

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

17 September 2014 | Duitsland, Rothenburg ob der Tauber

14 september Bogen naar Kelheimwinzer
Na een uitgebreid ontbijt in ons pension lekker weer op weg. Gelukkig het regent weer. Later blijkt dat het slechts een buitje was, wat overigens de hele dag duurde. Desondanks hadden we wel oog voor de vaak heel mooie omgeving. Die wel beperkt werd door de regenslierten en lage bewolking. Ook deze dag wachtten ons vele gravel/zandwegen. Door de regen van de afgelopen dagen waren die zwaar te berijden. Daarom zochten we steeds naar alternatieve asfaltweggetjes of zelfs de bundesstrasse. Omdat het zondag was waren die niet druk. In een dorpje dronken we koffie met apfelkuchen. De ramen van het gasthof waren beslagen omdat er in de keuken zuurkool gekookt werd. Het voordeel van gebak/koek eten in Duitsland en Oostenrijk is, dat het grote stukken zijn. Daarvan eet Kees slechts de helft. Daardoor eet Gerard er steeds anderhalf. De lunch aten we in Regensburg: de echte Regensburgse worstjes met mosterd en zuurkool en heel hard brood. Wel voor een schandalige prijs, maar ja. De regen werd nu heel heftig, maar toch konden we zien dat het een heel mooie route was. Bijna botste er in die regen op een niet te ontwijken zandweg langs de Donau een oudere vrouw boven op Kees. Op het laatst zag zij het gevaar van links rijden in en kneep vol in de remmen. Met als gevolg dat ze bijna over de kop sloeg. Gelukkig raakte ze ons niet en kwamen wij en zij met de schrik vrij. In Kelheim zouden we overnachten. Het voordeel van de regen is dat dat dan in een hotel of pension moet plaatsvinden. In Kelheim echter konden we het stadscentrum niet vinden. Wel kwamen we in de Altstad, maar daar waren de hotels boven ons budget. Toen maar weer vijf kilometer terug gefietst waar we een gasthof gezien hadden. Daar aangekomen kwam de waard meteen naar buiten en zei dat het voor hen inmiddels urlaub was. Gelukkig vonden we vijftig meter verder een huis waar men kamers verhuurde. Eten moesten we echter in Kelheim. We kwamen daar terecht in een gaststube vol met oude mannen aan het bier die of voetbal keken of onverstaanbaar voor ons over iets spraken. De schweinebraten met knödeln waren echter heerlijk en ook de jetzes waren prima, waarbij Kees zich onderscheidde door een lokaal gebrouwen weizener te drinken ( wat die mannetjes fantastisch vonden). Daarna terug naar onze hospita, die al onze natte fiets kleding, die wij netjes in de kledingkast opgehangen hadden, buiten onder een afdak opgehangen had. Morgen weer droog, zei zij. Daarna nog lekker gekletst met een paar Duitse gasten en nu het verslag. Kees ontdekte nog dat ook zijn natte fiets schoenen verdwenen waren, maar hij besloot dat raadsel morgen op te lossen en ligt nu al onder het dekbed.

15 sept Kelheimwinzer naar Kipfenberg.
Om zeven uur wakker en meteen uit het raam kijken wat voor weer het is, want vier dagen achter elkaar regen is toch teveel. Gelukkig voor ons is het droog. Na het ontbijt op weg met de schoenen, die Kees gisteren niet kon vinden. Laatste stuk Donau en dan op weg naar het Main-Donau kanaal, wat eigenlijk de Altmühl is. Deze rivier gaan we nu 200 km volgen. Prachtige route langs de rivier, waar we ook nog sporen tegen kwamen van waarschijnlijk bevers. Door heel mooie dorpjes, zoals Riedenburg, Dietfurt an der Altmühl, Kinding en uiteindelijk Kipfenburg. In al deze dorpen mooie pleinen, rathäuser en gasthäuser waar we lekker koffie drinken en genieten van het steeds mooier wordende weer. 70 km rustig aan gefietst en weer eens lekker kamperen aan de Altmühl. Voor onze volgers, die ook eens willen fietsen zonder al te veel klimmen, een absolute aanrader. Aangekomen op de camping namen we gelijk Gerard's fiets onder handen. Zijn remblokken waren totaal versleten, dus tijd om ze te vervangen. Daarbij werd zijn spiegel ook nog eens afgerukt. Met een beetje vaseline en de oerkracht van Kees werd dit euvel ook weer verholpen. Na zes bier en een lekkere maaltijd tijd om te stoppen en morgen weer genieten van een nieuwe dag met veel zon en een temperatuur van 25 graden, want de afgelopen dagen was het niet warmer dan 16 graden.

16 september Kipfenberg naar Weissenburg in Bayern
Gisteravond gingen we nog even Kipfenberg in. Niet dat we daar veel van verwachtten. Het leek ook niets te worden: allemaal lege straatjes. Maar opeens stonden we op een klein pleintje met een paar café's en een biergarten. En gezellig wat mensen. Dus dronken we nog even een biertje voor het slapen gaan.
Bij het opstaan zagen we het meteen: mist. Na het inpakken eerst ontbijten bij de Norma, een supermarkt tegenover de camping. Dankzij het pfand op de bierflesjes van de vorige avond kostte het ontbijt slechts €.0,59. Daarna op pad, maar het was nog best kil. De route was deze dag heel afwisselend. Bij Kipfenberg is het dal vrij smal. Later verwijdde zich dat met meer landbouwgronden. Ook zaten er vaak kleine maar felle klimmetjes in, niet al te lang. Ook fietsten we vaak door het bos, dan weer hoog bovenin het dal, dan weer langs de beek, de Altmühlbach. Ook de dorpjes zijn heel leuk om te bekijken. Heel verzorgd en in mooie kleuren. De bergen zijn geheel begroeid met bossen. Vaak steken uit de berg opeens rotsen uit, het gevolg van erosie en het uitslijpen van het rivierwater. Bij Grönhart passeren we de Europesche Waterscheiding tussen de Rijn/Main en de Donau. Even verder zijn we in Weissenburg. Een kort ritje door de stad en we staan in het centrum. Ook weer heel mooi en de moeite waard. Bij de I vragen we de route naar de camping. Wel een paar km van de route af. Na een bezoek aan de Kaufland ( voor het avondeten) fietsen we de stad uit. Nog een klimmetje en we staan op de camping. Veel vaste staanplaatsen, zo te zien niemand aanwezig en het toilet gebouw zit op slot. We zetten toch maar de tent op. Van een toch aanwezige bewoner leren we dat de sleutel van het toilet gebouw op de sigarettenautomaat ligt. Later komt de beheerder toch nog en we betalen de camping en kopen ook douchemuntjes. Kees kookt weer een heerlijk maal dat er met een paar jetses prima ingaat. Het is vandaag steeds bewolkt gebleven en maar 16 graden geworden. Pas na vijf uur komt opeens de zon tevoorschijn en in een mum van tijd is alle bewolking verdwenen. Misschien komt morgen de voorspelling van gisteren toch nog uit.

17 sep Weisenburg naar Rothenburg ob d. Tauber
Vroeg op, want de auto's kwamen al vroeg langs de camping zoeven. Om acht uur snel een bakje koffie in de Kaufland, daarna op weg naar een camping die 90 km verderop lag. De temperatuur was nog net geen 12 graden en het was ook nog bewolkt. De route van vandaag heet de Tor route( poorten) omdat bijna ieder plaats waar we vandaag door reden een toegangspoort poort had. Daar waar je de stad binnen kwam of weer uit reed. De eerste twintig km's waren door glooiend terrein met twee klimmen van 1 km met 12 procent als stijgingspercentage. Kees kwam hier redelijk omhoog, Gerard als vanouds. In Ellingen de eerste tor en daarna in Gunzenhausen de tweede. Langs de Altmuhlsee, waar de rivier niet ver vandaan ontspringt. Tijdens de lunch kwam plots het mooie weer en we besloten de tenten te drogen. Langzaam naderen we het punt dat de rivieren die we gaan volgen weer naar beneden stromen en we dus naar 1200 km weer eens langzaam de rivier afzakken. Maar eerst nog wat kleine bultjes over en dan bereiken we Rothenburg aan Tauber. We besluiten onder langs te gaan, maar komen toch bovenaan in de oude stad. Deze is erg druk met toeristen, maar ook erg leuk om te bekijken. Daarna een mooie afdaling naar de camping en als eerste de was doen want niet alles is even fris na al die dagen regen en ook kou. Leuke dag met veel poorten in leuke plaatsen met een oude binnenstad en uiteindelijk 24 graden

Groeten Gerard en Kees

• 17 September 2014 - 21:16

Maria:

Wat een mooie verhalen steeds weer , veel fiets plezier

• 17 September 2014 - 21:20

Leo:

Hallo Gerard en Kees.
    Een diepe buiging voor het feit dat jullie al deze ontberingen zo positief doorstaan. menigeen had de trein
    al gepakt naar het zonnige Nederland. Toppie hoor. Ga zo door. Leo

• 17 September 2014 - 21:35

Gerard Van Eeden:

Fantastisch, deze verhalen van jullie belevenissen. Weer zitten genieten. We wensen jullie een mooie en voorspoedige voortzetting van de tocht. Groetjes van Marian en Gerard.

• 18 September 2014 - 16:00

Jac.:

Succes verder Kees&Gerard, Dank voor jullie mooie belevenissen. Ik ga nu met vakantie naar een oord, waar (bijna) geen wifi en pc's voorhanden zijn: het platteland van Bulgarije. Dus jullie verder volgen e/o reageren zal (bijna? ) niet mogelijk zijn.
    Goede terugreis gewenst en graag tot ziens tijdens een biertje in De Faam.

Groeten,
    Jac

• 18 September 2014 - 16:06

Gerlof:

Kerels, wat een doorzetters zijn jullie. Leuk te horen dat het voor de niet klim geiten ook mogelijkheden biedt.
    Ik ben ook benieuwd hoe Gerard zijn nieuwe versnellingsnaaf bevalt.
    Wij blijven jullie volgen. Nu voorlopig veel zon toegewenst. Ton / Gerlof

• 19 September 2014 - 14:55

Mijke:

Hoi papa en Gerard!

Wat een leuk verhaal om te lezen! Bijzonder wat jullie allemaal meemaken! Jammer van de regen, maar dat houdt jullie gelukkig niet tegen! Succes met de reis en tot gauw! :)

Liefs

• 20 September 2014 - 11:25

Joke:

Hoi die lieve Gerard en Kees!!

Hi hi onderlangs willen bij een dorp en dan toch naar boven moeten. Ze verrassen je wel he die Duitsers.
    Helemaal me eens heel knap dat jullie altijd blij blijven. Nog geen mopper gehoord.
    Trouwens Kees ik heb alweer een leuk idee voor de wintersport en al aan Jaap en Marcelle gemaild.. Finland daar kun je ook heerlijk wandelen. Je wil het vast nog niet weten en helemaal niet wandelen erbij.
    Genieten jullie maar lekker nog want ik denk nog een goede week toch?

Liefs Joke

s

• 20 September 2014 - 17:54

Nienke & Giel:

Hai die pa en gerard!!

Wat een helden zijn jullie toch!!!! Veel plezier met alle avonturen, het fietsen en dw rwst!!

Liefs