Het grote genieten - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Het grote genieten - Reisverslag uit Hoogland, Nederland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Het grote genieten

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

26 September 2014 | Nederland, Hoogland

Wat wij vinden van het grote grote genieten, vindt u onderaan dit verslag.

20 september Mainflingen naar Mainz
Vanmorgen eerst vanaf de camping naar de bakker voor een kop koffie en een paar broodjes. We worden een paar keer aangesproken over waar we vandaan komen en waarheen we gaan. Erg leuk die belangstelling. Daarna niet terug naar de route maar rechtstreeks door naar Seligenstadt. Vlak voor de stad bereiken we de Main weer. Hoewel we uit de kaartjes begrepen dat we voornamelijk door stedelijk gebied zouden rijden, was de werkelijkheid heel anders. Tussen de bebouwing en de rivier was een grote groene bufferzone. Zo groot dat we eigenlijk meer het gevoel hadden door de natuur te rijden. Helaas waren de paden slecht: veel boomwortels en scheuren in het wegdek. Om 11 uur vonden we In Steinheim een slagerij waar ze koffie voor ons gingen zetten. In plaats van gebak namen we er een boterham met leberkäse (Kees) en salami met gurken (Gerard) bij. Toch heel lekker.
Van ver konden we de skyline van Frankfurt zien. Op de boulevard langs de rivier was het best druk met fietsers, hardlopers en wandelaars. Ook was er een marktje bovenlangs. Heel gezellig met een mooi uitzicht over de rivier. Helaas waren er geen eettentjes te vinden dus reden we maar door. Na de boulevard werden we geleid door de buitenwijken en voor we het wisten fietsten we door een bos. Daarna weer langs de Main. Opeens kwamen we bij een stuw uit waar we over moesten. Alleen: we moesten eerst een hoge stijle trap op. Samen lukte het om een voor een de fietsen naar boven te duwen. Aan de andere kant ook weer naar beneden. Ook dat lukte. We reden door naar Flörsheim waar we bij het Boothuis van de kanovereniging lunchten. Zwitserse worstsalade met bratkartoffelen. Terwijl we aten werd de lucht steeds donkerder, dus vlug op weg naar Mainz, nog zo'n 12 km. Aangekomen op de camping toch maar snel de tent opgezet. Vlak daarna hoorden we de donder van het onweer. We konden nog net een biertentje bereiken waar we onder de parasol de eerste jetze dronken, terwijl de regen neerviel en de wind aan de parasol rukte. Niet te lang, zodat we daarna nog konden douchen en vlug de stad in gingen. De altstad vonden we echter niet zo indrukwekkend, zodat we na twee uur weer terug waren. Terwijl we nu het verslag schrijven barst het onweer opnieuw los.

21 sept Mainz naar Spay
Na een regenachtige nacht gaat om zeven uur de wekker en Kees vraagt aan Gerard gaan we? Het antwoordt is ja, dus inpakken en weg wezen. Even na Mainz begint het te regenen en dat gaat tot aan de middag gestaag door. Je ziet dat Mainz een industrie stad is. Langs fabrieken gaat de fiets richting de Rijn. Om negen uur korte koffie pauze bij de imbiss, waar de snaps al lekker smaakt bij de lokalen. Daarna op weg naar de Rijn, die vanaf dan erg mooi zou zijn, mits het niet regent. In Bacharach op zoek naar koffie maar bij het eerste restaurant willen ze alleen maar eten serveren, dus wij serveren ze af en gaan verder zoeken. Niets te vinden dus de stad maar uit en ja hoor een imbis aan de route. Koffie, worst, patat en brood gaan er lekker in. Het houdt met mieseren op en het gaat echt regenen. De verdere dorpen langs de Rijn zoals Bingen, St Goar, Boppart en nog een aantal liggen er troosteloos bij. Weinig toeristen en veel regen, geen echt mooie combinatie. De route hebben we in 2008 ook al gefietst op weg naar Rome toen in de mist. Nog even een verkorte route pakken langs de kade en Kees fietst bijna de Rijn in; met wat acrobatische handelingen wordt dat net voorkomen. De wind wakkert ook nog lekker aan en samen met de regen geeft dat een goed gevoel, want nu weten we zeker dat we vanavond slapen in een Gasthof. We zoeken er een uit in Spay, genaamd Alter Posthof. Tent drogen onder het afdak en daarna lekker douchen. Gerard trakteert vanavond op een etentje. Op de TV ook nog BVN gevonden, dus we pakken nog wat sport mee en het journaal. Daarna lekker slapen.

22 september Spay naar Rolandswerth
Na het lekkere en rustige slapen gewoon weer om 7 uur op. In de eetzaal zijn we de eersten. Na het ontbijt de bagage opladen en weg. Het is zwaar bewolkt maar droog. Al gauw merken we dat er een harde wind staat uit het noorden. Dus pal tegen. Het zal vandaag niet warmer worden dan 15 graden. Na een uurtje zijn we in Koblenz. Even rondkijken bij de Deutsches Eck en weer verder. Nog even een kopje koffie bij een bakker, maar te vroeg voor nog iets lekkers. Door naar Andernach waar Kees bij de Heisse Teke iets lekkers koopt voor de lunch. Even voorbij Brohl lunchen we langs de weg op een bankje. Plotseling midden op het fietspad een grote markt. Rustig gaan we erdoor en zien voor het eerst veel toeristen, die slenteren langs de vele kraampjes. Het blijft maar hard waaien, dus het fietsen gaat iets minder soepel. We arriveren in Remagen. Even afstappen om bij te komen. Dan blijkt het zadel van Kees gebroken. " Het fietste al een beetje raar". Op zoek naar een fietsenmaker die we snel, na een keer vragen, vinden. Kees zoekt een mooi exemplaar uit met een plasgootje. Snel wordt het zadel gemonteerd en weer door. Dan begint het te regenen. We schuilen kort in een tunnel en verplaatsen dan snel naar een koffiehuis waar we de bui afwachten. Dan voor de laatste tien kilometer op weg. Het klaart op maar in de verte blijft het dreigend. Het begint weer te regenen en we vluchten met fiets en al een bushokje in. Na vijf minuten weer droog. De camping blijkt 500 meter verder te liggen. We zetten snel de tent op op een zeer drassig grasveld. Het klaart snel op en de wolken verdwijnen. In de zon is het lekker maar de wind blijft koud. Gelukkig kunnen we op de camping onze jetses drinken en ook nog wat eten. Vanwege de kou zal vanavond het devies zijn: snel in de slaapzak!

23 sept Rolandswerth naar Stürzelberg
Van morgen bij het opstaan was het flink koud. Slechts 6 graden, dus bij vertrek de lange broek en jas aan. Snel naar het ontbijt, wat we gisteravond ontdekt hadden, tijdens een ommetje door het dorp. Ook het Zweeds gezin wat met twee kleine kinderen op weg naar Cadiz in Spanje is, kwam ontbijten. We gaan vandaag naar Köln om de Dom en een stukje Altstad te bekijken. Voor het eerst veel industrie langs de Rijn, immers we fietsen vandaag door het Ruhr gebied. Lekker koffie bij Starbucks op het domplein en dan maar weer verder langs Solvay en de Ford fabrieken, ontzettend grote fabrieks terreinen. Net voorbij deze fabrieken een slaapstad met een bakker die voor ons de lunch bereidde. Daarna langs Leverkusen (aan de overkant van de Rijn) over een slaperdijk met links landbouw en rechts de uiterwaarden en een klein dorp als Rheinkassel. Daarna even een stukje langs een drukke weg voor we afslaan om langs de Rijn verder te fietsen. In Zons ontdekken we een middeleeuws vestingstadje. Dikke stadsmuren, dubbele poorten, wachttorens en een stenen molen op de stadsmuur. Daarna bereiken we snel onze camping. We leggen de tent uit om te drogen en gaan het dorp in om inkopen te doen. Het zal de laatste keer zijn van deze tocht dat we kamperen dus het wordt een echt feestmaal. Hoewel de dag koud begon werd het later toch mooi weer met flink wat zon. Helaas werd het niet warmer dan 17 graden. Met als toetje koffie en taart.

24 sept Sturzelberg naar Xanten
De eerste keer 100 km gefietst. De reis ging vandaag door grauwe grijze Duitse steden met af en toe een stukje langs de Rijn. Langs grote steden zoals Düsseldorf, Neuss, Uerdingen, Duisburg en vele kleine dorpjes die verscholen liggen tussen grote industrie terreinen. Over grote bruggen en klein fietsbruggen die over de Rijn gaan. Van grote hoogte wat gedaan in de Rijn. Nergens geen koffie, pas om twaalf uur een bakje bij een Grieks restaurant. Aan het eind van de weg en twee minuten later weer koffie nu met wat lekkers en meteen een lunch. Daarna richting ons Hotel in Budberg die helaas niet open was. Even een belletje naar een hotel drie km verder en voor het eerst hoorden we dat er geen plek was. We besloten maar door te fietsen naar Xanten. Dit was 20 km verder en de grauwe grijze dag veranderde plots in een grote regenbui die pas 20 km verder ophield. Via de VVV een groot appartement gehuurd. Lekker eten, douchen en een biertje krikte het moraal weer op.

25 september Xanten naar Lent
Lekkeruitgeslapen tot half acht. Daarna rustig koffie drinken en genieten van ons ontbijt, dat Kees reeds heel vroeg op de markt bijeen gezocht had. Vanmorgen gaan we eerst naar Colonia Ulpia Traiana, een Romeinse burgerstad van betekenis, waar zeer uitgebreide opgravingen en reconstructies tot stand zijn gebracht. Al met al zeer interessant en leerzaam. Dat we hier naar toe kunnen komt ook, omdat we gisteren verder zijn doorgereden en we vanavond pas om vijf uur terecht kunnen op ons vrienden van de fiets adres. Om half een gaan we op pad richting Nederland. Eerst hebben we nog een gesprek met een Nederlandse jongen op een oude fiets, die onderweg is van Katwijk naar Koblenz en daarvoor drie weken heeft uitgetrokken. Dan over een oude spoorbaan, waarvan een fietspad gemaakt is, op weg naar Marienbaum. Na tien km houdt dit pad abrupt op en moeten we verder over een drukkere weg. In Kalkar nog even een versterking gescoord. Daarna door een steeds Nederlands aandoende omgeving verder. Ook de wind is weer een geduchte tegenstander. Kleve fietsen we binnen en voor we het weten ook weer uit. De laatste Duitse km gaan weer langs de Rijn en over een dijk. Dan door het hek met de oude Nederlandse grenspaal. We feliciteren elkaar: we zijn weer in Nederland. Bij het veer naar Millingen nemen we een drankje en ontmoeten hier weer een Duits echtpaar die we gisteren ontmoet hadden. Op weg naar Nijmegen. Langzaam vorderen we over de dijk, gebukt in de wind. Daar is de brug over de Waal. Langzaam omhoog richting Lent. Eerst nog een bezoek aan de snackbar en dan op zoek naar ons overnachtingsadres. Het blijkt te liggen in de nieuwbouwwijk. Een vriendelijk ogende vrouw doet open en heet ons hartelijk welkom. Lekker douchen en op weg naar de chinees. Voor weinig kunnen we in twee en een half uur zoveel eten en drinken als we kunnen. Voldaan gaan we weer terug, waar ons bed op ons wacht. Nog een nachtje alleen met z'n beiden.

26 sept Lent naar Huis
Langs de Waal, Rijn, lunch bij de moeder van Joke weer thuis.

Het grote genieten:
Met de vrouwen 5 dagen in Krakau in het krakkemikkig appartement.
Lekker fietsen, bussen en treinen door Polen en Slowakije.
De thermaal baden in Hongarije.
Fietsen door grote Europese steden, zoals Budapest, Wenen, Regensburg, Passau, Köln, Duisburg en Düsseldorf.
Fietsen langs kanalen, rivieren en hun bijbehorende valleien.
Fietsen door kleine pittoreske dorpen en steden.
Fietsen langs kastelen, burchten, vakwerkhuizen en andere mooie verblijven.
De campings, hotels, privé huizen, waar we verbleven.
Het inpakken en het weer uitpakken van de tent en bagage, iedere dag weer.
Al het lekkere eten, dat je de volgende dag weer kwijt raakt tijdens het fietsen.
De vele ontmoetingen met mensen , als je ergens stil stond of de weg kwijt was.
Alle soorten bieren in de diverse landen.
Het mooie weer, regen, de kou en de tegenwind.
Van onze laatste bui en laatste klim van 6 procent naar Xanten.
Alle verschillende wegen, paden, zandpaden met de gaten en boomstronken.
Alle onmogelijk lijkende weggetjes en steegjes waar we toch met goede moed inreden en altijd weer goed uitkwamen
Van alle ongemakken van Kees zoals, knieën, zadel, voordrager, schoenen, luchtbed en wapperende trappers
Al jullie reacties op onze verslagen op onze website.
Al met al genoten van 1995 km op de fiets samen met ons tweeën.

• 26 September 2014 - 16:06

Gerlof:

Mannen gefeliciteerd met deze prestatie. ook wij hebben kunnen genieten van jullie belevenissen en ervaringen. Goed dat jullie weer gezond en heel thuis zijn. wij zullen ongetwijfeld nog uitgebreid over deze tocht met jullie praten. gr. tonny/gerlof

• 26 September 2014 - 16:17

Anja:

En vooral nog lang blijven nagenieten!
    Ook weer fijn dat jullie gezond en wel thuis zijn.

• 26 September 2014 - 16:35

Leo:

Hoi Gerard en Kees,

Proficiat dat het wederom gelukt is ondanks de nodige tegenslagen, ongemakken en vele regen.
    Gestaalde mannen zijn jullie inmiddels, prachtige verhalen die vertelt kunnen worden aan deze en gene in Hoogland, tent laten drogen, fietsen smeren, lekker uitslapen, de wonden likken en dan nieuwe plannen maken voor 2015!! Mannen het was weer een genot om jullie te volgen.
    groetjes
    Leo

• 26 September 2014 - 16:48

Rina En Marius:

Vanuit Ootmarsum (weekendje bridge) proficiat met jullie behouden thuiskomst en dank voor de mooie verhalen !

• 26 September 2014 - 17:23

Gerard Van Eeden.:

Gefeliciteerd mannen met deze mooie prestatie. 1995 km. is niet nix. Eindelijk weer thuis in eigen bed is ook lekker. Bedankt voor de leuke verslagen van jullie trip. Zien al uit naar de volgende???????? Groetjes van Gerard en Marian.

• 26 September 2014 - 18:17

Maria:

Hallo stoere mannen
    Weer volbracht, ik doe het jullie niet na en dank jullie wel voor de mooie verhalen
    Weer thuis bij jullie vrouwen die jullie deze mogelijk heid gunnen,
    Ben nu al benieuwd naar jullie volgende reis
    Welkom thuis

• 26 September 2014 - 22:55

Fenna En Peter:

He mannen,

Blij dat jullie weer gezond en wel terug zijn,
    Leuke verhalen hebben we weer mogen
    lezen, wat een prestatie toch weer!!!
    Wij doen jullie niet na.
    Geniet maar lekker van jullie vrouwtjes en
    niet te vergeten kind/ kleinkinderen.
    Groeten en tot gauw Fenna en Peter

• 30 September 2014 - 17:45

Theo Van Wegen:

Weer terug in het vlakke, platte vaderland. Jullie hebben het weer geflikt. Mijn complimenten en diepe bewondering. Even een petje opzetten om deze voor jullie af te nemen.

Groeten Theo