Op weg naar Frankrijk - Reisverslag uit Figueres, Spanje van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Op weg naar Frankrijk - Reisverslag uit Figueres, Spanje van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Op weg naar Frankrijk

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

27 Mei 2022 | Spanje, Figueres

20 mei Cedrillas - Morella101 km

Vanuit Cedrillas vertrokken we vol goede moed, zonder dat we ons einddoel bepaald hadden, omdat er veel beklimmingen in het verschiet lagen.

Cedrillas ligt op een hoogvlakte, maar al snel moesten we klimmen en in een mum van tijd zaten we tussen de bergen. Een goede brede twee baans weg met meestal goed asfalt, maar ook regelmatig craquelé met hier en daar een gat, goed opletten dus. Wel was het heel rustig, zodat we ongestoord van de prachtige omgeving konden genieten. De eerste klim ging naar 1600m, daarna een heerlijke afdaling naar Allepuz, weer naar 1500m, terug naar 1400m en toen nog eens naar 1701m, afdalen naar Fortanete voor een drankje en toen weer klimmen naar 1657m. Na 49 km was de fietsbatterij leeg, maar de extra batterij van Kees bracht uitkomst. Daarna begon een lange afdaling naar Cantavieja, dat we al van verre zagen liggen. Daar een broodje gegeten en een lekkere sinaasappel en weer door met de afdaling langs Mirambel, een heel mooi oud plaatsje dat we toch maar rechts lieten liggen. Verder met de afdaling naar Forcall, langs vele varkenshouderijen. In Forcall twijfelden we even of we er zouden blijven. Toch maar weer door, maar nu liep de weg weer omhoog. We kwamen nog langs een jeugdherberg in een oude fabriek, maar daar waren een heleboel schreeuwende kinderen. Dat was Gerard wat teveel, dus besloten we door te gaan tot Morella, nog maar een paar km. De weg liep verder omhoog en opeens zagen we de plaatsliggen, hoog op de berg. De laatste paar km gingen steil omhoog, dus fietsen in de eerste versnelling. Morella is een oude vestingstad, helemaal ommuurd, een echt adelaarsnest.

Door de stadspoort fietsten we de stad in tot het eerste hotel. Daar waren onze fiets batterijen echt leeg, helemaal nul, maar net gehaald.

Echter bleek het hotel helemaal vol. Eerst maar een biertje en een cola en de batterijen aan de oplader. Een telefonische zoektocht begon naar een ander hotel, zonder resultaat. Toen via booking een appartement geboekt, een loft.

Alleen de weg erheen was een crime: door steile smalle straatjes, maar na lang zoeken toch gevonden. Heel mooi.

Kees ging nog even boodschappen doen en kookte een heerlijk maal, onder het genot van een vers biertje.

's-Avonds nog even de stad in en op tijd naar bed.

Wel 101 km gefietst, pffff.

21 mei Morella naar Bot.

Lekker bakje koffie met een tosti en hamburger vers bereidt uit de automaat. Daarna alles weer op de fietsladen en op weg naar Bot. Gelukkig hadden we gisteren 300 extra hoogtemeters gemaakt naar Morella, dus vandaag begonnen wemet 300 ipv 600 hoogtemeters. Daarna een afdaling van 22 km door een mooi bos en landbouwgebied, waar de stank van de varkensmesterijen overheerste. Nog een klimmetje en een afdaling naarValderrobres, waar we de koffie en de lunch ineen deden. De gps van Gerard werkte niet dus op de gok naar een oud spoortracee, maar eerst toch nog een klein klimmetje. E enmaal gevonden bleek dit een bijzonder fietspad te zijn met vele korte en lange tunnels door de bergen. 20 km lekker3% naar beneden. Plots was daar een aftakking naar de camping in Bot. Slechts 79 km vandaag met weer prachtigweer. Het gaat tot nu toe voortvarend.

21 mei Bot naar Margalef 80 km

Om 8 uur vanmorgen stonden we klaar om te vertrekken. Maar de kantine, voor ons ontbijt, opent om 8.30. Toch maar vast naar de kantine en om 8.25 opende de deur. Om 9 uur vertrokken we, via een geitenpaadje naar de Via Verde.Heerlijk fietsen tussen steeds hogere bergen met een geweldig uitzicht. De Via Verde gaat langs de bergen en doorvele tunnels werkelijk bijzonder om hier te fietsen. Na 12 km verruilen we dit fietspad weer voor de gewone weg die gestaag omhoog loopt door een prachtige omgeving. Langzaam naderen we het dal van de rivier de Ebro. We dalen nu af, langs een paar dorpjes en allemaal fruitbomen en olijvengaarden. Om 11 uur koffie in Mora de Ebro, daarna gelijk de lunch ingekocht. Na de rivier eerst overgestoken te hebben en 5 km gevolgd te hebben, beginnen we aan een forse klim van 20 km. Vooral de temperatuur van 31 graden doet zich gelden. In El Molar een koel drankje en om 13 uur lunchen we in La Figuera op een bankje in de schaduw. Dan de afdaling over prachtig slingerende wegen en door een overweldigende bergwlereld, links nog hogere toppen en recht de afgrond met uitzicht op vooral druivenstokken op mooi aangelegde velden. Het is op enkele motorrijders na heel stil.

Tot slot nog wat op en neer, langs mooi gevormde rotsen waar de warmte van af komt, net of je door een oven rijdt. Om14.30 arriveren we in Margalef, bij een zeer eenvoudige camping, zonder schaduw en waar zelfs de douche pas koud water geeft als je een muntje in de automaat doet. Verder door het dorp naar een refugio waar we onze intrek nemen. Na een heerlijk koele douche op zoek naar een bar voor een biertje. Die is vlug gevonden.

Vandaag toch nog 80 km gefietst.

22 mei Margalef naar Santa Coloma de Queralt 85 km.

Gerard zijn wekker gaat om zes uur,vandaag gaan wevroeg fietsen ivm de warmte , maar eerst een ontbijt van minicrackers met de beroemde la vache qui rit. Om kwart over zeven zijn we op pad gegaan en de eerste col begon ook meteen in het dorpje. Totaal tot negen uur25 km geklommen. De bergen waar we doorheen fietstenwaren bijzonder het leken wel champignons. Bij Villanova de Prades het eerste dorp op de route lekker koffie met een broodje genuttigd om wat energie op te doen, want er volgt een afdalingvan 25 km door prachtige wijnvelden richting Montblanc. Zelfs met twee gps'en en een boek reden we verkeerd maar bezochten daardoor wel het mooie Montblanc.

Na nog eens 35 km bereikten we ons logeer adres in Santa de Coloma, voor het een warmshowers adres. Na 85 km waren wewel toe aan een yetser. Plots werd Gerardaangesproken door Toni en Arianne, ze zagen onze fietsen en dachten dat zijn vast onze gasten. Het was twee uur dus gingen zij eerst noglunchen en kwamen ons daarna ophalen.Ze zijn bijzonder gastvrij en stellen hun huis open voor ons, koken , wassen niets is te gek. Na het eten nog gezellig napraten. Omdat het morgen gaat regenen mogen we blijven en gaan we naar de boerderij.

24 mei Santa Coloma de Queralt - Montealegre 10 km

Na het ontbijt van geroosterd brood met jam vertrokken we voor een kop koffie naar het centrum. Kees deed gelijk wat boodschappen voor de middagmaaltijd. Daarna gingen we op weg. Helaas begon het al snel te regenen, maar we reden stug door. Om half 11 arriveerden we bij de boerderij, waar we door de honden werden verwelkomt. Ook Toni was er al en wees ons de slaapkamers. Daarna een rondleiding over het landgoed, waarbij we gelijk de gelegde kippen eieren verzamelden. Terug in de boerderij ging Toni online aan het werk en installeerden wij ons in de keuken. Kees kookte de lunch en toen Arianne thuis kwam aten we gezamenlijk en kletsten over de dag. Daarna rusten we wat totdat de avondmaaltijd geserveerd werd. Ondertussen regende het gestaag door. Na het eten was het al snel tijd om te gaan slapen.

25 mei Montealegre -9 Navarcles66 km

Om kwart voor 8 werden we wakker. Gerard had wel de wekker gezet, maar was vergeten om zijn mobieltje op te laden. Daardoor was zijn telefoon uitgeschakeld.

Na het ontbijt vertrokken we in de regen. Rustig reden we over een goede asfalt weg. De navigatie gaf aan dat we linksaf een grindpad in moesten. Langzamerhand werd de grindlaag dunner en reden we over de harde klei. Opeens bleek de klei zachter door de vele regen. De klei zoog zich vast aan de banden en het achterwiel van Gerard draaide niet meer. Dit gold ook voor het voorwiel, wat bleekeen totale vastloper was het geval. Hij haalde de bagage van de fiets en peuterde met een stokje de klei zoveel mogelijk weg tussen de banden en de spatborden. Na een halfuur kon het achterwiel weer draaien. Gelukkig konden we op dit punt rechtsaf een ander pad inslaan waar nog wel een grindlaag lag. Alleen kwam Gerard nauwelijks nog de klimmetjes op door de achter gebleven klei. Toen we de asfaltweg weer bereikten ging het wat beter, omdat de weg vooral daalde. We bereikten Igualada waar we eerst een wasstraat opzochten. Kees spoot de fietsen zo goed mogelijk schoon en daarna ook nog de zolen van onze schoenen. Daarna weer verder richting Manresa. De fietsen gingen weer als een zonnetje. In Manresa belde Kees met de door ons uitgezochte camping. Hij kreeg contact met de eigenaar, maar die bleek bij de dokter te zitten in Barcelona. We konden naar de camping gaan en daar op hem wachten. Nadat we nog even de recensies over de camping hadden gelezen, besloten we toch maar voor een hotel te gaan. De eerste mogelijkheid was in Navardes, vlak aan onze route. Dus de drukke stad weer uitgefietst, tot we bij een zeer drukke rotonde kwamen met allemaal autowegen. We moesten dwars over de rotonde, waar het verkeer constant langs ons heen raasde. We kozen voor een alternatieve route over de stoep en aanpalende wegen. Het lukte ons na wat zoeken op de juiste weg te komen, waar het nog wel heel druk bleef. Om half vier bereikten we het hostel. Er was nog een kamer vrij met twee bedden. De fietsen konden in een zijsteegje achter een garagedeur geparkeerd worden. Na een jetser bracht de receptioniste onze sleutel en konden we gaan douchen.

26 mei Navarcles naar Osor92 km

Na het ontbijt bij de plaatselijke bakker vertrokken we richting de bergen. De wegen worden steeds drukker richting Girona en dan blijft het opletten.Aan onze rechterkant zien wij Andorra liggen, daar gaan we gelukkig niet heen. We fietsen vanaf 100mnaar 500m, verder naar 700m en weerterug naar 500m, weer omhoog naar 900m een afdaling naar 600m om uiteindelijk via een snelle accu wisseling op 1007m te eindigen en te beginnen aan een hele mooie afdalingrichtingOsor, totaal 40 km geheel langs rotswanden en ravijnen en ook steeds de rivier volgend, die ons bracht in een gehucht van 50 huizen. De camping was open volgens onze informatie, maarbleek totaal verlaten.

Maar alles functioneerde, dus toch maar de tent opzetten en Gerard vond ook nog een piep klein winkeltje, waar we bier en wat groenten kochten. Avonds was de plaatselijke voetbal verenigingaan het trainen. De trainer stond met een sigaret in de hand volop aanwijzingen te geven. Tegen negen uur maar gaan slapen.

27 mei Osor - Figueres 80 km

Toen we vanmorgen vertrokken, hadden we nog steeds niemand gezien. Dat betekende een gratis overnachting.

Deze morgen was het bewolkt en nog wat fris. We vervolgden onze afdaling van gisteren over de nog steeds rustige weg. In Anglés was het opeens veel en veel drukker.

Hier dronken we koffie met een boccadillo. Verder het dorp uit en over een Via Verde, meer een pad langs een drukke weg, naar Girona. Deze stad waren we snel door en toen weer over een pad langs een riviertje en door een bos.

Even een stuk over een wat drukkere weg. Daarna een smalle rustige weg, maar wel op en neer gaand. In Camallera lunchten we op de stoep van de kerk, bij gebrek aan een bankje. Verder door op weg naar Figueres. Inmiddels was er een harde tegenwind opgestoken, terwijl de temperatuur was opgelopen tot 29 graden. Dat werd puffen en zwoegen.

Figueres bleek een drukke stad. Met wat moeite vonden we een vrije kamer in een hotel. Onze batterij en die van de fiets waren bijna leeg. Maar een douche en een jetze brachten verlichting.

• 27 Mei 2022 - 22:05

Nico:

Hi Kees en Joke
    Ik neem altijd weer mijn petje af als deze reisverslagen lees

• 27 Mei 2022 - 22:29

Leo:

Mannen, mannen, ik ben het spoor al bijna bijster, wat een ervaringen en oplossingen,
    Wederom petje af.
    Groet,Leo

• 27 Mei 2022 - 22:36

Henk En Anja:

Weer heel leuk jullie verhalen te lezen. Proost op een voorspoedige reis verder.

• 28 Mei 2022 - 08:35

Abe:

Leuke verhalen, respect

• 28 Mei 2022 - 08:48

Erik Kijne:

Beste Gerard en Kees, Wat een tocht! En het gemak waarmee jullie het ene klimmetje na het andere in één zin weten te proppen, zoveel pijn er tussen die regels verstopt zit. Daar wordt blijkbaar geen aandacht aan besteed, hoewel het dealen er van een kern taak van zo'n tocht lijkt. Het gaat goed blijkbaar hoewel jullie wel de ervaringen van 23 mei hebben verzwegen ... haha ... Een geweldige voortzetting en blijf genieten.

• 28 Mei 2022 - 08:50

Fenna En PeterCoert:

Vanuit Turkije op ons ligbedje
    wensen wij jullie een prettige terug reis.Groetjes Peter en Fenna.

• 28 Mei 2022 - 09:20

Gerard En Marian Van Eeden:

Het blijft altijd leuk om jullie reisverslagen te lezen. Veel plezier met het vervolg van jullie thuisreis.

• 28 Mei 2022 - 10:52

Jan:

Nog lekker onder de Spaanse Zon en gaat best wel voortvarend denk ik. Succes met het vervolg.
    Groet Jan & Anneke

• 28 Mei 2022 - 11:46

Paul De Kleuver:

Wat een avonturen maken jullie toch mee. Ik heb grote bewondering voor jullie presentatie.
    Veel succes met het verdere verloop van jullie tocht.

• 28 Mei 2022 - 11:47

Gunter:

ik neem mijn petje voor jullie af! Wat een doordouwers (fietsers) zijn jullie. Erg leuk om jullie verslagen te lezen.
    Veel succes met jullie vervolg.

• 28 Mei 2022 - 13:04

Delia En Henk:

Hi Mannen,
    Een mooie maar zeker geen gemakkelijke tocht. En wat is het nu al druk en vol overal.
    Maar blijf genieten, doen wij van jullie reisverslag.
    Gr Delia en henk

• 28 Mei 2022 - 15:11

Gerry:

Hoi Gerard en Kees,
    Wat een manier om de weg naar huis te vinden! Jullie ploeteren maar door. Gelukkig komen jullie ook vriendelijke mensen tegen en worden jullie gepamperd. Dat doet een mens goed.
    Geniet tijdens het door fietsen en veel wind mee gewenst.

• 28 Mei 2022 - 17:39

Scharwachter Jan:

Wat een lekkere, smeuïge verhalen, veel fiets plezier nog, gr Jan en 10

• 29 Mei 2022 - 18:27

Sanne :

Trots op jullie mannen, wat een mooie reis.

• 31 Mei 2022 - 18:15

Angelique:

Mannen wat een avontuur petje af .
    Met veel plezier het verslag gelezen
    Succes weer
    Liefs angelique

• 01 Juni 2022 - 18:22

Oma:

Hé mannen,
    Een mooi verslag en leuke foto,s wel knap hoor.
    Groetjes Oma. (Ma)

• 07 Juni 2022 - 15:59

Rik En Mijke:

Lieve papa en Gerard,

Leuk om jullie verhalen te lezen en fijn om te horen dat de reis voortvarend verloopt! De ervaringen met warm showers klinken ook mooi! Het gedeelte over rijden in de klei klinkt one bekend haha.

Goede reis en geniet samen! Lieve groetjes van ons