Mediterrané - Reisverslag uit Valréas, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Mediterrané - Reisverslag uit Valréas, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Mediterrané

Door: Kees en gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

03 Juni 2022 | Frankrijk, Valréas

28 mei Figueres naar llauro 61 km

Vandaag gaan we de Pyreneeën over richting Frankrijk. Om zes uur gaat de wekker , we vertrekken vroeg ivm de verwachte hitte. De voorspelde drukte op de N11, volgens Paul Benjamins, bleef uit, omdat het misschienvroeg was of zaterdag of we hadden gewoon geluk. De eerste twintig km gingen heuvel op en af totdat we Boadella d'Emporda bereikten, hier moesten we kiezen voorde oude of eennieuwe route door de Pyreneeën. In 2014 hadden wij op weg naar Barcelona de nieuwe gekozen, dus uiteindelijkmaar voor de oude gekozen. Een klim vanaf 75 meter naar 750 meter hoog in 10 km. Nergens koffie onderweg. Bovenaan hield de weg op en moesten we via een zeer grof kiezelpad afdalen richting Las Illas(mooie smokkelroute trouwens). Daar aan gekomen bleek de weg gebarricadeerd door een 1 meter hogebetonwand.Met veel moeite deze omzeild, waarna de afdaling richting Maureillas inzette. Onder het genot van twee koppen koffie gingen we op weg naarLlauro, maar eerst de markt op voor het avondeten. We overnachtten op een camping van een Nederlands stel. Waar we werdenontvangen met een biertje. Heerlijk rustig alle handelingen doen, maar voorhet eerst ook de was.

29 mei 2022Llauro - Tuchan 68 km

Vandaag vertrokken we weer om 9 uur, na een ontbijt met verse croissants en stokbrood. Een heerlijke afdaling volgde richting Thuir. Vandaar vrijwel vlak naar Ille sur Tet, waarna de weg fors omhoog liep, dwars door een mooi berggebied met prachtige vergezichten. Na Belesta weer een afdaling van 15 km. Ook vanaf deze weg een prachtig uitzicht over een diep dal met een stuwmeer spiegelend in de zon. In Estagel lunchen we op een gezellig terras met veel motorrijders. Daarna een klein stukje over een drukkere weg, tot we afslaan in de richting van Tuchan. Ook nu weer klimmetjes met een fascinerend uitzicht over het dal met vooral veel druivengaarden. Vanmorgen reden we langs het gebied van de Rousillon (vilage)-,nu door het gebied van de Corbière wijnen.

Nog een kort vlak stukje voor we de camping bij Tuchan bereiken. Voor de receptie en het restaurant is het een drukte van belang. Etende en drinkende mensen die ook bij het zwembad een mooie zondag beleven. De tent plaatsen zijn wat klein, maar liggen mooi in de schaduw van de vele bomen, die het terrein rijk is.

Toch weer 68 km gereden.

30 mei Tuchan naar Colombiers 85 km

Vandaag gaan we volgens onsboek op zoek naar het lekkerstebrood. In Tuchan meteen maar een pain en twee croissants gekocht. Voor de bakkerij de wel erg stevige croissant en pain genuttigd. We hielden gelukkig genoeg over voor de lunch. De route gaat geheel over dezelfde route als toen we naar Barcelonafietsten, alleen omgekeerd, dus er was totaal geen herkenning. Na de beklimming van de col d'Xtreme, volgt de afdaling door een ruig terrein met de weg en rivier en rotspartijen aan beide zijden . Na een kop koffie in Durban Corbieres fietsten we over golvend terrein, wat inhoud dat je ongeveer 15 X de Amersfoortse berg op een neer gaat. De laastekm's gaan door het wijngebied van Bizanet en Nevian maar vooral over zeer slechte paden. De flessen waterstuiterden regelmatig van de fiets. De camping in Capestang gaat pas op 1 juni open, dus wijop zoeknaar de volgendecamping aan het Kanaal du Midi in Colombiers 16 km verder. Dit kanaal loopt vanaf de Middellandse-Zee naar de Atlantischeoceaan, een sterk staaltje werk van keizer Napoleon Bonaparte en zijn kornuiten. 's-Avonds na het eten werd Gerardniet lekker,maar dat verteld hij zelf. Voordeel lekker vroeg slapen.

31 mei 2022, Colombiers - Frontignan 73 km

Gisteravond voelde Gerard zich ineens helemaal niet lekker. Alles was teveel. Hij ging heel vroeg naar bed met een paracetamol en sliep heel goed.

Vanmorgen voelde hij zich weer normaal. Kees was echter wel geschrokken en stelde voor een andere route te fietsen. Langs de kust en dan richting Arles. Als hij dan toch ziek zou worden waren er een paar plaatsen waar men onze fietsen en bagage zou kunnen ophalen.

Dus vertrokken we richting Béziers langs het Kanaal du Midi. Nog even de 9 sluizen in het kanaal bewonderd en verder langs het Kanaal. Daarna afgebogen naar Vias, door Agde

en verder langs de kust. De autoweg hield op en we fietsten over een mooi pad langs de duinen met de zee rechts en links een natuurgebied. Na 20 km kwamen we in Sète waar de hotels domineerden. Hoog boven de zee fietsten we rustig verder richting Frontignan. Nog even moesten we terug omdat er een brug gesloopt was. Maps is niet altijd up to date. In Frontignan bogen we weer af naar de kust en kwamen terecht op camping La lagune. Dat was zo rond 3 uur na 73 km. We kregen een plek tussen 2 stacaravans in.

Gerard voelt zich inmiddels weer prima. Kees ging nog effe potje baden in de zee. Daarna tijd voor de biertjes.

1 juni Frontignan naar st. Gilles 91 km(iets teveel van het goede) via de Ev8

Vandaag gaan we op zoek naar de Eurovelo route 8. De eerste 15 km geen ev8 te vinden, dus op weg naar Montpellier viaeen zeer drukke weg. In Miraval vonden wij de ev8 en ook de rust weer terug.De route was goed aan gegeven. Via een mooi duinpan bereikten we la Grande Motte, een futuristische stad aan zee. Daar fietsen was niet eenvoudig want iedereen gebruikt het fietspad vooral om er niet op te fietsen. Op de markt kochten we brood en canard voor de lunch. Na de zoveelste route barré bleken we nu echt niet verder te kunnen, want debrug was weg. Over een zeer smalle spoorbrug konden we de route toch vervolgen. Lekker 25 km langs het kanaal Sete naar de Rhone. Met maar één keer een route barré. Vlak voor St. Gillers weer een route barré, maar we bereikten toch de stad. Snel inkopen gedaan en vier km verder was de camping, die pas om vier uur open ging. Gelukkig had Kees twee Heineken gekocht in de supermarkt.Totaal91 km iets teveel, maar na een duik inhet zwembad kwamen we langzaamweer bij.

2 juni St.Gilles - Avignon 60 km

Om 9 uur vertrokken we, nadat we bij de bar ontbeten hadden. De weg was gelijk heel slecht, maar rustig.Langs rijstvelden aan de ene zijde van de weg en woeste grond of graanvelden aan de andere zijde, reden we op Arles aan. Gelijk over de brug rechts en er weer onder door om langs de Rhone de stad weer uit te fietsen. We schoten flink op en konden profiteren van de schaduw van vele bomen. Zo arriveerden we al om 13 uur op de camping bij Avignon. Gelukkig maar, want het was al 30 graden. Nadat de tenten stonden en we gedoucht waren vertrokken we voor een rondje door de Pausenstad. De smalle straatjes waren vol toeristen en overal waren souvenirs te koop.

Na het pausenpaleis bewonderd te hebben en Kees op een drankje trakteerde, vertrokken we naar de Pont d'Avignon. Een mooi gerestaureerd brugdeel, waar we op aandringen van Kees nog even over gezongen hebben, tot genot en plezier van de omstanders. Weer terug naar de camping waar Kees de epicerie plunderde voor het avondeten.

Vandaag toch nog 60 km gereden. Over 2 dagen een mooi gemiddelde van 75 km.

• 03 Juni 2022 - 20:09

Gerard En Marian Van Eeden:

Altijd leuk om jullie verslag te lezen. Nog veel plezier en blijf allebei gezond.

• 03 Juni 2022 - 20:41

Delia En Henk:

Het is weer leuk om te zien en te lezen hoe de reis verloopt. Mooie tocht over moeilijke weg door de Pyreneeën.
    Veel plezier de komende dagen wij zijn weer nieuwsgierig naar jullie ervaringen en foto's

• 04 Juni 2022 - 07:39

Gerry:

Wat geweldig om te lezen dat jullie soms " kruip door" tocht toch lukt. Geniet van de verder reis en hou de wind in de rug. Groetjes

• 04 Juni 2022 - 14:44

Ron Van Der Maat:

Hi Kees (en Gerard),leuk te lezen. Bekend terrein voor mij, dus dan helemaal leuk !! Wij zakken woensdag richting Chalon sur Saône. Misschien kruisen wij elkaar !! Dans ce cas: un biére ensemble obligatoir !!! Succes verder.