Nog maar 650 km tegaan( tot Maastricht) - Reisverslag uit Marnay, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Nog maar 650 km tegaan( tot Maastricht) - Reisverslag uit Marnay, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Nog maar 650 km tegaan( tot Maastricht)

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

09 Juni 2022 | Frankrijk, Marnay

3 juni Avignon naar Valreas. 79 km

Vanochtendvroegweg ivm de verwachte warmte.

Zoals zo vaak, als je vertrekt uit een grotestad gebeurt dit over een groteweg. Na enige tijd komen we op een nieuw fietspad met uitzicht op eenvan de vele kerncentrales die Frankrijk niet mooier maken. Daarna volgen wede wijnvelden die steeds meer plaatsmakenvoor velden met lavendel. Eerst nog mooi paars maar later zie je toch dat het nog voorjaar is. We komen in Suze la Rousse waar wekoffie drinken en genieten van het enorme kasteel. Rechts van ons zien we steeds de Mont Ventoux gehuld in de wolken.

Het vlakke is voorbij en de korte felle klimmetjes brengen onsValreas waar de lunch bestaat uit Chinees, gehaald op de hoek. Kees dacht dat het een kippenboer was. De camping eigenaarbracht ons naar de plek en 's-Avonds bereidde hij voor ons konijn, omdat Nienke jarig was. Hij deed werkelijk alles alleen, een soortvan adhd eigenaar.

4 juni Valréas - Montmeyran 75 km

Vandaag weer vroeg op pad. We komen na 5 km weer in de bergwereld terug met hoogtes tot 500 m. Dat lijkt niet zoveel, maar we zaten op 150 m, dus er is best lang te klimmen. Eerst 8 km klimmen à 5%, daarna een afdaling van 7 km. Daarna volgen nog eens vele korte maar venijnige klimmetjes. We komen door Saou, een klein plaatsje met een markt, twee muzikanten en veel mensen op een klein pleintje,heel gezellig. Daarnadoor een nauwe kloof met woeste bergen rond ons en een klein riviertje onder ons. Een klim van 5 km volgt naar de Col du Pas de Lauzens. Dan weer een lange afdaling van 7 km. In Crest rakenwe verzeild in een middeleeuwsfeest, wij gaan op zoek naar een restaurant om de verjaardag van Max te vieren. Bij het derde restaurant kwam Gerard er achter dat zijn voortas nog bij het eerste restaurant stond. Als een haas ging hijer vandoor om zijn tas te halen en kwam gelukkigmet de voortas terug. De lunch smaakte daardoorextra lekker. Tot slot fietsten we naar ons warm shower adres waar we de nacht zullen doorbrengen. Als we het dorp bereiken zijn onze batterijen leeg. De laatste km tot het adres fietsten we op de reserve batterij.Het adres is aan de rand van het dorp, om dit te bereikenmoestenwe 200 m 20 % klimmen.We kwamen bij een jong stel met 2 kinderen. Ze spreken een klein beetje Engels. Maar zijn heel hartelijk. We zetten de tenten op in de tuin en krijgen een heerlijk avondmaal. Heel erg lekker.

5 juni Montmeyran naar Hauterives 66 km

Na het ontbijt werden we door de familie uitgezwaaid. 20 % naar beneden is toch echt veelleuker. Vandaag reden we redelijk vlak door het landbouw gebied. De eerste zonnenbloemenbeginnen te groeien. Langzaam veranderd mais en koren in lavendel velden, mooi paars en het ruikt weer eens anders als mest op het land. In St Donat-sur-Herbasseeten we wat voor de lunch en gaan dan op weg naar Hautevires, de stad van postbode Ferdinand Cheval. Hij bouwde zijn eigen paleis ideaal in zijn achtertuin. Het Hammetje in Hooglanderveen is er niets bij. Na het opzettenvan de tent hebben we het paleisbekeken. Je moet defoto's maar eens goed bekijken. En omdat eerste Pinksterdag ook eenzondag is eten we een soort van barbecue bij het restaurant aan gevuld met een yetser en een glaasje wijn.

6 juni Hauterives - Saint Maurice de Gourdans 99 km

Vandaag vertrokken we voor een korte rit van 45 km, zodat we de volgende dag beter een camping zouden kunnen bereiken. Er stonden vele klimmetjes op het programma, variërend van 8 tot 12 % over 1000 tot 1500 m plus vele korte klimmetjes. Na het berggebied reden we ook over vrijwel vlak gebied met tarwe, zonnenbloemen, mais en koolzaad langs de weg.We vroegen ons af waarom er niets open was. We kwamen bij onze beoogde camping aan. Helaas was die echter gesloten, zo te zien al lange tijd. Dan maar door tot: we zien wel. Langzamerhand werden de klimmetjes minder, meer vals plat. In Four zag Kees dat er een bar open was, na 60 km. Hier kwamen we er achter dat de tweede Pinksterdageen nationalefeestdag is ,vandaar dat alles dicht was.We dronken er koffie, aten een sandwich en vulden onze bidons. Verder door een aantal dorpen. We kwamen in een wat drukker stuk, voor Loyettes. Daar staken we de Rhône over en reden we buiten onze route om naar Saint Maurice de Gourdans. Daar was een gemeente camping, mooi met zwembad en gelegen aan de l' Ain. Maar wel duur: camping €.27, twee kleine flesjes bier €.8.

Maar we waren er toch blij mee.

En de afgelegde afstand? Niet 45 km, maar 99 km. Het eten bestond uit vakantiespekjes(Smac) aangevuld met knoflook van de overburen en spaghetti en saus uit de tasvan Gerard

' s-Avonds nog koffie gedronkenen gezellig gekletstmet de overburen..

7 juni Saint Maurice de Gourdans naar Condes 92 km

De eerste 45 km waren niet echt leuk veel stedelijk verkeer en ontzettend veel verkeersdrempels en rotondes in de weg. Het lijkt de rondweg van Vathorst wel. We weten nu al een tijd waarom de Franse auto zulke goede vering hebben en zijn er geen verkeersdrempels dan zijner wel gaten inde weg.

Maar de laaste 45 km vergoedde veel. Een prachtige mooie tocht langs de rivier de L'Ain. Ook geen auto'smeer en in het bushalte hokje eten we ons brood op. Daarna gaan we op weg naar Condes. Ook Kees waserg in zijn nopjes want plots verscheen er een treinop een viaduct over de L'Ain. Onderweg nog een frietjegegeten en om half drie waren we op de camping.

8 juni Condes - Poligny 72 km

Vanmorgen een half uurtje eerder opgestaan, zodat we ook eerder vertrokken. Er komt een regengebied aan dat ons rond 11 uur zou bereiken. We fietsen naar Poligny, waar we een WS adres hebben gevonden.

De rit gaat over een paar bergen(stuk of acht), waarvan de hoogste 602 m is. Van deze route (de groene route naar de Middellandse-Zee) is dat de hoogste top. Het is alweer een rit over zeer rustige wegen. Het is bewolkt en voor ons ook fris, 18 graden. Om ongeveer 11.15 uur bereikt de regen ons. Vlug de regenkleding aan en om 12 uur fietsen we Poligny binnen. We gaan een restaurant in om te schuilen en te lunchen. Het is nog leeg, maar al snel is het restaurant gevuld. We doen rustig aan, nemen ook nog een dessert. Maar rond kwart voor twee vertrekken we naar ons overnachtings adres. We worden hartelijk welkom geheten en met fiets en al de begane grond vloer ingesluisd

Een soort opslag met een bed, daarnaast een prachtige doucheruimte. We mogen ook onze was doen

Al met al een win win situatie.

s-Avonds worden we om 7 uur verwacht voor de maaltijd. We hebben een stuk Comté kaas gekocht. Samen met de sleutelhanger klompjes en de koelkast magneet met een oud Hollandse afbeelding bieden we het aan. De gastvrouw heeft een heerlijke quiche gebakken. Daarna een salade met vele soorten kaas, waaronder onze Compté. Een biertje erbij en koffie toe maken de maaltijd compleet. Vervolgens praten we nog een tijdje, waarna we het voetbal van het Nederlands elftal tegen Wales gaan bekijken. Jammer is, dat Gerard halverwege de wedstrijd in slaap valt...

En ook 71 km gefietst

9 juni Poligny naar Marnay 75 km.

Tijdens het ontbijt regent het nog. We besluiten nog evenin de garage cg slaapzaal te blijven. Om kwart over negen gaan we op pad. Regenjas en rainlegsgaan aan en we rijden door een miezerige regen eneen verlaten landschap. De wijnvelden keren terug en we verlaten de Jura. We fietsenrichting Marnay het einddoel van deze dag. In Mouchard drinken we koffie en trakteren ons op een gebakje, omdat de zeer lichte regen is op gehouden. Daarna weer eens langs een rivier om om twee uur in Marnay aan te komen. Dit betekent het einde van boekje twee, nog een tegaan: 650 km naar Maastricht. Kees ziet dat het menu du jour negen euro kost en denkt, dat scheelt weer koken voor vanavond. Helaas alleen in het hoogseizoen is de snack ook 's-avonds open. Dus eten we vanavond maar biefstuk, gebakken aardappelen en koolsalade. Het toetje is aarbeienmet yoghurt .

Vermeldenswaard is nog, dat Kees de remblokjes van Gerard's schijfremmen heeft vervangen, zodat hij weer beschikt over volledige remkracht.

• 09 Juni 2022 - 20:44

Nico:

Kees

Mijn petje weer af hoor.

Als je terug bent kan de tour de France beginnen

• 09 Juni 2022 - 22:07

Rik En Mijke :

Ha pap en Gerard,

Leuk om weer een update van jullie te lezen! Ik krijg er spontaan trek van ;-) fijn dat jullie zijn aanbeland bij het laatste boekje, dat schiet op! Geniet van de laatst paar honderd kilometers!

Liefs van ons

• 09 Juni 2022 - 22:11

Anneke En Jan:

Wat weer een heerlijk verslag van jullie tocht. weer eentje waar we herkenbare plaatsen, en de natuur. alleen onze fiets belevenis was veel minder per dag.
    blijft mooi Frankrijk.
    Genieten nog de komende 650 km.

• 09 Juni 2022 - 22:27

Joke:

Hoi lieve mannen. Het is weer ouwerwets genieten voor jullie. Fietsen taartjes lekker eten biertje en zo nu en dan wat vergeten maar ach .... Laatste boekje alweer. Geniet er lekker van en de warm showeradressen zijn weer leuk!!!! Liefs Joke

• 10 Juni 2022 - 05:23

Maria:

Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zo goed hebben en genieten, leuk om te lezen
    Veel plezier samen

• 10 Juni 2022 - 09:28

Gerard En Marian Van Eeden:

Hallo mannen, wat een prachtig verslag weer, hopeljjk zijn dd weergoden de laatste 650 km aan jullie zijde. Groetjes van Gerard en Marian.

• 10 Juni 2022 - 10:59

Paul De Kleuver :

Weer een mooi en avontuurlijk verslag mannen.
    Ik kan nog even melden dat Hoogland de eerste wedstrijd in de nacompetitie met 0-0 heeft gespeeld ten Hoogeveen.
    A.s zondag thuis spelen.
    Als jullie in Maastricht zijn lekker vlaaien eten en dan weer gezond op reis naar het thuisfront.

• 10 Juni 2022 - 11:14

Anneke.onclin@gmail.com :

Prachtige verhalen en weer mooie herinneringen voor in boeken, succes met de laatste loodjes, go go go

• 10 Juni 2022 - 18:41

Delia & Henk:

Hi mannen,
    Dit zijn dagen met veel klimpartijen zo te lezen.
    Zwaar lijkt ons naar jullie zijn top klimmers.
    Maar al veel km achter de rug en de finishlijn is bijna in zicht.
    Geniet ook de laatste km ets

• 11 Juni 2022 - 18:36

Leo:

Hi mannen,
    Dit verslag gaf diverse plekken te zien die wij, als familie, veel hebben bezocht om er te kamperen. Vele jaren zijn we in de Drôme geweest in de 80tig en 90 tiger jaren. Dus extra leuk om dit te lezen en heel herkenbaar.

Die laatste ruim 600 km doen jullie met twee vingers in de neus neem ik aan.

Groeten,
    Leo