Bijna weer terug in Nederland - Reisverslag uit Wiltz, Luxemburg van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Bijna weer terug in Nederland - Reisverslag uit Wiltz, Luxemburg van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Bijna weer terug in Nederland

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

16 Juni 2022 | Luxemburg, Wiltz

10 juniMarnay - Hurecourt 102 km

Vandaag gefietst door een typisch noord Frans landschap. Dwz door een mooi vriendelijk landschap met weiden en af en toe koeien, veel bomen, bossen en landbouw, vooral graan. Wegen die op een wasbord lijken, op en neergaande met af en toe een stevige klim. Maar dit keer ook 41 km over het jaagpad naast de rivier Saône. Heel mooi en heel rustig. Prachtig om te zien, dat de rivier door een tunnel door de berg stroomt. Om 15.15 kwamen we aan op de camping bij Hurecourt,, gerund door een Nederlands echtpaar. De camping heeft een prachtig uitzicht, maar het ligt in een waar niemandsland. Hurecourt heeft 44 inwoners en geen voorzieningen. Gelukkig heeft de camping een bar, geopend van 17 tot 19 uur. Dat weer wel. Na het door Kees weer prima verzorgde maal nog een potje rummicub gespeeld. Gezellig en spannend

11 juni Hurecourt naar Bayon 96 km

Vandaag gaan we naar de Moezel ivm veel gesloten campings op onze route. We rijden door het landbouw gebied van de Vogezen. Veel boerenzijn druk het gras te maaien, dit betekent voor ons een paar dagen mooi weer. Tijdens de vele kleine uitputtende klimmetjes zie je soms de schaduw van de roofvogels die hun kans ruiken omdat de prooi beter zichtbaar is nu het gras net gemaaid is. De vele kleineafdalingen zijn zeer welkom. De landbouw verandert langzaam in bossen, die verkoeling brengen, want het wordt als maar warmer.Onderweg zien we de drie gesloten campings en ze zijnnog steeds dicht of niet meer zichtbaar. In Charmes drinken we cola en orangina om de laatste 16 km af te leggen langs de Moezel over een prachtig nieuw en mooi fietspad. Na 93 km bereiken we de camping in Bayon. Voor morgen hebben we een camping gevonden. Hoever dat is, lees je morgen.

12 juni Bayon naar Vic-sur-Seille 73 km

Baaldag voor Kees,slecht geslapenivm een feest elders. Steeds wakker door de muziek.Ook deze dag heimwee naar Joke, kinderen en kleinkinderen. Ik was niet vooruit te branden op de fiets. Dus ook niets gezien van de troosteloze omgeving waar we door fietsten. Gelukkig was de camping in orde en langzaam kwam ik weer bij. Een paar mooie filmpjes van de kinderen en kleinkinderen maakte mij weer blij. Morgenweer verder richting Luxemburg.

13 juni Vic sur Seille - Burtoncourt 80 km

Na het vertrek van de camping ontbeten we ouderwets op het plein bij de bakker en het kleine supermarktje. Daarna een rondje door de stad om de uitgang te vinden. Vervolgens twee forse klimmen om de dag goed te beginnen. Dit was de dag van de vele relatief korte klimmetjes tot 13% stijging. Pas na 60 km het eerste stadje (Courcelles Chaussy) waar we koffie konden drinken. Gelijk ook de inkopen voor het avondmaal gedaan. Nog een stukje over een onverhard fietspad en een stuk over de weg. Vlak voor Vryverlieten we de route op weg naar de camping voor deze dag. Na 7 km volgde een afdaling door het bos en daar was de camping. Mooi en zeer rustig gelegen vlak voor Burtoncourt.

We waren er om 13:15 uur op de camping dus genoeg tijdom de laatste was van devakantie te doen.

14 juni Burtoncourt naar Alzinger (Luxemburg) 68 km

Na weken te hebben gefietst in frankrijk, gaan we op weg naar Luxemburg. Het walnotenbrood van de Lidl smaakte heerlijk en we gingen om half negen op pad; de juiste route was snel gevonden en de twee klimmetjes incluis een afdaling gingen ons goed af. Nog steeds door troosteloze dorpen waar we volgens onze beschrijvingen koffie konden krijgen. Helaasde koffiehuizen waren er niet te vinden. Plots in Metzervisse toch nog een kopje koffie met een lekkere koek vol metappelmoesvan de plaatselijkebakker. Met nog 20 km te gaan in Frankrijk zagen we de vier grote koeltorens van een van de grootste kerncentrales vanFrankrijkin Cattenom. 8 % van het totale energieverbruik komt van deze centrale. Mooi mikpunt om naar toe te fietsen,voor de rest geen commentaar.

5 km voor de grens vonden we in het troostelozeZouffgen het laatstecafé in Frankrijk, maar ze hadden lekkere koffie. Eenmaal in Luxemburgwas al het troosteloze weg, luxe huizen, industrie, drukke snelwegen alles was er in een keer weer. Om een uur op camping in Alzinger wachte Gerard trouw tot vijf uur voor een scheerbeurt en een doucheen Kees nam genoegen met een koudeduik onder de kraan. Vanavond eten we bami met ei en gedroogde uitjes met als toetje aardbeien met slagroom.

15 juni Alzingen - Wiltz 92 km

Vanmorgen reden we direct van de camping het fietspad op. We reden langs de rivier Alzette en die zouden we voorlopig niet verlaten. Door het bos en langs de rotsen reden we naar Luxemburg stad toe. Daarna onderlangs de stad met af en toe een kruising of een klein stukje straat. Boven ons maar ook naast ons strekte de stad zich uit. Al snel reden we weer door het open land, maar steeds over het fietspad en de door borden aangegeven route. Bij Pettingen dronken we koffie tegenover de eeuwenoude ruïne van een kasteel. Door naar Ettelbrück, waar we in de stad de lunch kochten, die we even later opaten op een bankje aan de oever van de Alzette. Nog een klein stukje konden we het fietspad volgen, maar na ongeveer 50 km moesten we toch afscheid nemen. Over de gewone weg reden we richting Wiltz. De weg begon nu weer te stijgen. We reden nu door het dal van de Süre. Vlak voor Lipperscheid een bord met route barré. Toch reden we door en omhoog. Vlak voor een tunnel konden we niet verder, maar we vonden een stenig geitenpaadje dat ons langs de tunnel leidde. Na Goebelsmühle volgde een lange klim over 3500 m van 7%. Dat was wel een opgave. Maar na Goesdorf was het leed geleden en ging het op en neer naar Wiltz. Daar volgde een flinke afdaling door de bovenstad naar de onderstad. Vlak voor de camping stopten we voor een jetze en om inkopen voor het avondmaal te doen. Om kwart voor vier arriveerden we op de camping bij mooi warm weer en 26 graden.

• 16 Juni 2022 - 05:45

Maria:

Hoi mannen ruiken jullie het honk, denk dat het niet meer zo ver is. Geniet van de laatste dagen
    Liefs Maria

• 16 Juni 2022 - 08:49

Gerard En Marian Van Eeden:

Een heel goede thuisreis en genief nog eventjes. We vermoeden dat de familie ook vol spanning op jullie zal wachten.

• 16 Juni 2022 - 14:37

Paul De Kleuver :

Ik kan mij helemaal voorstellen dat noord Frankrijk saai en stil is. Op de foto,s zie ik wel prachtige luchten.
    Nederland komt al in zicht en dan kan Kees zijn geliefde weer knuffelen.
    Nog een goede reis en blijf gezond.
    Groetjes Paul en Ina.

• 16 Juni 2022 - 15:47

Mijke:

Geniet van jullie laatste paar dagen samen op de fiets! Hopelijk met wat gezellige stops met goede koffie en een biertje onderweg. En zo'n baaldag is vervelend (herkenbaar ook), maar ook een besef wat voor moois jullie thuis weer te wachten staat :) goed om ook weer naar uit te kijken. Maar voor nu nog even genieten :)

Liefs

• 16 Juni 2022 - 18:26

Delia En Henk:

Ja. Mannen ook dit soort dagen horen erbij. Maar gelukkig zijn die sterk in de minderheid.
    Nog een paar mooie dagen en een hartelijk welkom in Nijkerk en Amersfoort/Hoogland.
    Was weer top om jullie te mogen volgen. Gr ons

• 16 Juni 2022 - 19:03

Angelique:

Hé mannen
    Ik snap dat er af en toe een baaldag tussen zit , maar nog ff volhouden en heel veel sterkte en ook plezier met de laatste km
    Liefs angelique

• 16 Juni 2022 - 19:24

Theo En Ton:

Nog ff en dan zijn jullie weer lekker op je eigen nest. Geniet nog lekker van de laatste kilometers.

• 17 Juni 2022 - 07:50

Gerry:

Het eind is in zicht en ik kan me voorstellen dat jullie nu zo snel mogelijk naar huis willen, na een paar weken in dat tentje te hebben geslapen. Wat waardeer je je eigen bed dan weer! Nog ff doorgaan en hou de wind in de rug. Groetjes

• 19 Juni 2022 - 09:52

Marius:

Weer mooie verhalen! Ook mooie foto’s. Wij lezen het nu pas omdat we in Schotland waren. Daar ook mooi, maar geen fietsland denken we.
    De laatste loodjes! Goede thuisreis en geniet ervan!
    Groeten,
    Rina en Marius