Kees en Gerard op weg naar rome: Dag 30 t/m 32 - Reisverslag uit Fiano Romano, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Kees en Gerard op weg naar rome: Dag 30 t/m 32 - Reisverslag uit Fiano Romano, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Kees en Gerard op weg naar rome: Dag 30 t/m 32

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

24 September 2008 | Italië, Fiano Romano

22 september Rustdag in Assisi.
De weersvoorspellingen voor vandaag waren regen.
Het was echter prachtig zonnig weer.
In de ochtend hebben we de fietsen een grote schoonmaakbeurt gegeven, voorremblokjes vernieuwd en de ketting weer gesmeerd voor de komende laatste dagen van onze tour.
In de middag hebben we Assisi bezocht. Hoewel het maandag was, bleek het druk te zijn. Er kwamen busladingen mensen binnen. We hebben maar een beetje door Assisi rondgezworven. Natuurlijk hebben we de twee boven elkaar gebouwde kerken van St. Franciscus van Assisi bezocht tot en met zijn graf in de kelder van de onderste kerk. Daarna nog een paar andere chiesas. Ook hebben we hier het heilige water met schuim herontdekt. Eerst in een klein tentje boven Assisi onder de bomen, later nog een keer op een terras aan een piazzo.
Die avond heeft Kees weer gekookt. Het was een geheim recept, de kleur was rood en er zaten stringettas door. Ook was er een voorgerecht met o.a artichokken.
Die nacht was het bijzonder koud. Tegen de ochtend wees Kees fietscomputer aan dat het 6 graden was. Mede daardoor en door allerlei blkaffende honden was onze nachtrust niet echt optimaal.

23 september Assisi – Narni 92 km.
Het was vandaag mooi zonnig weer, hoewel eerst nog wat koud.
Om 8.30 vertrokken we. Vanaf de camping naar S.Marie degli Angeli. Via een soort rondweg om het plaatsje heen. Toen onderlangs de bergketen waarop o.a. Assisi ligt. Daarna dwars door het dal naar Bef Anna (Bevagna in het Italiaans). Een mooi middeleeuws stadje met wallen, poorten nauwe straatjes en mannetjes bij de kroeg op het plein. Daar koffie gedronken en de lange fietsbroeken verwisseld voor de korte. Daarna begon het klimmen. Een klim van 10 km van 4-5% en 1,5 km vals plat. Toen een afdaling van 11 km.. We reden via de Monti Montani. Een heel mooi stuk met ook mooie vergezichten met velden en bos en dorpjes op de bergen. Veel olijfbomen alles heel kleurrijk.
Op het dorpsplein van Massa Martana geluncht. De dorpsoude kwam nog langs met een veer op zijn hoed. Voor Kees reden om ook een veer op zijn helm te steken. Daarna langs Acquasparta door een smal dal met bossen op de bergen en langs de weg. Opeens bleek een viaduct afgesloten en een flinke omweg lag in het verschiet. Omdat het lunchtijd was bleek er niemand aan het werk. Kees slaagde erin het hek een stukje opzij te zetten en voorzichtig reden we over een randje asfalt over het viaduct. Een uitstapje naar de ruines van Carsulae betekende een extra flinke klim van ruim 3 km. Na een lekkere afdaling kwamen we in San Gemini. Kees kwam iets later want bij een afslag naam hij de richting snelweg. Gelukkig kwam hij op tijd tot inkeer en keerde terug op het goede pad. Daarna opnieuw een mooie afdaling door een heel mooi landschap richting Narni. Tot slot een klim over een drukke weg, zo n 3,5 km van 5%. Narni bleek een hele oude stad te zijn van 300 jaar v C. Gelegen boven op een berg. Ommuurd met mooie toegangspoorten en heel veel nauwe straatjes. In het routeboekje stond een klooster vermeld met overnachtingsmogelijkheden. Wij op zoek en na een paar keer vragen stonden we voor de poort. Alles was echter dicht en uit niets bleek dat we konden overnachten. Op de telefoon werd niet gereageerd. Nadat een omwonende had bevestigd dat dit het klooster was kwamen er opeens een paar vrouwen uit het gebouw. Wij vlug naarbinnen en aan de eerste non die we zagen gevraagd of we konden overnachten. Dat kon inderdaad. De fietsen konden in de tuin en wij werden meegenomen de trap op naar de eerste verdieping. Een kamer met vier bedden, een plafond van oude balken 5 meter hoog en een badkamer. Een prachtig uitzicht over de vlakte voor Narni.
Die avond dronken we op het piazza Garibaldi een lekker biertje, aten een niet zon lekkere pizza en daarna in de gelaterie een ijsje. Om 10 uur lagen we tussen de geborduurde lakens op een wat doorgezakt spiraal op een oude matras. Het jezus beeld boven ons gloeide groen op in de donkere kamer. We sliepen heerlijk.

24 september Narni Fiano Romana 66 km
Om 8:00 uur ontbijt bij de nonnen van St Anna een typisch Italiaans ontbijt. Om 8:45 op de fiets de stad weer uit een lastige klimmetje van 500 meter met een verschil van 35 meter, daarna meteen weer een klim van2 km van 6 t/m 8 %. Gerard als vanouds omhoog en Kees rustig aan.Onderweg een keer de maag van Kees geleegd en daarna een zeer moeizame klim omhoog. De rest van de dag bleef lastig vele kleine klimmetjes en evenzo vele kleine afdalingen. Deze dag in Umbrie waar we hele dag op de toppen van de heuvels fietsten langs druiven en olijfgaarden. In Massa Mertala koffie en wat lekkers genomen en meteen de lunch voor die dag gekocht.
Daarna een mooie afdaling naar het dal van de Tiber en door de vallei van de Tiber richting een klim van 12 % volgens onze Hans. Op 400 meter gelunchd bij een prachtige kerk met mozaik. Daar kwamen we hollanders tegen die ook onderweg waren naar Rome. Na de lunch de klim weer opgepakt maar deze bleek niet 1,5 km te zijn maar ruim 6 km meestal zeer steil en soms wat minder.Tijdens de afdaling langs de snelweg naar Rome kwam er plots een gekke nederlander langs zij die aan ons de weg naar Rome vroeg. Wij hebben de weg gewezen en plots ging hij een andere kant op.Daarna de laatste klimmetjes richting Fiano Romano en op de camping daar een bungalow geboekt.
Geprobeerd te zwemmen in het zwembad maar het water was net zo koud als de nacht in Assisi.
Ook op deze camping verkopen zij het heilig water en deze waren na deze warme dag in Umbrie een gods geschenk. Morgen nog een dag van 60 km naar Rome en gelukkig zien we dan ook weer onze eigen prachtige vrouwen Joke en Janja.

• 24 September 2008 - 16:47

Lammert:

kees ben je nu al iets afgevallen, want ik zie je alleen maar met bierrr..

• 24 September 2008 - 18:34

Jasper:

Kijk is even de laatste loodjes.. Mam is er helemaal klaar voor om morgen te vertrekken.. nog eventjes geduld voor jullie beiden en natuurlijk ook voor Gerrard en Janja.. sterkte, en pas op dat jullie niet onvoerd worden he.. haha groetjes uit Amersfoort.
    Jasper

• 24 September 2008 - 19:02

Evelyn Renia:

Tjonge wat zien jullie er lekker gebruind uit op de foto met zuster Anna. Heerlijk, het buitenleven is vast goed!

Arme Kees was blijkbaar niet zo lekker, en heeft even de maag omgekeerd? Nu weer goed hoop ik?

Blijven jullie eigenlijk altijd bij elkaar of gebeurt het wel vaker dat jullie bij een klim of afdaling apart van elkaar gaan fietsen?

• 24 September 2008 - 19:37

Ronald M:

Ach eigenlijk is mijn commentaar met lof kort samen te vatten:

KANJERS !!

• 24 September 2008 - 19:45

Joke:

Oh wat een brave mannen zo naast de non.Als ik het zo lees is het de laatste dagen toch nog wel zwaar maar goed nog 1 etappe en ROME tot morgen het is ook wel lang genoeg geweest zo....

• 24 September 2008 - 20:45

Marjolijn:

Julie hebben wel de knapste non uitgezocht:) Ach ja, 4 weken zonder vrouw dan maakt het allemaal niet meer zo uit waarschijnlijk. Hihi!! Laatste kilometers dus nog veel klimmen... sterkte mannen!
    Kus!

• 24 September 2008 - 21:01

Machteld:

Top hoor, wij zijn hier heel trots op jullie!!! Maar ook op de achterban die hebben toch mooi een tijd zonder jullie gedaan.
    Succes met de laatste loodjes en tot gauw,
    Machteld, Henri & Sigrid

• 24 September 2008 - 21:27

Wichert En Marian:

Zeg Kees heeft zuster Anna de laatste etappes ook ingezegend met gerstennat? Toch ook je fiets wel ingestraald hè voor dat je naar de paus gaat???? Denk erom, je komt daar maar zo niet binnen en voor een biertje is ie al helemaal niet te porren hoor!
    Enfin, we zien wel. Veel lol die laatste kilometers
    Groetjes, de Dijkjes

• 24 September 2008 - 21:46

Mijke =):

Joehoee!

Nog maar 1 etappe! En dan jullie eindbestemming, knap hoor! =) Mama en Janja hebben ook wel weer heel erg zin om jullie te zien hoor (ze heeft het er iig wel heel vaak over=p! Nou hopelijk worden jullie niet beroofd vannacht of in de buurt van Rome! Nu is het de tijd om te zeggen dat jullie niet wild mogen gaan kamperen he ;) Veel plezier de laatste dagen! Tot zondag!

Liefs

• 24 September 2008 - 21:48

Mijke:

Oh ja die (ongelooflijk mooie =p )zuster heet Anna en dat mooie plein ligt toevallig in Bef Anna... Hmmmmmm wat moet ik daar nou van denken!! =O

• 25 September 2008 - 04:10

Theo En Piet:

nou welkom in rome straks ,de pope zal jullie vast wel opwachten.geniet van het mooie rome en natuurlijk straks van jullie vrouwtjes.we zien jullie gauw

theo en piet

• 25 September 2008 - 18:33

Ella:

Helemaal top zit hier gewoon te janken wat goed van jullie.
    beso
    blij dat het zo goed gegaan is en dat jullie weer samen zijn!!!!!

• 25 September 2008 - 19:38

Jelly:

Zo te zien is zuster Anna heel blij met jullie. Als ze hier komt op de fiets wil ze vast naast Gerard slapen. Gaat Janja wel en paar dagen weg.

• 25 September 2008 - 21:06

Ruud En Christa:

Wel knap hoor van jullie, 5 weken geen kruis gezien ,en dan mag je slapen bij de nonnen en dan zie je een kruis boven je bed vreeeeeeeeeemd toch?
    Nog even vol houden ,TOPPERS

• 26 September 2008 - 08:58

Daphne:

Jullie maken heel wat mee zeg, maar hilarisch om te lezen. Super hoor, dit hebben jullie toch maar gedaan. Geniet maar lekker van de laatste dagen in Rome. En de foto's zijn helemaal top!

Kus Daf