Kees en Gerard op weg naar rome: Dag 26 t/m 29 - Reisverslag uit Assisi, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Kees en Gerard op weg naar rome: Dag 26 t/m 29 - Reisverslag uit Assisi, Italië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Kees en Gerard op weg naar rome: Dag 26 t/m 29

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

21 September 2008 | Italië, Assisi

Eerste overdenking van onze fietstocht naar Rome nu we zijn aangekomen in Assisi.
Wat geeft onze fietstocht tot nu toe?
200 x Hallo
2000 x Guten Tag
200 Gruss Gott, de oostenrijkers groeten geen fietsers.
2500 x Buongiorno, ciao
Vele mooie verschillende landschappen in verschillende landen.
Veel tegenwind, weinig zon in Italie.
Veel water vooral in de rivieren.
Geen problemen tot nu toe zowel met de fiets( 1x spaak) als met elkaar.
Weinig regen onderweg slechts 4 regenfietsdagen.
Rustdagen tot nu toe regenachtig.
6x niet gecampeerd, 4 x Bungalow(tent) wat lijkt op camperen.
1x extra rustdag ivm regen
1 x zieke in Nederland, Renske met wie het nu al een stuk beter gaat.
1 x voetblessure van onze Gerard.
1 x koortslip van onze Kees.
1 x gevallen met alleen een zere schouder.
4 x fietstas van Gerard en 2 x tas van Kees van de fiets af gevallen.
Vaak op tijd weg ivm de tegenwind.
Veel SMS verkeer tussen de fietsers en het thuisfront.
3 x fietsers tegen gekomen die ook een deel van de Reitsma route volgden.
Ivm het ontvangst commitee in Rome van Joke en Janja hebben we besloten de minder zware route te fietsen via Ferrara en Assisi, zodat wij ook nog wat over hebben als we Rome bereikt hebben.
Tot zover deze voorlopige overdenking..

Donderdag 18 september Ferrara naar Ravenna 94 km
Vroeg op, maar de tent moest nog drogen zodat we toch om 9,00 uur vertrokken. In de stad ons ontbijt gekocht en opgegeten bij het Castello Estense. Na een kwartier waren we Ferrara uit en begon het platteland. Langs een dode arm van de Po, die zich af en toe liet zien, reden we langs soms heel bouwvallige huizen en soms langs hele mooie. Opnieuw veel appels, soms druiven en ook pompoenen. In Portomaggiore dronken we koffie en kochten de ingredienten voor onze lunch. Na La Fiorana begon een lang stuk door de polder. Het was alsof we door de Ijsselmeerpolders fietsten: een kaarsrechte weg, omgeploegde akkers, geen dorpjes, wind tegen en dat 10 km lang. Na dit stuk werd het opeens interessanter toen we langs een natuurgebied ( Bonifica del Mantello) reden. Hier lunchten we ook en konden we de tent laten drogen. Met als gevolg dat onmiddellijk de dichtstbijwonende boer met zin hond even polshoogte kwam nemen. Op een paar honderd meter van ons vandaan waren veel witte- en een enkele blauwe reiger met jongen te zien. Verder maar weer langs een nu wat kronkeliger weg langs een soort ringvaart, maar nog steeds met tegenwind.
Vlak na Anita reden we een dijk op. Daarachter bleek een groot meer te liggen met vele vogels. Ook wat vogelaars op die dijk. Daarna met een stokoud veerbootje over naar St. Alberto waar we wat dronken en krachten verzamelden voor de laatste kilometers naar Ravenna. Een aardige stad met lange stadswallen en vele poorten. We zochten en vonden de geroemde B&B, maar helaas vol. Toen maar naar de jeugdherberg. We kwamen op een kamer met nog twee jongens. Die avond nog even de stad in om wat te drinken en te eten.

Vrijdag 19 september Ravenna naar St. Piero in Bagno 91 km.
Tijdens het ontbijt in de jeugdherberg gesproken met het Amerikaanse echtpaar, die we gisteren ontmoetten. Zij waren aan het toeren tussen Venetie, Rimini en weer Venetie.
Om 8,40 uur vertrokken we al onder een zwaar bewolkte hemel maar wel droog. Dat duurde echter niet lang, zodat na een kwartiertje al de jasjes en de rainlegs aan gingen. Het zou die dag niet meer droog worden...Toen belde Joke: Renske was opgenomen in het ziekenhuis met waarschijnlijk een ontstoken blinde darm. Gelukkig hoefde Kees niet naar huis, maar die dag werd er natuurlijk veel gebeld en gesmst, zodat we van uur tot uur op de hoogte bleven van de toestand van Renske.
Aanvankelijk fietsten we door een landbouwgebied, met veel pompoenen.Veel zicht hadden we niet, door de regen zag alles grijs. De huizen zijn hier wel wat beter verzorgd dan op de Povlakte. Na Cesena zagen we ze opeens door het grijs heen: weliswaar vaag maar toch daar waren de bergen van de Apennijnen. Steeds dichter kwamen we erbij. In Borella dronken we in onze natte kloffie koffie met paste (brioche). Een half uurtje later geluncht in een gelukkig overdekt winkelcentrum.
De laatste 45 km ging maar steeds bergop, af en toe hellinkjes van 5 tot 7%. Je merkt dan weer onmiddellijk hoe lang het duurt voordat je 100 meter gefietst hebt. Ook kruisten we hier regelmatig de snelweg naar Rome. Bij San Vittore zagen we opeens een wegwijzer: Rome 341 km. Volgens het boekje van Hans R. zijn het er voor ons nog 400!
De laatste klim was stevig. Om half vier waren we in S.Piero in Bagno. We checkten in in hotel Bologna, een typisch oud Italiaans hotel met kaartspelende Italianen. Daarna gingen we lekker in bagno.(bad)

Zaterdag 20 september S.Piero in Bagno naar Citta di Castello 86 km
Geen ontbijt in het hotel dus maar weer wat gekocht in de plaatselijke alimentari en opgegeten bij de piazza van het dorp. Deze dag gingen we de hoogste Apennijnen top bedwingen nl 853 meter.
Daarna zou er alleen maar worden afgedaald. Helaas bleek later dat we teveel omhoog en naar beneden gingen. Met alweer de wind tegen.Ook was het die dag koud de temperatuur was maar 11 graden.Om 10:30 uur waren we op ons hoogtepunt van die dag. De klim duurde in totaal 20 km.
Daarna afdalen, klimmen op zeer slechte wegen, waar zelfs stukken weg waren weg geslagen.
Helaas het verkeer was ook nog tegen , want de snelweg naar Rome was afgesloten die dag.We naderen de provincie Umbrie en de omgeving werd weer wat mooier de eerste cipressen zagen we dan ook al snel.
De lunch die dag was niet bijzonder, keihard zoutloos brood met smeerkaas ofzoiets en opgegeten in een bushokje. Gerard vond het nog mee vallen.
Langs een mooi stuwmeer kwamen we in de buurt van Citta di Castello waar we op zoek gingen naar de camping, die helaas dicht bleek te zijn. Daar maar op zoek naarB&B Sweet House aan de Via Vasari, deze weg bleek niemand te kennen en via de kroeg en het Internet kwamen we alsnog in de buurt. De voorons zeer jonge vrouw stond ons op te wachten en bracht ons naar haar huis.
Via ons Dr Oetker( volgens Seth Gaaikema iemand die voordurend in een taalgids bladert) raakten we in gesprek met Simona, want engels was haar vreemd.
Na de douche gingen we naar beneden en tot onze verrassing had zij ook haar vriendin op bezoek.(ook niet mis). Maar net als de trein en de bergen hebben wij deze verleiding ook weerstaan.
In Citta nog in restautant Lea scalapino met patat gegeten en Gerard nog even een fles wijn van 3 euro achter over geslagen gingen wij moe maar voldaan weer slapen.
Dr Oetker is trouwens Gerard.

Zondag 21 september Citto di Castello naar Assisi 70 km.

Na een ontbijt verzorgt door Simona reden we om 9:00 uur weg. De zon was deze dag weer voor ons. We fietsten de eerste 25 km naar beneden door een licht glooiend landschap vol met tabaksplanten. Daana werd het wat heuvelachtiger met korte en soms wat langere klimmetjes.
De omgeving werd steeds meer bosrijker en ook de omliggende heuvels werden weer wat hoger.
Assisi zagen we in de verte reeds liggen en bereikten vlot de camping waar we weer eens de bungalowtent boekten.
Morgen is onze rustdag en daarna nog 3 etappes richting Rome , waarvan twee nog erg heuvelachtig.

• 21 September 2008 - 17:42

Nienke En Cees:

Hallo daar,

Jullie moeten doorfietsen om een beetje uitgerust en op tijd in Rome aan te komen....hahaha... We dachten dat jullie alles rustig aan deden!! Heel veel succes de laatste loodjes en we hopen op prachtig weer met veel zon. Geniet er nog maar van...

Liefs Cees en Nienke

• 21 September 2008 - 17:59

Evelyn Renia:

fantastisch, wat maken jullie toch prachtige dingen mee. Die landschappen en prachtige weggetjes. Ik heb het gevoel alsof ik achterop zit, en mee mag rijden. Echt fantastisch!!! Ga zo door mannen, zet hem op!!!

• 21 September 2008 - 18:05

Joke:

wat een sterke mannen die zoveel verleidingen kunnen weerstaan... wel lekker een rustdag lijkt me zo en vooral genieten want over een week staan jullie alweer achter het fornuis in Hoogland.

• 21 September 2008 - 18:33

Ronald M:

Wauw Rakkers,

Weer een gezellig weglees verhaal..
    JE moet het hele pakket aan teksten t.z.t. nog een keer ietsje door de 'molen' halen en met foto's er bij is het een enig verslag....
    Ben best wel een beetje 'jaloers' op je. Natuurlijk een mega prestatie voor gewone Hollandse jongens zoals jullie maak ook sportief, leuk en lekker gek!!

Wat wordt de volgede opnderneming? fietsen naar Lapland of de Maas opzwemmen....

Nog even en dan zien jullie je fruitdruifjes weer..
    ZOENEN..

Complimenten!!

• 21 September 2008 - 18:41

Renske:

Hoi papa en Gerard,

Wat een hoop meegemaakt :) en dan nog al die regen het is ook wat :).... Succes nog even...!

• 21 September 2008 - 19:25

Jan En Henny:

We zijn even op vakantie geweest en een ff een paar weken werken(veel rompslomp gehad) en kees em Gerard zitten al helemaal in Italie.
    Al die verhalen, leuk om te lezen. Ik hoop dat ze de pensioen grens gaan verlagen kunnen we ook eens zoiets doen.
    Suk6 met de laatste 250 km en veel plezier daar in Rome met jullie vrouwtjes.

• 21 September 2008 - 19:31

Oma En Teus:

Nocg even de laatste loodjes jongens en dan maar genieten als de vrouwtjes komen.voor ons is het snel gegaan voor jullie vast ook wel We hebben genoten vanjullie berichten en nu snel tot ziens

• 21 September 2008 - 20:40

Mijke:

Joehoe papa en gerard,

Nou nou zo'n knapperd is ze ook weer niet als dat al verleiding is wil ik niet weten wat voor vrouwen jullie zoal zijn tegenkomen tijdens de reis =p

Nog maar 3 etappes, jullie gaan wel erg snel! Nog superveel plezier en hopelijk wordt het weer nog beter!

Liefs mijke

• 21 September 2008 - 22:21

Machteld:

nou nou nou wat een verhaal weer. Wel recht blijven fietsen jongens.
    Het is en blijft geweldig de verhalen te lezen. Op naar de laatste loodjes.....
    Henri Machteld & Sigrid
    p.s. sterkte met je zieke dochter Kees. xxx

• 22 September 2008 - 05:42

Hanneke , Muiden:

Hallo jongens,

Het gaat hartstikke goed. Zelfs ik krijg zin in zo'n tochtje als ik jullie verhalen lees.
    Nog even en jullie zijn er! Veel plexzier nog.

Hanneke

• 22 September 2008 - 08:07

Daphne:

Ha Dr. Oetker & Dr. Kezo!

Hebben jullie altijd de goede route gereden? Of zijn jullie ook wel eens een keer verdwaald?
    Fietse nog even en over een paar dagen worden jullie warm onthaald. Advies: Dr. Daf - Geniet ervan!

Kus

Daf

• 22 September 2008 - 08:33

Nienke:

Is vast en zeker een geweldig gevoel zo op de fiets door al die mooie landschappen te fietsen?!
    Geniet er maar lekker van!

Groetjes

• 22 September 2008 - 11:25

Meta:

wat een leuke verhalen allemaal! geniet er nog even goed van en nog veel succes!

groetjes

• 22 September 2008 - 17:08

Daniel:

Wauw, wat een verhalen! Ga zo door, en jullie vrouwtjes komen eraan ;)

Gr. DAni

• 22 September 2008 - 17:40

Arie:

Ha Kees en Gerard, jullie zijn er bijna maar met zo'n stimulerend thuisfront...
    Jammer van die regen en tegenwind. Troost je, ik zit alweer in het vrij koude Borne en ga nu checken of je HET verhaal van deze reis, voor een gesloten poort staan bij Burg Rabeneck in Pforzheim, niet teveel aangedikt hebben.

Ik volg jullie en veel moois de komende tijd.

Groet, Arie

• 23 September 2008 - 04:34

Theo En Piet :

nou jongens ,we vinden het geweldig wat jullie gedaan hebben .mijn petje af .nu nog nog de laatste meters en jullie kunnen gaan genieten in rome,met jullie vrouwen .die staan te trappelen om jullie weer te zien .we vonden het steeds weer leuk om jullie vehalen te lezen .

groetjes en nog een leuke laatste dagen theo en piet