Dag 11:9 juni: Lutherstadt Wittenberg-Bernburg 89 - Reisverslag uit Wittenburg, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Dag 11:9 juni: Lutherstadt Wittenberg-Bernburg 89 - Reisverslag uit Wittenburg, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Dag 11:9 juni: Lutherstadt Wittenberg-Bernburg 89

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

09 Juni 2011 | Duitsland, Wittenburg

Deze etappe zou ongeveer 120 km lang zijn. In Bernburg was de enige camping van deze route, dus…zochten we naar routeverkortingen en vonden ze. Na het vertrek volgden we een stuk van de Elberadweg. Dat leverde alvast flink wat km’s op. Alleen, het waaide heel hard en de wind was tegen. We fietsten door het open landschap langs de Elbe. Later gelukkig ook weer door wat bossen, wat gemakkelijker fietste. Ook hier vaak onverhard met slecht wegdek. Bij Vockerode weer op de R1 route. Door Dessau waar we naast de Aldi koffie met gebak namen en gelijk sandwiches kochten voor de lunch. Na Dessau een lange weg tegen de wind in. Bij Aken gingen we linksaf en was de wind van opzij. In Reppichan geluncht bij een rustplaats van de R1. Versierd met allerlei figuren van staal. Bij Pissdorf een foto genomen van het plaatsbord in een karakteristieke houding. Na Köthen vonden we opnieuw een routeverkorting. Na Grosspaschleben reden we via Trinum recht door op Bernburg af. Wel over een heuvel (Mühlberg = een soort Smink, waarbij het afval inmiddels bedekt was met aarde en begroeid met gras en boompjes) van 110m hoog. En de wind vol tegen. Na Poley stonden we opeens voor een weg vol ongelijke kasseien. Toch maar door over een rijtje precies midden op de weg gelegde kasseien die nog enigszins vlak waren. Wel passeerden er een paar auto’s in volle vaart. Gelukkig was het niet te lang en over asfalt gingen we verder. Dwars door Bernburg naar het centrum. Waar was de camping? Op een plein stonden we te overleggen, toen een oudere dame vroeg of ze ons kon helpen. De camping? Hier links naar boven en langs het Schloss naar de rivier. Langs de rivier en daar zou de camping moeten zijn. De weg naar boven ging opnieuw over kasseien. Bij het Schloss was een uitkijkpunt boven de rivier. Een paar foto’s. Toen over een smal weggetje stijl naar beneden, Langs de rivier en daar was het: de watersportvereniging “Wasserwandern”. We konden de tent opzetten op het gras of slapen op de vloer van de zolder. Kosten €. 3,-- p.p. Eerst maar een paar biertjes. Betalen? Komen jullie vanavond nog? Ja, betaal dan maar.
We richtten ons in op zolder. Na het douchen kookte Kees een heerlijk maal: schnitzels met paprika en doperwten met wortelen, röstikoekjes met balkansalade. Heerlijk in de zon langs de rivier de Saale met uitzicht op de bootjes. ‘s-Avonds nog een biertje en een glas rode wijn op het terras.