Dag 12: 10 juni: Bernburg-Gernrode 80 km - Reisverslag uit Bernburg, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Dag 12: 10 juni: Bernburg-Gernrode 80 km - Reisverslag uit Bernburg, Duitsland van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Dag 12: 10 juni: Bernburg-Gernrode 80 km

Door: Gerard en Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

10 Juni 2011 | Duitsland, Bernburg

Heerlijk geslapen en om zeven uur weer op. Hoewel we geen broodjes besteld hadden, werden ze toch voor ons gehaald. Met koffie erbij en kaas van de vorige dag: heerlijk.
We fietsten langs de Saale langs Bernburg. Wel nog een steile trap af en om de chemische fabriek van Solvay en de sodafabriek heen en toen over een smal pad langs de Saale verder. Door leuke rustige plaatsjes heen. Deels onverhard door bos. Bij Hohenerxleben kwamen we uit bij een groot landhuis, nu hotel. Verder naar Stassfurt over asfalt. Bij Schadeleben, langs Abenteuerland, zouden we links langs de Concordia See fietsen (veel korter). De weg was afgesloten: levensgevaar! We konden langs het hek, dus verder. Opeens leek het erop dat in de verte een aardverschuiving had plaatsgevonden. De weg was niet meer te zien en boven stonden de huizen langs de rand van een afgrond. Toch maar terug en verder omgefietst naar Frose. Daar geluncht. Een doodstil echt Oost-Duitse plaatsje. Verder door naar Reinsted en Falheustein. Bij Meisdorf ging het pad opeens 16 procent omhoog, gelukkig maar 20 m lang. Kees liep met de fiets naar boven en Gerard zou het wel op de fiets proberen. Na 5m viel hij stil en om in de bosjes. Verder maar naar boven geduwd. Op weg naar Opperode haalden we een mevrouw in, die naast haar fiets liep. Boven langs de bosrand met Ballensted onder ons. Na een groot hotel (eens landhuis) misten we in de afdaling een routebordje. Even overleggen op een kruising. Daar was die mevrouw en wees ons de route naar de R1, dwars door een park. Verder onverhard naar Gernrode, omhoog door het bos. Later weer een afdaling en het dorp in. Er zou een jeugdherberg zijn. Gevraagd bij een langslopende man. Grote vraagogen en we moesten maar doorfietsen naar het centrum, rechtdoor en dan links en daar nog eens vragen. In het centrum kwamen we bij het (voormalig?) raadhuis en infocentrum. Het laatste was dicht. Geen informatie over de jeugdherberg op het raam. Nog eens iemand gevraagd. Onbekend. Weet u waar het Kirchplatz is (daar zou de jeugdherberg zijn).Neen. Een ander gevraagd en ja, Het Kirchplatz zou bij de Kirche zijn (hé hé). De kasseienweg naar beneden volgen en daar is dan de kerk. Wij erheen en ja, er was een kerk en daarachter een evangelisch jongerencentrum. De poort was dicht en op aanbellen werd niet gereageerd. Kees gaat op zoek in de kerk en komt terug met een alternatief figuur (mager, lange haren). Ook hij belt aan. Geen reactie. Ik zal wel even opbellen. En jawel, hij krijgt iemand aan de telefoon. Wel thuis, maar hij komt eraan. Na 10 minuten is hij er. Wij naar binnen. Het blijkt een enorm tehuis te zijn met vele hotelkamers. Er blijkt ook een groep jonge meisjes te zijn met twee leidsters. De prijs is €. 30,-- p.p., maar omdat de bedden niet opgemaakt zijn hoeven we maar €. 29,-- te betalen.
’s-Avonds het dorp in voor avondeten. Gasthof Zum Bären. De ober (een heel drukke homo) beveelt ons een wildmenu aan, wat een andere groep mensen ook bestellen zou. Een buitenkansje voor maar €. 23,-- p.p. We doen het hoewel we eigenlijk wat anders wilden. Het was best lekker, maar later bleek dat de andere groep iets heel anders bestelde.
Terug in het tehuis nog even TV gekeken. Tomaten, komkommers en sla mochten weer gegeten worden. Kees sms’t Mijke, maar krijgt geen antwoord. Om 10 uur naar bed.