De eerste dagen - Reisverslag uit Charleville-Mézières, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Charleville-Mézières, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

10 Juni 2023 | Frankrijk, Charleville-Mézières

5 juni 2023Hoogland Maasbommel 56 km.

Vandaag gaan we pas om een uur weg , omdat we slapen bij Robin en Els in Maasbommel. Daar kunnen we pas na zes uur aankomen. Het gebruikelijke uitzwaai moment bij Joke en Janja op school en weg waren wij. Al na 15 km de eerste koffie met cake bij Oma in Woudenberg. Daarna over de pontjes van de Rijn en de Waal en tenslotte bereikten we de Maas die we vanaf nu 700 km gaan volgen. Omdat Els voor ons zou koken dachten we in Maasbommel het bier en wijnte kopen, maar helaas alle gelegenheden waren al dicht of hebben de corona niet overleefd. Dit wordt ons eerste warmshowers adres. Het is een prachtige plek in de achtertuin. Het eten smaakte voortreffelijk en hetbier trouwens ook. Na het vertellen over de fietstochten gingen om half tien slapen. Kees klaagde over een zwabberende fiets, later meer hierover.

6 juni Maasbommel naar Arcen 99,5 km

Om kwartvoor acht vertrekken richting zuid oost, meteen voor de eerste pont over de Maas. Er zouden er nog vele volgen. Wat volgt is een mooie tocht langs de Maas. Onderweg komen we vele bejaarden tegen, die heel rustig voort fietsen.De wind is voor ons al vanaf het begin van de reis gunstig lekker in de rug. Kees zit ondertussen een beetje onrustig op de fiets. Vlak voor Arcen ontdekt hij de oorzaak: de zadelbrug is gebroken. Aangekomen in Arcen eerst naar de fietsenmaker, toen naar de jetsers,daarna naar de camping, reparatie, terug naar Arcen voor het avondeten en ijs van Clevers toe. Uitgeput bereikten we de camping, waar we uitgeput in slaap vielen. PS de fiets van Kees zwabberde nog steeds, hij dacht zeker de voortassen verkeerd beladen.

7 juni Arcen naar Maastricht115 km.

Vanuit Arcen fietsten we richting Venlo langs de Maas, waar we tijdens de koffie pauze vermaakt worden door de commando's van het 48e bataljon. Bij binnenkomst in Roermond begon het te regenen, maar gelukkig waren we net aan het koffie drinken toe. Na een uur werd het droog en stuurde kees zijn zadel terug naar Hoogland. Soms reden we in België dan weer in Nederland richting Maastricht, maar altijd viaMaas. Met de wind in de rug gaan we naar de loft van Marion en Remco in het oude Sphinx gebouw, waar we om zes uur aankomen en de sleutelvan de buurvrouw krijgen. Prachtig uitzicht overMaastricht. Snel douchen en daarna patat met zuurvlees dachten we, maarhelaas Reitz was al dicht. Dan maar bij een ander etablissement. Nog een biertje aan de binnenhaven en terug naar de loft. Kees laat wat bagage achter in het huis, want zijn fiets gaat steeds meer zwabberen. Kijken of dit de oplossing is.

8 juni Maastricht Profondeville 118 km

Na een voortreffelijke nacht en ontbijt, door Maastricht op weg naar de Sint Pietersberg. Nog even een fotomoment en dan de afdaling in. Gerard riep naar Kees dat er een kleine slag in zijn achterwiel zat. Kees stopte onmiddellijk, voelde aan een spaak en dacht even dat ie gebroken was. Maar wat bleek: er zaten ongeveer 15 spaken los! Kees draaide ze wat aan en maar weer verder, op zoek naar een fietsenmaker. Die vonden we in Luik en toen was het leed snel geleden. Verder door Luik en de Maas. Veel industrie langs dit deel van de Maas. Het werd steeds warmer zodat we af en toe een stop inlasten. We dachten uit te komen bij een WS adres bij Namen, maar deze meneer liet al twee dagen niets van zich horen. Bij gebrek aan een adresbesloten we maar door te fietsen naar de camping van Profondeville. Die bereikten we na een steile klim van 100m. Een fietser uit Duitsland vertelde ons hoe we moesten gaan staan en kwam met allerlei adviezenhoe we verder moeten langs de Maas, alsof we voor het eerst aan het fietsen waren. Het leek wel of hij alles van huis had meegenomen. Ondanks de 118 km kookte Kees een voortreffelijke maaltijd. Eigenlijk een vanzelfsprekendheid.

9 juni Profondeville naar Revin 84 km

Beginnenmet een afdaling is altijd leuk, maar alna drie honderd meter was daar plotseling weer de Maas. Deze gaan we stroomopwaarts verder fietsen . Ook de derde keer langs de Maas blijft mooi. We gaan nu het stuk [e-1f6b2]waar de Maas steeds vaker meandert 84 km en hemelsbreed maar 50 km. Dus tijd om na een drinkpauze 5 km af te snijden. Aangekomen in Revin zetten we de tent op en drinken en eten we wat. Kees is hier voor de vierde keer dus een en al herkenning. Ook verder met het plannen van de route. Deze streek staat bekent om de zeer weinige voorzieningen. Na eenuur weten we het. We gaan viaCharleville Mezieres, Inor en Verdun naar een WS adres in St Mihiel. Kijken of dit ook echtde route wordt.

10 juni Revin naar Charleville Mezieres 42 km.

Vandaag een tussen etappe om ook bij de volgende etappe een overnachtingsplek te kunnen bereiken. Maar wel de mooiste etappe langs de Maas. Lekker fietsen we over een prachtig fietspad tussen hoge groene heuvels. Af en toe een paar fietsers of bootjes. En ook vele sluizen. Pas vlak voor aankomst weken de heuvels. Na het opzetten van de tent, het kleren wassen en douchen trokken we naar het centrum. Er bleek daar een soort festival aan de gang ter ere van de dag van de handicap.

Terug op de camping had Kees heugelijk nieuws. Gisternacht om half vijf had Kees nog een WS adres aangeschreven. Nu had hij bericht dat we welkom zijn. Het gisteren opgestelde reisschema kon de prullenbak in.

• 10 Juni 2023 - 20:09

Gerard En Marian Van Eeden:

Veel plezier en weer een mooi verslag.[e-1f337][e-1f44d]

• 10 Juni 2023 - 20:49

Joke De Vrouw Van Kees Hi Hi:

Hoi lieve mannen, Wat boffen jullie toch met zon en wind in de rug. Wel een zwabberzadel en losse spaken maar dat mag de pret niet drukken. Ik moest wel lachen om het zinnetje...alsof we voor het eerst aan het fietsen zijn...Zie jullie daar zo zitten met al de ongevraagde tips.Succes maar weer verder en heerlijk dat jullie weer samen onderweg zijn. Liefs Joke.

• 10 Juni 2023 - 21:11

Machteld :

Veel plezier onderweg! Komt wel goed toch...

• 11 Juni 2023 - 13:13

Erik Kijne:

Wat heerlijk dat je niet eens zo ver hoeft om al zo'n mooie ervaring te hebben. En de goede sfeer spat er wel af. Nog heel veel plezier samen en wees wel voorzichtig met die zachte billetjes...

• 11 Juni 2023 - 17:18

Rie De Ruiter:

Ziet er heerlijk uit, ondanks warmte is er denk ik altijd een koel briesje

fotos leuk om naar te kijken

veel plezier

• 11 Juni 2023 - 18:34

Henk En Marijke:

Hallo Kees en Gerard,

Jullie al veel beleefd de eerste dagen.

Heel veel plezier en een fijne reis gewenst zonder problemen. Geniet van elke dag.

Groeten van Henk en Marijke

• 11 Juni 2023 - 18:45

Mik:

Veel plezier.

• 12 Juni 2023 - 08:57

Yvonne Boelens:

Hele fijne tocht Gerard en Kees. En wat leuk dat we weer mee mogen genieten. Veel plezier

• 16 Juni 2023 - 17:55

Angelique :

Leuk om jullie verslag weer te lezen mannen [e-1f600] succes en veel fiets plezier

• 17 Juni 2023 - 07:41

George:

Wat een mooie verhalen weer en leuk om te lezen. Veel fiets plezier en lekker doortrappen[e-1f44c]