Naar de bron van de Maas richting de Moezel - Reisverslag uit Corny-sur-Moselle, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Naar de bron van de Maas richting de Moezel - Reisverslag uit Corny-sur-Moselle, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Naar de bron van de Maas richting de Moezel

Door: Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

17 Juni 2023 | Frankrijk, Corny-sur-Moselle

11 juni Charleville naar Launeuville sur Meuse 85 km

Om kwart voor negen vertrokken we van de camping na een lawaaiige nacht vanuit de stad. Weer langs de Maas door eerst nog schaduwrijke paden. Later werd het vlakker om ons heen, maar al snel kwamen er weer heuvels. Bij Mouzon stopte het fietspad en moesten we over gewone kleine weggetjes verder. Maar eerst lunchten we bij de bakker, die eerst nog de baguette moest bakken. Daarna verder met steeds opnieuw klimmetjes, soms in de volle zon, soms weer door koele schaduw. Onderweg was het heel rustig met nauwelijks ander verkeer. Om kwart voor drie kwamen we aan in Laneuville sur Meuse. We hadden hier een afspraak bij een WS adres, maar we wisten alleen de lengte- en breedte graden. Dan maar eens vragen. Bij het eerste huis was een wat verlopen man. De namen, die we wel wisten, zeiden hem niets. Bij een huis verderop zat een familie buiten. Daar herkenden ze de namen en wees ons waar we moesten zijn. Er staat een bord met bio brood. Maar hoe we ook zochten, geen bord. Bij een ander buiten zittende familie gevraagd. Ook zij wisten wie we zochten: 200 m verderop bij het bord. Het huisnummer wist men niet. Ook nu geen bord! Weer gevraagd en ditmaal liep de man met ons mee. En ja, het bord stond verscholen in de tuin. Alleen.als er brood was, bleek het aan de weg te staan. We werden warm verwelkomd, kregen een plekje in de tuin en een biertje. Gezellig zaten we te praten. Deze mevrouw bakte zuur desem brood in de oven en verkocht dat op een zestal markten. We mogen vanavond mee eten en Kees zal voor ons en onze gastvrouw en gastheer koken met de ingrediënten aanwezig in huis. O ja, de afstand vandaag was 85 km en 28 graden.

12 juni Launeuville sur Meuse St Mihiel 94 km

Vanmorgen om kwart voor negen vertrokken we van ons WS adres na een prima ontbijt. Na een paar km toeterde er een auto achter ons. Het bleek onze gastheer die de fietshandschoenen van Gerard kwam brengen. Bravo! Rustig vergleed het Franse platteland. Na een afslag kwamen we op een fietspad langs het kanaal van de Maas. Een prachtig gravelpad tussen de heuvels door. Na een tijdje werd het een asfaltpad en zo reden we Verdun in. Bij een restaurant langs de Maas lunchen we heerlijk. Daarna eerst nog over het fietspad, maar al snel hield dit op en reden we over een redelijk drukke weg naar St.Mihiel. Echt een saai stuk weg door een verder mooi landschap. Om kwart over drie arriveerden we op de camping na 84 km fietsen. Er was verder geen bar of winkel op de camping maar gelukkig verkochten ze wel bier (En frisdrank) bij de receptie.

13 juni St Mihiel naar Domremy la Puchelle 81 km

Om 9 uur vertrokken we. Vlak buiten St.Mihiel begon meteen een klim. Zoals verwacht daarna een stevige afdaling. Over rustige wegen en een enkel fietspad toeren we door het land. In Vaucouleurs hebben we bij de Intermarché de inkoop voor vandaag gepland. Daarna zijn er geen winkels meer. We arriveerden Om 12.15, maar om 12 uur zo bleek, was de winkel gesloten tot 14 uur. Uit teleurstelling besloten we om dan maar te lunchen bij een Turks

restaurant. Na de lunch volgden nog een paar klimmetjes door een mooi landschap. We fietsen steeds in de buurt van de Maas, die hier niet meer bevaarbaar is maar nog steeds redelijk breed. Om kwart voor drie komen we aan in Domrémy la Pucelle, de geboorteplaats van Jeanne d'Arc. Bij een restaurant dat gesloten bleek, maar waar het personeel buiten bezig was, konden we na lang vragen ten slotte twee flesjes bier kopen voor 9 euro(!) Vlug door naar de camping. Vandaag hebben we 81 km gefietst bij mooi warm weer bij 27

14 juni Domremy naar Choiseul 63 km

Onmiddellijk na vertrek ging de weg omhoog langs de kerk waar Jeanne d'Arc haar opdracht kreeg. Na de afdaling kwamen we in Neufchâteau, waar we behalve koffie ook gelijk de lunch voor die dag moesten inslaan, omdat op de rest van de route niets te krijgen was. Deze dag waren er veel heuvels en dalen. Mooie uitzichten over de landerijen waar nu het graan, dat eerst overal groen was, geel kleurt. De wegen zijn heel rustig en de straten in de dorpen leeg. Om 13 uur arriveerden we op een piep kleine boerderij camping in Choiseul. Ook met een klein zwembad, een koelkast met gekoelde drankjes en vanavond wordt er voor ons gekookt, tegen een redelijke prijs. Zo lux hebben we het nog niet gehad. De afstand? Slechts 63 km.

15 juni Choiseul naar Fontenoy le Chateau 81 km

Vanmorgen vertrokken we om kwart voor negen, na een ontbijtje op de camping van de camping beheerster. Over een smal weggetje, door Kees gevonden, fietsen we richting de bron van de Maas bij Pouilly en Bassigny. Om half tien komen we eraan, nadat we eerst nog een route barré moesten overwinnen.. Er is een leuk plekje van gemaakt. Er komt maar heel weinig water uit de grond dat door een smal slootje afgevoerd wordt. Daarna slaan we in het dorp af richting Bourbonne les Bains. Het gaat over een snelle afdaling. In het stadje drinken we een kop koffie, die echter helemaal niet smaakt. Verder gaat het over smalle rustige weggetjes met af en toe flinke stijgingen en snelle afdalingen, gelukkig veel door het bos. Nauwelijks auto's en al helemaal geen fietsers. Af en toe een klein stukje over een grotere weg. Hier fietsen we door het stroomgebied van de Saône. Om 12 uur arriveren we in Corre, waar we bij de Intermarchee onze inkopen doen. Vanaf Corre gaan we verder over het fietspad langs het kanaal de l'Est. Heerlijk fietsen.zonder verkeer, af en toe een bootje in het kanaal. Bij Fontenoy le Château drinken we nog een drankje en dan de laatste 2 km omhoog naar de camping. Om kwart over twee komen we aan na 81 km.

16 juni Fontenoy naar Charmes 72 km

Vandaag een rustige etappe langs de kanalen de l'Est en langs de Moezel . Tot bijna voor Epinal is die omzoomd met heuvels en bossen. Heel vaak dus schaduw alleen bij de vele sluizen rijden we in de volle zon. Rond Epinal fietsen we vooral langs industrie terreinen, maar na Thaon les Vosges is het weer landschappelijk. Om kwart voor twee arriveren we op de camping van Charmes na 72 warme kilometers.

• 17 Juni 2023 - 22:51

Rina En Marius:

Jullie genieten weer in een gepast tempo. Wij genieten ook weer van jullie verhalen. Veel plezier en hou de moed er maar in!

Groeten Rina en Marius

• 18 Juni 2023 - 06:35

Maria:

G m mannen

zo te lezen hebben jullie het goed, eten en drinken zijn belangrijk voor jullie.[e-1f60b] heerlijk om te lezen, veel fietsplezier

• 18 Juni 2023 - 08:02

Vrouw Van Kees:

Hoi lieve mannen, toch zijn de adressen van warmshowers de kers op de taart denk ik. Nieuwe mensen ontmoeten is altijd gezellig en als het een keer minder is fiets je na een nachtje weer blij weg.De bron hebben jullie vlot gehaald.Dus vast nu een beetje het gevoel op weg terug. Nog veel plezier. Liefs Joke

• 18 Juni 2023 - 09:14

Gerard En Marian Van Eeden :

Nog heel veel fietsplezier toegewenst en eet en vooral drink genoeg. Groetjes van Gerard en Marian van Eeden. Misschien is het weer volgende week geschikter om te fietsen! [e-1f44b][e-1f95b][e-1f6b2]

• 18 Juni 2023 - 09:14

Gerard En Marian Van Eeden :

• 18 Juni 2023 - 10:39

Delia Vermeulen:

Leuk om jullie verslagen te lezen. We krijgen ook weer zin om een lange afstand te gaan fietsen als we dit lezen. Veel plezier!

Lieve groet van Henk en Delia

• 18 Juni 2023 - 16:25

Jelly Renia:

Heerlijk mannen om weer door jullie op fiets sleeptouw genomen te worden.

Charmes camping aan de Maas?

Daar stonden wij eens een paar dagen met toen nog 2 kleine ukkepukjes. En zo reis ik door het verleden met jullie mee en geniet van de mooie verhalen.

Fijne tijd verder.

• 18 Juni 2023 - 16:38

Hans En Nel Witvoet Hanswitvoet@ziggo.nl:

Een beetje late reactie, maar we zijn er even tussen uit geweest en hebben de internetzaken maar even gelaten voor wat het was. Stoer om met dit warme weer toch de fiets te pakken en flinke "zweetdruppels" te veroorzaken....toch.

Geniet van het "pedaleren" en vergeet niet op tijd een biertje te pakken.

Hans en Nel.[e-1f60a]

• 18 Juni 2023 - 21:21

Annemarie Van Druten:

Jullie billen moeten toch inmiddels wel een aardige eeltlaag gekregen hebben.

Maar leuk weer om het verslag te lezen.

Wens jullie nog een fijne fietstocht met mooi weer.

Groetjes Annemarie