Gerards droom is uitgekomen - Reisverslag uit Split, Kroatië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Gerards droom is uitgekomen - Reisverslag uit Split, Kroatië van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Gerards droom is uitgekomen

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

08 Oktober 2012 | Kroatië, Split

8 oktober Seget naar Kastela 15 km.
Vandaag om 10:45 is onze fietstocht naar Kroatië geëindigd bij de camping van de familie Willemsen in Kastela/Split. Hierbij hebben wij samen de grote wens van Gerard vervuld. Gerard wilde al heel lang fietsen naar het geboorteland van Janja. Dit jaar is het er dus van gekomen en na een aantal maanden van voorbereiden en plannen gingen wij op 2 september van start in Hoogland. Samen hebben we gefietst, samen maakten we nieuwe plannen, samen hebben we 4460 km gefietst(2230 km), samen hebben we afgezien, samen hebben we soms gevloekt, samen hebben we door 8 landen gefietst, samen beklommen we de vele heuvels en bergen, samen fietsten we door bijzondere landschappen, samen ( met jullie) hebben wij meer dan 1800 euro opgehaald voor het kindertehuis in Ghana, samen hebben we deze bijzondere wens van Gerard vervuld, maar vooral hebben we samen genoten van onze reis naar Kroatië We bedanken samen onze vrouwen, kinderen en trouwe volgers op onze website. Dank jullie wel en we gaan nu vooral genieten van onze vrouwen die zaterdag aankomen in Kastela.

6 oktober Biograd na Moru naar Sibenik 68 km.
Vandaag een beproeving voor Kees. Jaren geleden zag hij mensen fietsen op de Jadranska Magistrale en zei die zijn behoorlijk gek. Maar vandaag gaat hij en Gerard fietsen op deze beroemde weg langs de kust van Kroatië Gelukkig is het zaterdag en eerst maar een stevig ontbijt bij Plodine een grote supermarktketen en dan op weg naar Pakostane, de eerste grote plaats op deze weg; maar net voor Pakostane zien we een fietspad beneden in het dal en besluiten daar te gaan fietsen. Het fietspad is deels verhard en deels onverhard en gaat langs de Vransko Jezero (meer) en komt 12 km verder uit bij Prosika. De route langs dit meer is erg mooi en afwisselend, heide, wijnvelden, ruige rotsen en vooral het onverharde fietspad. In Pirovac drinken we koffie en eten een broodje. Kees voert een deel aan de vissen en in mum van tijd zijn er honderden visjes. Na Pirovac weer een stukje kustweg en dan gaan we binnendoor naar Vodice; op deze binnenweg zien we diverse monumenten van mensen die zijn omgekomen in het verkeer, maar gelukkig is het niet druk en kunnen we genieten van de omgeving. De kustweg kunnen we tot Sibenik niet ontwijken en we gaan vrolijk op weg; de lunch eten we op bij de brug over de rivier de Krka. Daarna afdalen naar Sibenik , een leuke stad met kleine straatjes. De Krka en Sibenik gaan we samen met de vrouwen verder verkennen als deze in Kroatië zijn. Na een zoektocht over het industrieterrein van Sibenik vinden we na 68 km camping Solaris en zien we onze kleine Duitser weer die we nog kenden vanuit Rab; alleen hij stond er al vier dagen en wij hebben er vier dagen voor gefietst. Als hij in de zee staat lijkt de zee een stuk dieper. Lekker zwemmen, drinken, eten en slapen. Helaas vandaag maar 20 km kustweg, naar morgen zijn er geen alternatieven richting Trogir, deze gaat geheel over de Jadranska Magistrale.

7 oktober Sibenik naar Seget bij Trogir 58 km.
We waren al voor zeven uur op. Terwijl Kees om half acht al alles had ingepakt, stond de tent van Gerard er nog helemaal en was hij op zoek naar de koffie. Gelukkig duurde het water koken dit maal erg lang, omdat ons gas bijna op was. Daardoor was hij toch nog voor de koffie klaar. Het brood aten we ditmaal op op de stoep van het supermarktje. Daarna op weg over de Magistrala. Het was gelukkig zondag en daardoor niet al te druk. Toch schrokken we een paar keer flink doordat een bus vlak langs ons heen reed. Van het andere verkeer hadden we geen last, maar toch fietsten we zoveel mogelijk rechts van de meest linkse streep. Na tien km werden we toeterend ingehaald door onze kleine Duitser met zijn grote camper. Tot Primosten fietsten we langs de zee. De weg ging flink op en neer dus heel hard gingen we niet. Ook de wind was wat in ons nadeel. De oude stad van Primosten is geheel gebouwd op een klein eilandje, wat weer d.m.v. een dam verbonden is met het vaste land. Het is heel toeristisch met heel veel kunstwinkeltjes en vooral restaurantjes. Hier dronken we onze koffie en aten een tosti (Kees). Hierna verdween even de zee uit beeld, om na Rogoznica langer uit beeld te blijven. Na anderhalf uur door een wat droog en dor landschap kwamen we aan in Marina, een stadje aan het uiteinde van een baai. Hier hebben we lekker geluncht met cevapcici en patat en natuurlijk brood. Daarna voor de laatste kilometers naar Seget. De camping was zoals verwacht open en nadat de tent opgezet was, was het tijd om te zwemmen, te douchen en daarna bij Rico in het dorp een eerste jetze van de dag te drinken. Daarna fietsten we naar Trogir, zo'n 4 km verderop. Kees was meteen onder de indruk van de sfeer en uitstraling van Trogir, dus dit wordt een tweede uitstapje met de vrouwen. Nu, om zeven uur 's-avonds zitten we in Trogir op de boulevard dit verslag te schrijven. De temperatuur is nog steeds zeer aangenaam en de sfeer wordt bepaald door een oude Kroaat die op zijn gitaar liedjes zit te spelen en af en toe zingt hij ook nog met een wat krakerige stem. Straks gaan we hopelijk lekker eten.

• 08 Oktober 2012 - 18:21

Renske:

Super gedaan en wat onwijs snel:-) geniet op de camping en nog eventjes van de rust. Liefs van ons

• 08 Oktober 2012 - 18:42

CHEIZ:

Wat geweldig! Gelukkig dat jullie vrouwen snel komen, want na 2230 km fietsen... Dan heb je dus echt geen zin meer om je eigen bier te pakken.

• 08 Oktober 2012 - 18:47

Erik Schepers:

proficiat mannen.

Gerard, dromen moet je koesteren, ook als ze utkomen.

geniet nu maar verder.

gr. Erik

Mar &Ivor:

Een droom uitgekomen, prachtig!! Wat moet dat lekker voelen. We zijn super trots op jullie!! Fijn dat het allemaal goed is gegaan, nu relaxen zodat jullie helemaal fit zijn voor de vrouwen. Dat worden korte nachtjes:)

• 08 Oktober 2012 - 19:28

Jan En Anneke:

Super gedaan mannen!
    Er kan nu niet veel mis meer gaan jullie hebben de doelen bereikt, en jullie zijn soepel genoeg om wat bij te stellen. De tenten kunnen ingerold blijven tot de volgende trip.
    wat rest is een leuke in-spanning op het wachten van Joke en Janja.
    een fijne tijd daar samen en tot ziens in Hoogland.

• 08 Oktober 2012 - 19:40

Ella Lindeboom:

Lieve mooie Gerard
    Je bent een top man ben echt trots op je!
    Janja was hier net nog mijn liefste vriendin !!
    Jullie zijn een top setje.
    Van de Rietzngerstraat tot de Bongerd .
    Ben echt torts op jullie !!!!!
    un beso grande
    Ella tu amiga parra siempre

• 08 Oktober 2012 - 20:29

Nico:

top prestatie Heren

• 08 Oktober 2012 - 20:41

Joke:

Lieve mannen....Helemaal top van jullie super en echt alles samen lachen en vloeken en koken en ploeteren maar bovenal genieten!!!!
    Trots en ik weet wat het moeilijk was voor Kees om langs die drukke kustweg te fietsen...en eerlijk... ik ben ook heel blij dat jullie goed en zonder brokken zijn aangekomen.

dikke kus Joke

p.s Janja en ik zijn al een hele tijd vanavond met een wijntje erbij, bezig geweest om de Tom Tom goed te zetten maar dan waren we alles weer kwijt . gr gr ..dus we gaan ook de route maar uitprinten...maar lieve mannen we komen !!!

• 08 Oktober 2012 - 21:14

Leo:

Hoi Gerard en Kees,

Eindelijk zijn jullie dan aangekomen in Split, nu kan het langverwachte genieten van het mooie landschap om jullie heen beginnen, want daar zijn jullie toch echt voor gekomen! Vreemd dat bijna iedereen in de berichtjes insinueert dat jullie op de Janja en Joke zitten te wachten!! Dat lijkt mij stug van deze stoere fietsmannen.
    Nee die willen bovenal rust, bier, nog meer bier, een wijntje, zon, zee, zand, lekker eten, en............
    misschien toch Janja en Joke.

Mannen een prettige tijd en kom gezond terug

groetjes
    leo

• 08 Oktober 2012 - 21:14

Leo:

Hoi Gerard en Kees,

misschien toch Janja en Joke.

Mannen een prettige tijd en kom gezond terug

Super goed gedaan!!!""

Liefs nienke

• 08 Oktober 2012 - 21:44

Wichert En Marianne:

Jongens, proficiat in alle opzichten. Mooie avonturen, geen brokken, hooguit af en toe een omweg gemaakt. We hebben van jullie stoere reisverslagen genoten. Opgeteld hebben jullie niet alleen veel km's gefietst maar ook ca 50 l jetzes genuttigd......ook een niet te verwaarlozen prestatie.
    Nu lekker uitrangeren en je opladen voor de rendez vous met jullie echtgenootes.
    Geniet er nog even van aldaar, vooral ook van het lekkere weer want hier wordt het langzamerhand winter....zwemmen doen we hier in een verwarmd bad........
    Mooi dat Gerard z'n wensen in vervulling zijn gegaan en hij een beter beeld heeft van die omgeving.

Greetz!

• 08 Oktober 2012 - 21:59

Dini En Wouter:

Hallo mannen

van harte met jullie prestatie, geniet van het niet meer "moeten" maar van alles mogen en straks het fijne weerziens met de vrouwen.
    joke neemt nog iets mee voor jullie!!!

groetjes en kees tot running diner of misschien wel eerder

Dini

• 09 Oktober 2012 - 08:33

Jac.:

Super-prestatie.

Chapeau!!

Nu lekker slenteren door Sibenik daarna een bezoek aan de schitterende watervallen
    in het National Park Krka en vergeet niet te dineren in Trogir (by night).
    Kortom, een puike afsluiting van jullie enerverende reis.

Met plezier heb ik jullie verslagen gelezen. Ennuh ... ik ben ervan overtuigd, dat jullie
    onderweg al weer nieuwe plannen voor volgend jaar hebben gemaakt. (?)

Groeten,
    Jac

• 09 Oktober 2012 - 09:09

Angelique Van De Burg:

lieve mannen,

Wat een prestatie , ik doe het jullie niet na!
    Ga lekker genieten en veel plezier met de vrouwen!!

liefs
    Angelique en Eric

• 09 Oktober 2012 - 10:40

Fred En Marja:

Heel goed gedaan, dat fietsen langs een drukke kustweg herinneren wij ons nog heel goed. Gelukkig dat jullie zonder brokken op de plaats van bestemming zijn!
    Wij zitten aan de overkant van het water, dus als jullie op de terugweg de boot van Split naar Ancona nemen dan is het nog maar 100 km naar ons huis.Jullie zijn van harte welkom!
    Nog een fijne tijd daar!
    Groetjes Fred en Marja

• 09 Oktober 2012 - 12:28

Rob En Karin:

HIEP HIEP HOERA VANDAAG IS GERARD 65 JAAR GEWORDEN VAN HARTE GEFELICITEERD.
    EN WAT EEN PRESTATIE MANNEN GEWELDIG................
    MET HEEL VEEL PLEZIER JULLIE GEVOLGD EN EINDELIJK JULLIE DOEL BEREIKT.
    DIKKE VERJAARDAGSKUS VOOR GERARD,EN OOK EEN VOOR KEES ...............
    KEES DE DAMES OP DE STUIFBERG VROEGEN AL WAAR JE WAS JE MISSEN JE(VISJE) HAHA.
    FIJNE DAG EN NEEM ER MAAR EEN PAAR OP DE VERJAARDAG EN DEZE TOP PRESTATIE.

DE IPIES.

• 09 Oktober 2012 - 15:00

Theo:

GRANDIOOS!!!

Jullie hebben het gered, hoewel ik daar niet aan twijfelde.
    Overigens wat een kolere-eind als je naar de afgelegde afstand kijkt.
    Ik wens jullie de welverdiende rust en ontspanning die alleen de echte kanjers verdienen.

En tussendoor het nodige opgehaald voor het goede doel.

Toi, Toi, Toi, Theo

• 09 Oktober 2012 - 18:28

Helmy Jurriaans:

Ik begin even met je te feliciteren eigenlijk zijn het twee felicitaties waard. Toch van Harte met je verjaardag Geweldig de AOW leeftijd bereikt en dan zo een prestatie neerzetten, Echt geweldig. Nu heerlijk uitrusten en nog een paar dagen dan kunnen jullie met z'n vieren nog even genieten.
    Ook Kees hoor ik vind het een hele prestatie.

Wat wordt de volgende uitdaging?

Een hele fijne tijd nog en tot snel

Groetjes Jan en Helmy

• 09 Oktober 2012 - 18:28

Helmy Jurriaans:

Ook Kees hoor ik vind het een hele prestatie.

Wat wordt de volgende uitdaging?

Een hele fijne tijd nog en tot snel

Groetjes Jan en Helmy

• 09 Oktober 2012 - 21:18

Ciel&Anjo:

Jarige job, van ons natuurlijk ook van harte gefeliciteerd. Samen hebben jullie dat fietsklusje toch maar mooi geklaard, diep respect. Fijne tijd nog. Groetjes van Ciel & Anjo

• 09 Oktober 2012 - 22:04

Peter En Fenna:

He mannen,

Goed gedaan knap hoor en zonder veel ( problemen).
    wij doen dit niet na.
    Geniet nu maar van de rust en van de vrouwen.
    Gerard van harte gefeliciteerd met je 65e verjaardag.
    En we zien elkaar we als jullie terug zijn.

Groetjes en een fijne tijd en gezond weer terug!!!!!!!!!!!!

• 09 Oktober 2012 - 23:47

Theo De Ruiter:

nou mannen gefeliciteerd met jullie prestatie ,geweldig hoor ,doe jullie echt niet na.
    groetjes en geniet nog met jullie vrouwen as zaterdag

groetjes theo en piet

• 10 Oktober 2012 - 18:55

Ella:

Schatje
    Felcidades y mucho jaren beso tu amiga para siempre!!!!
    Ella Lindeboom
    warneer komje weer thuis????
    dan geef ik een echte beso

• 12 Oktober 2012 - 14:47

Abe:

Heren,

Het is weer een bijzondere prestatie, helemaal top! Gefeliciteerd.

En nu genieten met de dames. Tot gauw.

• 19 Oktober 2012 - 13:09

Rita Versteeg-de Liefde:

Hoi Gerard en Kees,

Wat een mooie verhalen van jullie avontuur op de fiets.
    Het leek net of we het in een film mochten mee maken,
    zo goed hebben jullie het beschreven.
    We hebben van jullie reisverslagen erg genoten.
    Gerard en Kees nu mogen jullie relaxen en fijn dat jullie
    veilig zijn gearriveerd op de eindbestemming.
    Gerard alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
    dat nu een bijzondere betekenis heeft gekregen.
    Geniet samen met de vrouwen en een veilige reis naar
    huis toegewenst.

Lieve groetjes,
    Rita en Cor

• 28 Oktober 2012 - 15:53

Christa En Ruud:

Gefeliciteerd wat een prestatie jullie zijn een gewoon jonge kerels,
    menige jonge man zet zijn petje af,van ons krijgen jullie 5 petjes.

Groetjes en nu samen met de vrouwen genieten van al dat moois
    Christa en Ruud

• 27 Maart 2013 - 19:58

Rob Stroebel:

Beste Gerard en Janja,

Recentelijk zag ik op TV jullie zoektocht maar een woning in Kroatie. Kroatie is ook voor mij een nieuwe bestemming geworden. Wij hebben onze zeilboot in Losijn liggen, onder aan het eiland Cres. We varen deze zomer, die wij al laten beginnen in de tweede helft van mei, richting Split om daarna meer in het zuiden te gaan. Zou wel leuk vinden om jullie daar te ontmoeten. Hoewel ik nu nog een Nederlands telefoonnummer heb, 0651901724, ga ik straks ook een nummer in Kroatie aanvragen. Heb geprobeerd jullie telefoonnummer te achterhalen maar dat is me niet gelukt vandaar dit berichtje. Hoop wat van jullie te horen.
    Groetjes
    Rob Stroebel