Eerste dagen - Reisverslag uit Ave-et-Auffe, België van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Ave-et-Auffe, België van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Gerard en kees

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

03 Juni 2015 | België, Ave-et-Auffe

Wachtwoord is Barcelona2015
Zaterdag 30 mei Hoogland naar Heeswijk-Dinther 82 km
Vertrek om kwart over negen na het heerlijke uitzwaai ontbijt vanuit Hoogland.
Langs het Vallei kanaal en over de Utrechtse heuvelrug richting Elst.
In het bos een koffie break welke bedoeld was voor een wandeldag, georganiseerd door de Rotery, maar ook wij mochten genieten vaneen vers bakje koffie.
Via de pont over de Rijn, daarna de brug over de Waal, hier gebruikten we de lunch terwijl wij genoten van voorbij trekkende oldtimers.
Weer een pont over de Maas verder het Brabantse land in waar de wind krachtig in onze richting blies.
Via Oss bereikten we de camping in Heeswijk waar we verbleven op het veld Vondelpark.
Gelukkig was de camping voorzien van een bar, biljart en darts, waar we de avond dan door brachten.
In Heeswijk lekker gegeten en om elf uur naar bed, waar ons de volgende dag een verrassing wachtte.
Kort maar krachtig mooie tocht met veel winden af en toe een spatje regen en bijna geheel nieuwe route.

31 mei Heeswijk Dinther naar Overpelt 72 km
Om zeven uur liep de wekker af. Opstaan en beginnen met het opruimen van de tent. Opeens hoorden we vogelgeluiden. Aan het begin van het veld stond iemand met iets in zijn hand. Wij dachten de campinggek, geen aandacht aanbesteden en doorgaan. De persoon kwam naar ons toe: het bleek Jasper (de zoon van Kees) te zijn. Hij bracht een uitgebreid ontbijt van de Mac Donalds. Wat een aangename verrassing! Daarna toch maar vlug op weg. Door Heeswijk over de Zuid Willemsvaart en door het bos. Even leek het erop dat we een extra rondje zouden rijden, maar Kees werd op tijd wakker. Na een gesprek met wat wandeldames via een zandpad verder. Bijna werden we omver gereden door een stel crossers, maar veilig bereikten we Breugel. In Son genoten we van koffie met aardbeienvlaai. Snel arriveerden we in Eindhoven. Via een omweg langs het Pieter van den Hoogenband zwembad reden we naar Waalre. Om Dommelen heen, waar we tijdens de lunch op een brug over de rivier de Dommel nog een stel ontmoetten die op weg waren naar Barcelona, ging het door een mooi bos naar Schaft. Rechtsaf een kale weg in waar we bijna achteruit reden door de harde tegenwind. Gelukkig bereikten we snel het fietspad over een oud spoorweg tracé. In de beschutting van bomen ging het snel naar Neerpelt en vervolgens Overpelt. Bij de Ballasthoeve, een klein café, konden we in de tuin kamperen.
Toen we de tent opzetten begon het wat te regenen. Na de douche wachtten we in het café tot het droog was. Daarna vlakbij lekker lux eten. Daarna nog een biertje in ons eigen café ( waar het gezellig en luidruchtig was) . Nu wacht ons nog de nacht.

1 juni Overpelt naar Neerlinter 68 km
Om zeven uur wakker en de tent en toebehoren inpakken, na de koffie en de krentenbollen op weg via het fietspad over een oud spoor, onze vriend de wind blies af en toe flink terug?
De weg vervolgde over een oud schietterrein waar de aanwijzingen niet altijd goed waren.
Maar ervaren als we zijn kwam het altijd goed. in Beringen Mijn koffie gedronken bij een Turks koffie huis, deze was recht tegenover een verlaten mijn. Daarna meteen maar een Turkse lunch gehaald, lekker met feta, spinazie en gehakt. in Diest de tent gedroogd en de lunch opgegeten. Diest waren we al een keer eerder geweest,foto van het begijnhof en weer verder tegen de wind in over het oude spoortracé richting de camping in Neerlinter.
Om drie uur aangekomen op het leeuweriken veld, een camping annex B&B .
Er was genoeg plek voor onze tenten!!!! Daarna bier van het huis en daarna bier van het frietkot. Die avond voor het eerst zelf gekookt en tijdens het eten genoten van een prachtig landschap. Bij Jos, die zelf niet meer kookte voor de gasten, maar voor de volgende ochtend wel een ontbijtje wilde maken. Het word al wat drukker met fietsers de ook naar Barcelona gaan en waar we af en toe wat informatie uitwisselen. Slapen en morgen weer vroeg op.

2 juni Neerlinter - Anseremme 87 km
Die nacht regende het stevig. Om de tent te drogen alles opgehangen aan de waslijn. Tijdens het drogen het door Jos goed verzorgde ontbijtje, met heerlijke aardbeien uit eigen tuin, gegeten en weggespoeld met koffie. Jos rekende slechts € 25,--.
Maar vlug alles ingepakt en op weg. De hele dag waaide het heel hard en fors tegen. Via het tracé over de oude spoorbaan naar en door Tienen en vervolgens naar Namen. Langs de rivier de Sambre de stad door naar de samenvloeiing met de Maas. Daarna fietsend langs de Maas naar Dinant. Een heel mooie route door het dal over soms een mooi, soms een heel slecht pad. In Dinant aan de oever Van de Maas ons avondeten gegeten in een frietkot. Je bent nou eenmaal in België dus daar profiteren we dan ook van. Nog vier km en we waren op de camping. Wel groot maar een piep klein winkeltje waar ze praktisch niets hadden. Zelfs het bier was niet gekoeld. Je kon wel broodjes bestellen. In de avond nog een wandeling gemaakt waar we toevallig bij een Best Western hotel uitkwamen. Daar maar een lekkere Jetze gedronken. Bij terugkomst op de camping gelijk in de slaapzak gedoken. We missen onze vrouwen dan wel.

3 juni Anseremme naar Ave et Auffe 40 km!!!!!!!!
Vandaag voor het eerst de Ardennen in en direct de zwaarste klim volgens het routeboek 5 km omhoog tussen 0 en 12 procent. Gerard onze Italiaans olifantje vloog omhoog en Kees ploeterend daar achter. Maar aan alles komt een eind en we gingen weer vrolijk verder. Door Celles, Sanzinne en Houyet door de prachtige Ardennen en helaas ook vaak op en af. In Houyet was het tijd voor koffie,maar helaas alles dicht. Bij Kees ging het lampje langzaam uit en we besloten de rit iets in te korten(45 km). Over een pracht tracé richting Wanlin op zoek naar koffie en een camping. Een camping gevonden maar niets te eten en drinken. Dus weer verder over een alternatief stuk door de Ardennen. En ja hoor na een stuk zeer slecht wegdek vonden we de koffie en de lunch en een camping. Ongeveer twee uur waren we op de camping en konden we ook nog de was doen. Een win win situatie, lekker bier en mooi weer wat wil een mens meer.

• 03 Juni 2015 - 20:57

Renske Nic Tieme:

Goed zo! Wat leuk ook te lezen. De kop is eraf! Jullie zijn er bijna :)

• 03 Juni 2015 - 21:15

Jan En Anneke:

mmm belgische patates franse frites en daarna aan de diaritis
    jullie weten er inmiddels na zoveel tripjes wel weg mee
    een fijne tijd samen we gaan het weer volgen.

• 03 Juni 2015 - 22:18

Janja:

Leuke verhalen , fijn om jullie zo te volgen. ik mis je wel hoor Gerard, maar ben wel trots op je , schatje. Veel fiets plezier samen xxx

• 03 Juni 2015 - 23:47

Fenna:

He jongens heel veel plezier jullie. leuk om dit weer te lezen.
    Ik wacht op de volgende.
    Veel fiets plezier en mooi weer.
    xxx Fenna

• 04 Juni 2015 - 08:26

Joke:

huh ,Kees langzaam het lampje uit!....Dan moet het wel errrrug vermoeiend zijn geweest!

liefs joke

• 04 Juni 2015 - 09:10

Gerard En Marian:

Weer leuk om te lezen, deze verslagen van jullie trip. Zien al uit naar de volgende.
    Groetjes van Gerard en Marian. Hopen voor jullie op minder wind en mooi weer. Geniet er van.

• 04 Juni 2015 - 09:13

Gerlof :

Kees, je bent te vroeg weg gegaan. Er was toch een verhuizing naar Arcen en er is ook een leuke klus.
    Jammer voor je.
    Hé mannen, leuk weer iedere morgen met een bakje koffie jullie verhalen te kunnen lezen.
    Gerard let je een beetje op mijn broer?
    Heel veel plezier toegewenst vanuit Nijkerk.

• 04 Juni 2015 - 10:25

Karin En Rob:

Hoi Mannen,
    Tja dan moeten de vrouwen zichzelf weer vermaken .Maar dat gaat lukken hoor!
    Joke en ik gaan ze van de baan rammen in het altijd gezellige 35+ toernooi van Hoogland.
    Heel veel fietsplezier. En kom gezond weer terug.We blijven jullie volgen.

Liefs van de Ipies.

p.s. rob per 1 augustus met pensioen.Ken hij achter jullie aan fietsen hihi.

• 04 Juni 2015 - 18:40

COBY:

Hoi Gerard en Kees leuk jullie verhaal te horen spannend hoor!!Nou hvans ook alles oke,Joke was hier van-middag en lekker samen gegeten is nu naar de kapper

Gr.en nog veel fietsplezier van Schoonmama!!

• 04 Juni 2015 - 22:21

Theo De Ruiter:

nou jongens zet hem op he ,jullie eerste verhaal ziet er weer leuk uit .succes verder en kijk uit naar jullie volgende belevenis.

groetjes theo

• 05 Juni 2015 - 09:26

Nienke:

Zet hem op mannen!!

• 05 Juni 2015 - 18:36

Mik:

Beste Gerard en Kees. Wij hebben vandaag bij ons Hostal geweest. Eigenaren een echtpaar waarvan dame uit Oostenrijk dus spreekt Duits. Mail adres alcoroi@hotmail.com. Prijs 2 persoon kamer in juni €50,- en in juli €60,-. Tel.0034931289071. Hij zegt dat ook via www.booking.com kan geregeld worden. Ik stuur deze bericht ook nog een keer via App. Groeten en veel plezier. Tot eind juni.