Samen met Jacobus op weg naar Lepuy - Reisverslag uit Vorey, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Samen met Jacobus op weg naar Lepuy - Reisverslag uit Vorey, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Samen met Jacobus op weg naar Lepuy

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

16 Juni 2015 | Frankrijk, Vorey

13 juni Cluny naar Pouilly sous Charlieu 73 km.

De koffie en het ontbijt smaakte weer als vanouds en om half tien vertrokken we uit Cluny. Volgens het route boek via de bovenkant van de stad, omdat je dan de Abdy goed kon zien. Helaas was er niet veel te zien en daarom raakten we de weg kwijt en kwamen we ergens onder aan de berg terecht. Wat vragen bracht ons weer op het juiste pad. De eerste 35 km gingen omhoog door een prachtig landschap met fraaie kastelen, romaanse kerken en mooie boerenhoeven. Het onweer van de nacht was verdwenen en de zon scheen weer volop. Zoals altijd weinig koffie onderweg, dus de bidons werden dit keer gevuld bij een slagerij. De top voor vandaag lag op 600 meter en zoals altijd stond daar Gerard trouw op Kees te wachten. Nog een stukje gezamenlijk klimmen , daarna gebruikten we de lunch in een weiland, waar ook de tenten werden gedroogd. Daarna 35 km afdaling richting de Loire. Dit gaf ons weer moed voor de komende dagen, waar het klimmen de boventoon voert. Aangekomen op de camping municipal en na het opzetten van de tent gingen we het dorp in voor de biertjes en het avond eten. Van de buurman twee heerlijke Keizerkroontjes gekregen en opgedronken. Na het updaten van onze site barstte het onweer los. Pas om een uur nachts werd het stil en konden we in slaap vallen.

14 juni Pouilly sous Charlieu- Pommiers 65 km
Vlug opruimen en even koffie drinken met een jochurtje, dan op weg naar de bakker. In het bushokje bij de markt gegeten en toen naar de Loire. Natuurlijk misten wij het zij weggetje, maar via een privé weg toch weer goed. Al snel waren we in Roanne, waar we de richting Lac de Villerest volgden. Voor de stuwdam dachten we nog even koffie te kunnen drinken, maar nee hoor. Het bleek een restaurant te zijn en geen bar dus geen koffie. Dan maar op weg naar de stuwdam waar we overheen moesten. Maar de weg over de stuwdam was afgesloten. De verkeersregelaar vertelde dat er een wielerwedstrijd was. Later bleek het een triatlon te zijn. Na enig aandringen mochten we toch de weg op, maar wel langzaam en aan de buitenzijde blijven. De weg steeg flink en langzaam klommen we omhoog, terwijl de renners ons voorbij flitsen. De wielerwedstrijd liep precies over de route die wij wilden volgen, maar vooralsnog ging het langzaam maar goed. We volgden de route aanwijzingen zo goed mogelijk op, maar de weg werd steeds smaller. Op een kruispunt besloten we rechtdoor te gaan, van het parcours af. De weg liep stijl omlaag en door de regen van afgelopen nacht was de weg ook heel modderig geworden. Opeens stonden we op een boerenerf. De boer vertelde ons dat we terug moesten naar het kruispunt. Daar bij een bewoner nog eens gevraagd. Nog iets meer terug en ja hoor, opeens zaten we weer op de goede weg. We moesten een smalle weg omhoog, maar de wielrenners zuiden naar beneden.we mochten die weg niet op, maar wel over dezelfde weg naar beneden richting Cordelle waar de wielerwedstrijd eindigde. Wij haalden de streep en toen konden we eindelijk ongestoord verder naar de Loire. Een tiental kilometers bovenlangs de Loire en toen over de brug richting St.Paul de Vezelin. Wel flink klimmen, terwijl de lucht steeds donkerder werd. In St.Paul begon het te flitsen en we besloten even te wachten. Het onweer leek over te drijven en verder gingen we. Maar we kwamen niet ver, want opeens barstte er een regenbui los. Kees zag uit zijn ooghoek een garage met vrachtauto's en vlug schoten we erin. We stonden droog, maar de bui hield aan. Uit het woonhuis kwam een vrouw aanlopen. Of we soms binnen wilden komen om iets warms te drinken. Graag natuurlijk. Binnen kregen we koffie en een stuk abrikozentaart. In ons gebrekkige Frans spraken we met de vrouw en haar man. Na drie kwartier werd de regen wat minder. We vroegen of er een camping in de buurt was. Jazeker, ongeveer zes kilometer verder en met een goede bar erbij voor drinken en lekker eten. Kees nam nog een foto van deze hartelijke familie en weg waren we. Snel vonden we de bar en 100 meter verder de camping. We konden voor € 20,40 een kleine caravan huren. Daarna eerst een biertje drinken en daarna voor € 11,-- een entrecote met frites gegeten. Nog gezellig gesproken met een dikke Duitser die hier in een kleine caravan woonde. Daarna pas douchen en omkleden. Nog even de route voor morgen bekeken op internet, nog even wifien en och nog maar een laatste biertje. Maar helaas, de bar bleek al gesloten. Dan toch maar weer eens vroeg slapen, om morgen weer gezond op te staan.

15 juni Pommiers naar Aurec sur Loire 85 km.

Na een ontbijtje van oud brood volgens Gerard vertrokken we uit Pommiers. Vandaag wordt het spannend want we fietsen een stuk zelf gemaakte route, omdat dit gedeelte vergeten is door de routemaker. De eerste stad was Montbrison op 30 km goed voor de eerste koffie stop. Daarna op zoek naar onze route. Na wat klimwerk en navraag werk bij de locale Fransen kwamen we uit bij Saint Romain Le Puy. De eerste oude vulkaan zagen we op afstand met daarop natuurlijk een fort/kasteel/kerk. De route voerde ons door een mooi landschap en de heuvels werden alsmaar groter zonder dat we er last van hadden. Maar na Saint Marcellin begon de klim naar 700 meter. In het begin rustig naar Le Bled, maar daarna richting Puy Marcel waar de laatste kilometers slechts 14 procent waren. De weg eindigde bij een boerderij, maar gelukkig een grindpad links af. Eerst lunchen en daarna de laatste 125 hoogtemeters, 17 % omhoog over een grindpad, dat ging niet, dus duwen maar om en om gingen we omhoog. Na het laatste klimwerk kwamen we uit bij Merieux en zagen we de D32 en keken voor de zekerheid op de tablet ,maar wat we zagen weten we nog niet. We zijn "blind" naar rechts gegaan en een mooie afdaling volgde, maar toen we weer omhoog fietsten zei Kees ," ik denk dat we verkeerd zitten". Even navragen bevestigde ons vermoeden en we keerden om. Kees molesteerde nog even de vangrail en daarna gingen we op zoek naar Chambles. Na 5 km weer boven en even bijkomen bij de locale Fransen, waar we lekker water en de juiste info kregen. Bij Merieux zagen we onze fout, we hadden naar links moeten gaan. Nu kregen we wel onze zeer fraaie afdaling naar de Loire. Over de brug naar links richting Aurec sur Loire waar we 2 uur later aan kwamen dat we hadden gehoopt. Eten kopen,daarna tent opzetten en koken, enz. Nog een biertje in de stad en daarna slapen en bijkomen na deze enerverende dag.

Aurec sur Loire - Le Chambon 38 km
De afgelopen nacht regende het weer eens langdurig. Ook toen we op stonden regende het nog steeds. We ontbeten samen met een paar Duitsers in het afwaslokaal met knäckebröd en voor Kees nog een oud broodje, samen met wat verse koffie uit een zakje. Om ongeveer half elf werd het droog en begon Kees met inpakken terwijl Gerard nog even de regen radar wilde raadplegen. Al met al vertrokken we een uurtje later, nadat we eerst nog een filmpje maakten voor Mijke en Nicolas tgv hun verjaardag. Het motregende nog wel maar alla. Rustig gingen we over een toch wel drukke weg onder een grijze hemel. Bij Bas-en-Basset kochten we in de supermarkt onze lunch. Helaas hadden ze daar geen vers brood, maar alleen iets voorverpakt. In Beauzac lunchen we voor de Mairie, dronken in het café een kop koffie en door naar Retournac. Een leuk druk stadje. We staken de Loire over en werden overvallen door een forse regenbui. Onder een boom wachtten we af. Het werd droger en weer verder. Na 100 meter schuilden we bij de volgende boom. Het duurde wat langer maar het werd toch weer droog. Bij Le Chambon, enkele kilometers voor Vorey, zagen we een mooie camping aan de Loire. Het was wel wat afdalen, dus eerst maar gebeld of het restaurant open was en of ze iets verhuurden. En jawel, het restaurant was open en er waren kleinere mobil homes te huur. Ideaal voor ons dus vlug naar beneden voor een eerste jetze. Daarna installeerden we ons, trokken de natte kleding uit en douchten. Omdat het wat droger was spreiden we de tenten uit over ons terras en dat van de buren. Na droging oprollen en naar het restaurant om dit verslag en dat van gisteren te maken. Zometeen wacht ons een heerlijk diner, aangeboden door Kees ivm de blijde gebeurtenissen van vandaag in de huiselijke kring. Bravo!!!!

• 16 Juni 2015 - 23:37

Gerard en kees,

Vanuit Muiden al een hele tijd geen reactie..

Wachtwoord was een beetje fout ingevuld..

Maar jullie zijn weer lekker bezig zeg..

COMPLIMENTEN... GA ZO DOOR...

Ronald

• 17 Juni 2015 - 11:13

Gerard En Marian:

Mooi verslag weer. Hebben genoten van de verhalen van afgelopen dagen. Mooie foto's weer..
    TIP. Niet meer schuilen onder een boom. In het Randenbroekenbos in Amersfoort zijn 2 mensen die schuilden voor het onweer omgekomen door een bliksem inslag. We willen jullie graag heelhuids terug in Nederland. Nou, fijne ritten gewenst de komende tijd en tot het volgende verslag. Groetjes.

• 17 Juni 2015 - 14:41

Maria:

Hallo Kees en Gerard ,
    Leuke verhalen bedankt , hoop wel dat jullie beter weer krijgen.
    Wat zijn er toch veel goede mensen op deze wereld
    Veel plezier

• 18 Juni 2015 - 07:42

Marjolijn En Ivor:

Wat leuk om jullie verhalen uitgebreid te lezen. Pap doet altijd een samenvatting in de app, maar de details lezen is een mooie aanvulling. Ga zo door mannen!! Liefs van ons en een extra dikke knuffel van Guy!

• 18 Juni 2015 - 10:16

Joke:

Hallo lieve mannen,

Wat is het toch zoeken naar lekkere koffie en vers brood.Gezellig dat jullie uit eten gingen op de verjaardagen van Mijke en Nic. Ik mis je wel hoor Kees vooral voor de gezelligheid en knuffels maar.... ook wel een beetje omdat ik een lekke band heb, koffieapparaat stuk is gasfles leeg was.....
    Maar jij bent nu even verlost van al die klussen en is Jasper nu de klos!!
    Gezellige en goede reis maar weer!
    Liefs joke

• 19 Juni 2015 - 12:04

John En Janny Van Engelen:

We gaan jullie verslag lezen hoor, maar alvast de hartelijke groetjes van ons.
    Succes alvast voor de Pyreneen.