Het ardennen offensief van Kees en Gerard - Reisverslag uit Ettelbruck, Luxemburg van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Het ardennen offensief van Kees en Gerard - Reisverslag uit Ettelbruck, Luxemburg van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Het ardennen offensief van Kees en Gerard

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

06 September 2012 | Luxemburg, Ettelbruck

2 september Hoogland naar Udenhout
Vertrek uit Hoogland om 9:30 uur Joke,Janja geven ons een kado mee om als we het niet meer redden en beginnen te huilen ofzoiets we deze versnapering maar moeten nemen. Een extra rondje om de uitzwaaiers nog een keer te zien. Langzaam verlaten we Amersfoort en gaan op weg naar de pond in Wijk bij Duurstede. Aan de overkant voor de eerste keer koffie gedronken. De wind waait lekker om onze oren en het is lekker weer om te fietsen. De appels en peren hangen er erg mooi bij, alleen wij kunnen er net niet bij. Bij Zaltbommel de Waal over, als fietser ben je dan erg klein op zo'n grote brug. We hadden nog zo gezegd niet door Den Bosch te gaan , maar nadat Gerard op een plattegrond had gekeken gingen we toch door Den Bosch een omweggetje van 10 km. Om 16:00 uur kwamen we aan op de camping in Udenhout met een lekker biertje als beloning en daarna voor het eerst de tent opzetten en dat ging bijzonder goed. Om 19:00 uur lekker gegeten in restaurant van de camping. Tijdens de rit door Brabant zie je het echte leven lekker eten,drinken en kletsen met elkaar op overvolle terrassen. Om 20:30 gaat Kees slapen en Gerard volgt een tijdje later. Moe maar voldaan. De eerste dag zit erop.

3 september. Udenhout naar Aarschot 97 km
Om tien voor zeven staan we op na een lekkere lange nacht slapen. Vlug alles ingepakt en met een krentenbol als ontbijt op weg. Vlot fietsen we door het Brabantse land naar Tilburg. Bij het station nemen we een kop koffie en een broodje. Daarna kunnen we voor het eerst het routeboekje volgen. Nog even koopt Kees bij Expert een geheugekaartje voor zijn fototoestel. Na Tilburg volgen we het Belslijntje naar Turnhout, lekker over een oud spoorweg trace door o.a. Baarle Nassau. In Turnhout koopt Kees bij een naaimachinezaak een setje drukkers voor zijn stuurtas. Op de markt nemen we een lekkere kop koffie en verder maar weer. Over rustige wegen door het boerenland, langs bossages en over beekjes. Een heuse klim door het bos over een onverhard pad naar een uitkijktoren. Naar beneden en zo Herentals in. Nadat we op het marktplein de kermis gepasserd zijn, kopen we een lekker belegd stokbroodje en een blikje fris. Op een laag muurtje bij de Zandpoort lunchen we. Na Herentals passeren we een sluis bij het Schelde-Maas kanaal met een enorm hoogte verschil. Daarna weer boerenland. Bij Schravenhage komen we opnieuw op een oud spoorweg trace. Lekker makkelijk helemaal tot Aarschot. Daar kopen we de ingredienten voor het avondmaal. We fietsen Aarschot uit en komen snel bij de camping. Veel vaste staanplaatsen en een groot veld aan een visvijver voor ons alleen. De douche en toiletten zijn oud en niet zo netjes. Het cafe is dicht, maar uit een automaat komen koude blikjes bier. Na een lekker maal schrijven we dit verslag. Het is helder weer dus de nacht zal koud worden.

4 september Aarschot naar Huy 98 km
Vandaag beginnen we met kleine klimmetjes om alvast te wennen. Om half negen vertrekken we vanaf de camping richting het fietspad Ravel, die 40 km over een oude treinverbinding gaat. Daarvoor zijn ook al wat km,s die over oude treinverbindingen gaan, gelukkig voor ons hoeven we niet te vaak op de kaart te kijken, want die klopt niet altijd. De uitgave van 2004 is toch echt verouderd en regelmatig staan we stil om te kijken waar we heen moeten. Dit kost ons enige km extra,s maar die winnen we weer als we stukken afsnijden. Het eerste kortere stukje was richting Diest via Scherpenheuvel, waar een basiliek staat. In Diest bezoeken we het begijnhof. Na Diest tot Zoutleeuw volgen we de ijzerenweg, een oude spoorweg. In Geetbets stappen we van de rails af voor een lekkere kop koffie met een koffiekoek. Daarna stomen we weer verder. In Zoutleeuw kopen we de lunch in. Zoutleeuw blijkt een apart stadje te zijn. Heel klein maar met oude en heel grote gebouwen, zoals een enorm stadhuis en een grote kerk. Daarna op zoek naar Ravel. Dat viel nog niet mee. Na wat omzwervingen komen we wat gelukkig toch op de goede route. Daarna gaat het vlot over het spoorweg trace. Opeens midden in een bos houdt de route op. We volgen het boekje en gaan naar rechts een stijl pad af. Over een smal bruggetje en even later een nog smaller bruggetje. Daar kwam Kees midden op de brug klem te staan. Vooruit ging niet meer en achteruit ook niet. Midden op het bruggetje moest de bagage van de fiets af. Daarna kon Gerard ook passeren zonder bagage. Hier bleek de jas van Kees verdwenen te zijn (?). Vervolgens door het weiland naar de weg, maar moesten we links of rechts? In zijn beste Frans vroeg Kees de weg aan een madame. Met brede gebaren gaf zij de richting aan, maar zo breed dat we eerst de verkeerde kant op wilden. Gelukkig kwam het goed en na een paar honderd meter kwamen we op de route. We volgen de makkelijkste weg richting Huy.Bij een kruising kreeg Kees het aan de stok met een echte Waal, maar waar ging het om? Daarna langs allerlei wegopbrekingen met stoplichten (waar we ons niets van aantrokken) vlug naar ons eindpunt. Daarna door de stad naar de camping. De route zagen we op een stadskaart, natuurlijk weer tegen het verkeer in. Toch vonden we snel de camping, naast een kernenergiecentrale waar Kees eigenlijk niet wilde staan. Maar we bleven staan...Half tien nu we houden het voor gezien en gaan zo slapen.

5 september Huy naar La Roche Ardenne 67 km
We dachten vandaag wel even de Ardennen te verslaan door een route te plannen van 98 km. De Ardennen versloegen ons echter ruimschoots. We reden vandaag met een snelheid van 5 tot 50 km per uur wat resulteerde in een gemiddelde van 14,1 km.
We vertrokken vol goede moed uit een wat mistig (lage bewolking) Huy. Eerst rustig klimmen over de weg naar het punt waar de Ravel route weer begon. Daarna steeds verder klimmend over het spoor trace, mooi door bossen en langs beekjes met af en toe een oud stationsgebouw. Daarna over rustige weggetjes door slaperige dorpjes. Wel de hele dag door vooral klimmen en korte snelle afdalingen. Wel steeds opletten op het wegdek met gaten. Alleen geen enkele winkel of cafe te zien. Af en toe wat problemen met de route, maar steeds oplosbaar. In Petit Han dronken we koffie. Daarna konden we nergens de lunch inkopen, zodat we maar lunchten met een de vorige dag onderweg geplukte appel en peer en wat sultana's met een slok water. Toen was al duidelijk dat we onze plannen moesten bijstellen. Na aankomst in Roche vonden we via de VVV de camping. Niemand bij de receptie, dus koud douchen. Daarna de was gedaan en naar het dorp voor inkopen. Kees slaagde erin om een besteksetje te kopen en een regenjack van het merk eskimo. Na een lekkere jetze en een groot patat weer terug naar de camping voor de maaltijd. Inmiddels is het al aardig koud geworden dus dat wordt weer vroeg slapen.

6 september La Roche en Ardenne-Lipperscheid 74 km
De afgelopen nacht was zeer koud. Kees gebruikte een extra slaapzak over zijn gewone slaapzak heen en Gerard trok om twee uur zijn Tenson voeringjasje aan. Vanmorgen om 7 uur bleek het 3 graden te zijn.
Desondanks vertrekken we om half negen na een uitgebreid ontbijt. Meteen nadat we de camping verlaten (ook nu niemand in de receptie dus ook niet betaald) was het klimmen geblazen. Door de kou en de bossen fietsen we langzaam omhoog langs o.a. een oude geitenboerderij. Praktisch geen verkeer. Door kleine dorpjes en korte afdalingen gaan we door. Ondanks het klimmen genieten we van het uitzicht. Pas om 12 uur komen we in Bastogne aan. In het eerste het beste cafe nemen we als beloning koffie met een croque monsieur, of te wel een tosti. Daarna opnieuw over de Ravel route naar Wiltz, alleen maar afdalen. Dat noemen wij de kado's van de heuvels/bergen.Heerlijk voor onze vermoeide benen.
In Wiltz kopen we alles voor het avondeten. Daarna weer klimmen en ook wat afdalen. Alleen de afdalingen zijn korter zo lijkt het. Op een van deze afdalingen halen we snelheden van boven de vijftig, dit geheel onder controle van ons bide. Om half vier komen we in Lipperscheid aan op de camping Du Moulin. Een mooie camping gelegen in het dal van de Sure. Eerst de tent laten drogen, daarna opzetten, inschrijven en een eerste jetze. Ze hebben hier wifi dus we kunnen nu de verslagen op internet zetten (hopen we). Het wordt al aardig koud dus snel eten en weer slapen. Morgen weer verder door Luxenburg op weg naar Frankrijk

• 06 September 2012 - 19:07

Renske:

whooeeehoeee...xx

• 06 September 2012 - 19:29

Mar & Ivor:

jippie, het eerste verslag! Hier hebben we naar uitgekeken!! Wat een avonturen, nu al!! Dat belooft nog wat. Wat grappig van de brug; is het geen paaltje dan wel een brug:) Zo te lezen hebben jullie geen slaaptekort:) Hier alles goed met ons, dikke knuffel en kus voor jullie!! Hoop dat de temperatuur 's nachts niet verder gaat dalen...

• 06 September 2012 - 19:42

Janja :

Hey lieve schaten,wat ben ik toch trots op jullie.
    Heerlijk om jullie verhaaltjes te volgen.
    Dikke kus xxxxxxxxxxxxxxx

• 06 September 2012 - 20:04

Nienke :

Ha die pa en gerard!!!!
    Succes, ook met de koude nachten....
    X

• 06 September 2012 - 20:22

Johan Blom:

Hé bikkels,
    Dat zie er al gelijk goed uit, stukje ontbering en lekkere jetzers.
    Gewoon volhouden en lekker "lepeltje lepeltje" gaan liggen als het echt koud wordt.
    In Kroatië is het nog steeds warm ;-))
    Veel plezier.
    Groet, Johan

• 06 September 2012 - 20:37

Jac:

Héé, bikkels. Goed bezig. Leuk jullie verslagen te lezen.
    ff een (dom???) vraagje: wat is een 'jetze'?
    Succes met het verdere verloop en groeten, Jac

• 06 September 2012 - 20:55

Herre:

Beste Kees en Gerard

Zo al twee landsgrenzen verder, nb via het treintracee, de korste weg?
    Het gaat lekker met de km`s, behalve in de ardennen, maar als het zo doorgaat zijn jullie eerder in Split dan de planning zegt, gelukkig komt er nog een vertraging, de simplonpas, maar misschien gaan jullie daar ook op het treintrcee.
    Een vochtige tent en koud! nog maar drie dagen weg en nu al zeuren omdat je de kruik niet meegenomen hebt.

• 06 September 2012 - 20:57

Anja:

Jeeeh

• 06 September 2012 - 20:57

Anja:

Jeeeh

• 06 September 2012 - 21:47

Rob En Karin:

Hoi lieve kees en gerard,
    Wat hebben we bewondering voor jullie en al zoveel beleefd in een paar dagen.
    Nu goed op je jas letten kees!!!!!!!!!!!! je kunt hem nog eens nodig hebben.
    Neem zaterdag maar een biertje of twee extra,terwijl wij dansen denken we aan jullie.
    dikke kus de ipies

• 06 September 2012 - 21:48

Leo:

Hallo Gerard en Kees,

Geweldig om jullie eerste verhalen weer te lezen. Ik sprak Kees 2 weken geleden nog bij AH, veel drank in de kar( afscheidsfeestje!!), dus deze "rommelige" start valt wel te verklaren. Moest wel weer lachen om jullie
    belevenissen in de eerste dagen. Nog een lange weg te gaan maar een ding is zeker: jullie komen er, is het niet linksom dan toch zeker rechtsom. Blijf zoals altijd genieten en ...........hou ons op de hoogte. toi toi toi.

• 06 September 2012 - 22:15

Cor Van Boeijen:

Hé Kookmaatje en Kees,

Leuk jullie belevenissen te volgen, het was misschien handiger geweest een recente kaart aan te schaffen echter de muntjes zijn zeker naar het goede doel gege
    aan.
    Ik wens jullie sterkte met de koude nachten en duimen voor droog weer, geniet van de trip en blijf jullie volgen.
    Hartelijke groet
    Cor

• 06 September 2012 - 23:29

Daniel:

Ga zo door mannen !!

• 06 September 2012 - 23:30

Sanne:

Hej ome Kees en Gerard!
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen.. Heb echt bewondering voor jullie, ga zo door en ik blijf jullie volgen!!
    Grtz Sanne

• 07 September 2012 - 00:13

Mijke:

Lieve papa en Gerard,

Zo te lezen maken jullie weer heel wat mee en dat al tijdens de eerste paar dagen! Ik wens jullie nog
    heel veel plezier en succes de komende tijd! En nogmaals: ik vind het fantastisch dat jullie dit voor de kinderen willen doen, SUPER!!!! :)

Liefs Mijke

Hoi Gerard en Kees,
    Het zijn weer mooie verhalen en we blijven jullie volgen (als we niet op vakantie zijn..)
    Eigenlijk dom dat we jullie niet hebben uitgezwaaid. Hadden jullie (en vooral Gerard) wel verdiend.

• 08 September 2012 - 14:15

Joke:

Hoi die Gerard en Kees,
    Elke dag je telefoontje en sms- jes maar toch wist ik niet dat je je jas kwijt was... Karin vertelde me dit net op de tennisbaan...Oh niet gelezen nog.. maar nu gelijk achter de computer. Echt wel hard werken hoor voor jullie maar jullie kunnen het!!!Super... een besteksetje Kees? Kwijt...daar hebben we wat mee ,van de zomer tijdens de camino liggen ook nog ergens twee setjes van ons...Gisteren tijdens de diploma uitreiking van Nienke mistten we je wel hoor...maar we hebben veel foto's gemaakt voor je, en trots ben je ook daar weten we.
    Dag lieve mannen veeel succes weer en vanavond dansen Janja en ik wel samen een dansje op het feest van Karin en Rob

Liefs Joke

• 13 September 2012 - 23:23

Gerard En Kees:

hai gerard en kees wat jammer dat we jullie niet hebben uitgezwaaid ik dacht dat jullie heel vroeg weg gingen we lezen jullie mooie verhalen geniet van alle mooie dingen die jullie tegen komen gr. rob en greet