Even bijkomen in Metz - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu Even bijkomen in Metz - Reisverslag uit Metz, Frankrijk van Kees en Joke Ruiter - WaarBenJij.nu

Even bijkomen in Metz

Blijf op de hoogte en volg Kees en Joke

08 September 2012 | Frankrijk, Metz

7 september Lipperscheid naar Malling 88 km.
Vandaag krijgt Nienke de dochter van Kees een graad en wat ik later nog wel uitlegt. Bijzonder knap en zonde dat ik er niet bij ben, maar Gerard moest zonodig naar Kroatie en durfde niet alleen. Vanochtend werden we wakker om zeven uur en Kees riep doe de lange broek maar aan, want het is het weer koud(6gr). Snel de tassen in pakken en wachten op het verse brood wat de eigenaresse speciaal voor ons bakte. Boven in de recreatiezaal het brood op gegeten. Kwart voor negen op weg naar Ettelbruck, rustig afdalend en af en toe klimmend kwamen we daar aan en besloten een lekkere bak koffie te scoren. Via een mooi fietspad wat lastig was te vinden. Onze dank gaat uit naar Paul Benjamins die wel een mooie route maakt maar vergeet deze te controleren. Om half twaalf in Mersch en wederom koffie met pain au raisin. Samenvattend de ochtend was koud, maar de omgeving weer bijzonder, mooie fietsroutes over licht glooiend terrein, soms bossen dan weer rotspartijen en altijd langs rivieren. Na de pre lunch op weg naar Mersch weer over eerder genoemde fietspaden. Onderweg werden we in gehaald door een wielrenner uit Ettelbruck die op weg was naar Luxemburg. We raakten aan de praat en Jean besloot met ons mee te fietsen naar Luxemburg. Eerst naast Gerard fietsend en kletsend, maar al gauw liet Gerard zich tactisch afzakken en gaf zo Kees de kans zijn favoriete taal (Duits) te spreken. Ondertussen gaf Jean steeds de weg aan zodat we nergens meer aan hoefden te denken. Bij een wegopbreking was dat wel heel makkelijk want Jean wist feilloos de omweg. Doordat Jean flink doorfietste kwamen wij ook uit op een mooi gemiddelde. Snel waren we in Luxemburg stad en Jean gaf ons nog even een geschiedenisles over Luxemburg. Hij wilde ons nog een rondleiding geven door de stad naar wij zeiden dat we nog 50 km (een beetje overdreven) moesten fietsen. Na nog een klein rondje wees hij ons de weg naar Hesperange. Na het afscheid gingen we eerst rusten en lunchen. Ook de lange broek ging nu uit. Na de pauze gingen we vlug verder over het fietspad. Na een klein experiment in Hesperange met een onbekend fietspad, waar we snel op onze schreden terugkeerden, ging het vlot richting Frankrijk. We zagen steeds de stoompluimen van de kerncentrale in Cattenom die ons steeds weer wenkten. Rustig fietsten we verder en om half vier kwamen we aan op de camping in Malling. Snel de tent opzetten, douchen en terug naar Malling voor onze wel verdiende jetze (voor Jacq: bier). Daarna op de camping een pizza gegeten met een salade en...een bak patat en nog een...De temperatuur is hier om 8 uur nog lekker warm en de korte broek is nog steeds aan.

8 september Malling naar Metz 52 km maar

Omdat er vandaag weinig km's op de planning stonden reden we pas om negen uur weg uit Malling. Het landschap ziet er anders uit dan in het noord westen van frankrijk. Hier veel veeteelt en af en toe landbouw. In het noordwesten is bijna alles akkerbouw( koren).
Door heuvels en weinig dalen gingen we richting Abancourt waar we uit twee routes konden kiezen. Door het dal met op het laatst een klim of eerst de klim en dan langzaam afdalen richting Metz. We kozen om eerst een klim te doen en ja hoor 3 km omhoog met uitschieters tot 11%. we zullen nooit weten of de andere route beter was. Op zoek naar Metz vonden we een alternatief met een afdaling tot in Metz. In Metz was het in het begin moeilijk om ons op het kleine kaartje te orienteren. Dank zij de spoorwegen wist Kees echter goed de richting te bepalen. Na bij een paar bijbelverkopers de weg gevraagd te hebben, bleek dat we vlakbij de camping aan de Moezel waren. Over een brug en door een druk marktstraatje liepen we.Om half twaalf aten we bij een marktkraampje koffie met twee taart jes voor 6 euro. De opbrengst ging naar de senioren voor die wijk, vandaar de twee koffie en taartjes. Daarna konden we snel ( nou ja, we moesten nog wel door een paar opgebroken straten fietsen) de camping bereiken. Langs de Moezel de tenten opgezet, de kleding van de laatste dagen wassen, zelf douchen, een jetze en daarna nog even Metz in voor een late lunch en ook wat inkopen voor het avondeten. Het weer tot nu toe is erg goed, mooi zonnig, weinig wind, maar in de morgen soms iets te koud. Morgen rustdag in Metz op de camping langs de Moezel.

• 08 September 2012 - 22:19

Renske:

jippie...wederom :-)

• 08 September 2012 - 22:37

Jan En Anneke :

hoi mannen
    Bijna één week op pad en al aardig wat km weggetrapt. snel weer de structuur van jullie voorgaande
    trips opgepakt.
    veel fiets genot en alles wat daar bij hoort.
    we blijven jullie volgen.
    groet Jan en Anneke

• 09 September 2012 - 09:56

Leo:

Hoi Gerard en Kees,

Mooie stad is Metz (oude centrum) waar het goed toeven is op de terrassen!
    Als het weer blijft zoals het de laatste maanden is in Frankrijk dan hebben jullie nog veel mooie dagen tegoed.
    Kees, fijn dat je Jaqc uitgelegd heb wat een jetze is, want gisteren vroeg ze mij nog onder het fietsen
    van het AVT clubhuis naar Hoogland wat dit nu eigenlijk was??
    Ook weer iemand gelukkig.
    groeten
    Leo

• 09 September 2012 - 13:30

Ronald:

ha die pedaleurs,

gezellig weer het enthousiaste verhaal te volgen.
    H en R zitten nu in een camping in N Frankrijk en eergisteren ook een locale fietstocht gemaakt en na een uur berg op maar omgekeerd..

Neen dan jullie.. ga op door..
    je bent er haast....

COMPLIMENTEN!!!!

R

• 09 September 2012 - 19:37

Mar & Ivor:

Ah lekker, de welverdiende rustdag!! Mooie verhalen weer! Zijn jullie al gewend aan de zadelpijn en de stramme spiertjes? Of begint het al te wennen? Veel liefs vanuit het zonovergoten Veenendaal! Liefs en kusjes van ons.
    PS hoe doen jullie dat nu met stemmen woensdag??

• 09 September 2012 - 20:31

Nienke:

Ha die pa en gerard!

Dank voor je belletje de 7e. Was erg leuk. Goede reis verder...

Groetjes Nienke

• 14 September 2012 - 16:02

Tereza En Jan:

Alles goed? hebben af en toe contact met Janja. hou de moed er in het is hier regen en wind, 16 C
    Hopelijk hebben jullie het wat warmer. toitoi

• 16 September 2012 - 21:40

Ruud & Christa:

Gerard en Kees,

Zijn wat laat met reageren,maar waren zelf ook nog op vakantie in italie.
    We hopen dat alles nog goed gaat dus zonder blesures of mankementen met de fietsen.
    En als dit niet van toepassing is ,vooral doorgaan.

Dikke kus Christa

• 17 September 2012 - 13:10

Marian Van Eeden:

Ook van ons een late reactie. We gaan er van uit datjullie zonder
    schade of verwondingen jullie voorgenomen doel halen.TOP.